Met deze theologische deeltijdmaster kun je je op twee werkvelden ontwikkelen. Word eerstegraadsleraar godsdienst of geestelijk verzorger op masterniveau.
In een handige combinatie van werken én studeren verdiep jij je twee jaar in de vragen die voor jouw beroep belangrijk zijn. Zo krijgt jouw praktijkervaring een nieuw fundament. Deze master heeft twee varianten waar je uit kunt kiezen: leraar godsdienst en geestelijk verzorger. In beide varianten komt zowel zorg als onderwijs aan bod en haal je je onderwijsbevoegdheid, maar je kiest zelf in welke richting je wilt afstuderen. Ga ik hierna aan de slag als eerstegraadsleraar in de bovenbouw van havo/vwo en in het hbo. Of geef jouw werk als geestelijk verzorger in de zorg en hulpverlening een stevige onderbouwing.
Studieprogramma Leraar Godsdienst
De 2-jarige master Leraar Godsdienst (eerstegraads) in deeltijd is zo opgezet dat je naast je werk of andere taken volop de ruimte krijgt om alle kennis, bagage én tools op te doen die je straks nodig hebt voor het zetten van die volgende stap.
-
-
Inhoud studie
De opleiding Leraar Godsdienst is één master met twee varianten: leraar en geestelijk verzorger. Wanneer je als tweedegraadsleraar godsdienst en levensbeschouwing werkt, kun je met die eerste variant eerstegrader worden en dus ook lesgeven aan de bovenbouw van havo en vwo en in het hbo. Als geestelijk verzorger kun je met de tweede variant je werk in de zorg of hulpverlening een stevige onderbouwing geven.
Eerstegraadsleraar
Je studeert af als eerstegraadsleraar godsdienst en levensbeschouwing. Dit betekent dat je naast lesgeven innoverende lesmethoden ontwikkelt en praktijkonderzoek uitvoert die gericht zijn op evaluatie en verbetering van het onderwijs. Met jouw houding, kennis en expertise kun je ook deelnemen aan de identiteitscommissie van je school, seminars voor jouw collega’s verzorgen of een leidende rol innemen binnen de schoolorganisatie.
Geestelijk verzorger op masterniveau
Als geestelijk verzorger sta je mensen bij tijdens belangrijke, vaak moeilijke momenten in hun leven. Dat is heel praktisch werk. Maar de theologische en ethische thema’s waarmee je iedere dag te maken hebt, vragen ook om reflectie en analyse. Dat vermogen tot doordenking scherp je met deze master aan. En als leeractivator, begeleider, leider en innovator weet je deze kwaliteit ook strategisch in te zetten.
Vier beroepsrollen
Het onderwijs van de deeltijdmaster Leraar Godsdienst is verdeeld over vier beroepsrollen: die van leeractivator, begeleider, leider en innovator. Bij elke beroepsrol zijn twee leeruitkomsten geformuleerd die beschrijven wat je geacht wordt te weten, te begrijpen en te kunnen toepassen. Een negende leeruitkomst geeft ruimte om je te specialiseren in één van de beroepsrollen.
Rol van leeractivator
In deze rol ontwerp je educatieve programma’s die aansluiten bij leerbehoeften van meerdere groepen en contexten. Op een pedagogisch en didactisch bekwame wijze voert de leeractivator deze programma’s uit, die bijvoorbeeld gaan over zingeving, levensbeschouwing, godsdienst, ethiek, levenskunst, culturele diversiteit of spiritualiteit.
Rol van begeleider
In deze rol ontwikkel je je tot expert op het gebied van levensbeschouwelijke, existentiële en zingevingsvraagstukken. In de rol van begeleider weet je ook uitstekend hoe je dit kunt verbinden met tendensen in de maatschappij.
Rol van leider
In deze rol oefen je invloed uit op de organisatiestructuur en cultuur. Je handelt strategisch en communicatief vanuit een heldere beroepsvisie (godsdienstonderwijs of geestelijke verzorging) en modern leiderschap. Een leider leidt projecten, ontwerpt en implementeert processen en stuurt groepen en teams aan. Vanuit een omgevings- en organisatiebewustzijn kun je strategieën ontwerpen om het primair proces te optimaliseren en een organisatie vorm te geven.
Rol van innovator
In de rol van een innovator ontwikkel en/of ontwerp je als beroepsbeoefenaar nieuwe vormen van onderwijs, geestelijke verzorging en levensbeschouwelijke communicatie. De innovator beschikt over het vermogen een werkvraag af te leiden uit de analyse van werkpraktijken en maatschappelijke contexten.
Profileer je met onze extra componenten
De opleiding Leraar Godsdienst is één master met twee varianten, maar volledig gescheiden zijn ze niet. In het onderwijs heb je namelijk steeds vaker te maken met zorgtaken. En in de geestelijke verzorging geef je in toenemende mate trainingen en cursussen. Daarom krijg je bij de onderwijsvariant ook een blok zorg en bij de zorgvariant een blok onderwijs. Dit blok maakt ongeveer een derde deel van de studie uit. Handig als je je leerlingen begeleidt bij zingevingsvragen of wanneer je als geestelijk verzorger trainingen geeft aan vrijwilligers over religieuze diversiteit. Maar we creëren ook een eigenheid binnen beide afstudeerrichtingen, zodat jij je in je beroep kunt profileren.
