Student ingang C

Hybride docent

Werk jij in loondienst of als zelfstandig ondernemer en wil jij je kennis delen met de volgende generatie? Als hybride docent combineer je je eigen baan met een baan in het onderwijs. Iets voor jou?

Goed onderwijs begint met voldoende leraren. Het is bekend dat er binnen onze snel veranderende samenleving een lerarentekort is ontstaan. Hogeschool Windesheim richt zich op werkzame professionals die een stukje van dit probleem kunnen gaan oplossen. Zie jij het zitten om jouw expertise in het onderwijs te brengen in welke vorm dan ook? Dan zijn wij op zoek naar jou. Juf helpt jongetje met koken

Wat is een hybride docent?

Het onderwijs gaat hand in hand met het bedrijfsleven. Steeds vaker verzorgen vakspecialisten lessen binnen het onderwijs. In Nederland zijn er ruim 50.000 werkenden die hun baan combineren met een baan voor de klas. Zij zijn hybride docent. Ook als je (nog) geen lesbevoegdheid hebt, kun je al de stap maken richting het hybride docentschap. Je vervult daarmee een maatschappelijke opdracht, je stoomt de nieuwe generatie klaar voor de toekomst, je deelt jouw kennis en helpt bij het opvullen van het lerarentekort. Een win-win-situatie. 

Opleidingsmogelijkheden

Denk jij erover om je in te zetten als hybride docent maar wil jij graag meer inhoudelijke kennis of juist je didactische vaardigheden ontwikkelen? Bij Windesheim helpen we je om met de laatste inzichten en veel zelfvertrouwen voor de klas te staan. Kies bijvoorbeeld uit een van onze didactische opleidingen zoals, Pedagogisch Didactisch Diploma of Pedagogisch Didactisch Getuigschrift. Wil je eerst proeven aan het vakgebied? Dan is wellicht Zin in lesgeven wat voor jou. In een korte cursus ontdek jij de basisvaardigheden van het docentschap. Wil je je liever op praktisch gebied scholen? Ook dan bieden we korte cursussen die in de meeste gevallen twee keer drie uur beslaan:

360 graden lesmateriaal

Wil jij als docent 360 graden videomateriaal leren maken voor je lessen? In de cursus leer je inzicht te krijgen in de recente technologische ontwikkelingen op het gebied van 360 graden videomateriaal. Daarnaast werk je aan het maken van dit lesmateriaal en hoe je het in je lessen gebruikt. We besteden onder andere aandacht aan het inspireren en experimenteren met didactische toepassingen van ICT, dat zich richt op attitudeverandering en gericht op bruikbaarheid binnen diverse vakken.

Praktische informatie
Er zijn twee bijeenkomsten van drie uren waarin we theorie bespreken en je vaardigheden leert toepassen. Om deel te kunnen nemen moet je docent zijn in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs of het mbo en minimaal hbo werk- en denkniveau hebben. Nadat je deze cursus hebt afgerond, ontvang je een bewijs van deelname. Kosten bedragen €250,-.

Apps in het onderwijs

Wil jij weten hoe je apps kunt gebruiken om het onderwijs en het leren te ondersteunen? In de cursus ontdek je welke rol apps kunnen hebben in het lesgeven, door de mogelijkheden te ontdekken. Docenten gamen en produceren bijna niet, maar als docent kun je hiermee het onderwijs verrijken. Je krijgt handvatten aangereikt en je breid je eigen vaardigheden uit. Is het bijvoorbeeld mogelijk om samen met leerlingen apps te maken?

Praktische informatie
Er zijn twee bijeenkomsten van drie uren waarin we theorie bespreken en je vaardigheden leert toepassen. Om deel te kunnen nemen moet je docent zijn in het primair onderwijs of voortgezet onderwijs en minimaal hbo werk- en denkniveau hebben. Nadat je deze cursus hebt afgerond, ontvang je een bewijs van deelname. Kosten bedragen €250,-.

Digispel- games in het onderwijs

Wil jij leren lesgeven met spellen en het traditionele denken als lesgever loslaten? Je leert in deze cursus gaandeweg het spelen van spellen het traditionele denken als lesgever los te laten en meer als een designer te denken. Je ontwerpt een eigen spel in Scratch en ontmoet je medespelers op een game community, waar je elkaar feedback geeft en elkaars vaardigheden waardeert. Je krijgt les in de vorm van een spelconcept, je doet kennis en vaardigheden op voor het maken van een spel door het spel in de cursus te ontwerpen.

