Expertisecentrum Positive Behavior Support (PBS)
Weten hoe PBS bijdraagt aan een veilig schoolklimaat?
Het expertisecentrum PBS streeft naar duurzame ontwikkeling van professionals in scholen. We dragen bij aan de implementatie van (School-Wide) Positive Behavior Support op tal van scholen.
Dit doen we door:
• het schoolbreed opleiden en begeleiden van medewerkers in scholen,
• samen te werken in bestuursverband en in regio’s,
• het uitvoeren van flankerend onderzoek,
• het ontwikkelen en delen van kennis en ervaring in netwerken.
PBS-trajecten en workshops
Wil je handvatten om probleemgedrag op jouw school aan te pakken of te voorkomen? Dan is ons scholingsaanbod zeker iets voor jou. We bieden zowel korte trajecten als langere opleidingen aan, voor individuen, teams en scholen.
PBS toepassen op jouw school
Wil je verkennen wat PBS voor je leerlingen en personeel kan betekenen? Ben jij opzoek naar een netwerk van PBS-scholen? Of zoek je een manier om samen een positief schoolklimaat neer te zetten? Elke school heeft andere sterke punten, kansen en behoeften, daar passen wij onze aanpak op aan.
Vanuit het expertisecentrum helpen we je graag met een plan op maat. We voeren graag vrijblijvend een verkennend gesprek.
Ontwikkelen samen met de praktijk
-
-
Over ons
Een veilig schoolklimaat creëren en vaardig worden in het hanteren van gedrag. Dát is het doel van Positive Behavior Support (PBS). Dit doel wordt eerder gehaald als PBS door de hele school wordt gedragen. Dat wordt School- Wide Positive Behavior Support genoemd (SW- PBS). Het Expertisecentrum PBS draagt bij aan de implementatie van (SW)PBS op tal van scholen. Dit gebeurt door het opleiden en begeleiden van medewerkers, het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek en het ontwikkelen en delen van kennis en ervaring. We werken samen in netwerken van scholen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs en in het MBO.
Wij werken samen met het Kenniscentrum SWPBS van PI research(opent in nieuw tabblad) en Fontys OSO(opent in nieuw tabblad) in SWPBS Team-NL(opent in nieuw tabblad).
-
PBS invoeren in de eigen school - Netwerkleren
Als expertisecentrum zijn wij overtuigd van de kracht van netwerken van lerende professionals. Inmiddels hebben we veel ervaring opgedaan met netwerkleren. Vraagstukken uit de praktijk zijn de basis voor de bijeenkomst die wordt gerealiseerd op één van de scholen van de deelnemers aan het. Collega scholen sluiten aan, hebben inbreng, reflecteren op theorie én praktijk en inspireren elkaar. Deelnemers benutten de handreikingen voor de doorontwikkeling van SWPBS op de eigen school.
In de praktijk: OBS de Meander
OBS de Meander uit Amersfoort is in 2012 begonnen met de implementatie van (SW)PBS in de eigen school. Tot op de dag van vandaag maakt de school onderdeel uit van een groeiend netwerk van PBS-scholen. In de praktijk blijkt dat een netwerk een ondersteunende leeromgeving kan zijn én blijven voor lerende scholen. Het doornemen van verdiepende theorie, het ‘kijkje in de keuken nemen’ en elkaar daarop bevragen is heel helpend bij het leren toepassen en doorontwikkelen van de PBS-principes op een ‘eigen-wijze’ manier.
“De systematische wijze waarop de schoolbrede aanpak voor gedrag is geïmplementeerd en cyclisch wordt geëvalueerd en geborgd is sterk en kan als voorbeeld dienen voor versterking van de kwaliteitszorg op andere onderdelen.” (2018, uit het inspectierapport van OBS de Meander)
Meer weten?
Wil je meer weten over PBS invoeren in je eigen school of heb je interesse om aan te sluiten bij een (startend of gevorderd) PBS-netwerk van scholen? Neem dan contact op met Joke Kamstra via j.kamstra@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad).
