Dag vol Gedrag - 11 januari 2023
Let op! Aanmelden kon tot en met zondag 18 december!
Woensdag 11 januari 2023 zal de Dag vol Gedrag plaatsvinden. Tijdens deze dag vol lezingen en workshops, staat (onbegrepen) gedrag centraal. Als professional in onderwijs, zorg of sport, werk je vaak met kinderen en/of jongeren. Hoe kan je daarbij je pedagogisch handelen verbeteren? Deze dag laat je anders naar (onbegrepen) gedrag kijken en geeft je de handvatten om dat gedrag positief om te buigen.
Programma indeling:
09:00-09:30 Inloop
09:30-10.30 Inleiding ochtend
10.30-11.00 Koffiepauze
11.00-12.30 Ronde 1
12.30-13.30 Lunch
13.30-14.30 Inleiding middag
14.45-16.15 Ronde 2
16:20-16:30 Afsluiting, daarna borrel
Boek
De eerste aanmelders ontvangen het boek Jij mag alles zijn van Griet Op de Beeck. Let op! Deze actie geldt zolang de voorraad strekt, dus meld je snel aan! Je ontvangt het boek op 11 januari 2023 tijdens de Dag vol Gedrag.
Meer weten? Bekijk hieronder welke sprekers er zullen zijn:
Centrale inleidingen
Centrale inleiding ochtendprogramma
Soms ben je de leraar/(bege)leider/coach die je wilt zijn en soms ben je de leraar/(bege)leider/coach die je liever niet wilt zijn. Vaak hangt dat samen met situaties, waarin we niet precies weten wat we moeten doen.
En toch is het in pedagogische zin van belang dat je altijd een perspectief hebt in (onvoorspelbare) pedagogische situaties. In deze masterclass leer wat je moet doen als je niet weet wat je moet doen, én hoe je de verantwoordelijkheid voor wat er speelt, kunt delen met je leerlingen.
Luister ter voorbereiding naar de nieuwe podcast van Marcel: ‘Het mysterie van de goede leraar”(opent in nieuw tabblad) (ook te beluisteren op alle podcastkanalen: ITunes, Spotify, etc.)
Abonneer je nu (gratis) op het YouTube-kanaal van Marcel van Herpen(opent in nieuw tabblad) voor je wekelijks portie pedagogische inspiratie.
Marcel van Herpen werkt voor het Centrum Pedagogisch Contact(opent in nieuw tabblad) en is auteur van publicaties zoals “Ik, de leraar”, “Wij, de leraar”, “Wij zijn Leiders”, “Ik, de coach” en “Werk voor de reünie”.
Centrale inleiding middagprogramma
Shey Aamer heeft Egyptische roots en is opgegroeid in Amsterdam Zuid-Oost en Osdorp. Als geen ander kent hij de codes van de straat. De problematiek rondom straatjongeren is afgelopen jaren aan het stijgen. Wat is de reden hierachter en hoe kunnen wij deze jongeren beter begrijpen? Wil je inzichten in effectief beïnvloeden van gedrag? Shey Aamer neemt jullie mee naar zijn eigen onderzoek over straatcultuur.
Op jonge leeftijd heeft hij zich ontwikkeld en laten opleiden als theaterdocent, acteur en cultuurtrainer. Daarnaast heeft hij media, informatie en communicatie gestudeerd.
Lezingen en workshops
Lezing: Gedrag op school
In deze lezing kijken we naar gedrag in school. Waarom vinden we het soms een probleem? Pak je dit gedrag aan of zijn er manieren om het gedrag te voorkomen? Ken je eigenlijk zelf de regels wel waar je wil dat kinderen zich aan houden? Als kinderen zich niet aan de regels houden is dat dan onwil? Misschien moeten we vooral kijken naar wat er achter het gedrag zit en misschien moeten we ook wat meer kijken naar ons leerkrachtgedrag. In deze lezing ga ik op dit soort vragen in, zodat je morgen in de klas misschien ‘anders’ kijkt of ‘anders’ doet.
Workshop: Lastig gedrag en wat moet ik anders doen?
Let op! Alleen nog in de ochtend beschikbaar, de middag zit vol!
Lastig gedrag tijdens je les zegt meer over jou als lesgever dan over de deelnemers. Wat ga jij anders doen zodat je minder lastgevend gedrag ervaart en krijgt in je lessen? In deze workshop krijg je handvatten om morgen mee aan de slag te gaan.
