Het verleden is een vreemd land! Zo begint de Britse auteur L.P. Hartley een van zijn bekendste werken. Wil jij straks met jouw leerlingen dit vreemde land ontdekken?
Zo krijg je niet alleen meer zicht op je leerlingen, maar ook op wat was, wat is en wat komt. In de Lerarenopleiding Geschiedenis in Zwolle staat historisch redeneren centraal. We erkennen dat over geschiedenis te discussiëren valt en dat gebeurt ook. Elke tijd, elke samenleving legt weer andere accenten als het gaat om het verhaal over het verleden. Je leert hoe je je lessen betekenisvol maakt en hoe je leerlingen ondersteunt bij het leren. Leer jij ze de lessen uit het verleden?
Studieprogramma Lerarenopleiding Geschiedenis
Hoe steekt ons collectieve geheugen in elkaar? Welke gebeurtenissen herinneren we ons en wat niet? Wil jij het antwoord weten op deze vragen en nog belangrijker: wil jij ze straks zelf stellen? In én voor een klas vol jongeren? Dan steekt er in jou een leraar geschiedenis.
-
-
Jaar 1: de basis leggen
In het verhaal over het verleden plek is voor iedereen. Wil jij het verleden kennen, begrijpen én duiden? Wil je verder kijken dan de westerse, eurocentrische geschiedenis? Heb je ook feeling met lesgeven? In onze lerarenopleiding leer je hoe je jouw drive voor het vak geschiedenis doorgeeft. Je ontwikkelt je tot dé expert in jouw vakgebied met een breed scala aan didactische en pedagogische kennis en vaardigheden. Dit zijn de tools waarmee jij straks je eigen klas runt.
Jouw rol als leraar geschiedenis
Je geeft niet alleen les. Het is ook aan jou om straks een (school)tijdperk voor jouw leerlingen te creëren waarin zij al hun talenten kunnen inzetten en ontwikkelen. Je gaat daarom aan de slag met vragen als: Wat moeten leerlingen leren in een les geschiedenis? Hoe moet de geschiedenisles eruitzien, wil de leerling er nog eens over nadenken ná de les? Maar het allerbelangrijkste is dat je het vlammetje in je klas weet aan te wakkeren voor lessen die je kunt trekken uit het verleden, voor de leerling zelf, voor de samenleving of voor het leven in het algemeen.
Terug in de tijd
Je verdiept je in de geschiedenis van prehistorie tot nu. We zoomen chronologisch in, maar je leert ook hoe je verbanden legt dwars door alle tijden heen. Want historisch denken en redeneren is een belangrijk element in deze opleiding. Op je rooster staan Westerse en niet-Westerse geschiedenis. Naast vakinhoudelijke en vakdidactische vakken volg je ondersteunende vakken die gericht zijn op het beroep van leraar. Dit zijn vakken als drama en levensbeschouwelijke vorming en de brede professionele basis.
Hoe leer je dat?
Tijdens projecten, colleges en stages maak jij je het leraarschap eigen. Dit doe je:
- Beroepsgericht: je verkent het beroep van leraar tijdens onderwijskunde en pedagogiek
- Praktijkgericht: je loopt stage en onderzoekt jouw rol als leraar; past het leraarschap bij mij?
- Vakgericht: je doet de vakkennis op om een vakman of vakvrouw te worden
-
Jaar 2 en 3: verdieping en stage
In het tweede jaar van je opleiding verdiep je je nog meer in geschiedenis en het leren lesgeven. Je bouwt je historische kennis en vaardigheden verder uit. Je leert steeds meer als een historicus te denken en hoe je betekenisvolle lessen kunt maken. De algemene vakken onderwijskunde, levensbeschouwelijke vorming en drama versterken jouw handelen in de klas. Je doet praktijkervaring op in de stage. En je krijgt zicht op het leergebied mens en maatschappij en burgerschapsvorming.
Eigen keuzes
Wil jij je eigen keuzes maken tijdens je studie? Dat kan! In het derde jaar van hbo geschiedenis volg je twee minors: een onderwijsprogramma van een halfjaar. Je kiest een vakminor die te maken heeft met geschiedenis en een brede minor, zoals Cultuureducatie of International Sustainable Development. Jouw leervraag is leidend. Je kunt je verdiepen of juist verbreden – bij ons, buiten je opleiding om, of zelfs bij een andere hogeschool. Zo geef je invulling en kleur aan jouw studie.
