Weten hoe je jouw organisatie inside out leert kennen?
Met de Associate degree Management word jij die duizendpoot in organisaties: van het verbeteren van processen tot het organiseren van events. Want jij bent straks dé spil in het bedrijf en daarom moet je snel en effectief kunnen handelen. Ook omdat organisaties in snel tempo veranderen en klanten steeds veeleisender worden. Na deze opleiding in deeltijd ben jij klaar voor die veranderende rol. Met een divers takenpakket waarin je continu schakelt met mensen. Hoe veelzijdig wil je het hebben?
Download folder(opent in nieuw tabblad) Persoonlijk adviesgesprek
Binnen deze opleiding kun je het uitstroomprofiel Ad Management voor Zorg en Welzijn kiezen. Wil je Ad Management voor Zorg en Welzijn checken?
Jouw route tot veelzijdige managementprofessional
De Associate degree Management in deeltijd is zo opgezet dat je werk en studie kunt combineren met rond de 20 uur (zelf)studie per week. Je volgt op 1 dag in de week lessen op de campus in Zwolle: afhankelijk van het aantal aanmeldingen op maandag óf vrijdag van 8.30 tot 16.30 uur (het uitstroomprofiel Zorg en Welzijn wordt alleen op vrijdag aangeboden). Je geeft je voorkeur voor de lesdag door aan de opleiding.
-
-
Startschot in je eerste jaar
In deze Associate degree staat jouw ontwikkeling als professional centraal. Direct vanaf het eerste jaar. Je groeit in skills en houding. Denk aan zelfstandigheid, persoonlijk leiderschap, proactiviteit, een groot probleemoplossend vermogen, helicopterview en de manier waarop je met veranderingen omgaat.
Wat ga je leren?
Je ontwikkelt organisatie-inzicht en leert hoe je op een bedrijfsmatige of organisatiekundige manier kijkt naar jouw organisatie(onderdeel) en jouw eigen rol. Ook ga je aan de slag met organisatieprocessen als financiën en kwaliteitsmanagement. En met projecten waarin je efficiënt (samen)werkt om processen te verbeteren.
Dit vullen we dan aan met communicatieve en ICT-skills, zoals gespreksvaardigheden en Engels. Altijd praktijkgericht, zodat je dit direct kunt oefenen op jouw werkplek: een belangrijk element van deze studie.
Uitstroomprofielen
Als je je wilt profileren naar de arbeidsmarkt, kan je één van de volgende uitstroomprofielen kiezen:
- Officemanager: als je de spin in het web van de organisatie wil zijn, die de zaken goed regelt in goed contact met interne en externe partijen.
- HR services: als jij de HR-specialist wil zijn die een recruitmentproces organiseert of collega’s voorrekent welke verlofmogelijkheden er in de organisatie zijn.
- Project/eventmanagement: als je meer projectaanpakken (zoals agile/scrum) onder de knie wil krijgen om ieder project/event te laten slagen.
- Management voor Zorg en Welzijn: als je een meer coördinerende rol in een zelfsturend team wil nemen of de verbeteraar van cliëntgerichte processen wil zijn. Als je met vertrouwen de leiding wil nemen in (samenwerkings)projecten vanuit je kennis van zorg en welzijn.
Dat betekent dat je een aantal keuzevakken volgt in dit thema én dat je één of meerdere van de projecten uitvoert in dit vakgebied.
Werken in thema’s
Elk halfjaar staat er één thema (module) centraal. Je werkt aan een beroepsproduct en we reiken als bagage de nodige theorie aan die je daarbij kunt gebruiken. In dit jaar zijn dat de onderstaande twee thema's.
1. Beroepscontext: ik en de organisatie
Je start met een project gericht op organisaties en hun omgeving, oftewel externe en interne omgeving. Extern is alles wat zich buiten een organisatie afspeelt en wat van invloed is óf kan zijn op organisaties, zoals de markt of klanten. Je leert ook hoe organisaties in elkaar steken: intern dus. Welke units/afdelingen zijn er? En wat doet men daar nu eigenlijk? Binnen dit thema doe je kennis op van bedrijfskunde, marketing en communicatie.2. Projectmatig werken: ik en projecten
Jij bent dé spil in de organisatie. Diegene die overkoepelende zaken projectmatig oppakt. Het beroepsproduct dat je gaat opleveren is een project (bijvoorbeeld een evenement). Je leert hoe je dit van begin tot eind oppakt: van concept tot financiën. En aan de hand van kennis die je opdoet over onder meer projectmethodieken, bedrijfseconomie, financieel management, samenwerking en projectleiderschap. -
Eindsprint in je tweede jaar
Je hebt in het eerste jaar flink wat kennis en skills verzameld. Tijdens dit tweede jaar ben je klaar om te laten zien wat je geleerd hebt. Dit doe je tijdens je afstuderen. Je gaat tijdens het afstuderen o.a. aan de slag met twee onderwerpen:
- Procesanalyse: ik en de processen
- Procesverbetering: de organisatie in verandering
1. Procesanalyse: ik en de processen
Je onderzoekt welke processen er in jouw organisatie plaatsvinden. Welke stappen worden er bijvoorbeeld gezet in het leveren van een dienst? Of wat gebeurt er tussen de inkoop en verkoop van een product? En welke rol speelt kwaliteitsmanagement in je organisatie?2. Procesverbetering: de organisatie in verandering
Ook ga je gedurende dit jaar aan de slag met de vraag hoe je zo’n geanalyseerd proces kunt verbeteren. Hoe kun je dit bijvoorbeeld efficiënter inrichten als je de Lean-methode toepast? Je werkt ook aan al jouw adviesvaardigheden om de gewenste verbeteringen er ook daadwerkelijk doorheen te krijgen.Wat neem jij straks onder de loep?