Deze workshop is zowel in de ochtend als middag te volgen.
Workshop - Maak je lessen F.R.I.S. Lesgeven met het didactisch klaverblad
Lesgeven is een complexe activiteit en het succes, maar ook het mislukken van een les hangt van allerlei factoren af. Soms heeft een leraar (of stagiair) van die groepen waar hij/zij goed mee kan werken. Andere keren vallen prestaties van de leerlingen tegen en zijn er veel lesverstoringen. En de docent maar werken (zweten) om een prettig leer- en leefklimaat tot stand te brengen. Er blijken verschillende aspecten van invloed te zijn op de voortgang van de les.
Deze sessie gaat over het in kaart brengen van de dynamiek in een klas. Redenen genoeg om daar goed bij stil te staan en de Fysieke factoren in samenhang met de onderlinge Relatie(s), Inhoud en Structuur aandacht te geven. Zo kan een docent de lessen F.R.I.S maken.
De vier F.R.I.S.-aspecten vormen samen het didactisch klaverblad. Als een leraar haar/zijn aandacht goed verdeelt over alle vier aspecten, neemt de kans op geluk in de les toe. Als éen klaverblad wat minder aandacht krijgt, is dat niet meteen een probleem. Er zijn klavertjes-drie in overvloed.
We gaan tijdens de sessie interactief aan de slag.
Workshop: Autisme in de sportcontext
In deze sessie kijken we in vogelvlucht naar de breinwerking van kinderen met autisme. Deze informatie helpt je als professional gedrag beter te begrijpen en daarop te kunnen aansluiten. Je leert tijdens de sessie de breinwerking van een kind met autisme beter te begrijpen, wat er gebeurt bij overprikkeling en hoe te handelen, de belangrijkste punten uit de auticommunicatie, je sportles of gymles meer ‘autiproof’ te maken. Tijdens de sessie is er ruimte voor het inbrengen van eigen casuïstiek.
Deze sessie is vooral geschikt voor professionals werkzaam in de sport en de LO. De filmbeelden richten zich voornamelijk op kinderen uit de basisschoolleeftijd, maar kunnen ook vertaald worden naar jongeren.
Corine Visser is docent LO en orthopedagoog, vakleerkracht LO, orthopedagoog en coach in het onderwijs. Ze werkt op de Calo-Windesheim als opleider en ze heeft in diverse onderwijscontexten gewerkt als vakleerkracht.
Jessica Koutstaal is verpleegkundige, kindercoach, heeft de opleiding ‘geef me de vijf’ gevolgd, begeleidt kinderen en jongeren met autisme.
Workshop: Relatieparadox in het onderwijs
“Zonder relatie geen prestatie” (Herpen, 2016) is een veelgebruikte uitdrukking. Is het investeren in de relatie een goed advies, ook wanneer er sprake is van een ‘uitdagende of drukke klas’?
In deze workshop gaan we op een interactieve wijze aan de slag met het thema: relatie in het onderwijs tussen leraar en klas/individuele leerling. Dat er altijd sprake is van ‘relatie’ is helder, maar hoe ziet een ‘goede relatie’ er dan uit? Wat is het doel en nut van relatie tussen leerlingen en de leraar?
We gaan in op drie dimensies die volgens ons altijd spelen in het onderwijs (Oldeboom, Dokman & van Beusekom, 2021). Het vinden van de goede mix tussen de gezagsdimensie (leerlingen luisteren naar de leraar), functionele dimensie (leerlingen willen samenwerken met de leraar) en persoonlijke dimensie (nabijheid tussen leerlingen en leraar) is uitdagend en kan per klas verschillen.
De persoonlijke dimensie is complex omdat deze een positief effect op de relatie kan hebben, maar kan leiden tot afname van het gezag of nadelig kan zijn voor de functionele dimensie. Dat kan dan ondanks de goede intenties leiden tot een ongewenst effect in je les.
De workshop wordt verzorgd door Ivo Dokman. Hij is werkzaam in de minor groepsdynamica op Windesheim en verzorgt trainingen, opleidingen en trajecten op scholen rondom groeps- en teamdynamisch werken.
Deze workshop in de middag zit VOL.
