Weten hoe je met jouw klas nu écht historie schrijft?
Het verleden is een vreemd land! Zo begint de Britse auteur L.P. Hartley een van zijn bekendste werken. Wil jij straks met jouw leerlingen dit vreemde land ontdekken? En zo niet alleen meer zicht krijgen op je leerlingen, maar ook op wat was, wat is en wat komt? In de Lerarenopleiding Geschiedenis in Zwolle staat historisch redeneren centraal. Je zoomt in op de verschillende perioden in en buiten Europa. En je leert hoe je je lessen betekenisvol maakt en hoe je leerlingen ondersteunt bij het leren. Leer jij ze de lessen uit het verleden?
Ontdek (het in) de Lerarenopleiding Geschiedenis
Hoe steekt ons collectieve geheugen in elkaar? Welke gebeurtenissen herinneren we ons en wat verdwijnt er in de bodemloze putten van het verleden? Wil jij het antwoord weten op deze vragen en nog belangrijker: wil jij ze straks zelf stellen? In én voor een klas vol jongeren? Dan steekt er in jou een leraar geschiedenis
-
-
Het startschot in je eerste jaar
Wil jij het verleden kennen, begrijpen én duiden en heb je ook feeling met lesgeven? In onze lerarenopleiding leer je hoe je jouw drive voor het vak geschiedenis doorgeeft. Je ontwikkelt je tot dé expert in jouw vakgebied met een breed scala aan didactische en pedagogische kennis en vaardigheden – de tools waarmee jij straks je eigen klas runt.
Geschiedenis: meer dan lesgeven
Je geeft niet alleen les. Het is ook aan jou om straks een (school)tijdperk voor jouw leerlingen te creëren waarin zij al hun talenten kunnen inzetten en ontwikkelen. Je gaat daarom aan de slag met vragen als: Wat moeten leerlingen leren in een les geschiedenis? Hoe moet de geschiedenisles eruitzien, wil de leerling er nog eens over nadenken ná de les? Maar het allerbelangrijkste is dat je het vlammetje in je klas weet aan te wakkeren voor lessen die je kunt trekken uit het verleden, voor de leerling zelf, voor de samenleving of voor het leven in het algemeen.
Terug in de tijd
Je verdiept je in de geschiedenis van prehistorie tot nu. We zoomen chronologisch in, maar je leert ook hoe je verbanden legt dwars door alle tijden heen. Want historisch denken en redeneren is een belangrijk element in deze opleiding. Op je rooster staan Westerse en niet-Westerse geschiedenis. Naast vakinhoudelijke en vakdidactische vakken volg je ondersteunende vakken die gericht zijn op het beroep van leraar, zoals drama en levensbeschouwelijke vorming en de brede professionele basis
Hoe leer je dat?
Tijdens projecten, colleges en stages maak jij je het leraarschap eigen. Dit doe je:
- Beroepsgericht: je verkent het beroep van leraar tijdens onderwijskunde en pedagogiek
- Praktijkgericht: je loopt stage, denkt na over en onderzoekt jouw rol als leraar; past het leraarschap bij mij?
- Vakgericht: je doet de vakkennis op om een vakman of vakvrouw te worden
-
Skills uitbouwen in jaar 2 en 3
In het tweede jaar van je opleiding verdiep je je nog meer in geschiedenis en het leren lesgeven. Je bouwt je historische kennis en vaardigheden verder uit. Je leert steeds meer als een historicus te denken en hoe je betekenisvolle lessen kunt maken. De algemene vakken onderwijskunde, levensbeschouwelijke vorming en drama versterken jouw handelen in de klas. Je doet praktijkervaring op in de stage. En je krijgt zicht op het leergebied mens en maatschappij en burgerschapsvorming.
Eigen studiedraaiboek
Wil jij je eigen keuzes maken tijdens je studie? Dat kan! In het derde jaar volg je twee minors: een onderwijsprogramma van een halfjaar. Je kiest een vakminor die te maken heeft met geschiedenis en een brede minor, zoals Cultuureducatie of International Sustainable Development. Wat jij wilt leren, jouw leervraag is leidend. Je kunt je verdiepen of juist verbreden – bij ons, buiten je opleiding om, of zelfs bij een andere hogeschool. Zo geef je invulling en kleur aan jouw studie.
Go international!
Tijdens je hbo-opleiding ga je regelmatig off campus. Maar is dat nog niet ver genoeg voor jou en wil je jouw eigen (studie)grenzen straks nog verder verleggen? Dan kun je ook een periode in het buitenland studeren.
-
Hbo-eindsprint in je vierde jaar
Je hebt nu flink wat kennis en vaardigheden in huis en bent klaar om te laten zien wat je in 4 jaar tijd bij ons geleerd hebt. Dit doe je tijdens je afstudeerproject. Maar voordat dit op je rooster staat, ga je eerst aan de slag met je afstudeerstage.
Afstudeerstage: zelfstandig lesgeven
Je kiest zelf een afstudeerrichting: vmbo en mbo of onderbouw van havo en vwo. In dit schooltype sta je dan een aantal dagen in de week zelfstandig voor de klas. Je bent nu écht lid van het schoolteam. Onder begeleiding op afstand neem je een aantal klassen onder je hoede en geef je zelfstandig les. Maar je doet meer tijdens de laatste stage die je loopt: ook oudergesprekken en buitenschoolse activiteiten staan op het programma. Je documenteert alles in jouw eindportfolio en toont zo aan dat jij als Bachelor of Education voor de klas hoort te staan.
