Weten hoe je jouw organisatie inside out leert kennen? In de Associate degree Management leer je processen te verbeteren, en mensen en belangen te verbinden.
Je wordt in twee jaar opgeleid tot een FLOW-manager die verantwoordelijk is voor diverse taken binnen de organisatie, zoals personeelszaken, eventmanagement, procesverbetering en communicatie. Je ontwikkelt een flexibele en leergierige werkhouding, wat jou én je organisatie een voorsprong geeft in de markt. In het tweede jaar kies je een verdieping die past bij jouw ambitie en interesse. Ga je voor project- en eventmanagement, officemanagement of recruitment? Maak het verschil in de organisatie met de Associate degree Management in Almere!
Studieprogramma Management in Almere
De Associate degree Management is flexibel opgezet zodat je werk en studie kunt combineren. Je bent straks 1 dag in de week op school. Dat combineer je met (online) studeren en leren op je werkplek.
-
-
Jaar 1: de basis leggen
De rode draad in de studie is jouw ontwikkeling als professional. Je werkt hard aan je zelfstandigheid, persoonlijk leiderschap, proactiviteit, probleemoplossend vermogen, helicopterview en de manier waarop je met veranderingen omgaat.
In het eerste jaar staan twee thema’s centraal:
- Oriëntatie op organisaties (eerste half jaar)
- Processen in organisaties (tweede half jaar)
In het eerste half jaar krijg je inzicht in de werking van organisaties. Daarbij kijk je ook vanuit een bedrijfsmatige of organisatiekundige hoek naar jouw eigen organisatie(onderdeel) en rol.
In de tweede helft van het jaar ga je aan de slag met processen en is er aandacht voor kwaliteit en borging. Je leert efficiënt (samen) te werken om processen te verbeteren. Dit vullen we aan met ICT- en communicatieve vaardigheden, zoals gespreksvaardigheden en Engels. Altijd praktijkgericht, zodat je het direct kunt oefenen op jouw werkplek: een belangrijk element van deze studie.
Unlock your potential
We helpen je te ontdekken waar je goed in bent en hoe je die kwaliteiten optimaal inzet, zodat je straks het verschil maakt bij jouw werkgever. We willen dat je je bewust wordt van jouw meerwaarde en Unique Selling Point. Iedereen is anders en er bestaat niet één professional waar we voor opleiden. Onze begeleiding buigt mee met jouw behoeften en stuurt bij waar nodig. Daarnaast ondersteunen we je bij de keuzes die je tijdens de opleiding tegenkomt. Bijvoorbeeld welke tweedejaars verdieping of welk afstudeeronderzoek bij je past.
Dit staat op je rooster
- Interne analyse
- Externe analyse
- Bedrijfsvoering
- Bedrijfsgegevens (data) analyseren
- HRM
- Werk en processen inrichten
- Internationale oriëntatie
- Nederlands en Engels
-
Jaar 2: verdiepen en afstuderen
In het tweede jaar start je met een verdiepingsrichting naar keuze. Je volgt daarvoor keuzevakken en voert een of meerdere projecten uit. De kennis die je op de hogeschool opdoet, kun je gelijk inzetten op je werkplek. Je kunt kiezen uit de volgende richtingen:
Project- en eventmanagement
Een groot bedrijfsevent organiseren en het verbeteren van het onboardingsproces bij de gemeente lijken twee totaal verschillende dingen. Toch hebben ze dezelfde basis: goede planning, proactieve organisatie en klantgerichtheid. Ze vereisen beiden een projectmatige aanpak en leiderschap, waardoor ze hun doel kunnen behalen. Daarnaast leer je als eventmanager alles tot in de puntjes te regelen: van budget tot catering en van uitnodigingen tot draaiboek. We trainen je in het bedenken van creatieve oplossingen voor uitdagingen die zich tijdens het evenement voordoen. Ben jij die stressbestendige kartrekker die dit allemaal voor elkaar krijgt?
Officemanagement
Officemanagement omvat veel diverse werkzaamheden. Je helpt collega’s en regelt allerlei zaken. Denk aan projectadministratie, ondersteuning van de directie en het facilitair meedenken over hoe er goed gewerkt kan worden. Of wat dacht je van social media beheer, verzuimprocessen bewaken of de coördinatie van ontwikkeltrajecten? Na deze richting ben jij de creatieve spin in het web van de organisatie.