Workshop: Groepsdynamisch werken
Bijna iedereen die met groepen werkt kent het ongemakkelijke gevoel van een groep die niet lekker draait. Soms is snel duidelijk wat er speelt en is het makkelijk om er op in te spelen. Maar het komt ook geregeld voor dat je niet goed weet wat er aan de hand is. Hoe kan het nou dat de groepsleden zo op elkaar reageren? Wat is de ordening in de groep? Welke motieven zitten achter het gedrag van de groepsleden?
Door gericht te leren kijken naar de processen in jouw groep, is het makkelijker om antwoord te krijgen op de bovenstaande vragen. Ook kan je daardoor gerichter passende interventies doen en meer grip krijgen op wat speelt in jouw groep. Wil je weten hoe je dat kan doen? Volg dan deze sessie!
Marlies en Jeroen zijn beiden werkzaam binnen de minor groepsdynamica en de post-hbo opleiding Groepsdynamisch coachen. Zij leren studenten en professionals om groepsprocessen positief te beïnvloeden door een aantal fasen te doorlopen. Dit begint bij het leren maken van een zorgvuldige groepsanalyse. Passend bij deze analyse gaan zij met studenten op zoek naar gerichte interventies welke daadwerkelijk worden uitgevoerd door de studenten. Tenslotte leren zij studenten inzichtelijk te maken welke invloed de uitgevoerde interventies hebben op de groepsprocessen in de groep.
DEZE WORKSHOP IS ALLEEN NOG BESCHIKBAAR IN DE OCHTEND, DE MIDDAG ZIT VOL.
Lezing: Het 'ABC' van het tienerbrein
In mijn lezing wil ik het stereotype beeld dat we vaak van pubers hebben (lui, ongemotiveerd, nemen veel risico) ontkrachten. Ook het toeschrijven van dit gedrag aan hun ‘onderontwikkelde’ brein is achterhaald. Ik zal nieuwe wetenschappelijk inzichten delen, waaruit blijkt hoe sterk het puberbrein reageert op autonomie, vertrouwen en ‘ertoe doen’. Naast de biologische veranderingen in tieners, bespreek ik de rol van omgevingsinvloeden zoals stress, school, sociale media en de Lock-down. Ik zal praktische tips geven die in het ABC van het tienerbrein voorzien: want nu we weten waar een puberbrein gevoelig voor is, biedt deze kennis juist kansen voor hoe we tieners gemotiveerd krijgen en houden!
Workshop: Impact van social media op gedrag van jongeren
De belevingswereld van jongeren (10-18 jaar) speelt zich voor een belangrijk deel online af. Ze doen daar dagelijks inspiratie op en bouwen aan sociale contacten. En meestal gaat het goed. Maar het kan ook flink uit de hand lopen. Grensoverschrijdende, gemanipuleerde en strafbare berichten en beelden worden nonchalant gedeeld. Vaak buiten het zicht van opvoeders, maar wel zichtbaar in het gedrag van de groep. Hoe ga je hiermee om als professional en hoe vergroot je de online weerbaarheid van jongeren?
Tijdens de sessie “Impact van social media op gedrag van jongeren” krijg je een inkijkje in de online wereld van jongeren en hoe je ze hierin kunt begeleiden. Inhoudelijke kennis wordt afgewisseld met opdrachten en praktijksituaties. Je krijgt praktische direct toepasbare tips.
Meer weten over hoe sociale media doorwerken op de groepsdynamiek? Lees dan dit artikel over online buitensluiten(opent in nieuw tabblad) van Klaartje Schungel of dit artikel over spammen in appgroeps van de klas(opent in nieuw tabblad).
Lezing: De kracht van taal
Nieuwe inzichten op het gebied van taalontwikkeling hebben een andere blik op menselijk gedrag gegeven. Taal creëert een denkwereld en dat maakt menselijk gedrag complex, dat is een zegen en een vloek. Het is alsof we een supersonische auto tot onze beschikking hebben gekregen, maar de gebruiksaanwijzing is niet meegeleverd. Dat geeft brokken, dat zie je elke dag gebeuren. Mensen kunnen destructief gedrag vertonen, waar zowel zijzelf als anderen last van hebben. Dat geldt zowel voor kinderen als volwassenen. Deze lezing gaat over hoe dat werkt en geeft je een inkijkje in hoe die gebruiksaanwijzing eruit zou kunnen zien: Acceptatie en Commitment Training (ACT). Hoe kun je zo omgaan met je denkwereld dat je zelf je gedrag kunt sturen in plaats van dat je bestuurd wordt en dingen doet je je eigenlijk niet wilt? En hoe help je kinderen daarmee?
