Weten hoe je met ons familiebedrijven sterker maakt?
Met kennis en inzicht uit onderzoek. Dat is het doel van het Expertisecentrum Familiebedrijven. Wij doen praktijkgericht onderzoek naar familiebedrijven én geven deze inzichten en kennis weer aan hen terug. En daarmee zetten we familiebedrijven in hun kracht, zodat zij sterker ondernemen. Zeker 61% van de bedrijven in Nederland is een familiebedrijf. Daarmee zijn ze ongekend belangrijk voor een gezonde economie. Bovendien zijn familiebedrijven anders. Omdat er, naast bedrijfsbelangen, ook familiebelangen zijn.
Ons onderzoek richt zich op die bijzondere verhouding. Onze kennis helpt ondernemers de juiste balans te vinden.
Wat onderzoeken wij in de praktijk?
Multidisciplinair, laagdrempelig en het liefst samen met de regio. Het is onze opdracht om praktijkgericht onderzoek dichterbij al onze partners en onze stakeholders te brengen. Of dat nu studenten, bedrijven of professionals zijn. Wij hebben veel expertise in het formuleren, het opzetten en het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek én een batterij aan kennis in huis. Hiervoor leunen wij op knowhow van lectoren, promovendi, docenten en studenten en vormen zo één community en (ook jouw) partner voor meer kennisontwikkeling. Zowel in onze regio als op (inter)nationaal niveau. Wil je meer weten over een project? Wij vertellen je er graag meer over en delen onze kennis met je.
-
-
Identiteit | Wij zijn een familiebedrijf! En (hoe) communiceren we dat?
Dit is een praktijkgericht onderzoek naar communicatiestrategie en reputatiemanagement van familiebedrijven. Door de toename van vergelijkingsopties op het internet wordt het steeds moeilijker om je te onderscheiden van de concurrentie. Consumenten hebben een ruime keuze uit hoogwaardige producten en diensten en de leveranciers daarvan, waarover ze zich gemakkelijk positief of negatief kunnen uitlaten via hun reviews. Bedrijven staan als gevolg van deze ontwikkelingen voor de uitdaging om de consumenten op een andere manier aan zich te binden dan met hun corebusiness. Ze moeten excelleren in hun product- en dienstenaanbod en zich tegelijk op andere manieren onderscheiden van hun concurrenten.
Communicatiestrategie
Het belang van een goed reputatiemanagement, inclusief een effectieve communicatiestrategie, is hiermee nog groter geworden. Aanleiding van dit project was de vraag van mkb-familiebedrijven binnen de hospitality-sector of hun status als familiebedrijf, en daarmee dus hun familie-identiteit, van toegevoegde waarde kan zijn voor een versteviging van hun reputatie en hoe zij deze identiteit dan op een goede manier kunnen vertalen in de communicatie. Er was nog weinig kennis over reputatiemanagement binnen het mkb. Bovendien ontbrak het inzicht in hoe de familie hierbij betrokken kan of moet worden. In dit onderzoek werkte het lectoraat Familiebedrijven samen met Saxion, Nyenrode Business Universiteit, Koninklijke Horeca Nederland, JongRECRON en 12 mkb-familiebedrijven.
Reputatiemanagement familiebedrijven
Het doel was om met projectpartners kennis en inzicht te verwerven over reputatiemanagement van familiebedrijven in de hospitality-sector, met name over de manier waarop de unieke, aan de familie gelieerde, identiteit benut kan worden in de communicatie. Het resultaat is een instrument waarmee familiebedrijven communicatiebeleid kunnen ontwikkelen dat past bij hun stakeholders, dat stevig geworteld is in de identiteit van het bedrijf en dat draagvlak heeft bij alle betrokkenen.
Door de actiegerichte aanpak van dit onderzoek werden de bedrijfseigenaren en betrokken familieleden in staat gesteld mogelijkheden en onmogelijkheden voor hun eigen bedrijf te verkennen en afspraken te maken over de inhoud en aard van gedrag en communicatie met stakeholders. Hiermee konden zij de effectiviteit van hun communicatie vergroten, waarmee ze hun reputatie en uiteindelijk hun concurrentiepositie versterken.
- Status: afgerond project
- Duur van het project: najaar 2018 tot voorjaar 2022
- Partners: Saxion, Nyenrode Business Universiteit, Koninklijke Horeca Nederland, JongRECRON en 12 mkb-familiebedrijven
- Het onderzoek is mede mogelijk gemaakt door Regieorgaan SIA
Uitkomsten
Klik hier(opent in nieuw tabblad) voor het werkboekje dat is gemaakt. Dit werkboekje biedt familiebedrijfsondernemers in de gastvrijheidssector handvatten voor de afstemming van hun communicatie en andere bedrijfsonderdelen op hun gasten. Het boekje geeft inzicht in de identiteit van bedrijf en familie en de wenselijkheid van een familiebedrijfsprofilering. Ondernemers kunnen vervolgens per bedrijfsonderdeel nagaan welke verbeteringen zij zouden kunnen aanbrengen om hun uitstraling aan te laten sluiten op het door hen gewenste klantsegment.
Lees ook ons blog over dit onderwerp.
Meer weten? Neem contact op met:
Albertha Wielsma, projectleider lectoraat Familiebedrijven
a.wielsma@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
of bel het algemeen nummer 0884698426(opent in nieuw tabblad)
-
Bedrijfsopvolging | Zachte kant van opvolging
Een harmonieuze bedrijfsoverdracht in de agrarische sector is niet altijd even vanzelfsprekend en kan een hoop gedoe opleveren als er te weinig aandacht is geweest voor de emotionele aspecten van de bedrijfsopvolging. Binnen dit project hebben we daarom twee jaar lang agrarische families begeleid en ondersteund in hun opvolgingsproces. De focus lag hierbij op de ‘zachte kant’ van bedrijfsopvolging.
In de agrarische sector lopen gezin en bedrijf, persoonlijke en zakelijke relaties vaak door elkaar. Het is een complex proces met gevolgen voor bedrijf en familie. Een succesvol opvolgingsproces zorgt voor bedrijfscontinuïteit en alle familiebanden blijven intact. Maar gebeurt dit onzorgvuldig, dan vergroot dat het risico op slechtere zakelijke prestaties of zelfs op ruzie binnen de familie. Daarom is, naast de zakelijke afwikkeling, ook aandacht voor het sociale en emotionele aspect zo belangrijk.
Aan het project hebben 15 agrarische families deelgenomen. In samenwerking met de families hebben we de belangen en behoeften van familieleden in kaart gebracht: van de opvolgers, overdragers, partners en niet-opvolgers. Vervolgens hebben we met de kennis die we hebben opgedaan een concreet stappenplan ontwikkeld voor de ‘zachte’ kant van opvolging in het agrarische bedrijf.
We zijn dit project gestart vanuit het beleidsprogramma Duurzame Bedrijfsopvolging. Dit programma is een initiatief van het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK) en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en heeft als doel om het aantal succesvolle bedrijfsoverdrachten te verhogen.
- Status: afgerond project
- Duur van het project: 2 jaar, 2020-2022
- Thema: de familiedimensie in de advies- en kennisinfrastructuur voor agrarische bedrijfsopvolging
- Partners: hogeschool Van Hall Larenstein, Aeres Hogeschool, Fries Sociaal Planbureau, het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK) en LTO Noord en agrarische familiebedrijven
- Het onderzoek is mede mogelijk gemaakt door Regieorgaan SIA
Uitkomsten
Een succesvolle bedrijfsopvolging vraagt om betrokkenheid van de hele familie. Dit begint met de bereidheid tot een open familiegesprek. Hiervoor hebben we een werkboek samengesteld met handvatten, inzichten, opdrachten, een scan en praktijkervaringen, waarmee boerengezinnen zelf aan de slag kunnen en waarmee ze elkaars wensen, behoeften en verwachtingen in kaart kunnen brengen.
Het doel van het werkboek is om te ondersteunen, maar ook om families sterker en zelfredzamer te maken. Het werkboek kan bovendien helpen om de hulpvraag aan een adviseur helder te krijgen.
De resultaten uit het onderzoek worden eveneens beschikbaar gesteld voor het onderwijs. Zo hebben we spelvormen ontwikkeld om moeilijke en relationeel ingewikkelde onderwerpen nog beter bespreekbaar te maken in het agrarisch onderwijs. Daarnaast wordt het onderzoek gebruikt binnen agrarische scholen om zo het curriculum over de zachte kant van bedrijfsopvolging te versterken.
Klik hier voor het werkboekje ‘Bedrijfsopvolging is een familiezaak’(opent in nieuw tabblad). Het werkboek biedt veel handvatten voor agrarische families om samen het goede gesprek te voeren. De bijbehorende opdrachten(opent in nieuw tabblad) zijn ook afzonderlijk te downladen. Lees ook ons blog over dit thema.
