Man die aan het hardlopen is buiten

Studenten aan het woord

Hoe is het om Physical Education and Sport Pedagogy te studeren? Hoe ervaren studenten een studie naast hun baan en wat willen zij ermee bereiken?


Nina Slagt, afgestudeerd in 2018: 'verbinden van beleid en werkvloer'

Nina Slagt'Sinds 2009 ben ik met veel plezier werkzaam als docent lichamelijke opvoeding op een vmbo-school. De laatste jaren voelde ik echter steeds meer de behoefte om me te verdiepen in de pedagogische aspecten van het vak en de verschillende beleidsprocessen rondom het onderwijs en de (jeugd)sport. Deze masteropleiding sluit naadloos aan op die studiebehoefte. We leren om beweeginterventies te analyseren vanuit de theorie, om deze passend te maken voor én te implementeren in de eigen (werk)context. Ook besteden we veel aandacht aan onderzoek: een waardevolle verdieping op de kennis die reeds aanwezig is. Sinds ik begonnen ben met deze master kijk ik anders naar de veranderingen en beleidsprocessen in het onderwijs. Het verbinden van beleid en werkvloer om het beweegplezier van kinderen en adolescenten te vergroten is voor mij een prachtige uitdaging, die vorm en inhoud heeft gekregen door deze master!

Het volgen van een masterstudie naast mijn baan, het zelf actief sporten en mijn sociale leven is qua planning en qua organisatie soms wel een hele uitdaging. Het vergt (zelf)discipline en een zeer goede planning om alle balletjes in de lucht te houden. Gesterkt door mijn studiegenoten die hetzelfde meemaken, krijg je echter vanzelf meer grip en overzicht op de studielast. De masteropleiding kost tijd, maar geeft tegelijkertijd enorm veel energie!'

Marcel van Bemmel, afgestudeerd in 2017: ‘jongleren voor gevorderden’

'Iedereen heeft weleens aan jongleren gedaan. Beginnen met één voorwerp en als dat goed gaat uitbreiden met meerdere voorwerpen. De master Physical Education and Sport Pedagogy is een studie waar je vaak moet jongleren om alles gaande te houden. Jonglerend tussen opdrachten van modulen, de eigen werkcontext en je privéleven. Maar als je eenmaal kunt jongleren …

Marcel van BemmelVoorafgaand aan deze master heb ik de Christelijke Academie voor Lichamelijke Opvoeding (Calo) afgerond op Windesheim. Momenteel geef ik les in het bewegingsonderwijs binnen het basisonderwijs. Vorig jaar heb ik besloten om te beginnen met een master, omdat ik op zoek was naar meer uitdaging en verdieping als het aankomt op vakoverstijgend denken en handelen. In de master Physical Education and Sport Pedagogy verdiep je je kennis van pedagogische dilemma’s en verbreed je je perspectief op diverse onderwijs- en sportontwikkelingen. Daarnaast vergroot de master je beleidsmatige blik op ons vakgebied: niet alleen de focus op de les, maar de les in een groter geheel zien. In maart 2017 hopen we ook een studiereis te maken naar een aantal universiteiten in Spanje (Madrid) om daar ervaringen te delen en hopelijk weer nieuwe ervaringen op te doen. Al met al een uitdagende studie die zorgt voor verdieping en verbreding van je professionaliteit. Samen met de docenten en medestudenten komen we tot prachtige inzichten, met straks als hoogtepunt de masterthesis.'