Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Jeroen Koekoek, associate lector

  • Lectoraat Bewegen, School en Sport
Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Jeroen Koekoek PhD

Jeroen Koekoek is associate lector Bewegen, School en Sport. Ook is hij werkzaam als opleidingsdocent spel binnen de Lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding en de master Lichamelijke Opvoeding en Sportpedagogiek. In zijn werk houdt hij zich vaak bezig met pedagogisch-didactische vragen op het terrein van bewegingsonderwijs en sport, in het bijzonder speldidactiek.

Volg Jeroen op LinkedIn(opent in nieuw tabblad)

Onderzoeksfocus

Binnen het lectoraat doet Jeroen praktijkgericht onderzoek op het gebied van leren bewegen en leren lesgeven, trainen/coachen en het opleiden. Jeroen maakt verbindingen tussen enerzijds verkregen kennis van onderzoek uit de praktijk en daaruit voortvloeiende betekenis en uitwerking voor de praktijk. Jeroen heeft binnen het lectoraat gewerkt aan projecten waarbij didactische tools, boeken, beweeg- en trainingsprogramma’s en digitale onderwijsmiddelen zijn ontwikkeld. 

Opleiding

Jeroen Koekoek heeft de Lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding van hogeschool Windesheim gevolgd (Calo). Vervolgens heeft hij Bewegingswetenschappen gestudeerd aan de Vrije Universiteit. Zijn specialisatie was psychologie met betrekking tot bewegen.

Onderzoekservaring

Jeroen heeft ruime ervaring als docent-onderzoeker in de verschillende lectoraten. Hij heeft praktijkgericht onderzoek gedaan en nationaal en internationaal gepubliceerd op het terrein van zowel speldidactiek als digitale technologie in het bewegingsonderwijs. Daarnaast heeft hij onderzoek gedaan naar de rol van nieuwe inzichten in motorisch leren en de betekenis voor de didactiek van docenten en trainers in de ontwikkeling van curriculum- en onderwijsmodellen. Zijn promotieonderzoek richt zich op de rol van sociale interacties tussen leerlingen binnen het bewegingsonderwijs. Daarnaast heeft hij meegewerkt aan de ontwikkeling van beweegconcepten, zoals physical literacy en speldidactiek in de context van (team)sport (jeugdopleidingen) en het onderwijs.

Lees meer over het lectoraat Bewegen, School en Sport