Afstuderen
In het tweede jaar studeer je af. Alle leeruitkomsten bij de verschillende beroepsrollen en de profilering heb je aangetoond in je eigen beroepscontext. Elke leeruitkomst rond je af met een met een portfolio en een criterium gericht interview (assessment). Zo toon je aan dat je als professional bent gegroeid. Dat blijkt uit je portfolio. En dat bevestig je met je afstudeeronderzoek. Dat onderzoek is verbonden met je eigen werkplek. Alles afgerond? Gefeliciteerd! Je mag dan de titel Master of Education voeren.
-
Lesdagen en studiebelasting
Tijdens de master combineer je werken en leren. Inclusief alle contacturen bedraagt de studielast gemiddeld 20 tot 25 uur per week. Elke 2 weken heb je op woensdag les van 13.30 tot 20.30 uur. Naast de lesdag van 6 uur besteed je gemiddeld 8 uur aan leerwerktaken op jouw werkplek en gemiddeld 8 uur aan zelfstudie. De studielast is sterk afhankelijk van je vooropleiding(en) en werkervaring. Zonder deze bagage ligt de gemiddelde studielast hoger.
Heb jij de Lerarenopleiding Godsdienst en Levensbeschouwing afgerond? Dan moet je 90 studiepunten (ECTS) behalen. De studielast is dan ongeveer 20-25 uur per week, die je besteedt aan colleges, zelfstudie en leerwerktaken.
Contactmomenten en zelfstudie
Om de 2 weken heb je contactmomenten met vakdocenten en met je medestudenten. Zo vormen we samen een professioneel leergemeenschap. Per beroepsrol heb je college. Een college bij de rol van leeractivator, bij begeleider, leider en innovator. De inhoud, literatuur en werkwijze van de colleges bepalen we samen. We vragen dus een actieve houding van je als masterstudenten. Daarnaast werk je op je leerwerkplek aan eigen geformuleerde projecten en doe je aan zelfstudie.
Jij hebt de regie
Door het werken met leeruitkomsten krijg jij als student alle ruimte om straks zelf te bepalen hoe jij gaat werken aan een leeruitkomst en hoe je de kennis en vaardigheden die daarbij horen ten slotte aantoont. Hierbij zijn je eigen leervragen en leerbehoeften binnen jouw werkcontext leidend. Elke rol en elke leeruitkomst werk je straks uit voor de beroepscontext van leraar godsdienst en levensbeschouwing of van de geestelijk verzorger.
-
Schakelprogramma
Mocht je onze master willen gebruiken om een carrièreswitch te maken van onderwijs naar zorg of andersom, dan kan dat met ons schakelprogramma. Dit programma kun je starten in september of in februari en komt bovenop de twee jaar van de master.
Wil je eerstegraadsleraar worden, maar heb je de bacheloropleiding Theologie zonder onderwijsbevoegdheid afgerond? Dan volg je eerst een educatief schakelprogramma van 30 ECTS. Dit programma komt dus bovenop de studielast van de master.
Wil je geestelijk verzorger worden en heb je de bacheloropleiding Leraar Godsdienst en Levensbeschouwing afgerond? Dan volg je eerst een schakelprogramma Theologie van 30 ECTS. Dit programma komt dus bovenop de studielast van de master.
-
Werkplek
Het leren op de werkperk is een essentieel onderdeel van jouw opleiding. We dagen je continu uit om theorie, praktijk en zelfregulatie met elkaar te integreren. Hiervoor is het van belang dat de opleiding nauw samenwerkt met jouw werkplek.
Om te kunnen afstuderen voer je op je eigen werkplek straks een onderzoek uit. Je doet bijvoorbeeld onderzoek naar:
- Beroeps- en geloofsidentiteit in de geestelijke verzorging
- Nieuwe vormen van levensbeschouwing in een post-seculiere samenleving
-
Inhoud studie
Toelating en aanmelden
Mag jij starten met deze master?
Na je studie
Als eerstegraadsleraar kun je lesgeven in de bovenbouw van de havo of vwo en op het (v)mbo en hbo. Van lesgeven en innovatieve lesmethodes tot het verbeteren van onderwijs via onderzoek: er wachten veel nieuwe taken op je. Je kunt ook een leidende rol innemen in je schoolorganisatie: als lid van de identiteitscommissie of door seminars voor collega’s te ontwikkelen.
Als geestelijk verzorger ben jij dé expert in levensbeschouwelijke, ethische en theologische vraagstukken. Van beleidsstukken over kwaliteitsverbetering in de zorg tot het optimaal begeleiden van reflectie op ethische vraagstukken, bijvoorbeeld in overlegorganen. Of je doet praktijkoriënterend onderzoek. Je hebt ook je eerstegraadsbevoegdheid. Met jouw educatieve skills kun je zo trainingen verzorgen voor bijvoorbeeld verpleegkundigen of huisartsen.
Startdata
5 februari 2024
2 september 2024
Studieduur
2 jaar
Locatie
Campus 2 in Zwolle
Collegegeld
Je betaalt elk jaar collegegeld. In 2023-2024 is dat € 2.314,-. Ook maak je kosten voor boeken en excursies, ongeveer € 200,- tijdens je master. Check de criteria of jij wettelijk óf instellingscollegegeld betaalt.
Meer weten?
Maak op een (online) open avond kennis met hbo in deeltijd: stel vragen aan de docenten!
Van tips tot nieuws: blijf op de hoogte van alles op en rondom Windesheim
Van een studiescan tot advies: hulp nodig bij het maken van je studiekeuze?