Samen Opleiden
Het expertisecentrum leidt interne opleiders op en monitort de scholing. Samen geven we vorm aan een scholingsplan op maat. Hierbij gebruiken we de module, pijlers en principes van SWPBS in de praktijk.
- Expertisecentrum PBS
- Betrokken onderzoekers: Joke Kamstra, MSc, dr. Monique Nelen
Aanleiding
Op de Ambelt, een organisatie voor (voortgezet) speciaal onderwijs staat het gedachtegoed van PBS centraal. In 2012 gaat de eerste locatie van start. Inmiddels werken bijna alle locaties met PBS. De Ambelt is samen met het expertisecentrum op zoek gegaan naar manieren om al haar medewerkers te scholen.
Doel
Elke medewerker van een organisatie wordt geschoold in de basisprincipes van PBS. Het expertisecentrum leidt interne opleiders op en monitort de scholing. Samen geven we vorm aan een scholingsplan op maat. Hierbij gebruiken we de module Pijlers en principes van SWPBS in de praktijk.
Een voorbeeld uit de praktijk
Vanaf de start in 2012 zijn we als expertisecentrum nauw betrokken bij de school om het gedachtegoed van PBS in de hele organisatie in te zetten voor schoolontwikkeling. Het meerjarig ontwikkeltraject is zodanig opgezet dat de Ambelt in toenemende mate zelfstandig de PBS-aanpak implementeert, onderhoudt en doorontwikkelt op de zes locaties. De school heeft een eigen netwerk van PBS-coördinatoren die samenwerken om de PBS-aanpak op maat te maken voor de leerlingen en de verschillende teams. Dit betekent dat alle leerlingen en medewerkers te maken krijgen met PBS! De Ambelt beschikt over een co-opleider die in samenwerking met het expertisecentrum een PBS module aan biedt aan nieuwe collega’s. Om PBS te borgen maakt het regelmatig evalueren onderdeel uit van de kwaliteitszorg. Deze manier van werken heeft ervoor gezorgd dat de Ambelt een goed voorbeeld is van hoe je een schoolbrede aanpak duurzaam kunt implementeren in het speciaal onderwijs.
Uitkomsten en publicaties
Aan het project ‘SWPBS en sociale veiligheid in het speciaal onderwijs’ deden drie scholen van de Ambelt mee. Aan de hand van de ervaringen op deze scholen laten de auteurs zien wat de mogelijkheden én de uitdagingen zijn bij de invoering en inbedding van deze aanpak.
- Willemse, T. M., Goei, S. L., Boei, F., & de Bruine, E. J. (2022). School-wide positive behaviour interventions and support in Dutch schools for special education. European Journal of Special Needs Education
Meer weten?
Neem contact op met: Joke Kamstra Msc, onderzoeker
E-mail: j.kamstra@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)