Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Data-gestuurd werken

  •   Expertisecentrum Positive Behavior Support
  •   1 september 2023 - 9 januari 2030

Werken aan een concrete als lastig ervaren situatie in je klas of school helpt niet alleen om de situatie oplossingsgericht aan te pakken maar creëert ook draagvlak onder leraren om met PBS aan de slag te gaan.

Aanleiding

Praten over PBS zet geen zoden aan de dijk. Concreet aan de slag gaan met de principes van PBS aan de hand van een moeilijke onderwijssituatie daarentegen wel. Leraren ervaren hoe met relatief eenvoudige middelen resultaat kan worden geboekt.

Doel en uitvoering

Doel is om leraren te ondersteunen bij het aanpakken van een situatie in hun klas die zij als lastig ervaren, denk daarbij aan leerlingen die hun spullen niet op orde hebben, te laat komen of een grote mond hebben. Aan de hand van een analyse van hun moeilijke onderwijssituatie, formuleren leraren heldere gedragsverwachtingen, leren die actief aan, waarderen leerlingen voor hun inzet en corrigeren daar waar nodig. Data worden verzameld over de aard en omvang van het probleem en om te kijken of hun acties resultaat opleveren. In vier bijeenkomsten besteden we aandacht aan de kenmerkende elementen van PBS, verbinden we theorie aan de praktijk en werken leraren gericht aan hun moeilijke onderwijssituatie. Het opstellen van een datajaarplan helpt daarbij. 

Publicaties 

 

Meer weten? 

Neem contact op met: dr. Monique Nelen, onderzoeker
E-mail:mjm.nelen@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)