Praktische informatie
Er zijn twee bijeenkomsten van drie uren waarin we theorie bespreken en je vaardigheden leert toepassen. Samen met je medespelers voer je opdrachten (missies) uit, waarmee je punten in de vorm van XPs (Experience Points) verdient. Je leert door te brainstormen, door middel van het spelconcept en het maken van een storyboard. Om deel te kunnen nemen moet je docent zijn in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs of het mbo en minimaal hbo werk- en denkniveau hebben. Nadat je deze cursus hebt afgerond, ontvang je een bewijs van deelname. Kosten bedragen €250,-.

Film voor beginners

Wil jij leren hoe je een korte film produceert en monteert, zodat je je kennis en vaardigheden kan toepassen in je lessen? In deze praktische cursus nemen we je mee in de wereld van het filmen en monteren. Docenten ervaren vaak een drempel bij het gebruiken van nieuwe tools. Kennis opdoen en uitwisselen, producten maken en verbeteren, leren en netwerken verlopen meer en meer via digitale kanalen. Voor het onderwijs is technologie een onmisbaar middel om het leren van leerlingen te faciliteren. Technologie maakt het mogelijk de verschillen tussen leerlingen recht te doen. Daarom is het van belang dat docenten in het bezit zijn van een breed mediapalet. Je doet niet alleen kennis en vaardigheden op over het produceren en monteren van een korte film, je gaat tijdens deze cursus een film maken van één minuut. Je begint met het maken van een storyboard en je verlaat de cursus met een zelfgemaakte film én een reader vol informatie. 

Praktische informatie
In één dag leer je de basisbegrippen- en technieken van film kennen en toepassen. Je neemt je eigen laptop mee met daarop een montageprogramma, zoals Movavi (editor plus) of Hitfilm (gratis). De cursus is bestemd voor docenten die werken in het primair-, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Nadat je deze cursus hebt afgerond, ontvang je een bewijs van deelname. Kosten bedragen €250,-.  

Interactief lesgeven en quiztools

Ben jij docent en wil jij leren hoe je ICT als middel inzet en weten hoe je voor afwisseling zorgt tijdens je lessen? Een vraagstuk dat veel bij docenten speelt is hoe zij ICT tijdens de lessen als middel in kunnen zetten. In deze cursus besteden we aandacht aan hoe je op een efficiënte manier interactief lesgeeft. Het werken met quiztools is hier onderdeel van.

Praktische informatie
Er zijn twee bijeenkomsten van drie uren waarin we theorie bespreken en je vaardigheden leert toepassen. Om deel te kunnen nemen moet je docent zijn in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs of het mbo en minimaal hbo werk- en denkniveau hebben. Nadat je deze cursus hebt afgerond, ontvang je een bewijs van deelname. Kosten bedragen €250,-.

Learning analytics

Wil jij weten hoe je data van je leerlingen uit ELO of het leerlingvolgsysteem analyseert en hoe je je manier van lesgeven daarop aan kan passen? In deze cursus leer je om te gaan met de Big Data voor het onderwijs. Je onderzoekt welke data waardevol zijn, vervolgens analyseer je deze data met behulp van eenvoudige statistische methodes en hoe je je manier van lesgeven kan aanpassen.

Praktische informatie
Er zijn twee bijeenkomsten van drie uren waarin we theorie bespreken en je vaardigheden leert toepassen. Om deel te kunnen nemen moet je docent zijn in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs of het mbo en minimaal hbo werk- en denkniveau hebben. Nadat je deze cursus hebt afgerond, ontvang je een bewijs van deelname. Kosten bedragen €250,-.

Ouderbetrokkenheid en oudergesprekken

Wil jij op een effectieve manier oudergesprekken leren voeren, zodat het welzijn van je leerlingen kan verhogen? Recent onderzoek toont aan dat ouderbetrokkenheid ervoor kan zorgen dat het leereffect en het welzijn bij leerlingen verhoogt. Je leert in deze cursus formele gesprekken, zoals oudergesprekken als gesprekken waarbij de ouder bijvoorbeeld een dilemma deelt te voeren. Je wisselt gespreksoefeningen af met korte inzichten over ouderbetrokkenheid en welke keuzes de school hierin kan maken. Zo leer je bewust de juiste insteek te kiezen.