Meer weten? Neem contact op met:
Bart Hoogeboom, onderzoeker Familiebedrijven
b.hoogeboom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
of bel het algemeen nummer 0884698426(opent in nieuw tabblad)
-
Identiteit | Corporate reputatiemanagement door familiebedrijven
Familiebedrijven hebben specifieke kenmerken, zoals de identiteitsoverlap tussen de familie en het bedrijf of de langetermijnoriëntatie. Dit soort kenmerken kunnen grote invloed hebben op de reputatie van het bedrijf. Albertha Wielsma doet promotieonderzoek naar corporate reputatiemanagement door familiebedrijven in het mkb. Daarbij richt ze zich op de rol van de familie-identiteit en het familie-eigenaarschap, met name in de gastvrijheidssector.
Doel van het onderzoek
De doelstelling van het onderzoek is om kennis en inzicht te verwerven over het reputatiemanagement van familiebedrijven in de hospitality-sector, met name over de manier waarop de unieke (aan de familie gelieerde) identiteit benut kan worden in de communicatie. Daarnaast heeft het onderzoek ten doel familiebedrijven die daarvoor kiezen, praktische handvatten te bieden voor het benutten van hun familiale karakter in de communicatie.
De aanleiding
Tot de 21ste eeuw konden bedrijven (tot op zekere hoogte) zelf bepalen welke informatie over hen naar buiten kwam, in welke mate en via welke kanalen. Door de opkomst van interactieve, digitale communicatieplatformen is deze controle sterk verminderd. Daardoor is de rol van stakeholders verschoven van informatieontvangers naar informatiezenders en -verspreiders. Stakeholders zijn hierdoor enorm belangrijk geworden voor de beeldvorming rondom een bedrijf. Dat geldt niet alleen voor externe stakeholders, maar ook voor interne. Ook eigenaren en werknemers zijn immers op allerlei communicatieplatformen actief. Om te overleven moeten bedrijven hun stakeholders dus niet alleen als consument, maar ook als ambassadeur aan zich weten te binden. Het leveren van kwaliteit is daarvoor weliswaar een belangrijke voorwaarde, maar niet voldoende voor een duurzame relatie met stakeholders.
Familiebedrijven hebben dankzij hun (soms al generaties lange) connectie met de familie een unieke en onderscheidende identiteit. Dit maakt hen vaak authentiek en geloofwaardig in de ogen van klanten, potentiële arbeidskrachten en andere stakeholders. Toch kiezen lang niet alle bedrijven ervoor deze kans te benutten en zich nadrukkelijk als familiebedrijf te profileren. Bedrijven die dat wel doen, verschillen in de mate waarin en de manier waarop ze zich profileren.Achtergrond
Het midden- en kleinbedrijf is nog ondervertegenwoordigd in zowel het wetenschappelijke onderzoek naar familiebedrijven als het onderzoek naar reputatie. Daarbinnen is de gastvrijheidssector om twee redenen erg interessant voor dit onderzoek. Ten eerste is het gebruik van internet een belangrijke trend. Reizigers zoeken, delen en becommentariëren reisverhalen via blogs, online communities (Facebook, Tripadvisor) en sharing sites (Flickr, Youtube). Een slechte review heeft dan ook grote impact. Ten tweede is de gastvrijheidssector bij uitstek de sector waarin de identiteitsoverlap op de werkvloer zichtbaar en voelbaar is voor zowel interne als externe stakeholders. Door het directe contact met gasten en de vaak ruime openingsuren vloeien werk en privéleven in elkaar over. Ook de overeenkomst tussen bedrijfs- en familiale waarden op het gebied van gastvrijheid, veiligheid en hygiëne versterken de overlap tussen bedrijf en familie. Het spanningsveld tussen bedrijfsbelangen en familiebelangen ligt in deze sector dan ook aan de oppervlakte.
Publicaties
Wielsma, A. J. (2015). Corporate reputation and the family business. In M. Nordqvist, L. Melin, M. Waldkirch, & G. Kumeto (Eds.), Theoretical Perspectives on Family Businesses (pp. 233-252): Edward Elgar Publishing.
Wielsma, A. J., & Brunninge, O. (2019). “Who am I? Who are we?” Understanding the impact of family business identity on the development of individual and family identity in business families. Journal of Family Business Strategy, 10(1), 38-48.- Status: lopend
- Duur van het project: tot 2022
- Partners: Nyenrode University, Hogeschool Saxion, Jong Recron, Koninklijke Horeca Nederland
Meer weten over dit onderzoeksthema? Neem contact op met:
Albertha Wielsma via a.wielsma@windesheim.nl (opent in nieuw tabblad)
-
Goed Bestuur | Samen financieren, samen ondernemen?
Ondernemen met meerdere eigenaren
Om te kunnen groeien en overleven zijn veel mkb-familiebedrijven aangewezen op vormen van zelf-financiering. Vaak wordt hierbij onvoldoende nagedacht over het onderscheid tussen de verschillende rollen die familieleden kunnen hebben als ze met hun vermogen in het bedrijf zitten. Zo kan een familielid de rol van eigenaar of andere vermogensverschaffer hebben, maar ook de rol van bijvoorbeeld directielid of werknemer.
Hierdoor kan er onduidelijkheid ontstaan over onderwerpen zoals besluitvorming, rendement op vermogen, zeggenschap en beloningsstructuren, waardoor op termijn conflicten kunnen ontstaan. Daarnaast kan de besturing van ondernemingen door de verschillende belangen van vermogensverschaffers in negatieve zin worden beïnvloed en kan dit (op termijn) de continuïteit, wendbaarheid en groei van ondernemingen in gevaar brengen.
Zowel in de praktijk als in onderzoek ontbrak het aan de nodige kennis over hoe met deze problematiek rondom gedeeld eigenaarschap kan worden omgegaan.
Het doel was om aan de hand van praktijkonderzoek met alle projectpartners nieuwe kennis te ontwikkelen rond zelf-financiering en de rol van de verschillende eigenaren om zo de besluitvorming in mkb-familiebedrijven te verbeteren.
Eigenaarsplan
Om bedrijven te helpen ondernemen met meerdere eigenaren hebben we in dit project gewerkt met het eigenaarsplan. Een eigenaarsplan is een instrument om het gesprek tussen eigenaren op gang te brengen en conflictsituaties voor te zijn. Het geeft richting door in te gaan op de gezamenlijke visie van de eigenaren, afspraken vast te leggen over besluitvorming en governance, communicatie en de overdacht van eigendom.
Een tastbare opbrengst van het project is een gesprekskaartenset voor eigenaren. Met behulp van de gesprekskaarten kunnen bedrijven met meerdere eigenaren worden geholpen bij het opstellen van een eigenaarsplan.
Met de kennis die uit dit project is voortgekomen en met behulp van het eigenaarsplan wordt het handelingsvermogen van eigenaren en directieleden vergroot en zelf-financiering als mogelijke financieringsbron effectiever, zo is in de praktijk gebleken.
- Status: afgerond project
- Duur van het project: 1 mei 2018 tot 30 juni 2022
- Partners: Hogeschool Utrecht, Hogeschool van Amsterdam, CUMELA, de Jong & Laan en mkb-familiebedrijven
- Mede mogelijk gemaakt door Regieorgaan SIA
Uitkomsten
Voor meer informatie verwijzen we naar de publicatie ‘Ondernemen met meerdere eigenaren – Het eigenaarsplan als kompas voor de toekomst’(opent in nieuw tabblad).
Hierin beschrijven we de uitdagingen die gedeeld eigenaarschap met zich meebrengen en wat het eigenaarsplan kan betekenen voor de bedrijfsvoering en het verbeteren van de onderlinge relatie tussen eigenaren. We reiken handvatten aan om zelf aan de slag te gaan met het eigenaarsplan en geven een inkijkje in drie familiebedrijven die hebben deelgenomen aan het onderzoek. Zij hebben het eigenaarsplan leren gebruiken als kompas voor de toekomst.
Bekijk ons filmpje(opent in nieuw tabblad) over dit thema. Een pdf van de gesprekskaarten is op te vragen via familybusiness@familiebedrijven.nl(opent in nieuw tabblad).
Meer weten? Neem contact op met:
Erik Veldhuizen, associate lector Familiebedrijven
hg.veldhuizen@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)of bel het algemeen nummer 0884698426(opent in nieuw tabblad)
-
Bedrijfsopvolging | Agrarische bedrijfsopvolging
Agrarische ondernemers en hun naaste familieleden wonen en werken veelal op eenzelfde locatie. Beslissingen over de toekomst van het bedrijf – zoals de bedrijfsopvolging – worden vaak genomen aan de keukentafel. Door de toenemende complexiteit van bedrijfsvoering en maatschappelijke ontwikkelingen neemt de behoefte aan advies en ondersteuning bij bedrijfsopvolgingsvraagstukken bij agrarische mkb-familiebedrijven toe. Het doel van dit project was om instrumenten te ontwikkelen voor agrarische bedrijfsopvolging.