Studeren in het buitenland
Tijdens je hbo-opleiding ga je regelmatig off campus. Maar is dat nog niet ver genoeg voor jou en wil je jouw eigen (studie)grenzen straks nog verder verleggen? Dan kun je ook een periode in het buitenland studeren.
-
Jaar 4: afstuderen
Je hebt nu flink wat kennis en vaardigheden in huis en bent klaar om te laten zien wat je in 4 jaar tijd bij ons geleerd hebt. Dit doe je tijdens je afstudeerproject. Maar voordat dit op je rooster staat, ga je eerst aan de slag met je afstudeerstage.
Afstudeerstage: zelfstandig lesgeven
Je kiest zelf een afstudeerrichting: vmbo en mbo of onderbouw van havo en vwo. In dit schooltype sta je een aantal dagen in de week zelfstandig voor de klas. Je bent nu écht lid van het schoolteam. Onder begeleiding op afstand begeleid je een aantal klassen en geef je zelfstandig les. Maar je doet meer tijdens de laatste stage die je loopt: ook oudergesprekken en buitenschoolse activiteiten staan op het programma. Je documenteert alles in jouw eindportfolio en toont zo aan dat jij als Bachelor of Education voor de klas hoort te staan.
Afstudeeronderzoek
In het vierde jaar van hbo geschiedenis voer je een onderzoek uit. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld:
- leren met moderne technologie
- sociale veiligheid op school
- het voeren van onderzoekende gesprekken in de les
- het omgaan met diversiteit in het onderwijs
Wat pak jij op uit de geschiedenis?
Als vakinhoudelijke en vakdidactische afsluiting van de opleiding ontwerp je onderwijs voor jezelf en je stageschool. Dit doe je in samenwerking met de leraren van de stageschool en de lerarenopleiders.
-
Praktijk tijdens je opleiding
Als aankomend leraar geschiedenis haal je je kennis niet alleen uit boeken. Je gaat vaak van de campus af en trekt eropuit. Je loopt ook elk jaar stage op een school. Met elke stage neemt je zelfstandigheid toe. Zo leer je het beroep van leraar in de praktijk(opent in nieuw tabblad).
Van observatie tot feedback
Je start op je stageschool met het begeleiden van leerlingen. Maar je geeft ook al snel les: vanaf jaar 2 complete lessen. Je verantwoordelijkheid groeit. Als steuntje in de rug word je geobserveerd door je medestudenten, je docenten en je coach op je stageschool. Zij geven je feedback over hoe je alle onderwijsactiviteiten uitvoert.
Leren lesgeven
In de praktijk leer je omgaan met een klas vol met leerlingen, maar op de campus krijg je de kennis aangereikt in de vorm van didactische vakken. Denk aan: onderwijskunde, pedagogiek, drama en levensbeschouwelijke vorming. Ook denk je na over vragen als:
- Hoe leren leerlingen het beste?
- Hoe bouw ik een les op?
- Welke problemen kan ik tegenkomen en hoe ga ik daarmee om?
- Wat voor docent wil ik eigenlijk zijn?
Excursies
De geschiedenis ligt op straat! Excursies staan dus ook op je rooster, en wel minstens één keer per jaar.
Geschikt als leraar geschiedenis?
Aan het eind van het eerste jaar van de Lerarenopleiding Geschiedenis moet je met al je stage-ervaringen op zak voor jezelf de vraag kunnen beantwoorden: vind ik mijzelf geschikt als leraar?
-
Rooster en vakken
Als je gaat studeren, wil je natuurlijk ook weten welke thema's er aan bod komen. Om een beeld te krijgen van de inhoud van jouw hbo-opleiding vind je hieronder een overzicht van het aanbod.