Bij je eigen organisatie studeer je af met een praktijkopdracht. Je kiest zelf een onderwerp dat past bij jouw interesses en de richting die jij op wilt. Je licht in jouw organisatie bijvoorbeeld een proces door of leidt een project in goede banen.
Je diploma in zicht
Het afstuderen doe je deels zelfstandig, maar je staat er niet alleen voor. Je krijgt feedback van jouw begeleidende docent en bespreekt je plan van aanpak, moeilijkheden en successen in een intervisiegroep met medestudenten. Alles afgerond? Gefeliciteerd! Dan heb jij na 2 jaar studeren een erkende titel op zak: de Associate degree Management.
-
Leer in de praktijk
In onze collegebanken doe je alle theoretische tools op die jij straks in de praktijk kunt inzetten. En in de Associate degree ga je daar ook meteen mee aan de slag: op je eigen werkplek. Voor deze praktijkgerichte opleiding is het dan ook belangrijk dat je de theorie direct kunt toepassen en opdrachten in een kantooromgeving kunt uitvoeren. Daarvoor heb je nodig:
- een aantal jaren relevante werkervaring
- baan of stageplaats die past bij de inhoud van de opleiding
- wat betreft bovenstaande: een organisatiegrootte van minimaal 5 medewerkers
- je bent of gaat hier minimaal 3 dagen in de week aan de slag
Aan de slag in projecten
Elk semester staat er een project op je rooster, waarin je werkt aan beroepsproducten voor je organisatie. Ook volg je ieder semester enkele lessen gericht op theorie en vaardigheden die je onder meer ondersteunen bij het vertalen van de theorie naar de praktijk. Dit geldt ook voor het toetsen van de kennis en vaardigheden die je opdoet. Omdat dit door het opleveren van beroepsproducten gebeurt, nemen we nog maar een enkele keer apart een tentamen af.
-
Startschot in je eerste jaar
Opleidingsvideo bekijken?
Docenten Astrid en Loes leggen je in deze video precies uit wat je te wachten staat bij de Associate degree Management.
Deze opleiding biedt ook losse modules aan
In de module Financieel Management leer je de belangrijkste financiële elementen van een organisatie kennen. Door zelf aan de slag te gaan met het financiële gedeelte van een ondernemingsplan leer je welke handelingen invloed hebben op de organisatie. Na deze module zijn de begin- en eindbalans en de resultatenrekening voor jou bekende begrippen.
In de module Inkoop en Contractmanagement leer je hoe je processen rondom inkoop en contractmanagement kan optimaliseren en toepast op jouw organisatie. Denk hierbij aan het inkoopproces zelf, de inkooprollen en de inrichting van leveranciers- en contractmanagement. Daarnaast leer je hoe je een onderhandelgesprek succesvol uitvoert en hoe je het uiteindelijke advies presenteert.
Toelating en aanmelden
Welk beroep zet jij op je cv?
Jij bent straks hét aanspreekpunt en de schakel tussen klanten en alle lagen in de organisatie. Jouw werkzaamheden zullen dan bestaan uit het ondersteunen van het management of de directeur, het coördineren van projecten of het verbeteren van processen. Denk aan:
- projectmedewerker
- executive assistant
- manager front- of backoffice
- eventcoördinator
- HRM-medewerker
- intercedent
Hier zet jij straks je skills in
Jij coördineert taken en overziet alle processen. Je bent in verbinding met jouw collega’s en kunt een goede inschatting maken van het krachtenveld. Ook verbind je allerlei soorten (management)informatie met elkaar. En over organisatievraagstukken kun jij je een mening vormen, advies geven of een besluit nemen. Met alles wat je in deze Associate degree leert, kun je zelf projecten leiden en processen verbeteren. Een set aan skills die gewild is!
Jij hebt dus goede baankansen. Je wordt breed opgeleid en je kunt in allerlei soorten organisaties aan de slag: bij een commerciële of een dienstverlenende organisatie in het midden- en kleinbedrijf, bij een overheids- of zorginstelling óf bij een grote landelijke winkelketen. De keuze is aan jou!
Wat kost studeren?
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bepaalt jaarlijks de hoogte van het wettelijk collegegeld: € 2.314,- voor 2023-2024. Ga je voor het eerst studeren? Dan betaal je in het eerste jaar de helft van het collegegeld. Daarnaast maak je kosten voor je laptop én ca. € 500,- voor studiemateriaal in je eerste jaar. Check de criteria of jij wettelijk óf instellingscollegegeld betaalt.
In 2 jaar naar hbo-niveau
Een Associate degree is een hbo-opleiding waarin je in 2 jaar leert wat er in de praktijk echt toe doet. En dat doe je op niveau 5: dé studienuance tussen bachelors (niveau 6) en mbo (niveau 4) in. Opgestart samen met het werkveld, zodat jij ook echt die kennis opdoet die je straks nodig hebt. Investeer je hierna nog 2 jaar extra, dan heb je bovendien je volledige bachelordiploma.
Doorpakken én doorleren
De smaak te pakken na de Associate degree Management? Studeer door en ga voor je bachelor! Je kunt soms instromen in het derde jaar van een aansluitende hbo-opleiding. Na 2 jaar extra studie heb je dan je bachelordiploma op zak! Check www.studiekeuze123.nl(opent in nieuw tabblad) waar je zo’n bachelor volgt. Bij ons kun je in ieder geval gaan voor:
- Bachelor Bedrijfskunde (deeltijd en voltijd)
- Bachelor Commerciële economie
- Bachelor Communicatie (half jaar extra)
- Bachelor Communicatie en Media (Almere)
- Bachelor Finance, Tax and Advice (half jaar extra)
- Bachelor Human Resource Management
- Bachelor Logistics Management