Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie
Home(opent in nieuw tabblad) / Onderzoek(opent in nieuw tabblad) / Pre-shipment en in-transit Supply Chain Finance

Pre-shipment en in-transit Supply Chain Finance

  •   Supply Chain Finance
  •   23 januari 2018 - 29 februari 2020

In dit project helpen we logistieke dienstverleners om de bestel- en betaalprocessen voor en tijdens de verzending van goederen te verbeteren. 

  • Lectoraat: Supply Chain Finance 
  • Betrokken onderzoekers: Michiel Steeman, Christiaan de Goeij
  • Partners: ING Group en TVM
  • Mede mogelijk gemaakt door: TKI Dinalog

Doel

Dit project richt zich op pre-shipment en in-transit Supply Chain Finance: financiering van leveranciers vóór of tijdens verzending van de goederen. Cruciaal hierin zijn informatiestromen om een goede inschatting van ketenrisico’s te kunnen maken, en de rol die logistieke dienstverleners, banken en verzekeraars hierbij spelen.

Focus op pre-shipment en in-transit fase

Zowel in bedrijfsleven als in onderzoek gaat  binnen Supply Chain Finance (SCF) de meeste aandacht uit naar post-shipment vormen van SCF. Meestal gaat het om oplossingen als Reverse Factoring waarmee op basis van goedgekeurde facturen van de afnemer, die als onderpand dienen, de leverancier sneller betaald wordt door de bank.
Dit project is uniek qua insteek omdat het zich juist richt op pre-shipment en in-transit vormen van SCF, en de rol die logistiek dienstverleners hierbij kunnen spelen, in samenwerking met banken en/of verzekeraars. In de pre-shipment en in-transit fase zijn bijv. krediet- en leverrisico’s groter en diverser dan in de post-shipment fase.

De logistiek dienstverlener heeft als expert in goederenstromen een belangrijke rol in het vrijgeven van informatie in de keten.
Voor leveranciers zitten er vaak maanden tussen het moment van binnenkomst order en uiteindelijke uitbetaling. Met documenten als goedgekeurde orders, CMR vrachtbrieven, douanedocumenten en info over hoeveelheden, waarde, plaats etc. van goederen, kunnen logistiek dienstverleners zekerheden bieden op basis waarvan risico’s in de keten beter in kaart gebracht kunnen worden en vervroegd financiering kan worden vrijgemaakt.
De verzekeraar kan hierbij een belangrijke rol spelen in het herkennen, kwantificeren en compartimentaliseren van risico’s en de bank kan met meer zekerheden gemakkelijker financiering verschaffen.
Samenwerkingsvormen tussen logistiek dienstverlener, bank en/of verzekeraar zijn daarom kansrijk voor SCF.

De belangrijkste resultaten
 

  • Belangrijke bijdrage aan behoud leidende positie wereldwijd in SCF, via onderzoek naar onderbelichte thema’s en directe resultaten voor praktijk.

  • Er is vijf maanden lang onderzoek gedaan naar het order-to-cash proces bij twee logistieke dienstverleners en hierbij zijn significante verbeteringen gerealiseerd in de bestel- en betaalprocessen.
  • Ontwikkeling ‘purchase order financing’ model vanuit bankperspectief met daarbinnen de belangrijkste randvoorwaarden voor implementatie.
  • Studie Supply Chain Risk Management voor TVM rondom (financiële) ketenrisico’s die spelen bij klanten en de rol die TVM hierin kan spelen.
  • Groot bereik onder bedrijfsleven: diepgaande case studies bij 6 bedrijven, 60+ bedrijven via surveytool, 150+ bedrijven via presentaties.

Meer weten? 

Neem contact op met: Christiaan de Goeij, projectmanager en onderzoeker Supply Chain Finance of Michiel Steeman, lector Supply Chain Finance

Christiaan de Goeij(opent in nieuw tabblad)
caj.de.goeij@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad) 

Michiel Steeman
ma.steeman@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Of lees hier het eindverslag van het preshipment project(opent in nieuw tabblad)