Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Kom bij ons afstuderen

  •   Expertisecentrum Familiebedrijven
  •   1 januari 2020 - 1 januari 2030

Regelmatig is er plek voor studenten die willen afstuderen! Al onze afstudeerders doen onderzoek op het gebied van familiebedrijven.

Wie studeren er bij ons af?

Studenten die willen afstuderen, krijgen bij ons de ruimte. Het kan een zelfstandig onderzoek zijn dat je inbrengt, of een onderzoek dat deel uitmaakt van een van onze lopende projecten. Scroll naar beneden voor specifieke opdrachten. Onze afstudeerders komen van heel diverse opleidingen en diverse hogescholen. Je studeert af op het thema familiebedrijven. Het onderwerp kan heel uiteenlopend zijn. Gemiddeld zijn er zo’n zes afstudeerders bij ons per half jaar. Kenmerken die wij graag terugzien: 

  • Affiniteit met familiebedrijven
  • Zelfstandig werken en toont initiatief
  • Intrinsiek gemotiveerd
  • Affiniteit met onderzoek en een kritische blik

Hoe is het om bij ons af te studeren?

  • Een uitdagende afstudeerstage met veel vrijheid en eigen ideeën
  • Begeleiding door ervaren onderzoekers
  • Prettige werkomgeving waarin jouw inbreng wordt gewaardeerd
  • Werkruimte op de campus
  • De mogelijkheid mee te dingen naar de Ten Clarenwater Thesis Award met leuke geldprijzen!

Relevantie

Familiebedrijven vormen de ruggengraat van de economieën over de hele wereld. Door bij ons af te sturen, ben je direct betrokken bij onderzoek dat ertoe doen en impact heeft op bedrijven en gemeenschappen. 

Praktijkgericht

We bieden unieke kansen voor praktijkgericht onderzoek en samenwerking met echte familiebedrijven. Je leert niet alleen uit boeken, maar past je kennis direct toe.

Persoonlijke begeleiding

Ons team van ervaren onderzoekers staat klaar om je te begeleiden en te ondersteunen bij je afstudeerproject. We bieden een stimulerende omgeving waarin je kunt groeien en excelleren.

Opdrachten per februari 2025

Arbeidsmarktcommunicatie bij familiebedrijven

Het centrale thema van de afstudeeropdracht is hoe familiebedrijven hun unieke identiteit gebruiken in hun communicatie om zich te positioneren als aantrekkelijke werkgevers. Je onderzoekt bijvoorbeeld hoe bedrijven hun verbinding met de familie communiceren, voor welke doelgroepen dit interessant is, welke risico’s daarbij komen kijken en hoe dit beter kan. Denk aan deelonderzoeken zoals website-analyses, interviews met eigenaren, of enquêtes onder werknemers, maar experimenten met verschillende (socialmedia)kanalen zijn ook mogelijk.

Je hebt veel vrijheid om je eigen onderzoeksvragen en methoden te kiezen en er zijn verschillende mogelijkheden om samen te werken met andere studenten. Bovendien krijg je begeleiding vanuit het lectoraat, toegang tot veel relevante literatuur en training in vaardigheden zoals interviewtechnieken en rapporteren. 

Deze afstudeeropdracht biedt je de kans om een waardevolle bijdrage te leveren aan het onderzoek naar familiebedrijven, en het kan een mooie opstap zijn naar een premaster of de arbeidsmarkt.

Van lerende organisatie naar lerende familie

Een lerende organisatie is een organisatie met het vermogen om zich routinematig, systematisch te ontwikkelen en te innoveren en zich aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen en omstandigheden. Onderzoek (Van der Weide et al., 2022) laat zien dat er zes bouwstenen zijn die bijdragen aan een leercultuur binnen mkb-bedrijven: (1) inhoud van werk, (2) ruimte en veiligheid, (3) samenwerken en teamontwikkeling, (4) leiderschap, (5) organisatie inrichting en (6) externe omgeving. Binnen het mkb is het aandeel van familiebedrijven erg groot (ruim 70%). In de studie van Van der Weide et al. (2022) is geen rekening gehouden met het speciale karakter van familiebedrijven. 