Balans tussen bedrijfsbelang en familiebelang
Vragen rond agrarische bedrijfsopvolging richten zich zowel op het bedrijf en de familie als op het vinden van een goede balans tussen familie en bedrijf. Hierover is te weinig kennis beschikbaar. Bestaand instrumentarium is vooral gericht op juridische en financieel-economische aspecten, en niet (ook) op het proces zelf en de familiale aspecten. Dit project richt zich op het ontwikkelen van nieuwe kennis over hoe het opvolgingsproces zodanig kan worden vormgegeven, dat al de belangen van de familieleden (het individu), van de familie én van het bedrijf in balans kunnen worden gebracht. Hierbij wordt nadrukkelijk rekening gehouden met het onderscheid tussen overdracht van leiding en overdracht van eigendom.
Opbrengsten
Het onderzoeksproject heeft geresulteerd in de praktijkpublicatie Agrarische bedrijfsopvolging: een project voor de hele familie. In deze publicatie vertellen enkele families wat deelname aan het project voor hen heeft opgeleverd. Tijdens het project is onder andere gewerkt met het WaardeNspel (ontwikkeld door Aeres Hogeschool Dronten) en het Belangenspel Leef je in, Leef je uit (ontwikkeld door hogeschool Windesheim) en is met projectdeelnemers een begin gemaakt met het opstellen van een familiestatuut. De opgedane kennis wordt zowel bij bedrijven binnen als buiten de agrarische sector toegepast en gebruikt in het onderwijs van Windesheim en Aeres Hogeschool Dronten.
Dit onderzoek sluit aan bij eerdere projecten, waarbij is gekeken naar de rol van vrouwen in agrarische familiebedrijven en naar de intenties van jongeren uit agrarische familiebedrijven om het bedrijf over te nemen.
- Status: afgerond project
- Duur van het project: 1 oktober 2015 t/m 31 december 2017
- Omvang: 2 jaar project met 15 agrarische bedrijfsfamilies
- Partners: Agrarische Hogeschool Dronten - kenniscentrum Agrofoods en ondernemen, NAJK - Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt, LTO-Noord
- Opdrachtgever: SIA RAAK-mkb
Meer weten? Neem contact op met:
Jelle Bouma, onderzoeker lectoraat Familiebedrijven
E-mail: jelle.bouma@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad) -
Bedrijfsopvolging | Roots & wings in bedrijfsopvolging
Bedrijfsopvolging. Een onderwerp waar veel bedrijfsfamilies mee worstelen. Zonder dat ouders het merken of bedoelen, beïnvloeden zij hun kinderen in hun keuze. In haar proefschrift deed Mira Bloemen-Bekx hier onderzoek naar. De titel van het proefschrift is Enriching the early phases of the succession process: the role of social mechanisms in business families’.
Over het proefschrift
De drie studies in dit proefschrift verrijken de kennis over de vroege fases van het opvolgingsproces. En gaan dieper in op de sociale mechanismes binnen het gezin in deze vroege fase.
Voor bedrijfsfamilies die het bedrijf willen doorzetten in de familie, is het belangrijk dat hun kinderen al vroeg een band krijgen met het bedrijf. Want carrière-intenties vormen zich vaak al op jonge leeftijd. Toch vinden veel ouders het in die vroege fase moeilijk om de langetermijnvisie voor het bedrijf met hun kinderen te bespreken. Net als hun wensen en zorgen, omdat de kinderen meestal nog op school zitten en te jong zijn voor een actieve rol in het bedrijf. Ook willen ze hun kinderen ruimte en vrijheid geven om eigen talenten en interesses te ontdekken. In de vroege fases van het opvolgingsproces, geven bedrijfsfamilies daarom vaak de voorkeur aan een meer informele of intuïtieve manier om hiermee om te gaan.
Er zijn altijd processen tussen ouders en kinderen die het gedrag van kinderen beïnvloeden. In het geval van families die het bedrijf willen doorzetten in de familie, kunnen ouders informele mechanismes gebruiken om de emotionele betrokkenheid van hun kinderen bij het bedrijf te vergroten. Deze processen, ook wel ‘sociale mechanismes’ genoemd, beïnvloeden het denken en doen van het kind.
Waarom dit onderzoek?
De nieuwe inzichten vullen verdere kennis aan van de huidige academische literatuur rondom het opvolgingsproces, sociale mechanismes en de familiecontext. Door deze kennis ontstaat er meer begrip van de bedrijfsfamilies als drijvende krachten achter economische groei, ondernemerschap en innovatie. En draagt het bij aan het wetenschappelijke debat rondom deze thema’s en biedt het onderzoekslijnen voor toekomstig onderzoek.
Daarnaast levert het praktijkgerichte inzichten op die van waarde kunnen zijn voor families, hun bedrijven en hun adviseurs. Maar ook voor docenten en studenten op het gebied van ondernemerschap en familiebedrijven. Dit proefschrift illustreert onder andere hoe de familiecontext invloed heeft op het gedrag van jongvolwassenen.Publicaties
Samenvatting PhD Mira Bloemen-Bekx(opent in nieuw tabblad)
- Status: afgerond
- Duur van het project: september 2013-december 2019
- Partners: Universiteit van Hasselt
-
Goed Bestuur | Goed bestuur in mkb-familiebedrijven
Dit onderzoeksproject ging over het versterken van ‘goed bestuur’ binnen familiebedrijven. Verrijkt met adviezen, best practices en instrumenten waarmee familiebedrijven de bestuursstructuur kunnen versterken.
Over het onderzoek
Met dit onderzoek richtten we ons op hoe familiebedrijven ‘goed bestuur’ kunnen organiseren. En hoe en waarom daarbij de keuze voor bepaalde instrumenten wordt gemaakt. Want welke opdracht en taken geef je een Raad van Advies? Wat regel je in een Familiestatuut? En hoe flexibel is dat?
Ondernemers willen continuïteit en waar mogelijk groei. Er komt veel op hen af. De economische situatie, concurrentie, innovaties en personeelsaangelegenheden zijn slechts een paar voorbeelden. Bij familiebedrijven spelen daarnaast ook nog specifieke zaken. Denk bijvoorbeeld aan bedrijfsopvolging of mogelijke conflicten tussen familiebelang en bedrijfsbelang.
Instrumenten van ‘goed bestuur’ bieden deze ondernemers de mogelijkheid om de kans op interne conflicten te minimaliseren, opvolging of overname te ondersteunen en in goede banen te leiden en het aantrekken van externe financiers makkelijker te maken. En daarnaast om getalenteerde 'buitenstaanders' bij het bedrijf te betrekken. Want deze externen kunnen familiebedrijven versterken door hun netwerk, specifieke kennis en ervaring. Maar zij kunnen ook een wezenlijke rol spelen bij de ondersteuning van de strategische besluitvorming. Hoe kunnen familiebedrijven deze externe kennis en expertise het beste in huis halen? Hoe regel je effectieve ondersteuning op een manier die past bij de identiteit en cultuur van een familiebedrijf? En hoe zorg je ervoor dat dit een structurele plek krijgt?
Raad van Advies en Familiestatuut
Samen met 17 familiebedrijven onderzochten we in welke mate instrumenten van ‘goed bestuur’ (zoals een Raad van Advies, Raad van Commissarissen, een stichting administratiekantoor of een Familiestatuut) een positieve bijdrage leveren aan de toekomstbestendigheid van het familiebedrijf. Afhankelijk van de keuze en de doelstelling van het bedrijf, werd een Raad van Advies of een ander instrument van ‘goed bestuur’ opgezet en ingericht. Hierbij maakten we gebruik van ervaringen van een aantal familiebedrijven in België.
Voor wie?
Het onderzoek bood adviezen, best practices en instrumenten waarmee familiebedrijven de bestuursstructuur kunnen versterken. Vooral familiebedrijven, maar ook andere mkb-bedrijven kunnen baat hebben bij dit onderzoek.
Publicaties
Bekijk hier de publicatie(opent in nieuw tabblad) die we maakten naar aanleiding van ons onderzoek.
- Status: afgerond
- Duur van het project: 2011- 2013
- Opdrachtgever: Ministerie van OC&W – RAAK subsidie
- Partners: Vereniging Familiebedrijven Nederland (FBNed), Centrum van het Familiebedrijf (CFB), Unie van Zelfstandige Ondernemers in België (UNIZO), Hogeschool-Universiteit Brussel
Meer weten over dit onderzoek? Neem contact op met:
Judith Van Helvert-Beugels via jmc.van.helvert@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
-
Goed Bestuur | Raden van Advies
Judith van Helvert deed onderzoek naar raden van advies (RvA) bij familiebedrijven. De RvA is een veelbesproken onderwerp in de praktijk, maar wat minder in de wetenschap. Er is weinig bekend over de manier waarop een RvA functioneert en wat de toegevoegde waarde van een adviesraad kan zijn voor een mkb-familiebedrijf.
Doel van dit onderzoek
Met dit onderzoek wil Judith van Helvert de kennis over het functioneren van de RvA vergroten. En daarbij inzicht geven in hoe de RvA de ondernemende kracht van het familiebedrijf versterkt. Hiervoor deed zij gedurende 5 jaar een diepgaande studie bij 4 mkb-familiebedrijven die werken met een raad van advies.
Over het onderzoek
We weten dat familiebedrijven over het algemeen een gesloten karakter hebben en dat ze vaak moeite hebben met het toelaten van externen. Tegelijkertijd is bekend dat het betrekken van externen bij de besluitvorming meer winst oplevert. En dat externen een bepalende rol spelen bij het ontwikkelen van de leiderschapsvaardigheden van de volgende generatie. Bovendien weten we dat besluiten ook meer overwogen plaatsvinden.
Zeker wanneer de advisering in teamverband via een RvA plaatsvindt, kan de toegevoegde waarde groot zijn. Zo blijkt bijvoorbeeld dat familiebedrijven die werken met een RvA, meer tijd besteden aan strategie en dat zij beter zijn in het doorlopen van het opvolgingsproces. Bovendien zijn zij actiever op het gebied van internationalisering in vergelijking met familiebedrijven die geen RvA hebben. Wat ook interessant is, is dat deze effecten niet zijn gevonden voor een formele raad van commissarissen. Dit roept de vraag op waarom juist een RvA zo effectief is en op welke manieren zij van waarde kunnen zijn voor mkb-ondernemingen.
Resultaten
Dit onderzoek laat zien dat een raad van advies bij een familiebedrijf een unieke configuratie is, bestaande uit contextuele, inhoudelijke en procesmatige elementen. En dat de rol en de taken van de RvA daarmee verschillend zijn in verschillende situaties.
PublicatiesGoed bestuur - Dissertation Judith van Helvert
- Status: afgerond
- Duur van het project: 5 jaar
Meer weten over dit onderzoek? Neem contact op met:
Judith Van Helvert-Beugels via jmc.van.helvert@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
-
Goed Bestuur | Raad van advies: meerwaarde voor mkb-familiebedrijf
Hoe functioneert een raad van advies (RvA) bij mkb-familiebedrijven? En welke ondersteuning biedt een RvA hen op strategisch vlak? Dat is wat het lectoraat Familiebedrijven onderzocht, samen met een aantal mkb-familiebedrijven en een groot aantal partners. Voor dit onderzoek kreeg het lectoraat een RAAK-MKB-subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).
Over het onderzoek
Een toenemend aantal mkb-familiebedrijven zet stappen op het gebied van Goed Bestuur. Zij doen dit veelal omdat zij zich zorgen maken over continuïteit. Familiebedrijven willen daarbij over het algemeen geen formele raad van commissarissen, maar liever een niet-formele RvA. Aan dit onderzoeksproject ligt dan ook de vraag van mkb-familiebedrijven ten grondslag, namelijk: ‘Hoe kan de RvA zo functioneren, dat de adviesfunctie goed kan worden uitgeoefend? En daarmee grote meerwaarde heeft op strategisch vlak?’
Belangrijk daarbij is dat dit strategische vlak zowel de bedrijfsstrategie als de familiestrategie omvat. Want in tegenstelling tot ‘gewone’ bedrijven, lopen belangen en doelstellingen van familie, eigenaren en bedrijf door elkaar. En zijn ze bovendien vaak conflicterend. Dit specifieke karakter van het familiebedrijf speelt naar verwachting een belangrijke rol in het functioneren (of gebruiken) van de raad van advies.Resultaten
Het belangrijkste resultaat voor het werkveld is een evaluatie-instrument voor mkb-familiebedrijven. Daarmee kunnen zij het functioneren van de eigen raad van advies analyseren en leren hoe zij het functioneren kunnen verbeteren.
Publicaties
‘Het functioneren van Raden van Advies, in de context van het familiebedrijf’
- Video 1(opent in nieuw tabblad)
- Video 2(opent in nieuw tabblad)
- Video 3(opent in nieuw tabblad)
- Video 4(opent in nieuw tabblad)
- Video 5(opent in nieuw tabblad)
- Video 6(opent in nieuw tabblad)
- Status: afgerond
- Duur van het project: 2016 - 2018
- Opdrachtgever: SIA RAAK
- Partners: Hogeschool Inholland (lectoraat Governance, Finance & Accountancy)
Meer weten over dit onderzoek? Neem contact op met:
Judith Van Helvert-Beugels via jmc.van.helvert@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad).
-
Identiteit | Wij zijn een familiebedrijf! En (hoe) communiceren we dat?
-
-
Identiteit | Brede welvaartcreatie
Brede welvaartcreatie door mkb-familiebedrijven
Van een 'ad hoc' naar planmatige aanpak
In oktober 2022 zijn we gestart met een traject waarbij we mkb-familiebedrijven begeleiden en ondersteunen in de planmatige aanpak van brede welvaartactiviteiten zodat ze meer maatschappelijke impact kunnen maken.
De maatschappelijke aandacht voor welvaartcreatie die verder reikt dan financiële welvaart en de oproep aan bedrijven om hieraan bij te dragen, groeit. Mkb-familiebedrijven vinden het vanzelfsprekend om een bijdrage te leveren, maar geven ook aan dat dergelijke brede welvaartactiviteiten niet zijn ingebed in de huidige bedrijfsstrategie.
Uitspraak van één van de ondernemers:
"Brede welvaart is een thema dat we belangrijk vinden vanuit ons DNA, we willen teruggeven aan de regio, op sociaaleconomisch vlak, maar afgelopen jaar is dat belangrijk geworden vanuit de maatschappij. Ook voor klanten en eindgebruikers is het een steeds belangrijker thema."
Mkb-familiebedrijven
In eerste instantie starten we met acht mkb-familiebedrijven. Later kunnen andere familiebedrijven aansluiten. Samen met de acht mkb-familiebedrijven ontwikkelen we interventies. In een volgende ronde worden deze interventies doorontwikkeld.
Doel onderzoek
Via dit onderzoek hopen we de maatschappelijke impact van mkb-familiebedrijven te vergroten door
- kennis over hoe mkb-familiebedrijven zich (kunnen) ontwikkelen in brede welvaartcreatie;
- de (h)erkenning van mkb-familiebedrijven in brede welvaartcreatie;
- bewustwording van kansen die brede welvaartcreatie mkb-famliebedrijven kan bieden.
Hoe doen we dat? De ontwikkeling van
- een werkboek met een scan voor mkb-familiebedrijven om de huidige en de gewenste situatie ten aanzien van brede welvaartcreatie inzichtelijk te maken, inclusief interventies om brede welvaartactiviteiten te verankeren in de strategie en maatschappelijke impact te maken
- wetenschappelijke artikelen, vakpublicaties, teaching cases en seminars.
Dit project sluit aan bij de Kennis en Innovatie Agenda (KIA) op Energietransitie en Duurzaamheid en het Maatschappelijk Verdienvermorgen.
- Status: lopend project van oktober 2022 - oktober 2024
- Duur van het project: 2 jaar
- Thema: brede welvaartcreatie.
- Partners: Hogeschool Rotterdam (Kenniscentrum Business Innovation, lectoraat Betekeniseconomie), Utrecht University (School of Economics), FBNed (Landelijke vereniging voor familiebedrijven)
- Opdrachtgever: SIA RAAK-mkb
Meer weten? Neem contact op met:
Rosemarie Steenbeek r.steenbeek@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad), 0884699871(opent in nieuw tabblad)
of mail naar familybusiness@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad) bel naar 0884698426(opent in nieuw tabblad).
Nieuwsupdates ontvangen?
Klik hier(opent in nieuw tabblad) om je aan te melden.
-
Regionale inbedding | Social and Community Driven Entrepreneurship for the Transition to an Inclusive and Sustainable Society
Sociaal en community-gedreven ondernemers (SCEs) komen met vernieuwende oplossingen voor lokale maatschappelijke problemen. Echter, het opschalen van de impact van SCEs wordt bemoeilijkt door complexiteit, conflicterende belangen en tegenwerking door bestaande, grotere spelers.