Lezing: De motivatie achter motivatie
Motivatie wordt vaak gezien als een gedragskenmerk ('Zij is geen gemotiveerder leerling, hij wel'), maar dat is het niet. Of een leerling gemotiveerd is, is namelijk niet zozeer karaktertrek, maar komt uit heel andere zaken voort. Tijdens deze bijeenkomst gaan we onderzoeken welke zaken dat dan zijn en kijken we of die in het onderwijs zijn in te passen. Het is een interactief samenzijn, dus doe mee, denk mee en praat mee. Er is altijd ruimte voor vragen of verzoeken om verheldering. Maar één ding staat wel steeds centraal; motivatie.
Lezing: Kinderen en emoties
Emoties, iedereen heeft ze. Vooral als het gaat om heftige emoties als boosheid en verdriet, weten wij als volwassenen lang niet altijd hoe we daar goed mee om moeten gaan. We hebben dat lang niet allemaal goed geleerd in onze jeugd. Als dat voor ons al lastig is, hoe moet dat dan zijn voor kinderen? En voor kinderen die al veel hebben meegemaakt, overvallen worden door hun heftige emoties, of problemen hebben in hun emotieregulatie?
In deze lezing van kinderpsycholoog en opvoedkundige Tischa Neve word je als professional meegenomen in het thema ‘kinderen en emoties’. Want Tischa gelooft dat jij als professional die werkt met kinderen door je aanpak en benadering hét verschil kan maken voor kinderen. En dat is een groot cadeau voor kinderen die moeite hebben met hun grootse emoties.
Een lezing vol herkenbare voorbeelden uit de praktijk, vol praktische tips en reminders om direct toe te passen in je werk als professional Een lezing die jou leert hoe jij het verschil kan maken voor kinderen met pittige emoties!
Tischa Neve
Tischa Neve (1970) is kinderpsycholoog, en opvoedkundige, moeder van Dim (2009) en pleegmoeder. Sinds het populaire opvoedtv-programma Schatjes (2006) waarin zij ouders coachte, richt zij zich met ‘Groot&klein’(opent in nieuw tabblad) op het inspireren en ondersteunen van ouders en professionals bij de opvoeding en het grootbrengen van kinderen. Boeken, lezingen, workshops, coaching en online cursussen: alles om opvoeden (nog) leuker en makkelijker te maken. Haar benadering van ouders en kinderen is positief, vol humor en geïnspireerd op oplossingsgericht coachen en geweldloos communiceren. Opvoeden vanuit samenwerking en verbinding met je kind, in plaats van vanuit macht en controle. Dat is waar Tischa in gelooft.
In haar werk bij de jeugdreclassering, het begeleiden van kinderen met gedragsproblemen in het basisonderwijs en therapie met behulp van dolfijnen aan kinderen met o.a. autisme heeft Tischa jaren ervaring met kinderen en (pittige) emoties. Ze maakte over dit onderwerp een online cursus voor ouders.
Haar nieuwste boek heet 'Emotieklets'. Tischa schreef dit samen met auteur Michal Janssen in de kletsserie van Gezinnig. 'Emotieklets' is een hulpmiddel om op een ontspannen manier te praten over lastige emoties en plannetjes te maken om met die emoties om te gaan.
Andere boeken van Tischa zijn onder andere:
‘Inspiratieboek voor leuker en makkelijker opvoeden’
Inspiratieboek ‘Pubers zijn leuk’ zeker als je ze begrijpt!
Voorleesboek: ‘Kijk, zo gaat dat!’ Voor elke gebeurtenis een verhaaltje
Workshop: straatcultuur
Wil jij kennis en inzicht over de straatcultuur, meer connectie maken met de jongeren van de straat en effectieve gedragsverandering toepassen? In deze workshop krijg je een aantal inzichten en handvaten omtrent straatcultuur.
Shey Aamer heeft Egyptische roots en is opgegroeid in Amsterdam Zuid-Oost en Osdorp. Als geen ander kent hij de codes van de straat. Op jonge leeftijd heeft hij zich ontwikkeld en laten opleiden als theaterdocent, acteur en cultuurtrainer. Daarnaast heeft hij media, informatie en communicatie gestudeerd.