Staat jouw klas straks vol wereldbollen en gesteenten? Breng jij de omgeving van leerlingen de klas in? Zodat zij de wereld om hen heen (leren) zien, ontdekken én begrijpen?
Als je de Lerarenopleiding Aardrijkskunde in Zwolle volgt, verdiep je je in problemen zoals klimaatverandering en migratie. Je denkt na over wat je je leerlingen wilt leren en wat dat met hun belevingswereld te maken heeft. Je leert ook hoe je onderwijs ontwerpt en hoe je een les opbouwt.
Weten of deze opleiding bij je past?
Studieprogramma Lerarenopleiding Aardrijkskunde
Hoe steekt de wereld in elkaar? Wil jij het antwoord weten op deze vraag en nog belangrijker: wil jij ‘m straks zelf stellen? In én voor een klas vol jongeren? Dan steekt er in jou een leraar aardrijkskunde. In de opleiding draait het om de vraag: hoe leer ik leerlingen de ruimte om ons heen te begrijpen?
-
-
Jaar 1: de basis leggen
In het eerste jaar leer je de basisbegrippen van het vak aardrijkskunde. Je volgt vakken over geografische thema's zoals klimaat en gebergtevorming, migratie, politiek en cultuur.
Daarnaast staan jouw didactische en pedagogische kennis en vaardigheden centraal. Je leert hoe je jouw drive voor aardrijkskunde gebruikt om onderwijs te ontwerpen.
Schoolklimaat
Je geeft als leraar niet alleen les. Het is ook aan jou om een goed (school)klimaat te creëren. Een klimaat waarin je belangstelling wekt en leerlingen inspireert om kritisch na te denken over de wereld. En je daagt ze uit om hun talenten optimaal in te zetten en te ontwikkelen. In de hele opleiding zijn gelijkwaardigheid, duurzaamheid, vrijheid en objectiviteit en betrokkenheid belangrijke uitgangspunten.
Meer dan aardrijkskunde
Tijdens de Lerarenopleiding Aardrijkskunde ontwikkel je alles wat je als leraar nodig hebt. Zoals een nieuwsgierige houding, vakkennis en didactische vaardigheden. Ook denk je bewust na over hoe je overkomt als docent, of dat nu richting leerlingen, ouders of collega’s is.
Tijdens projecten, colleges en stages, maak jij je het leraarschap eigen. Dit doe je:
- Vanuit de theorie: je verkent het beroep van leraar bij vakken over leren en lesgeven
- Vanuit de praktijk: je loopt stage, denkt na over en onderzoekt jouw rol als leraar
Doorstroomnorm
Bij deze opleiding krijg je aan het eind van het eerste studiejaar geen bindend studieadvies. Je moet wel 50 studiepunten halen om met jaar 2 te mogen starten. Haal je deze studiepunten niet? Dan hoef je de opleiding niet te verlaten, maar maak je afspraken over hoe je eerst de ontbrekende punten gaat behalen.
-
Jaar 2 en 3: verdieping en stage
Vanaf het tweede jaar worden de vakken steeds complexer en meer met elkaar verweven. Ook neemt in de loop van de opleiding de zelfstandigheid waarmee je aan de vakken werkt toe.
In het tweede en derde jaar leer je onder andere over:
- Politieke en culturele geografie
- Klimaat
- Economische geografie
- Exogene krachten
- Ontwikkelingsgeografie
- Europa en milieuvraagstukken
Stages, excursies en veldwerk
Naast de theoretische vakken en werkgroepen, werk je vooral in de praktijk. Je loopt stage, gaat op excursie en doet veldwerk in binnen- en buitenland. Dit zijn een essentiële onderdelen van de opleiding.
Minor
In het derde jaar volg je een minor van een halfjaar: een onderwijsprogramma dat jij zelf uitkiest. Van Cultuureducatie, De gezonde stad tot Leren en ICT. Wat jij wilt leren is leidend. Je kunt je verdiepen of verbreden – bij ons, buiten je opleiding om, of zelfs bij een andere hogeschool. Ook kun je een periode in het buitenland studeren.
-
Jaar 4: afstuderen
In het laatste jaar laat je zien dat je de kennis en vaardigheden beheerst om voor de klas te staan. Dit doe je met je afstudeerstage en afstudeeronderzoek.
Afstudeerstage: zelfstandig lesgeven
Je kiest zelf een afstudeerrichting: vmbo en mbo of onderbouw van havo en vwo. In dit schooltype sta je een aantal dagen in de week zelfstandig voor de klas. Je bent nu écht lid van het schoolteam. Onder begeleiding op afstand neem je een aantal klassen onder je hoede en geef je zelfstandig les. Maar je doet meer tijdens deze laatste stage: ook oudergesprekken en buitenschoolse activiteiten staan op het programma. Je documenteert alles in jouw eindportfolio.
Afstudeeronderzoek
Ook voer je een onderzoek uit. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld:
- leren met moderne technologie
- sociale veiligheid op school
- het voeren van onderzoekende gesprekken in de les of
- het omgaan met diversiteit in het onderwijs.
-
Praktijk tijdens je opleiding
Als leraar aardrijkskunde in wording haal je kennis niet alleen uit boeken. Je gaat vaak van de campus af en trekt eropuit. Je loopt ook elk jaar stage op een school. Met elke stage neemt je zelfstandigheid toe. Zo leer je het beroep van leraar in de praktijk(opent in nieuw tabblad).
Stages
In het eerste jaar start je op je stageschool met het begeleiden van leerlingen. Vanaf jaar 2 geef je complete lessen. Je verantwoordelijkheid groeit dus. Als steuntje in de rug word je geobserveerd door je medestudenten, je docenten en je coach op je stageschool. Zij geven je feedback over hoe je alle onderwijsactiviteiten uitvoert.