Aanpak
In dit project werken onderzoekers vanuit verschillende disciplines samen met SCEs en belangrijke stakeholders. Het project komt via gezamenlijke leerprocessen en nieuwe tools tot nieuwe inzichten om impact te versterken en vergroten. Hierbij richt het zich specifiek op de energietransitie en op lokale zorg. Nieuwe inzichten worden vertaald in concrete acties voor SCEs en stakeholders en het project ontwikkelt een leergang voor en met hen.
- Status: lopend project
- Looptijd: januari 2023 - juli 2027
- Onderzoekpartners: : Universiteit Utrecht, Erasmus Universiteit Rotterdam, Technische Universiteit Eindhoven, Hogeschool Windesheim, Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Utrecht, Universiteit Utrecht, Hanzehogeschool Groningen
- Partners: DRK Foundation, Provincie Utrecht, Provincie Groningen, Social Enterprise NL, Impact Noord, Impact 030, KplusV, Gemeente Amsterdam, Gemeente Utrecht, Starters4Communities, NLZE - Nederland Zorgt voor Elkaar, Wongema, Platform31, City Deal Impact Ondernemen, Provincie Noord Brabant, KSON - Kennisnetwerk voor Sociaal Ondernemerschap, Crowdfundinghub en EnergieSamen.
- Financier: NWO
Meer weten? Neem contact op met:
Claudia van Orden, lector Familiebedrijven (0884697972(opent in nieuw tabblad) of cyd.van.orden@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad))
-
Identiteit | Christelijke familiebedrijven en duurzaam ondernemen
Duurzaam ondernemerschap in de context van christelijke familiebedrijven. Dat is waar onderzoeker Rosemarie Steenbeek onderzoek naar deed. Daarbij richtte zij zich vooral op de manier hoe het christelijke geloof een drijfveer kan zijn om als christelijk familiebedrijf duurzaam te ondernemen.
Over het onderzoek
Voor dit onderzoek werd het begrip ‘duurzaamheid’ in de breedste zin genomen. Ecologisch, hoe ondernemers omgaan met de aarde en de natuur. Maar ook in maatschappelijke zin: hoe ondernemersfamilies in de maatschappij staan, hoe ze omgaan met personeel en de omgeving.
Rosemarie Steenbeek onderzocht of en op welke manier het christelijke geloof, christelijke families hierin motiveert.De aanpak
Hiervoor ging zij in gesprek met christelijke familiebedrijven. Deze waren divers: van een agrarisch bedrijf met 30 medewerkers tot een productiebedrijf met bijna 1800 werknemers. Hierin lag de focus op de familie, de betekenis van het geloof voor hen, duurzaamheid en hoe elkaar dat motiveert. Daarin zocht zij naar algemene patronen.
Achtergrond
Rosemarie Steenbeek deed dit onderzoek voor haar masterthesis aan de opleiding Beleid, Communicatie en Organisatie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Al in 2017 studeerde ze bij het lectoraat Familiebedrijven af met haar hbo-thesis: een onderzoek naar welke familiewaarden het duurzaam ondernemerschap in het familiebedrijf stimuleren. Met dit recente onderzoek gaat ze dieper op deze materie in.
Het onderzoeksdoel
Familiebedrijven onderscheiden zich van niet-familiebedrijven door de manier waarop zij zich gedragen. Dit gedrag kan door het samenspel tussen de familie en het bedrijf sterk beïnvloed worden door persoonlijke overtuigingen van de familie. Op deze manier kan het christelijke geloof een belangrijke rol spelen in de manier waarop een christelijke familie onderneemt. Een beter begrip over het ondernemerschap van gelovige familiebedrijven, en wat hen hierin motiveert of stimuleert, helpt bij de ondersteuning van dit type bedrijf. Zo kan de ondernemer in zijn of haar eigenkracht ondernemen.
- Status: afgerond
- Duur van het project: februari - september 2020
Publicatie
Meer weten? Neem contact op met:
Rosemarie Steenbeek via r.steenbeek@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
-
Identiteit | Brede welvaartcreatie
-
-
Strategie | Family Next
Family Next is er voor Overijsselse familiebedrijven die aan de slag willen met digitalisering of duurzaamheid. Of familiebedrijven waar de volgende generatie in de startblokken staat om het bedrijf over te nemen. Voor hen is Family Next een steun in de rug!
Wat is Family Next?
Familiebedrijven vormen de ruggengraat van de Overijsselse economie. We zijn trots op onze mooie familiebedrijven die zorgen voor dynamiek en werkgelegenheid. In Family Next werken het Expertisecentrum Familiebedrijven, de provincie Overijssel, Kennispoort Regio Zwolle, MKB Deventer en Novel-T samen om Overijsselse familiebedrijven verder te helpen. Onze ondersteuning richt zich op drie thema’s: digitalisering, duurzaamheid en opvolging. We zijn er voor familiebedrijven die aan de slag willen met een van deze thema’s en minimaal vijf werknemers hebben.
Waaruit bestaat de MKB-deal?
- We werken samen met ervaren ondernemers die de familiebedrijven als coach ondersteunen bij de stappen die zij willen zetten. Samen kijken zij naar een aanpak die past bij het bedrijf.
- In leren-van-elkaar-kringen wisselen de familiebedrijven ervaringen uit met andere ondernemers. Zo kunnen zij hun verhaal delen om anderen te helpen.
- Voor de uitvoering van de plannen is financiële ondersteuning beschikbaar in de vorm van een voucher.
En hoe zijn wij betrokken?
Tijdens en na het project meet het Expertisecentrum Familiebedrijven de effectiviteit van deze ondersteuning. Zo kijken we of de aanpak succesvol is en of het geschikt is om beschikbaar te stellen in andere provincies.
Ben je een Overijsselse ondernemer en heeft u interesse?
Bekijk ook de oproep op de website van de provincie Overijssel(opent in nieuw tabblad) of klik hier voor de flyer en neem gerust contact op met één van de deelnemende organisaties:
- MKB Deventer: info@mkbdeventer.nl(opent in nieuw tabblad) of 0570758021(opent in nieuw tabblad)
- Kennispoort Regio Zwolle: info@kennispoortregiozwolle.nl(opent in nieuw tabblad) of 0382022020(opent in nieuw tabblad)
- Novel-T: contact@novelt.com(opent in nieuw tabblad) of 0534836800(opent in nieuw tabblad)
Webcast
Op 8 oktober 2021 was er een webcast om geïnteresseerden bij te praten! Gedeputeerde Eddy van Hijum vertelde waarom familiebedrijven voor de provincie Overijssel zo belangrijk zijn. Lector Judith van Helvert nam hen mee in de laatste ontwikkelingen op het gebied van familiebedrijven en uiteraard kwam een ondernemer van een familiebedrijf aan het woord. Natuurlijk werd ook verteld wat het programma Family Next te bieden heeft. Klik hier (opent in nieuw tabblad)voor de webcast.
- Status: lopend project
- Duur van het project: 2020 - 2023
- Partners: provincie Overijssel, Kennispoort Regio Zwolle, Novel-T, MKB Deventer, brancheorganisaties
- Website: klik hier(opent in nieuw tabblad) voor meer informatie
Meer weten? Neem contact op met:
Karin Rozendal, office manager
k.rozendal-de-groot@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad) of 0884698426(opent in nieuw tabblad)
-
Advisering | Adviesbehoefte kleine familiebedrijven in de autobranche
Het Expertisecentrum Familiebedrijven doet onderzoek naar de adviesbehoefte van kleine familiebedrijven in de automotive sector
Over het onderzoek
Kleine familiebedrijven hebben net als andere bedrijven te maken met maatschappelijke uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en digitalisering van producten en klant/leverancierscontact. Deze ontwikkelingen vragen om aanpassingen in het business model om de continuïteit van het bedrijf te waarborgen. Waar grotere bedrijven veelal beschikken over interne competenties of middelen om zich door externen te laten helpen om hun bestaansrecht te continueren, is dit bij kleinere (familie)bedrijven minder het geval. In kleine familiebedrijven wordt hard gewerkt in de zaak, in plaats van aan de zaak, en is de beschikbaarheid van financiële middelen voor extern advies, beperkt. Het aanspreekpunt voor kleine familiebedrijven is veelal beperkt tot de boekhouder (administratiekantoor of accountant).
Doel
Het doel van dit project is om de adviesbehoefte van kleine familiebedrijven (tot 10 FTE) in de automotive sector en de bestaande advies-infrastructuur in kaart te brengen. Hiermee leveren de onderzoekspartners een bijdrage aan het versterken van de vitaliteit van kleine familiebedrijven.
