Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Familiebedrijven opgericht door immigranten

  • 3 november 2025
Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Nieuws(opent in nieuw tabblad) /
  3. Familiebedrijven opgericht door immigranten

Wat hebben familiebedrijven Multicultureel Amsterdams Schoonmaakbedrijf (MAS) Facilitair, De Jet Set BV en Kota Radja met elkaar gemeen? Dit zijn allemaal familiebedrijven opgericht door immigranten. Deze groep familiebedrijven krijgt in onderzoek tot nu toe nog weinig aandacht.

Lector Familiebedrijven Judith van Helvert start haar tweede termijn als lector met een nieuwe onderzoekslijn: diversiteit bij ondernemende families. Daarmee willen we de blinde vlek rondom deze familiebedrijven verkleinen. We richten ons op ondernemende families met een migratieachtergrond die in Nederland hun bedrijf hebben opgebouwd én willen doorgeven aan de volgende generatie. Wie zijn zij? Hoe geven zij vorm aan hun bedrijf? Waar ligt hun kracht? En wat hebben ze nodig om te groeien en te blijven bestaan?

Onderzoeksinitiatief

De tweede en derde generatie Nederlanders met een migratieachtergrond is steeds actiever als ondernemer. Dat gaat al lang niet meer alleen om buurtwinkels of horecazaken. Steeds vaker zien we familiebedrijven opgericht door immigranten in sectoren als zorg, bouw, logistiek, technologie en zakelijke dienstverlening.

Deze ondernemers combineren vaak culturele waarden uit hun land van herkomst met de normen en verwachtingen van het Nederlandse bedrijfsleven. Dat brengt unieke kansen én uitdagingen met zich mee. Denk aan sterke familiebanden, een groot arbeidsethos en meertalige markten, maar ook aan barrières zoals beperkte toegang tot formele netwerken of minder kennis van opvolgingsregelingen. Dit roept vragen op over onderwerpen als opvolging en eigenaarschap, culturele identiteit, succesfactoren en groeibarrières, en de rol van cultuur in ondernemerschap.

De rol van goed bestuur

Internationaal onderzoek (Adendorff & Halkias, 2014) laat zien dat goed bestuur (good governance) belangrijk is voor het voortbestaan van familiebedrijven die zijn opgericht door immigranten. In deze bedrijven komen ondernemerschap en familiebanden met culturele dynamiek samen. Factoren zoals open communicatie, strategische planning, opvolgingsbeleid en het inschakelen van externe adviseurs blijken cruciaal voor continuïteit en groei. Wanneer de migratieachtergrond van de ondernemers niet wordt meegenomen, kan dat leiden tot knelpunten in de bedrijfsvoering en groei.

Wat we willen bereiken

We willen leren van ondernemers met een migratieachtergrond en zijn benieuwd naar hun verhalen, vragen en behoeften. Door dit gesprek aan te gaan, hopen we bij te dragen aan inclusief beleid, relevant onderwijs en beter ondersteunende netwerken.

Ben jij onderdeel van een familiebedrijf met een migratieachtergrond? Of werk je als adviseur, beleidsmaker of onderzoeker met deze doelgroep? Dan nodigen we je van harte uit om mee te denken of ervaringen te delen. Samen kunnen we het verhaal van deze ondernemende families zichtbaar maken.

Ja, ik wil meedenken(opent in nieuw tabblad)

Delen via:

Vragen over dit nieuwsbericht?

Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Laatste nieuws

Teaser image

'Studenten pakken écht moreel eigenaarschap over AI, en dat maakt ons trots'

2 december 2025
Teaser image

Almere breidt samenwerking voor startende leerkrachten fors uit

1 december 2025
Teaser image

Peter Idema nieuwe directeur dienst Bedrijfsvoering

1 december 2025
Teaser image

‘AI helpt me om problemen op te lossen’

27 november 2025
Teaser image

‘Het economieonderwijs op het vo is nog erg gericht op financiële waarden’

20 november 2025

Neem contact met ons op