Familiebedrijven laten zich veelal kenmerken door een gesloten houding. Ze houden graag de controle op de besluitvorming binnen de familie (91% van de familiebedrijven in Nederland is volledig in eigendom van de familie) en hebben weinig zin in 'pottenkijkers' van buiten die zich gaan bemoeien met de strategische koers van het familiebedrijf. Een ander kenmerk is dat de gemiddeld hoge solvabiliteit van het familiebedrijf (verhouding van eigen vermogen ten opzichte van vreemd vermogen) leidt tot zuinigheid en een risicomijdende houding. 

We zijn daarom nieuwsgierig of de algemene bouwstenen van een leercultuur bij mkb-bedrijf kunnen worden aangescherpt als we wel rekening houden met het speciale karakter van familiebedrijven. Je start met het uitvoeren van een literatuuronderzoek waarin je antwoord geeft op vragen als: Wat zijn de karakteristieken van familiebedrijven die maken dat ze zich anders gedragen dan niet-familiebedrijven? Wat is er bekend vanuit de literatuur over het lerend vermogen van mkb-bedrijven en specifiek van familiebedrijven? Vervolgens ga je op basis van een empirisch onderzoek in beeld brengen hoe het is gesteld met het lerend vermogen van familiebedrijven en hoe de familie daarop van invloed is.

De uitkomst van je afstudeerproject zijn aanbevelingen hoe het lerend vermogen van familiebedrijven gestimuleerd kan worden. 

Brede Welvaart in Familiebedrijven: Een Aanpak voor alle Leeftijden!

Familiebedrijven zijn niet alleen belangrijk voor de economie, ze hebben ook een grote maatschappelijke invloed. Vaak zijn ze gebaseerd op sterke, gedeelde waarden en denken ze verder vooruit dan de meeste bedrijven. Maar zodra verschillende generaties betrokken raken, kunnen er nogal eens meningsverschillen ontstaan over wat écht belangrijk is. Dit komt vooral naar voren bij het thema brede welvaart. Brede welvaart gaat niet alleen over geld verdienen, maar ook over welzijn, duurzaamheid en sociale rechtvaardigheid.

Volgens recente studies is de zogenaamde generatiekloof een mythe (Ravid, et al., 2024). De verschillen tussen mensen hebben meer te maken met hun leeftijd en levensfase dan met hun generatie. Toch lezen we in de media vaak dat Boomers materialistisch zouden zijn, Gen Y sociaal betrokken maar narcistisch, en Gen Z afhankelijk van technologie en competitiegericht. Dit zijn stereotypes die geen recht doen aan de diversiteit binnen elke leeftijdsgroep.

Daarom ga je in deze afstudeeropdracht onderzoeken hoe familiebedrijven kunnen omgaan met deze verschillen – niet zozeer tussen generaties, maar tussen leeftijdsgroepen en levensfasen – zodat ze zich generaties lang kunnen blijven inzetten voor brede welvaart. Je beantwoord vragen zoals: Welke aannames hebben medewerkers over andere leeftijdsgroepen binnen het bedrijf? Welke uitdagingen ontstaan hierdoor bij het interpreteren en toepassen van brede welvaart? En hoe kunnen bedrijven een gezamenlijke visie ontwikkelen die rekening houdt met de belangen van alle leeftijden?

Aan het eind van je onderzoek geef je praktische aanbevelingen om leeftijdsverschillen te overbruggen voor een gezamenlijke en gedeelde aanpak van Brede Welvaart Creatie.

Ondernemersecosystemen rond familiebedrijven

Bedrijven functioneren niet geïsoleerd, ze bevinden zich altijd in een (regionale) setting. In die regionale setting, ofwel het zogenaamde ‘ondernemersecosysteem’, bevinden zich allerlei elementen die het ondernemerschap van (familie)bedrijven kunnen helpen versterken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een goede infrastructuur, beschikbaarheid van financiering, netwerken, en kennisinstellingen. 

Sommige familiebedrijven kunnen de neiging hebben zich een beetje af te sluiten voor de buitenwereld, omdat ze denken dat ze zelf alles wel kunnen oplossen (met de familie in de leiding van het bedrijf, en wellicht eigen kapitaal of lang zittend, ervaren personeel). Dit zou ertoe kunnen leiden dat ze onvoldoende gebruik maken van alle faciliteiten in de regio. Om meer inzicht te krijgen hoe dit precies werkt, zijn we op zoek naar een afstudeerder, die voor een aantal familiebedrijven (uit ons netwerk, of door de student zelf in te brengen) het regionale ondernemersecosysteem in kaart kan brengen. Het ‘entrepreneurial ecosystem model(opent in nieuw tabblad)’ van Erik Stam kan hiervoor een mooi startpunt vormen.