- Status: afgerond
- Duur van het project: voorjaar 2022 - voorjaar 2023
- Partners: HAN Automotive Research, BOVAG en 6 familiebedrijven uit de automotive sector
- Het onderzoek is mede mogelijk gemaakt door Regieorgaan SIA
Uitkomsten
De uitkomsten zijn verwerkt in een video. Aan de hand van de SWOT-analyse (sterkte, zwakte, kansen, bedreigingen) neemt onderzoeker Clemens Willig je mee in zijn uitleg over hoe je kunt omgaan met je adviesvraag binnen het bedrijf. Hoe kom je als ondernemer tot de juiste adviesvraag en weet je als adviseur ook de juiste vragen te stellen? Klik hier(opent in nieuw tabblad) voor de video.
Meer weten? Neem contact op met
Clemens Willig, docent-onderzoeker, of Karin Rozendal, office manager, via
088-469 8426(opent in nieuw tabblad)of k.rozendal-de-groot@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad).
-
Strategie | Strategische besluiten in familiebedrijven
Docent-onderzoeker Frank Bos doet promotieonderzoek naar het nemen van strategische besluiten in mkb-(familie)bedrijven. Daarbij focust hij op de rol van verleden, heden en toekomst in die besluitvorming.
Over het onderzoek
Het onderzoek richt zich op verschillen in deze zogeheten “tijdsoriëntatie” tussen bedrijven. Waar het ene bedrijf bijvoorbeeld gericht is op het verleden bij het nemen van besluiten, zijn andere bedrijven juist sterk toekomstgericht. Welke factoren verklaren deze verschillen? En wat zijn de effecten daarvan, bijvoorbeeld op het gebied van innovatie?
Waarom dit onderzoek?
Het onderzoek sluit goed aan bij de hedendaagse roep in de maatschappij om meer langetermijngerichtheid in het bedrijfsleven. Familiebedrijven worden daarbij vaak als voorbeeld genoemd van bedrijven die bij uitstek gericht zouden zijn op de lange termijn. Maar in familiebedrijven speelt het verleden ook een belangrijke rol. Daarom is meer onderzoek naar dit thema van wezenlijk belang.
- Status: lopend
- Duur van het project: 2017 – 2022
- Partners: Windesheim, Rijksuniversiteit Groningen, Provincie Overijssel, Provincie Gelderland, Provincie Flevoland
Meer weten? Neem contact op met:
Frank Bos via fh.bos@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
-
Regionale inbedding | Regionale inbedding van familiebedrijven
Het lectoraat Familiebedrijven doet onderzoek naar de inbedding van familiebedrijven in hun omgeving. Daarbij willen we met onze kennis de verbinding aanjagen tussen het regionale netwerk en familiebedrijven.
Over het onderzoek
Familiebedrijven hebben vaak sterke banden met de omgeving. Zo zijn ze bijvoorbeeld leverancier, dienstverlener, werkgever, investeerder of weldoener. Deze banden lopen niet alleen via het bedrijf maar ook via de familie. Omdat zowel de familie als het bedrijf geworteld is in de omgeving, zijn familiebedrijven hokvaster dan andere bedrijven. Hierdoor hebben ze niet alleen oog voor de ontwikkeling van het bedrijf, maar zijn ze ook extra betrokken bij de sociaal-economische ontwikkeling van de regio. Ook spelen ze vaak een actieve rol in het lokale en regionale verenigingsleven.
Er is nog weinig bekend over hoe de netwerken van familiebedrijven functioneren en wat de belangrijkste verschillen zijn met netwerken van niet-familiebedrijven. Waarschijnlijk groeien de netwerken rond familiebedrijven vooral organisch. Er is vertrouwen en wederzijds begrip doordat het netwerk gemeenschappelijke waarden deelt. De relaties zijn meestal langdurig en wederkerig, in plaats van eenmalig. Tegelijkertijd kunnen deze sterke informele netwerken ten koste gaan van de banden met partijen die meer op afstand staan. Denk bijvoorbeeld aan overheidsorganisaties, kennisinstellingen, brancheorganisaties en regionale ontwikkelingsmaatschappijen. Terwijl zij juist van strategisch belang zijn voor de aanvoer van nieuwe kennis, contacten en middelen voor het familiebedrijf.
Aanpak
Een belangrijke vraag is of familiebedrijven de bestaande informele (en organisch gegroeide) netwerken voldoende benutten. Daarnaast belichten we de andere kant van de medaille, namelijk: hoe kunnen familiebedrijven meer profiteren van de kennis, middelen en capaciteit bij kennisinstellingen, brancheorganisaties, overheden en andere organisaties? Ook willen we de (beleids)aandacht bij deze organisaties voor familiebedrijven vergroten. Bijvoorbeeld door maatschappelijke uitdagingen zoals digitalisering en duurzaamheid te verbinden met specifieke uitdagingen voor het familiebedrijf zoals opvolging en (bij)scholing.
Samenwerking
Op dit thema werken we samen met familiebedrijven in Oost-Nederland, provinciale en lokale overheden, regionale ontwikkelingsmaatschappijen, kennisinstellingen en andere organisaties die zich op de regionale economie richten. Lopende projecten en activiteiten op dit thema zijn onze jaarlijkse bijdrage aan de Regio Zwolle Monitor, ons project over het Europese mkb-beleid en analyses over de rol van familiebedrijven in de regionale economie.
Publicaties
SME rapport(opent in nieuw tabblad)
Regio Zwolle Monitor 2020(opent in nieuw tabblad)
- Status: lopend
- Partners: Provincie Overijssel
Meer weten over dit onderzoeksthema? Neem contact op met:
Bart Hoogeboom via b.hoogeboom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
-
Regionale inbedding | Advisering van familiebedrijven in Gelderland
Dit onderzoek richtte zich op hoe familiebedrijven in Gelderland optimaal kunnen worden ondersteund door adviseurs. De hamvraag hierbij was: in hoeverre houden specialistische adviseurs rekening met het familiale karakter van een familiebedrijf? En hoe ze gaan ze hiermee om in hun advisering?
Over het onderzoek
In samenwerking met de provincie Gelderland startte het lectoraat een onderzoek naar hoe familiebedrijven worden geadviseerd. Daarbij gaat het om verschillende typen adviseurs zoals accountants, juristen, bedrijfskundigen, strategisch adviseurs, coaches en familiebedrijven-adviseurs. Met een enquête onderzochten we in hoeverre zij rekening houden met het familiale karakter van een familiebedrijf, en hoe ze hiermee omgaan in hun advisering.
Waarom dit onderzoek?
De aanleiding voor het onderzoek was de koers van de provincie Gelderland. In het coalitieakkoord vermeldde de provincie dat er de komende jaren veel aandacht is voor het realiseren van maatschappelijke opgaven. Dit betekent dat er meer aandacht komt voor duurzaamheid, innovatie en energietransitie. Zeker 70% van de Gelderse bedrijven is een familiebedrijf. Daarmee hebben familiebedrijven (en de families) een aanzienlijke rol in het realiseren van deze maatschappelijke opgaven.
De resultaten
Uit het onderzoek bleek dat veel adviseurs geen of weinig rekening houden met de betrokkenheid van de familie bij het bedrijf en wat dit betekent voor veranderingstrajecten. Het onderzoek leidde tot best practices over de advisering aan familiebedrijven. Door verschillende aanpakken met elkaar te vergelijken, konden we conclusies trekken over hoe familiebedrijven in de adviespraktijk zo goed mogelijk worden ondersteund. De inzichten uit het onderzoek lichtten we toe tijdens een bijeenkomst.
- Status afgerond
- Duur van het project 2019-2020
- Opdrachtgever: Provincie Gelderland
- Partners: Provincie Gelderland
Meer weten over dit onderzoek? Neem contact op met:
Judith Van Helvert-Beugels via jmc.van.helvert@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad).
-
Strategie | Family Next
-
-
Kom bij ons afstuderen!
Regelmatig is er regelmatig plek voor studenten die willen afstuderen! Al onze afstudeerders doen onderzoek op het gebied van familiebedrijven. Het kan een zelfstandig onderzoek zijn dat je inbrengt, of -als je nog geen eigen onderwerp hebt- een onderzoek dat deel uitmaakt van een van onze lopende projecten. Soms plaatsen we een specifieke opdracht op de vacaturesite (opent in nieuw tabblad)van Windesheim voor afstudeer- en stageopdracht.
Wie studeren er bij ons af?
Onze afstudeerders komen van heel diverse opleidingen en diverse hogescholen. Je studeert af op het thema familiebedrijven. Het onderwerp kan heel uiteenlopend zijn. Gemiddeld zijn er zo’n 6 afstudeerders bij ons per half jaar.
Hoe is het om bij ons af te studeren?
Veel ruimte voor eigen initiatief vinden we belangrijk. Bovendien is er voor jou en je mede-afstudeerders een speciale werkruimte beschikbaar. Zo kun je ook met elkaar samenwerken. Je wordt begeleid door een van onze onderzoekers. Is jouw afstudeeropdracht excellent? Dan is het zelfs mogelijk om mee te dingen naar de Ten Clarenwater Thesis Award: de jaarlijkse (en internationale) scriptieprijs over familiebedrijven.