Dit doe je in jaar 1 Dit doe je in jaar 2 Dit doe je in jaar 3 Dit doe je in jaar 4 Chronologisch overzicht over de tien tijdvakken en thematische verdieping Vier tijdvakken vanuit het perspectief van wereldgeschiedenis Vakinhoudelijke minor Afstudeerstage Historisch redeneren: kritisch denken over historische beeldvorming Politiek en staatsinrichting Brede minor Afstudeeronderzoek Didactisch ontwerpen van geschiedenislessen Didactisch ontwerpen van een lessenserie Vakdidactisch ontwerpen en historisch redeneren Bachelorscriptie Landelijke eindtoets Je ontwikkelt je professionele en generieke vaardigheden als docent samen met studenten van andere lerarenopleidingen in een brede leergemeenschap:(opent in nieuw tabblad)
- Werkplekleren
- Werken aan projecten
- Toetsen, presenteren en communiceren
- Begeleiden van leerlingen
-
Jaar 1: de basis leggen
Toelating en aanmelden
Highlights opleiding
- Wat jij wilt leren is leidend. Verdiep je bijvoorbeeld in een bepaalde periode in de geschiedenis en ga voor een brede minor als 'Cultuureducatie' of 'International Sustainable Development'.
- Je werkt volop aan je didactische vaardigheden zodat je straks vol zelfvertrouwen voor de klas staat.
- Minimaal één keer per jaar ga je op excursie naar een historische locatie.
- Je kunt een deel van je studie in het buitenland volgen.
- Je studeert bij de op één na beste grote hogeschool van Nederland.
Maak kennis met deze lerarenopleiding
Benieuwd waar jij straks je lessen gaat volgen? En, hoe het is om te studeren in Zwolle? We hebben het voor je op een rijtje gezet. Check de video van de Campus in Zwolle, kom een dagje meelopen of bezoek een open dag. Zie jij jezelf hier al rondlopen? In gebouw A worden de lessen van de Lerarenopleiding Geschiedenis gegeven.
Na je Lerarenopleiding Geschiedenis
Aan het werk of doorstuderen? Bekijk wat je mogelijkheden zijn na het afronden van de Lerarenopleiding Geschiedenis.
-
-
Beroepen
Als leraar heb jij straks een beroep waarin je écht iets voor mensen betekent, een beroep met volop doorgroeimogelijkheden dus. Een groot aantal oudere leraren gaat de komende jaren met pensioen. Dat biedt voor jou kansen als:
- Leraar geschiedenis in het vmbo
- Leraar geschiedenis in de onderbouw van havo en vwo
- Leraar geschiedenis in het mbo
- Leraar geschiedenis in het volwassenenonderwijs
- Educatief of beleidsmedewerker bij gemeenten of musea
-
Werkveld
Op het hbo word je opgeleid tot tweedegraadsleraar (aan de universiteit tot eerstegraads). Je mag dan lesgeven in:
- het vmbo
- de onderbouw van havo en vwo
- het mbo
- het volwassenenonderwijs
Binnen het voortgezet onderwijs kun je na een tijdje doorgroeien in diverse functies, zoals decaan, mentor of zelfs directeur van een school. Wil je na verloop van tijd toch iets anders? Jouw vakkennis en communicatieve vaardigheden kun je ook prima inzetten in andere functies.
-
Doorstuderen
De smaak te pakken na het afronden van de Lerarenopleiding Geschiedenis? Studeer door en ga bijvoorbeeld voor een (universitaire) master! Check www.studiekeuze123.nl(opent in nieuw tabblad) om te zien waar je zo’n master volgt. Alvast een voorzetje van ons voor na je hbo-studie:
- Master tot eerstegraadsleraar
- Master Educational Needs
- Master Onderwijskunde
- Master Pedagogiek
-
Beroepen
Baankans
97%
van de werkenden vond baan op hbo-niveau
Startsalaris
€ 2.900,-
bruto, op basis van 32 uur per week
Collegegeld
Je betaalt elk jaar collegegeld. In 2023-2024 is dat € 2.314,-.
Houd ook rekening met extra kosten voor je laptop, studiemateriaal, excursies in je eerste jaar en een vrijwillige introductieweek (€ 125,-).
Startdatum
2 september 2024
Introductiedagen
Van 26 tot en met 28 augustus 2024 is de Bruisweek in Zwolle. Hét moment om de school, de stad, het studentenleven en je toekomstige studiegenoten te leren kennen!
Leslocatie
Campus 2, Zwolle
Plan je route(opent in nieuw tabblad)
Check de voorzieningen op deze locatie
Meer informatie
Startersinformatie Studiekeuzetips Download flyer(opent in nieuw tabblad)