Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Dr. Edith Roefs, associate lector

  • Associate lector
Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. dr. Edith Roefs

Sinds 2023 is dr. Edith Roefs associate lector Opleiden en werken in een grootstedelijke onderwijscontext binnen het lectoraat Urban Care & Education. Met wetenschappelijk praktijkgericht onderzoek wil ze samen met praktijkpartners bijdragen aan oplossingen voor vraagstukken in de onderwijsregio Almere - Lelystad en relevante handelingskennis voor het onderwijs ontwikkelen. Denk aan kennis die beleidsinformerend is voor het behoud van leraren en inzichten die schoolleiders ondersteunen in het ontwikkelen van een aanpak met het team voor het omgaan met straatcultuur in de school.

Volg Edith op LinkedIn(opent in nieuw tabblad)

Onderzoeksfocus

Centrale thema’s in het werk van Edith Roefs zijn leiderschap, betekenisvol werk, het toekomstgericht organiseren van onderwijs met minder bevoegde leraren en de professionalisering van onderwijsprofessionals en schoolleiders. In haar onderzoeken vormen kansengelijkheid en de brede ontwikkeling en het welbevinden van kinderen en jongeren een belangrijk uitgangspunt.

Opleiding

Edith Roefs rondde de lerarenopleiding voortgezet onderwijs af voor de vakken omgangskunde en wiskunde. Ze volgde de post-HBO opleiding Supervisiekunde en de post-HBO opleiding Haptonomie. In 2023 promoveerde ze met het proefschrift Capturing presence; Experiences of teachers and students in secondary education.

Onderzoekservaring

Als senior onderzoeker binnen het lectoraat Pedagogische kwaliteit van het onderwijs van Hogeschool Windesheim onderzocht Edith Roefs inspirerend docentschap, docentprofessionalisering en de professionele ruimte van docenten. Naast haar werk als onderzoeker is zij hogeschoolhoofddocent en ontwikkelt en verzorgt ze onderwijs voor de Master Leren & Innoveren (MLI) en de Master Educational Needs (MEN) van Windesheim.

Lees meer over het lectoraat Urban Care & Education

Neem contact met ons op