Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Opleiden en werken in een grootstedelijke onderwijscontext

Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Onderzoek(opent in nieuw tabblad) /
  3. Opleiden en werken in een grootstedelijke onderwijscontext

Superdiversiteit: kansen en uitdagingen

In een stad waar verschillende bevolkingsgroepen samenleven, is ook de sociale en culturele diversiteit van leerlingen en ouders binnen en tussen scholen groter. De superdiversiteit in Almere en Lelystad biedt kansen voor het onderwijs, maar brengt ook uitdagingen met zich mee. Onderwijsprofessionals moeten er bijvoorbeeld rekening mee houden wat het betekent voor het leerproces van een leerling dat deze thuis een andere taal spreekt of in armoede opgroeit. De diversiteit doet een beroep op hun kennis van het leren en de ontwikkeling van kinderen in een context van kansenongelijkheid en op hun vermogen om cultureel responsief onderwijs te verzorgen.

Personeelstekort

Een van de grootste uitdagingen in het onderwijs, vooral in grote steden, is het tekort aan leraren en ander onderwijspersoneel. Binnen de lijn Opleiden en werken in grootstedelijke onderwijscontext doen we praktijkgericht en wetenschappelijk onderzoek naar oplossingen voor dit probleem. Ons doel is om scholen en schoolbesturen in de regio te ondersteunen en waardevolle inzichten te bieden voor beter beleid. Op basis van een verkennend onderzoek naar het perspectief van 40 verschillende betrokkenen in het onderwijs in Almere en Lelystad, werken we samen met praktijkpartners aan een langjarige onderzoeksagenda passend bij de specifieke onderwijscontext en onderwijsopdracht.

Terug naar alle onderzoeken

Neem contact met ons op