-
PBS organisatiebreed invoeren
Op de Ambelt in Zwolle, school voor (voortgezet) speciaal onderwijs, staat het gedachtegoed van Positive Behavior Support centraal. Deze organisatie slaagt er in een kansrijk initiatief van één afdeling (SO, 2012) te benutten voor organisatiebrede (school) ontwikkeling.
In de praktijk: De Ambelt
Vanaf de start in 2012 zijn we als expertisecentrum nauw betrokken bij de school om het gedachtegoed van PBS in de hele organisatie in te zetten voor schoolontwikkeling. Het meerjarig ontwikkeltraject is zodanig opgezet dat de Ambelt in toenemende mate zelfstandig de PBS-aanpak implementeert, onderhoudt en doorontwikkelt op de zes locaties. De school heeft een eigen netwerk van PBS-coördinatoren die samenwerken om de PBS-aanpak op maat te maken voor de leerlingen en de verschillende teams. Dit betekent dat alle leerlingen en medewerkers te maken krijgen met PBS! De Ambelt beschikt over een co-opleider die in samenwerking met het expertisecentrum een PBS module aan biedt aan nieuwe collega’s. Om PBS te borgen maakt het regelmatig evalueren onderdeel uit van de kwaliteitszorg. Deze manier van werken heeft ervoor gezorgd dat de Ambelt een goed voorbeeld is van hoe je een schoolbrede aanpak duurzaam kunt implementeren in het speciaal onderwijs.
Publicatie: SWPBS en sociale veiligheid in het speciaal onderwijs
Aan het project ‘SWPBS en sociale veiligheid in het speciaal onderwijs’ deden drie scholen van de Ambelt mee. Aan de hand van de ervaringen op deze scholen laten de auteurs zien wat de mogelijkheden én de uitdagingen zijn bij de invoering en inbedding van deze aanpak.
Willemse, T. M., Goei, S. L., Boei, F., & de Bruine, E. J. (2022). School-wide positive behaviour interventions and support in Dutch schools for special education. European Journal of Special Needs Education, Published online(opent in nieuw tabblad).Meer weten?
Wil je meer weten over hoe je PBS organisatiebreed kan invoeren (bijvoorbeeld in het speciaal onderwijs)? Neem dan contact op met Joke Kamstra via j.kamstra@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad).
-
Evaluatieonderzoek op Nederlandse basisscholen
In drie studies is gekeken naar de implementatie en effecten van SWPBS op Nederlandse scholen. Voor de effectmeting zijn 66 basisscholen gedurende drie jaar gevolgd. Hierbij werden data verzameld over de implementatie van SWPBS, sociale veiligheid, gedragsincidenten, het aantal leerlingen dat extra ondersteuning kreeg voor gedrag en gegevens over begrijpend lezen en rekenen/wiskunde.
Meer weten? Neem contact op met Monique Nelen via mjm.nelen@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad).
-
Lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen
Als expertisecentrum werken we nauw samen met het lectoraat Leraren en lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen. De focus van het lectoraat ligt op het ontwerpen van onderwijsleeromgevingen die goed onderwijs bieden aan álle leerlingen en studenten. Onderwijs dat is ontworpen via bewuste, collaboratief gerichte onderwijs- en onderzoeksactiviteiten en zich richt op het toewerken naar inclusievere leeromgevingen. Op dit moment lopen er een drietal onderzoeken naar het ondersteunen van (startende) leraren bij het hanteren van gedragsvraagstukken in de klas.
Lees hier meer over het lectoraat en hun onderzoek
Meer weten? Neem contact op met Monique Nelen via mjm.nelen@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad).
-
Over ons
Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties
Onze onderzoekers van het Expertisecentrum PBS publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van grote waarde voor de maatschappelijke en economische ontwikkeling van Nederland en zijn te vinden in de HBO Kennisbank. Zo garanderen wij open access tot alle resultaten van en handvatten uit ons praktijkgericht onderzoek, zodat ook jij die informatie kan (her)gebruiken.
Publicaties onderzoeker Monique Nelen
Ben je benieuwd naar de publicaties van onze onderzoeker Monique Nelen? Deze zijn te vinden via de research database op ResearchGate.
Meer weten?
Wat kan het expertisecentrum voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons! Neem contact op met Joke Kamstra.