Excursies
In het eerste jaar heb je meerdere dagexcursies en ga je op studiereis naar Berlijn. In de volgende jaren staan er ook buitenlandse excursies op het programma.
Geschikt als leraar?
Aan het eind van het eerste jaar van de hbo-opleiding Aardrijkskunde moet je met al je stage-ervaringen op zak voor jezelf de vraag kunnen beantwoorden. Vind ik mijzelf geschikt als leraar?
-
Rooster en vakken
Dit doe je in jaar 1 Dit doe je in jaar 2 Dit doe je in jaar 3 Dit doe je in jaar 4 Schoolvak aardrijkskunde Politieke en culturele geografie Brede minor Afstudeerstage Nederzettingen Klimaat en ecologie Fysische geografie van Nederland Afstudeeronderzoek Endogene processen Economische geografie Excursie Marokko Vakintegratie met geschiedenis Landschappen Kaarten/GIS Milieu/-ruimtelijke vraagstukken Europa Bevolkingsgeografie Exogene processen Geopolitiek Ruimtelijk veldwerk Ontwikkelingsgeografie Dagexcursies en excursie Berlijn Excursie Harz Didactische vakken
In de praktijk leer je omgaan met een klas vol met leerlingen. Op de campus krijg je de didactische theorie aangereikt: onderwijskunde, pedagogiek, drama en levensbeschouwelijke vorming. Je denkt na over vragen als: Hoe leren leerlingen het beste? Hoe bouw ik een les op? Welke problemen kan ik tegenkomen en hoe ga ik daarmee om? En wat voor docent wil ik eigenlijk zijn?
Professionele vaardigheden
Je ontwikkelt je professionele en generieke vaardigheden als docent samen met studenten van andere lerarenopleidingen in een brede leergemeenschap:(opent in nieuw tabblad)
- Werkplekleren in de school
- Werken aan projecten
- Toetsen, presenteren en communiceren
- Begeleiden van leerlingen
- Onderzoekend vermogen
-
Toelating en aanmelden
Highlights opleiding
- Je loopt stages, gaat op excursies en doet veldwerk in binnen- en buitenland; Aardrijkskunde is een namelijk vak dat je ook buiten moet beleven!
- Bepaal jouw eigen richting. Ga bijvoorbeeld voor de minor ‘Cultuureducatie', 'De gezonde stad' of 'Leren en ICT'.
- Je werkt volop aan je didactische vaardigheden zodat je straks vol zelfvertrouwen voor de klas staat.
- Je studeert bij de op één na beste grote hogeschool van Nederland.
Maak kennis met de Lerarenopleiding Aardrijkskunde
Benieuwd waar jij straks je lessen van de Lerarenopleiding Aardrijkskunde gaat volgen? En hoe het is om te studeren in Zwolle? We hebben het voor je op een rijtje gezet. Check de video van de Campus in Zwolle, kom een dagje meelopen of bezoek een open dag!
Na de Lerarenopleiding Aardrijkskunde
Aan het werk of doorstuderen? Bekijk wat je mogelijkheden zijn na het afronden van de Lerarenopleiding Aardrijkskunde.
-
-
Beroepen
Als leraar beteken je écht iets voor mensen en heb je volop doorgroeimogelijkheden. Daarnaast gaat een groot aantal oudere leraren de komende jaren met pensioen. Dat biedt voor jou kansen als:
- Leraar aardrijkskunde in het vmbo
- Leraar aardrijkskunde in onderbouw havo of vwo
- Leraar aardrijkskunde in het mbo
- Leraar aardrijkskunde in het volwassenenonderwijs
- Redacteur bij een educatieve uitgeverij
-
Werkveld
Op het hbo word je opgeleid tot tweedegraadsleraar (aan de universiteit tot eerstegraads). Je mag dan lesgeven in het vmbo, de onderbouw van havo en vwo, het mbo en het volwassenenonderwijs.
Binnen het voortgezet onderwijs kun je na een tijdje doorgroeien in diverse functies. Zoals decaan, mentor of zelfs directeur van een school. Wil je na verloop van tijd toch iets anders? Jouw vaardigheden kun je ook inzetten in andere functies waarin jouw vakkennis of communicatieve vaardigheden als leraar van pas komen.
-
Doorstuderen
De smaak te pakken na afloop van de Lerarenopleiding Aardrijkskunde? Studeer door en ga bijvoorbeeld voor een (universitaire) master! Check studiekeuze123.nl(opent in nieuw tabblad) om te zien waar je zo’n master volgt. Alvast een voorzetje van ons:
- Master tot eerstegraadsleraar
- Master Educational Needs
- Master Learning and Innovation
- Master Onderwijskunde
- Master Pedagogiek
-
Baankans
92%
van de werkenden vond een baan op hbo-niveau
Startsalaris
€ 2.762,-
bruto, op basis van 33 uur per week
Collegegeld
Je betaalt elk jaar collegegeld. In 2025 - 2026 is dat € 2.601,-.
Houd ook rekening met extra kosten voor een laptop, boeken (€ 400,-) en een vrijwillige introductieweek (€ 125,-).
Startdatum
1 september 2025
Introductie
Van 25 tot en met 27 augustus 2025 is de Bruisweek in Zwolle. Hét moment om de school, de stad, het studentenleven en je toekomstige studiegenoten te leren kennen!
Leslocatie
Campus 2, Zwolle
Plan je route(opent in nieuw tabblad)
Check de faciliteiten op deze locatie
Meer informatie
Startersinformatie Studiekeuzetips Download flyer(opent in nieuw tabblad)