Praktische informatie
Tijdens de cursus, die twee keer drie uur duurt, oefen je veel met eigen leervragen. Tussen de oefeningen in is er ruimte voor verdieping. We maken hierbij gebruik van gespreksmodellen uit de transactionele analyse. De cursus is bestemd voor docenten en andere betrokkenen binnen het voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs. Nadat je deze cursus hebt afgerond, ontvang je een bewijs van deelname. Kosten bedragen €250,-.

Presenteren en verkopen

Wil je, naast leren presenteren en verkopen, ook handvatten om jouw leerlingen voor te bereiden op commerciële beroepen? Verkopen blijkt een complexe vaardigheid, waar veel mensen zich niet heel zeker over voelen. Naast dat jij je product of dienst presenteert, dien je ook goede verkoopgesprekken te kunnen voeren en als klap op de vuurpijl is ook nog van belang dat jij dit product met een marketingplan in de markt zet. Deze workshop geeft jou handvatten om je leerlingen voor te bereiden op de commerciële beroepen.

Praktische informatie
In deze praktische cursus, waar de beginselen van commerciële economie aan bod komen, maak jij kennis met commerciële beroepen en opleidingen. Daarnaast leer je in de eerste workshop presentatie- en sprekerstechnieken. Ook oefen je met het ombuigen van weerstand tijdens een verkoopgesprek. Deze cursus is bestemd voor docenten die werken in het voortgezet onderwijs. Ben je werkzaam in een niet-commerciële richting in het middelbaar beroepsonderwijs? Dan is de cursus ook geschikt voor jou. Nadat je deze cursus hebt afgerond, ontvang je een bewijs van deelname. Kosten bedragen €250,-.

Robotica in het onderwijs

Wil jij werken aan je verdieping op het gebied van robots en vaardigheden die je hierbij aan kunt leren bij leerlingen? Het relatief nieuwe vakgebied Robotica zien we steeds meer opduiken in het onderwijs. In deze cursus werk je aan je verdieping op het gebied van robots en de vaardigheden die je hierbij aan kunt leren bij leerlingen. Daarnaast besteedt de cursus aandacht aan de huidige stand van zaken van Robotica en hoe je het kunt toepassen in je lessen.

Praktische informatie
Er zijn twee bijeenkomsten van drie uren waarin we theorie bespreken en je vaardigheden leert toepassen. Om deel te kunnen nemen moet je docent zijn in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs of het mbo en minimaal hbo werk- en denkniveau hebben. Nadat je deze cursus hebt afgerond, ontvang je een bewijs van deelname. Kosten bedragen €250,-.

Websites bouwen met leerlingen

Altijd al een website willen bouwen en zie jij dit welllicht als kans voor je eigen onderwijs? Tijdens deze cursus word jij stap voor stap meegenomen in het proces rondom het bouwen van (offline) websites en kan jij de transfer naar je eigen onderwijs maken. Verder zal tijdens deze cursus in worden gegaan op de regels rondom mediagebruik in de klas. Mag je materiaal dat door leerlingen gemaakt is plaatsen op social media? Mag ik elk plaatje van internet gebruiken voor mijn lessen? Welk beeldmateriaal mag ik als docent tonen tijdens de les? Om antwoord te geven op eerder gestelde vragen gaan we met jou werken aan de volgende doelen:

- Kennisbasis vergroten rondom programma Mobirise en Rocketcake
- Kunnen bouwen van een eenvoudige website
- Basiskennis vergroten rondom mediagebruik bij het bouwen van een website
- Het kunnen toepassen van basisauteursrecht in de klas
- Het proces rondom het bouwen van een website begrijpen

Praktische informatie
Tijdens de cursus, die drie uur duurt, oefen je veel met eigen leervragen. De cursus is bestemd voor docenten en andere betrokkenen binnen het voortgezet- en middelbaar beroepsonderwijs. Nadat je deze cursus hebt afgerond, ontvang je een bewijs van deelname. Kosten bedragen €131,-.

Werken in het onderwijs

Maar hoe vind je dan de juiste school waar je aan de slag kunt gaan? Windesheim wil zich inzetten als verbindende factor tussen het werkveld en het bedrijfsleven en ontwikkelt momenteel een app die jou kan koppelen aan een school in de buurt die behoefte heeft aan een hybride docent met jouw skills en vaardigheden. Wij willen daarvoor graag een pilotgroep samenstellen. Ben je daarin geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op.

Ook incompany en in maatwerk

Een grote groep scholen als hybride docent? Dat is mogelijk. Neem contact op met de accountbeheerder van Windesheim om een op maat gemaakt incompanytraject af te stemmen op de behoeftes van jouw medewerkers.