Recruitment
Zie jij de potentie in mensen en lijkt het je leuk om mensen te helpen in hun carrière? In recruitment heb je een rol in de werving en selectie van personeel voor bedrijven. Daarnaast ben je consultant voor mensen die een nieuwe baan zoeken. Dit betekent dat je goed moet kunnen luisteren en netwerken, en oog moet hebben voor anderen. Een echte verbinder dus!
Afstuderen
Het laatste half jaar staat in het teken van afstuderen. Nu kun je laten zien wat je de afgelopen jaren hebt geleerd. Bij je eigen organisatie doe je onderzoek naar een intern bedrijfsproces. Op basis van de resultaten voer je vervolgens verbeteringen uit.
Afstuderen doe je deels zelfstandig, maar je staat er niet alleen voor. Je krijgt feedback van jouw begeleidende docent en bespreekt je plan van aanpak, moeilijkheden en successen in een intervisiegroep met medestudenten. Na succesvolle afronding heb je een erkende titel op zak: de Associate degree Management.
-
Lesdagen en studiebelasting
De Associate degree Management in deeltijd is zo opgezet dat je werk en studie combineert met ongeveer 20 uur (zelf)studie per week. Je krijgt op vrijdag les in Almere.
-
Leer in de praktijk
In onze collegebanken doe je alle kennis op die je straks in de praktijk inzet. En je gaat er meteen mee aan de slag op je eigen werkplek. Voor deze praktijkgerichte opleiding is het dan ook belangrijk dat je de theorie direct kunt toepassen en opdrachten in een kantooromgeving kunt uitvoeren. Daarvoor heb je nodig:
- enkele jaren relevante werkervaring
- een baan of stageplaats die past bij de inhoud van de opleiding (de organisatie moet uit minimaal vijf medewerkers bestaan)
- je bent of gaat hier minimaal drie dagen in de week aan de slag
Projecten
Elk semester werk je binnen een project aan beroepsproducten voor jouw organisatie. De lessen die je volgt ondersteunen daarbij.
We testen je kennis en vaardigheden ook aan de hand van de beroepsproducten die je oplevert. Daarom hoef je maar een enkele keer een tentamen te maken.
-
Jaar 1: de basis leggen
Toelating en aanmelden
Opleidingsvideo Management Almere
Voor wie is de Ad Management in Almere interessant? Hoe ziet een lesdag eruit? En hoe flexibel is deze Associate degree? In deze video vertellen docent Nicolette, coördinator Linda en student Kristel jou er meer over.
Beroepen
Als aanspreekpunt binnen een organisatie ben jij straks de schakel tussen klanten en alle lagen in de organisatie. Zo ondersteun je bijvoorbeeld het management of de directeur, coördineer je projecten of verbeter je processen. Denk aan banen als:
- projectmedewerker
- executive assistant
- manager front- of backoffice
- eventcoördinator
- HRM-medewerker
- intercedent
Werkveld
Na deze Associate degree kun je als hbo-professional zelf projecten leiden en processen verbeteren. Een set aan skills die gewild is! Na afronding van de studie kun je binnen of buiten je huidige werkplek een stap maken in je carrière. Je kunt in allerlei soorten organisaties aan de slag. Bijvoorbeeld bij een commerciële of een dienstverlenende organisatie in het midden- en kleinbedrijf. Of bij de overheid, een zorginstelling of landelijke winkelketen. En als je nog niet uitgeleerd bent na twee jaar, kun je doorstuderen. De keuze is aan jou!
Doorstuderen
De smaak te pakken na de Associate degree Management? Studeer door en ga voor je bachelor! Je kunt soms instromen in het derde jaar van een aansluitende hbo-opleiding. Na 2 jaar extra studie heb je dan je bachelordiploma op zak! Check www.studiekeuze123.nl(opent in nieuw tabblad)(opent in nieuw tabblad) waar je zo’n bachelor volgt. Bij ons kun je in ieder geval gaan voor:
Startdatum
4 september 2023
Studieduur
2 jaar
Locatie
Gebouw de Landdrost, Hospitaaldreef 5 in Almere
Collegegeld
Je betaalt elk jaar collegegeld. In 2023-2024 is dat € 2.314,-. Ga je voor het eerst studeren? Dan betaal je in het eerste jaar de helft van het collegegeld.
Daarnaast maak je in je eerste jaar kosten voor je laptop en studiemateriaal.