Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Meer kansen voor Flevolandse jongeren in onderwijs en opvoeding

  • 6 juni 2024
Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Nieuws(opent in nieuw tabblad) /
  3. Meer kansen voor Flevolandse jongeren in onderwijs en opvoeding

Niet elk kind krijgt dezelfde kansen in het leven. Het maakt verschil of je wieg bijvoorbeeld in Almere of een dorpje in de Noordoostpolder staat. Het lectoraat Urban Care & Education onderzoekt hoe onderwijs, opvang en ondersteuning kunnen bijdragen aan een beter toekomstperspectief voor alle Flevolandse kinderen en jongeren. Op vrijdag 14 juni is de installatie van Chiel van der Veen als lector van dit lectoraat. Tijdens zijn lectorale rede deelt hij zijn visie op wat er nodig is in het onderwijs om te zorgen voor meer kansengelijkheid.

In steden als Almere en Lelystad blijven de prestaties van basisschoolkinderen achter bij landelijke gemiddelden. Deze nieuwe steden kennen specifieke uitdagingen. Zeker op het gebied van taalvaardigheid, het personeelstekort in het onderwijs en de ontwikkeling van goed onderwijs.

Taal als sleutel tot kansengelijkheid

Chiel deelt in zijn lectorale rede zijn visie op hoe het onderwijs, in de meeste brede zin, kan bijdragen aan het vergroten van kansen van kinderen. Hij gaat daarbij dieper in op de sleutelrol die de ontwikkeling van taalvaardigheid daarbij heeft. Zijn pleidooi is erop gericht dat investeringen in goed taalonderwijs en de taalontwikkeling kinderen en jongeren een sleutel in handen geven om mee te kunnen doen, nu en later.

Urban Care & Education Festival

Associate lector Edith Roefs sluit met een openbare les aan op de inhoud van de lectorale rede. Zij gaat in op de personeelstekorten in het onderwijs in Flevoland, die een risico vormen voor de onderwijskwaliteit en kansengelijkheid. Ze laat zien welke kansen er zijn om de personeelstekorten in Flevoland aan te pakken. Na de lectorale rede en openbare les start het Urban Care & Education Festival. Tijdens dit festival zijn er in en rond de kunstlinie activiteiten en workshops die verband houden met de onderzoekslijnen van het lectoraat van Van der Veen.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Portretfoto Chiel van der Veen

Meer over Chiel

Chiel studeerde af als leraar basisonderwijs. Vervolgens studeerde hij onderwijspedagogiek aan de Vrije Universiteit Amsterdam (VU), waar hij in 2017 promoveerde op zijn proefschrift: Dialogic classroom talk in early childhood education . Na zijn promotieonderzoek werkte hij onder meer als universitair hoofddocent onderwijspedagogiek binnen de afdeling Pedagogische- en Onderwijswetenschappen aan de VU. Daarnaast was hij hoofd van de sectie onderwijswetenschappen.

Als lector wil hij kennis uit wetenschap gebruiken om samen met de onderwijspraktijk praktijkgericht onderzoek te doen om een bijdrage te leveren aan de uitdagingen in onderwijs en kinderopvang. Een opdracht die perfect past bij zijn passie voor goed onderwijs en het leren van kinderen en jongeren.

Naast zijn functie als lector is Chiel nog verbonden aan de VU, waar hij verschillende promotieonderzoeken begeleidt en onderwijs verzorgt aan bachelor en masterstudenten.

Delen via:

Vragen over dit nieuwsbericht?

Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Laatste nieuws

Teaser image

Ondernemer helpt IPO-studenten met zijn spuitgietmachine

5 december 2024
Teaser image

‘Het verhaal van Benafsha is een mooie testcase voor onze hogeschool’

5 december 2024
Teaser image

Prijs voor onderzoek naar alarmvermindering op de NICU

3 december 2024
Teaser image

Duurzaam hergebruik van moeilijk te recyclen kunststof

2 december 2024
Teaser image

Hoe je generatieve AI slim inzet: drie do’s en drie don’ts

2 december 2024