Lesson Study Gedrag
In kleine professionele leergemeenschappen ontwikkelen leraren samen een gedragsles die aansluit op klassenmanagement en gedragsvraagstukken die zij in hun eigen praktijk ervaren. Zij proberen die uit in de klas en stellen de les bij op basis van observaties.
- Expertisecentrum PBS
- Betrokken onderzoekers: Joke Kamstra, MSc, dr. Monique Nelen
Aanleiding
Dagelijks voorkomende gedragsvraagstukken, zoals transities tussen lessen die te lang duren of leerlingen die hun spullen niet op orde hebben, leveren irritatie op en kosten bovendien veel tijd. Tijd die afgaat van de tijd die nodig is om te leren. Om dit aan te pakken is Lesson Study Gedrag (LS-G) ontwikkeld.
Doel en uitvoering
Het Lesson Study Gedrag team komt 6-8 keer bij elkaar onder begeleiding van een procesbegeleider met gedragsexpertise. Aan de hand van een gezamenlijk ervaren vraagstuk, ontwikkelen leraren samen een gedragsles. De les wordt gegeven en geobserveerd (dit kan zowel een live observatie zijn als een observatie aan de hand van videobeelden). Na een evaluatie wordt de les bijgesteld en opnieuw gegeven. Het doel van Lesson Study Gedrag is een bijdrage te leveren aan de professionalisering van leraren.
Opbrengsten
Lesson Study Gedrag is ontwikkeld en uitgeprobeerd op zeven basisscholen die met SWPBS werken. Op dit moment wordt LS-G ook gebruikt voor het coachen van startende leraren en in de opleiding van zij-instromers in het beroep van leraar.
- Nelen, M. J. M., Willemse, T. M., & Goei, S. L. (in press.). Employing Lesson Study to address behavioural challenges in primary education
Meer weten?
Neem contact op met: dr. Monique Nelen, onderzoeker
E-mail:mjm.nelen@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)