School in nood
Samen met de school maken we een analyse van de situatie, prioriteren we de benodigde activiteiten en gaan aan de slag.
- Expertisecentrum PBS
- Betrokken onderzoekers: Joke Kamstra, MSc, dr. Monique Nelen
Aanleiding
Soms is het alle hens aan dek om het pedagogisch klimaat in je school te verbeteren. Een gedegen probleemanalyse kan dan uitkomst bieden voor het ontwerpen van een plan van aanpak waarbij gericht gewerkt wordt aan de door de school benoemde pijnpunten.
Doel
Doel is om scholen met pedagogische vraagstukken te ondersteunen. We helpen de school om gezamenlijk gerichte interventies op maat voor de context te ontwikkelen. Op basis van wat de school belangrijk vindt, onderzoeken we hoe we het handig kunnen organiseren, formuleren heldere gedragsverwachtingen en ontwerpen gedragslessen. Gerichte positieve feedback en pedagogisch corrigeren maken ook onderdeel uit van het plan op maat.
Een voorbeeld uit de praktijk
Een school voor voortgezet speciaal onderwijs in Noord-Holland luidt de noodklok. Er zijn incidenten en medewerkers voelen zich niet veilig. Samen met het expertisecentrum ontwikkelt het PBS team van de school een gerichte aanpak. Speerpunt wordt de start van de les. Het team ontwikkelt op basis van heldere gedragsverwachtingen gedragslessen op maat. Iedereen doet mee. Leerlingen worden aangemoedigd als het goed gaat en er zijn correcties voor wie nog meer oefening nodig heeft. Met twee maanden is de sfeer omgeslagen. De school is er nog niet maar de belangrijkste stap is gezet: iedereen is aan boord en leerlingen weten waar ze aan toe zijn.
Meer weten?
Neem contact op met: Joke Kamstra Msc, onderzoeker
E-mail: j.kamstra@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)