Meer weten?
Heb je belangstelling voor familiebedrijven en wil je op dit onderwerp afstuderen? Dan horen we dat graag! En ook of je al een specifiek onderwerp in gedachten hebt. Afhankelijk van of er plaats is, gaan we graag met je in gesprek. Vooraf ontvangen we graag je cijferlijst, motivatie en CV. Stuur deze naar Karin Rozendal via k.rozendal-de-groot@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad) en we nemen snel contact met je op.
-
Inbedding onderwijs
Is het thema familiebedrijven terug te vinden in het onderwijs?
Het antwoord is jazeker. Vanaf het allereerste begin is dit het geval binnen het domein Business Media & Recht. Dat is ondertussen ook goed gelukt. Bijna alle studenten maken ergens in hun studie via gastcolleges of op andere manieren kennis met het onderwerp familiebedrijven.
Vanuit het expertisecentrum is een aantal jaren geleden de multidisciplinaire minor ‘De adviseur in het MKB’ ontwikkeld. Deze minor, een samenhangend pakket aan vakken voor de duur van 20 weken, is volledig gericht op adviseren rond de bedrijfsovername. Diverse vakken zoals family business governance, financiële aspecten bedrijfsopvolging, huwelijksvermogenrecht, erfrecht, strategisch management komen aan bod. Ook in diverse andere vakken komt het thema voor. Het is belangrijk dat studenten kennis krijgen over het specifieke karakter van een familiebedrijf. Ook is er de mogelijkheid om jaarlijks bij ons af te studeren op diverse thema’s.
In december 2022 is er een werkgroep onderwijs gestart om het thema familiebedrijven nog beter ingebed te krijgen. Vanuit de werkgroep is het idee voor een nieuwe mini-minor ‘Familiebedrijven met Impact’ ontstaan. Tijdens deze mini-minor worden studenten gekoppeld aan familiebedrijven die met brede welvaart en duurzaamheid aan de slag willen. In 10 weken tijd voeren studenten een adviesopdracht uit waarin ze familiebedrijven helpen hun doelen meetbaar te maken en een advies uitbrengen om hun ambities te realiseren. We zijn hiervoor op zoek naar familiebedrijven met impact, waarvan er gelukkig veel in onze regio zijn. Ben je geïnteresseerd? Neem dan contact op.
Binnen het domein en daarbuiten wordt naar optimale afstemming gezocht. Zo verzorgt het expertisecentrum trainingen voor post-hbo-studenten en andere professionals. Om familiebedrijven nog verder op de kaart te zetten zal de komende jaren ook de samenwerking en samenhang met mbo-onderwijs en wetenschappelijk onderwijs een speerpunt worden.
-
Ten Clarenwater scriptieprijs
Heb jij in 2022 je scriptie geschreven over familiebedrijven? Dan nodigen we je van harte uit deel te nemen aan de Ten Clarenwater Thesis Award!
Zowel Nederlandstalige als Engelstalige scripties mogen worden ingestuurd. Het maakt niet uit welke opleiding je hebt gevolgd. Het multidisciplinaire karakter van het onderwerp ‘familiebedrijf’ maakt dat interessante inzichten kunnen ontstaan vanuit zowel economisch, bedrijfskundig, juridisch, psychologisch, sociaal en communicatief perspectief. De winnaars worden beloond met een geldbedrag en krijgen een vermelding op onze website.
Er zijn twee prijzen:
- Winnaar bachelorscriptie € 1.500,-
- Winnaar masterscriptie € 1.500,-
Selectieproces
De selectie van de toegestuurde scripties verloopt in twee stappen:
- Een voorselectie door het Expertisecentrum Familiebedrijven, indien mogelijk in overleg met jouw begeleider(s).
- De eindselectie is in handen van een gerenommeerde jury, die bestaat uit een ondernemer die zowel nationaal als internationaal actief is, een lector of hoogleraar van een hogeschool of universiteit en een familiebedrijvenadviseur.
Selectiecriteria
- Je scriptie is geschreven én beoordeeld in 2022.
- Je scriptie is beoordeeld met een 7,5 of hoger.
- De scriptie (onderwerp/methode) is origineel en vernieuwend.
- Het onderzoek (theoretische onderbouwing en empirische analyse) is van hoog niveau.
- De thesis is goed geschreven en gestructureerd.
- De resultaten hebben maatschappelijke relevantie.
- De implicaties voor de praktijk zijn duidelijk.
Stuur je scriptie in vóór 15 mei 2023
Om kans te kunnen maken op de Ten Clarenwater Thesis Award moet je de volgende informatie in digitale vorm insturen:
- De scriptie inclusief titel, inhoudsopgave, literatuur- en bronnenlijst en een samenvatting (maximaal 2 A4). Deze samenvatting moet beknopt zijn, waarin de volgende punten duidelijk worden aangegeven:
- de vraagstelling;
- de relevantie van het onderzoek;
- de aanbevelingen en/of uitkomsten van het onderzoek.
- De na(a)m(en) en contactgegevens van de begeleider(s).
- Je CV met actuele contactgegevens.
- Een getekende en gedateerde deelnameverklaring.
De genomineerden voor de prijs worden bekendgemaakt in juli 2023. De bekendmaking van de winnaars en de uitreiking van de award vindt plaats tijdens een event. De genomineerden krijgen hiervoor een uitnodiging.
Wil je in aanmerking komen voor deze prijs? Stuur dan je scriptie en de overige informatie in. Voor overige vragen kun je ook contact met ons opnemen. familybusiness@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
Waarom deze scriptieprijs?
Het hoger onderwijs besteedt (te) weinig aandacht aan 's werelds meest voorkomende ondernemingsvorm: het familiebedrijf. De meeste studenten leren tijdens hun studie niets of weinig over de kenmerken van ondernemersfamilies en hun bedrijven. Om een bredere belangstelling voor familiebedrijven te stimuleren, kent het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven sinds 2017 een internationale scriptieprijs toe. Het doel is om studenten aan te moedigen zich op dit gebied te engageren en bij te dragen aan wetenschappelijke en praktische kennis over familiebedrijven.
De jaarlijkse Ten Clarenwater Thesis Awards zijn voor de beste master- en bachelorscriptie.
We hopen dat de Ten Clarenwater Thesis Award de belangstelling voor familiebedrijven onder studenten vergroot. Met de awards willen we meer studenten bewust maken van de specifieke kenmerken en invloed van ondernemersfamilies en hun bedrijven.
Meer weten over de betekenis van Ten Clarenwater?
Vorige winnaars
2022
De winnaar van de beste bachelorscriptie: Isabeau Jonkers van hogeschool Windesheim
Titel scriptie: Social sustainability in transport. 'A family business': An explorative research on how family businesses operating in the international road transport sector can ensure the welfare and social sustainability of their employees
De winnaar van de beste masterscriptie: Roel Jansen van Tilburg University.
Titel scriptie: The European business succession facilities regarding the acquisition of shares: necessary and efficient?
Klik hier voor het volledige juryrapport.
2021
De winnaar van de beste bachelorscriptie: Francesco Frontani van ESCP Business School uit Parijs, Frankrijk
Titel scriptie: Renovating Capitalism through Corporate Purpose in Organizations: The Italian Cases of Brunello Cucinelli and Lavazza, Compared to the Opinions of the Academia
Met een eervolle vermelding voor Theresa Grillo van WHU Otto Beisheim School of Management in Vallendar, Duitsland
Titel scriptie: Innovation in Family Firms: A Qualitative Analysis of the Behavior towards Internal and External Sources of Innovation
De winnaar van de beste masterscriptie: Andrea Buratti van University of Bergamo, Italië
Titel scriptie: The effect of the Identification of Family Members with the Firm on Entrepreneurial Orientation and Performance
Met een eervolle vermelding voor Liesbeth Rompelberg van de Universiteit Tilburg
Titel scriptie: The familial character of business succession facilities in Western Europe
Klik hier voor het volledige juryrapport en bekijk ook de filmpjes(opent in nieuw tabblad) van de winnaars.
2020
De winnaar van de beste bachelorscriptie: Ronald Moerman van Aeres Hogeschool Dronten
Titel scriptie: Non-successors of an agricultural family business
Met een eervolle vermelding voor Julian van den Akker van hogeschool Windesheim
Titel scriptie: Shared ownership: shared concerns?
De winnaar van de beste masterscriptie: Marc Kuijken van Tilburg University
Titel scriptie: Supervisory board effectiveness in family businesses
Met een eervolle vermelding voor Michiel Heerkens van AOG School of Management van de University of Groningen
Titel scriptie: Freedom in the family business: farce or force? A research into the perception of freedom in the family business
Klik hier voor het volledige juryrapport.
