Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Onderzoek(opent in nieuw tabblad) /
  3. Bouwen aan de pedagogische basis. Impact maken vanuit pedagogisch betekenisvolle relaties.

Bouwen aan de pedagogische basis. Impact maken vanuit pedagogisch betekenisvolle relaties.

  • Jeugd
  •   1 april 2025 - 31 maart 2029

In een tijd waarin het jeugdzorggebruik in Nederland alarmerend stijgt, dringt zich de vraag op hoe we kinderen en jongeren effectiever kunnen ondersteunen. Dit onderzoek richt zich op het versterken van de Pedagogische Basis.

  • Lectoraat: Jeugd
  • Betrokken onderzoekers: Jael Draijer (projectleider), Dorien Graas, Bas Rodijk, Rogier Kattenberg en Tessa de Wild-van der Woude.
  • Partners: Kennisnetwerk Pedagogische Basis (KPB), GGD Regio Utrecht, Icare JGZ, KindeRdam, Florion Scholen, De Mussen, Haagse Hogeschool, Hogeschool Utrecht en Buurtzorg Jong
  • Opdrachtgever: ZonMw

Sterke pedagogische basis voor iedereen

Wij willen samen werken aan een sterke pedagogische basis voor iedereen. Dat betekent een gelijkwaardige samenwerking waarbij iedereen vanuit hun eigen rol en expertise actief bijdraagt aan het opgroeien en opvoeden, zowel bij alledaagse als meer complexe situaties. Zo staan we kinderen en jongeren bij vanuit betekenisvolle relaties in het dagelijkse leven.

Twee fasen naar een sterkere pedagogische basis

Het project bestaat uit twee fasen. In de eerste fase doen we onderzoek naar de kernelementen van de pedagogische basis vanuit drie kennisbronnen: wetenschap, praktijk en ervaringskennis. We willen beter kunnen omschrijven wat werken aan de pedagogische basis inhoud en de betekenis en het belang ervan onderbouwen.

In de tweede fase gaan we aan de slag met deze kennis in praktijkgroepen. Dit doen we aan de hand van een leervraag van de organisatie, met een groep van medewerkers, ouders, jongeren en onderzoekers (een zogeheten community of practice).

Zo willen we de pedagogische basis concreet maken, bepalen hoe deze past in de Nederlandse context en manieren vinden om deze basis daadwerkelijk te versterken in de praktijk.Door deze aanpak hopen we vooruitgang te boeken in het versterken van de pedagogische basis in Nederland.

It takes a village to raise a child

We maken de pedagogische basis concreet, bepalen hoe deze past in de Nederlandse context en vinden manieren om deze basis daadwerkelijk te versterken in de praktijk. Door deze aanpak hopen we vooruitgang te boeken in het versterken van werken aan de pedagogische basis in Nederland. De versterking van de pedagogische basis wordt losgekoppeld van gezondheids- en preventieve doelstellingen en wordt aangepakt vanuit het principe “it takes a village to raise a child”.

Meer weten? 

Neem contact op met: Jael Draijer, projectleider
E-mail: j.m.draijer@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Neem contact met ons op