We verwachten dat de student uiteindelijk voor de individuele bedrijven een globaal advies kan opstellen over de wijze waarop zij beter gebruik kunnen maken van het regionale ondernemersecosysteem. Bovendien verwachten we dat de student een werkwijze ontwikkelt voor het in kaart brengen van dergelijke ondernemersecosystemen, die we als lectoraat in vervolgstudies kunnen toepassen. 

Local heroes in de retail 

Binnen het project ‘Krachtige centrumprofessionals in dorpskernen’ staat centrumsamenwerking in dorpskernen centraal. Hoe houden we dorpen leefbaar met een vitale middenstand door betere strategische samenwerking? De afstudeeropdracht richt zich op de samenwerking van local heroes met de omgeving en welke impact ze op die omgeving hebben. Een local hero is een familiebedrijf die door jarenlange stapsgewijze uitbreidingen bepalend is geworden in een dorpskern. Denk bijvoorbeeld aan Van Tilburg Mode in Nistelrode, Roetgerink in Enter of Rinsma Mode in Gorredijk. Een local hero heeft onderscheidend vermogen gevoed vanuit de ondernemersfamilie, een bovenlokale uitstraling door klanten te trekken buiten het verzorgingsgebied van de kern en een ondernemersfamilie die sociaal betrokken en geworteld is. De aanwezigheid van een local hero heeft grote invloed op het dorpscentrum. Voor deze afstudeeropdracht willen we onderzocht hebben in hoeverre de local hero een impuls geeft aan de centrumsamenwerking en aan de ontwikkeling van het dorpscentrum.  In welke mate profiteren andere ondernemers van de klantenstromen die de local hero veroorzaakt? Biedt dit ook mogelijkheden voor startende ondernemers in de omgeving van de lh? Hoe werkt de Local Hero samen met andere lokale ondernemers, de gemeente, vastgoedeigenaren en andere centrumactoren? Welke kansen voor lokale samenwerking worden gemist?   

De resultaten van het afstudeeronderzoek worden gebruikt in het ontwikkelen van een krachtenveldanalyse voor centrummanagers. Met deze tool krijgt de centrummanager inzicht in de bereidheid en capaciteit van verschillende actoren (waaronder de local hero) om bij te dragen aan de ontwikkeling van het dorpscentrum. 

Samenwerken voor duurzame productinnovatie

Ben je geïnteresseerd in (duurzame) productinnovatie en hoe bedrijven daarvoor samenwerken met anderen? En lijkt het je leuk om in de praktijk uit te zoeken hoe dit in een familiebedrijf in zijn werk gaat? 

De lectoraten ‘Familiebedrijven’ en ‘Netwerken in een Circulaire Economie’ doen onderzoek naar de manier waarop bedrijven samenwerken om productinnovaties tot stand te brengen die bijdragen aan duurzaamheid. Door interviews te houden met ondernemers die met elkaar samenwerken voor productinnovatie, brengen we in beeld hoe het innovatieproces verloopt, hoe partijen met elkaar samenwerken en wat hierin de kritische succesfactoren zijn. Het onderzoek moet resulteren in aanbevelingen over het samenwerken tussen de bedrijven bij productinnovaties die bijdragen aan duurzaamheid.

Als jij het leuk vindt om zelfstandig ondernemers te interviewen en deze interviews uit te werken en te analyseren om zodoende tot een adviesrapport te komen, én als je belangstelling hebt voor duurzaamheid en innovatie, dan ben je bij onze lectoraten aan het juiste adres.

Enthousiast? 

Heb je belangstelling voor familiebedrijven en wil je op dit onderwerp afstuderen? Dan horen we dat graag! Afhankelijk van of er plaats is, gaan we graag met je in gesprek. Vooraf ontvangen we graag je cijferlijst, motivatie en CV. Stuur deze naar familybusiness@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad) en we nemen snel contact met je op.

Ik heb interesse(opent in nieuw tabblad)