2019
De winnaar van de beste bachelorscriptie: Barbara Cornelissen, Hogeschool InHolland, Amsterdam, Nederland
Titel scriptie: Investeringsberekening voor De Kleine Schorre B.V.
Met een eervolle vermelding voor Julian Elias Lessing, WHU Otto Beisheim School of Management, Duitsland
Titel scriptie: Open Innovation in Family Firms
De winnaar van de beste masterscriptie: Shelley Beck Saunders, Nelson Mandela University in Zuid-Afrika
Titel scriptie: Parental influences on the next generation's intention to join the family business
Met een eervolle vermelding voor Desiree Westland, Nyenrode Business University, Nederland
Titel scriptie Governance en waarden in het familiebedrijf
2018
De winnaar van de beste bachelorscriptie: Geurt van Assen, hogeschool Windesheim, Nederland
Titel scriptie: De invloed van subsidies en stewardship gedrag op duurzaamheid
De winnaars van de beste masterscriptie: Klara Selling en Gabriella Gustafsson, Jönköping International Business School, Zweden
Titel scriptie: Trust in family businesses – a study of employees’trust for the new ceo post-succession
2017
De winnaar van de beste bachelorscriptie: Paulina Grillo - WHU- Otto Beisheim School of Management, Duitsland
Titel van de scriptie: Niet-economische doelen en financiering van familiebedrijven
Met een eervolle vermelding voor Franziska Holle - WHU- Otto Beisheim School of Management, Duitsland
Titel van de scriptie: Invloed van transgenerationele kennisoverdracht en -behoud op het innovatieresultaat in familiebedrijven
De winnaar van de beste masterscriptie: Katharina Hubmann Universiteit Maastricht
Titel van de scriptie: Multiple Identities in Family Firms: Exploring the Effect of Actual and communicated identity on performance
Met een eervolle vermelding voor Lutz Stoffels Universität Witten/Herdecke
Titel van de scriptie: De kennis binnen het familiebedrijf behouden bij transgenerationele verandering
-
Doe mee aan het familiebedrijvenpanel
Als lectoraat Familiebedrijven zijn we er om onderzoek te doen naar familiebedrijven. Want familiebedrijven zijn nu eenmaal onmisbaar voor de economie: lokaal, nationaal én internationaal. De kennis die we opdoen en de handvatten die we ontwikkelen, geven we weer terug. Zo maken we familiebedrijven nóg sterker.
We hebben je mening nodig
Dat kunnen we alleen doen met de meningen en ervaringen van familiebedrijven zélf. Daarvoor hebben we ons familiebedrijvenpanel. Hierin delen familiebedrijven hun kennis en ervaring met ons. De uitkomsten geven ons nieuwe kennis, helpen ons onze activiteiten voortdurend aan te scherpen en om onze projecten in te richten. Zo sluiten we met onze output nauwer aan op de (informatie)behoeften, kansen en knelpunten van familiebedrijven in het algemeen.
Wil je je kennis en ervaring delen?
We zijn altijd op zoek naar nieuwe panelleden. Dus ben je familie-eigenaar, (potentiële) opvolger, lid raad van commissarissen, lid raad van advies of (niet-familiale) directeur van een familiebedrijf? Dan nodigen wij je van harte uit om deel te nemen! Hoe meer familiebedrijven meedoen, hoe beter we kunnen inspelen op relevante onderwerpen voor familiebedrijven.
Wat houdt deelname concreet in?
Twee keer per jaar ontvang je een uitnodiging om deel te nemen aan een online enquête of een interview. En natuurlijk delen we de uitkomsten ook met jou als panellid.
Info en aanmelden
Ben je enthousiast geworden en wil je je kennis en ervaring niet alleen delen maar ook vermeerderen? Meld je dan via de button hieronder aan als panellid.
Aanmelden(opent in nieuw tabblad)
Meer weten?
Neem dan contact op met Judith van Helvert (jmc.van.helvert@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad), 088 469 7189).
-
Scientific Committee
Het lectoraat Familiebedrijven wordt ondersteund door een groep van internationale wetenschappers. Deze wetenschappers zijn internationaal actief bij een centrum voor het familiebedrijf, of vervullen een belangrijke rol in wetenschappelijke organisaties die onderzoek naar familiebedrijven ondersteunen.
Wie zitten er in de scientific committee?
- Andrea Calabrò(opent in nieuw tabblad), University of Witten Herdecke
- Nadine Kammerlander(opent in nieuw tabblad), HU - Otto Beisheim School of Management
- Tommaso Minola(opent in nieuw tabblad), University of Bergamo
- Mattias Nordqvist(opent in nieuw tabblad), Jönköping University CeFEO
- Torsten Pieper(opent in nieuw tabblad) (voorzitter), Kennesaw State University
-
Samenwerking met familiebedrijven
Wij zijn op een missie: wij willen de ondernemende kracht van familiebedrijven versterken. Precies daarom onderhouden we intensieve relaties met ondernemers in familiebedrijven. Door regelmatig contact, deelname aan onze onderzoeken of een bijdrage aan onze kennissessies.
De langdurige relaties en het contact met deze familiebedrijven (in uiteenlopende branches) geeft ons bestaansrecht. En houdt bovendien onze inspanningen scherp.
-
Onze kennispartners
We bouwen aan een excellente nationale en internationale kennispositie. Daarvoor werken we structureel samen met:
- Nederland Lectoren Platform Ondernemerschap (NLPO)
- Rijksuniversiteit Groningen
- Utrecht University
- Jönköping International Business School, Zweden
- HU - Otto Beisheim School of Management
STEP
Windesheim neemt deel aan het STEP project: Successfull Transgenerational Entrepreneurship Practices. Hierin werken we samen met de belangrijkste internationale kennisinstellingen op het gebied van familiebedrijven. Lees meer over STEP(opent in nieuw tabblad).
EuFBC
Windesheim neemt deel aan European Family Business Research Centers Network. Dit internationaal netwerk van onderzoekscentra bevordert samenwerking tussen onderzoekers met het doel de kwaliteit van het onderzoek te verbeteren. Regelmatig zijn er seminars. Lees meer over EuFBC(opent in nieuw tabblad).
Brancheorganisaties
In Nederland onderhouden we contact met belangrijke ondernemers- en brancheorganisaties.
- FBNed
- ONL
- Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt
- LTO Noord
- Cumela
- Koninklijke Horeca Nederland
- Verenigde Maakindustrie Oost
- Hiswa-Recron
-
Kom bij ons afstuderen!
Ons lectoraat in beeld
Alle familiebedrijven krijgen vroeg of laat te maken met het regelen van hun bedrijfsopvolging. Ook meerdere uitdagingen op het snijvlak van familie- en bedrijfsidentiteit zijn terugkerende thema's bij veel familiebedrijven. In deze video kun je zien hoe deze thema’s spelen bij familie Heuvelmans van Erve Hulsbeek. Lector Judith van Helvert legt aan de hand van deze praktijkcase uit wat het Expertisecentrum Familiebedrijven zoal doet.
Wij delen graag kennis: lees al onze publicaties
Onze lector en de onderzoekers van het Expertisecentrum Familiebedrijven publiceren met regelmaat over hun onderzoek. Hun publicaties zijn van grote waarde voor de maatschappelijke, economische ontwikkeling van Nederland. Publicaties worden met regelmaat gepubliceerd op basis van open access. Zo garanderen wij vrije toegang tot alle resultaten van en handvatten uit ons praktijkgericht onderzoek, zodat ook jij deze informatie kunt (her)gebruiken. Ben je geïnteresseerd in internationale wetenschappelijke publicaties? Neem dan een kijkje op de website van ResearchGate.
Ondernemen met meerdere eigenaren in een familiebedrijf : het eigenaarsplan als kompas voor de toekomst
Monitor Regio Deal Regio Zwolle Voortgangsanalyse
Roots èn wings : de vroege fases in het opvolgingsproces
Bedrijfsopvolging is een familiezaak : werkboek voor agrarische families om samen het goede gesprek te voeren
Gastvrij in (familie)bedrijf! Werkboekje voor familiebedrijven in de gastvrijheidssector
Aanvraag lezing of workshop?
Zoek je een spreker voor bijvoorbeeld een workshop, gastles of een andere bijeenkomst? Wij verzorgen ook lezingen, presentaties, workshops en gastlessen. Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden en de kosten.
Meer weten?
Wat kunnen onze onderzoekers voor jou betekenen? Onderzoek dit samen met ons!
Neem contact op met Karin Rozendal.
Neem een kijkje op LinkedIn(opent in nieuw tabblad) of op YouTube(opent in nieuw tabblad)