Dag van de Geschiedenisdidactiek: Conflict en Verbinding in het onderwijs
30 oktober organiseren de hogescholen NHL Stenden en Windesheim en de Rijksuniversiteit Groningen de Dag van de Geschiedenisdidactiek. Dit is een jaarlijkse nascholingsdag voor geschiedenisdocenten binnen het voorgezet onderwijs. Dit jaar vindt deze plaats in Zwolle met het thema 'conflict en verbinding'.
De dag begint met een keynote door professor Sarah de Lange, hoogleraar politiek pluralisme aan de Universiteit van Amsterdam. In haar onderzoek richt De Lange zich onder andere op politiek pluralisme en polarisatie in de samenleving. Zij treedt regelmatig op in actualiteitenprogramma's als duider van polarisatie en verruwing in de samenleving.
Hierna kun je kiezen uit verschillende workshops die zich richten zich op inhoudelijke verdieping bij historische en actuele thema's en conflicten en die handvatten bieden voor het behandelen van bredere maatschappelijke ontwikkelingen en gevoelige thema's in de klas. De workshops worden verzorgd door lerarenopleiders, docenten en onderzoekers van verschillende scholen, hogescholen en universiteiten.
Eerdere versies van de Dag van de Geschiedenisdidactiek in Leeuwarden en Groningen waren een succes!
Zo gauw er meer bekend is, laten we dit weten. Wil je op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen? Meld je dan aan via dit formulier.(opent in nieuw tabblad)
Globale dagplanning
09:30 - 10:00 | Inloop |
10:00 - 11:30 | Keynote speaker |
11:45 - 12:45 | Lunch |
13:00 - 14:15 | Workshopronde 1 |
14:45- 16:00 | Workshopronde 2 |
16:00 | Afsluitend borrelen |
Bekijk hieronder alle workshops en keynotes die gegeven worden
-
-
Waardevol en relevant lesgeven over erfgoed - Sabine Frerichs
-
Aandacht voor kennis, waarden en emotie bij controverse - Geerte Savenije
-
Blind bekennen in het klaslokaal - Gijs Korenbeek
-
Dialoog + structureel aandacht voor dialoog in de klas - Yaël Weening
-
Historisch redeneren voor een mensenrechtelijke cultuur - Frauke de Kort
-
Iets Nieuws: Leerlingen in de krant - Hendrik van Doezum
-
Jongeren, hersenontwikkeling en polarisatie: hoe stimuleren we verbinding in een verdeelde samenleving? - Suzanne van de Groep
-
Terrorisme, politiek geweld en disruptieve momenten: hoe bespreek je ze in het klaslokaal? - Maxine Herinx
-
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur