Opleiden en werken in een grootstedelijke onderwijscontext
Multiculti steden
In een stad waar verschillende bevolkingsgroepen samenleven, is ook de sociale en culturele diversiteit van leerlingen en ouders binnen en tussen scholen groter. De superdiversiteit in Almere en Lelystad biedt kansen voor het onderwijs, maar brengt ook uitdagingen met zich mee. Onderwijsprofessionals moeten er bijvoorbeeld rekening mee houden wat het betekent voor het leerproces van een leerling dat deze thuis een andere taal spreekt of in armoede opgroeit. De diversiteit doet een beroep op hun kennis van het leren en de ontwikkeling van kinderen in een context van kansenongelijkheid en op hun vermogen om cultureel responsief onderwijs te verzorgen.
Personeelstekort
Een van de grote vraagstukken in grootstedelijke onderwijscontexten is momenteel het personeelstekort. Binnen de lijn Opleiden en werken in grootstedelijke onderwijscontext beogen we met praktijkgericht en wetenschappelijk onderzoek de scholen en besturen in de onderwijsregio te ondersteunen bij de aanpak hiervan en relevante beleidsinformatie op te leveren. Op basis van een verkennend onderzoek naar het perspectief van 40 verschillende betrokkenen in het onderwijs in Almere en Lelystad, werken we in samenspraak met praktijkpartners aan een langjarige onderzoeksagenda passend bij de specifieke onderwijscontext en onderwijsopdracht.
Terug naar alle onderzoeken