Afstudeeronderzoek
In het vierde jaar voer je ook een onderzoek uit. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld: leren met moderne technologie, sociale veiligheid op school, het voeren van onderzoekende gesprekken in de les of het omgaan met diversiteit in het onderwijs.
Wat pak jij op uit de geschiedenis?
Als vakinhoudelijke en vakdidactische afsluiting van de opleiding ontwerp je onderwijs voor jezelf en je stageschool in samenwerking met de leraren van de stageschool en de lerarenopleiders.
-
Off campus in de praktijk leren
Als leraar geschiedenis in wording haal je je kennis niet alleen uit boeken. Je gaat ook regelmatig van de campus af en trekt eropuit. Zo loop je elk jaar stage, 2 dagen in de week. Met elke stage die je loopt, neemt je zelfstandigheid toe.
Van observatie tot feedback
Je start op je stageschool met het begeleiden van leerlingen. Maar je geeft ook al snel les: vanaf jaar 2 complete lessen. Je verantwoordelijkheid groeit dus. Als steuntje in de rug word je geobserveerd door je medestudenten, je docenten en je coach op je stageschool. Zij geven je feedback over hoe je alle onderwijsactiviteiten uitvoert.
Gereedschapskist voor docenten
In de praktijk leer je omgaan met een klas vol met leerlingen, maar op de campus krijg je het gereedschap aangereikt in de vorm van didactische vakken: onderwijskunde, pedagogiek, drama en levensbeschouwelijke vorming. Je denkt na over vragen als: Hoe leren leerlingen het beste? Hoe bouw ik een les op? Welke problemen kan ik tegenkomen en hoe ga ik daarmee om? En wat voor docent wil ik eigenlijk zijn?
Eén groot openluchtmuseum
De geschiedenis ligt op straat! Excursies staan dus ook op je rooster, en wel minstens één keer per jaar.
Geschikt als leraar?
Aan het eind van het eerste jaar van de hbo-opleiding Geschiedenis moet je met al je stage-ervaringen op zak voor jezelf de vraag kunnen beantwoorden: vind ik mijzelf geschikt als leraar?
-
Dit staat er straks op je rooster
Als je gaat studeren, wil je natuurlijk ook weten welke thema's er aan bod komen. Om een beeld te krijgen van de inhoud van jouw hbo-opleiding vind je hieronder een overzicht van het aanbod.
Dit doe je in jaar 1 Dit doe je in jaar 2 Dit doe je in jaar 3 Dit doe je in jaar 4 4 perioden: oudheid, middeleeuwen, vroegmoderne en moderne tijd Verdieping oudheid, middeleeuwen, vroegmoderne en moderne tijd Vakinhoudelijke minor Afstudeerstage Historisch redeneren Verdieping historische vaardigheden Brede minor Afstudeeronderzoek Didactische vakken Drama Bachelorscriptie Pedagogiek Levensbeschouwing Landelijke eindtoets Het ontwikkelen van je professionele en generieke vaardigheden als docent doe je, met studenten van andere opleidingen, door middel van:
- Werkplekleren
- Werken aan projecten
- Toetsen, presenteren en communiceren
- Begeleiden van leerlingen
-
Het startschot in je eerste jaar
Toelating en aanmelden
Deze opleiding start in september.
Meld je uiterlijk 31 augustus aan via Studielink.
Welk beroep zet jij op je cv?
Als leraar heb jij straks een beroep waarin je écht iets voor mensen betekent, een beroep met volop doorgroeimogelijkheden dus. Een groot aantal oudere leraren gaat de komende jaren met pensioen. Dat biedt voor jou kansen als:
- Leraar geschiedenis in het vmbo
- Leraar geschiedenis in de onderbouw van havo en vwo
- Leraar geschiedenis in het mbo
- Leraar geschiedenis in het volwassenenonderwijs
- Educatief of beleidsmedewerker bij gemeenten of musea
Hier zet jij straks je skills in
Op het hbo word je opgeleid tot tweedegraadsleraar (aan de universiteit tot eerstegraads). Je mag dan lesgeven in het vmbo, de onderbouw van havo en vwo, het mbo en het volwassenenonderwijs.
Binnen het voortgezet onderwijs kun je na een tijdje doorgroeien in diverse functies, zoals decaan, mentor of zelfs directeur van een school. Wil je na verloop van tijd toch iets anders? De vaardigheden die je ontwikkelt kun je ook prima inzetten in andere functies waarin jouw vakkennis of communicatieve vaardigheden als leraar van pas komen.
Baankans
88%
van de werkenden vond baan op hbo-niveau
Startsalaris
€ 2.300,-
bruto, op basis van 31 uur per week
Wat kost studeren?
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bepaalt jaarlijks de hoogte van het wettelijk collegegeld: € 2.209,- voor 2022-2023. Ga je voor het eerst studeren? Dan betaal je in het eerste jaar de helft van het collegegeld. Voor studenten aan een lerarenopleiding geldt de halvering zelfs voor 2 jaar. Daarnaast maak je kosten voor je laptop, studiemateriaal én excursies in je eerste jaar. Check de criteria of jij wettelijk óf instellingscollegegeld betaalt.
Doorpakken én doorleren
De smaak te pakken na het afronden van de Lerarenopleiding Geschiedenis? Studeer door en ga bijvoorbeeld voor een (universitaire) master! Check www.studiekeuze123.nl(opent in nieuw tabblad) om te zien waar je zo’n master volgt. Alvast een voorzetje van ons voor na je hbo-studie:
- Master tot eerstegraadsleraar
- Master Educational Needs
- Master Onderwijskunde
- Master Pedagogiek
Lees meer over onze master Educational Needs