Order-to-Cash (O2C) procesoptimalisatie voor het mkb
Na de coronacrisis en in deze snel veranderende economie onderzoeken we hoe een soepel Order-to-Cash proces het mkb helpt effectiever te werken.
- Lectoraat: Supply Chain Finance
- Betrokken onderzoeker: Christiaan de Goeij
- Partners: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en Politecnico di Milano
- Mede mogelijk gemaakt door: SIA RAAK-mkb
Doel
Het midden- en kleinbedrijf wordt momenteel geconfronteerd met een snel veranderende werkelijkheid. Om de nasleep van de coronacrisis te kunnen doorstaan, te midden van inflatie, grootschalige politieke conflicten wereldwijd, en een tekort aan materialen en personeel, is een soepel Order-to-Cash (O2C) proces van onschatbare waarde. Dit proces start bij het ontvangen van een order en eindigt bij uiteindelijke betaling door de klant. Tussen deze twee punten zitten stappen als levering, facturatie en disputenmanagement.
Gevolgen inefficiënt O2C-proces
Het O2C-proces van veel mkb'ers bevat inefficiënties, wat leidt tot hoge verwerkingskosten van orders en facturen en een vertraging in het ontvangen van geld. Dit heeft een nadelig effect op de liquiditeit van de onderneming.
Order-to-Cash maakt het verschil
Het O2C-proces staat vaak niet op het netvlies van ondernemers, maar is verweven met veel actuele uitdagingen rondom inflatie, energiekosten en liquiditeitsproblemen. De organisatie van het proces, die mede afhankelijk is van de mate van digitalisering, heeft een grote impact op de liquiditeit, de kosten, de werkdruk en de productiviteit van een onderneming. Hoe langer dit proces duurt voor een leverancier, hoe meer beslag er wordt gelegd op het werkkapitaal. Met elke dag dat een O2C-proces verkort wordt, wordt daarmee de liquiditeit van een organisatie verbeterd.
Liquiditeit, kosten, werkdruk en klantrelatie
Het RAAK-mkb project, richt zich op het inzichtelijk maken van de geldstroom vanaf ontvangst order tot aan uiteindelijke betaling(en), inclusief de lengte van alle deelstappen zoals goedkeuring van orders, verzending van facturen, goedkeuring van facturen, afhandeling van disputen en uiteindelijke betaling. Daarnaast wordt er inzicht gegeven in de impact van het huidige O2C-proces op werkkapitaal en transactiekosten, en worden belangrijke knelpunten geïdentificeerd die aangepakt kunnen worden. Het doel van het project is om bedrijven te ondersteunen in het optimaliseren van hun O2C-proces, met als resultaat:
- een betere liquiditeitspositie,
- vermindering van transactiekosten,
- verbeterde customer journey
- verlaagde werkdruk voor medewerkers.
Meer weten?
Neem contact op met: Christiaan de Goeij, projectmanager en onderzoeker Supply Chain Finance
Christiaan de Goeij(opent in nieuw tabblad)
caj.de.goeij@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
Of lees hier meer over het O2C-project