Na de opleiding Communicatie & Media in Almere raak jij de juiste toon én snaar. In tekst, beeld of video. Want mensen bereiken, binden en beïnvloeden met verhalen is wat je als communicatiespecialist doet.
De nadruk ligt op marketingcommunicatie: het verkopen van merken, producten of diensten met behulp van media. Je leert communicatieconcepten en -strategieën te ontwikkelen, maar ook om deze te vertalen naar creatieve content. Om dat te doen leer je de nodige (online) tools te gebruiken. Wie weet gaat straks jouw idee wel viral, bedenk jij die social media-campagne voor Mysteryland of is jouw persbericht het trending topic van de dag!
Proefles en meelopen Flyer downloaden(opent in nieuw tabblad)
Open dag
Studieprogramma Communicatie & Media
Naast de brede basis, kies je ook zelf een specialistatie. Word jij warm van reclame, social media, marketing & gedragsbeïnvloeding, interne communicatie of woordvoering? Dan kies je een stage, keuzevakken, praktijkopdrachten en een afstudeeropdracht die jouw kennis en skills op dat gebied versterken.
-
-
Jaar 1: de basis leggen
Wil jij de ins en outs leren kennen van online & offline media, public relations, marketing en tekstschrijven? In het eerste jaar van de hbo-opleiding Communicatie & Media ontdek je alle geheimen die schuilgaan achter een goede boodschap. Je gaat zelf aan de slag met het bedenken van communicatiestrategieën en je leert hoe je middelen inzet om je boodschap over te brengen. Van persbericht tot campagne én van publicity tot reclame.
Theorie mét praktijkcheck
Je koppelt de theorie direct aan de praktijk, want je gaat de eerste 6 maanden van jouw hbo-opleiding al aan de slag met een project voor een echte opdrachtgever. Denk aan: Tony Chocolony of McDonalds. Kies jij voor Communicatie & Media in Almere, dan kies je dus voor een mix van kennis, skills én leren in de praktijk.
Project: communicatiebureau
Maar je doet nog meer in dit eerste jaar. Je maakt ook zelf content en gaat volop aan de slag met het creëren van tekst en beeld. Er wacht bovendien al snel een tweede project op je. Met een paar medestudenten zet je een eigen communicatiebureau op. Voor dit eigen bureau schrijf je een ondernemingsplan.
Wie en wat hebben jullie precies nodig? Een content creator, een marketingstrateeg, social media manager of wellicht een goede pr-medewerker? Wat voor opdrachten willen jullie binnenslepen? Voorbeelden:
- Een event om meer studenten naar Almere te trekken
- Campagnes voor een groot merk als Heineken
- Publiciteitsstunts voor nieuwe start-ups
Wat wil je als bureau uitstralen? Gaan jullie voor innovativiteit, durf en speelsheid? Of gaan jullie voor duurzaam, zakelijk en stevig? Door het werk voor jouw eigen bureau leer je alle rollen en middelen in het communicatievak goed kennen én ook de regels die daarbij horen.
-
Jaar 2 en 3: verdieping en stage
In jaar 1 heb je kennisgemaakt met de breedte van het communicatievak. Vanaf jaar 2 krijg je steeds meer de ruimte om zelf te ontdekken waar je eigen kracht ligt. Gaat jouw hart bijvoorbeeld sneller kloppen van marketing en media of juist van corporate communicatie? Met keuzevakken, een minor en een stage krijg jij volop de kans om dat te ontdekken.
Communicatie thema’s
Je kiest dus voor een deel zelf hoe je je studie inricht, maar je ontwikkelt ook kennis waarop je als communicatiespecialist straks in de praktijk kunt teruggrijpen. Dit doe je in het tweede, derde en vierde jaar aan de hand van drie thema’s:
- Crossmediale marketingcommunicatie
- Branding & media
- Digital Growth
Je verdiept je in deze thema’s door aan de slag te gaan met een mix van werkvormen. Van projecten tot trainingen én van workshops tot gastcolleges. Op je rooster staan vakken als:
- online marketing
- concept & creatie
- neuromarketing
- consumer insights,
- gesprekstechnieken
- mediatraining
Minor
Je volgt in het derde jaar een minor: een onderwijsprogramma van een halfjaar. Je kunt je dan gaan verdiepen óf juist verbreden – bij ons, buiten jouw opleiding om, of zelfs bij een andere hogeschool. Zo geef je invulling aan jouw eigen studie. Denk aan minors als Webdesign, Eventmanagement en Mediapsychology.
Studeren in het buitenland
Tijdens de opleiding Communicatie & Media in Almere ga je regelmatig off campus. Is dat niet ver genoeg voor jou en wil je jouw eigen grenzen straks nog verder verleggen? Je kunt ook een periode in het buitenland gaan studeren. Zo gingen diverse studenten van ons je al voor naar Japan, Finland of de Verenigde Staten.
-
Jaar 4: afstuderen
Nu je flink wat communicatie- en marketingervaring hebt opgedaan, ben je klaar om je skills te bewijzen. In je laatste jaar volg je vakken als strategische communicatie, digital consumer en digital consultant. Daarna is het tijd voor het échte werk: je afstudeer-Comakership!
Afstudeeropdracht
Je studeert af met een groot Comakership. Dit is hét moment waarop je aan ons laat zien dat jij alles in huis hebt om in de praktijk als communicatiespecialist aan de slag te gaan. Je voert zelfstandig een opdracht uit voor een organisatie of bedrijf en geeft tot slot advies over hoe ze volgens jou via communicatie hun (bedrijfs)doelen beter kunnen bereiken.
Je studeert bijvoorbeeld af met:
- Een social media strategie: hoe kan America Today de engagement op hun social media kanalen vergroten?
- Een communicatieplan: hoe kan Albert Heijn To Go de jonge forensen stimuleren een herbruikbare koffiebeker mee te nemen?
Jouw hbo-diploma in zicht
Je staat er bij je afstuderen zeker niet alleen voor. Vanuit zowel de opleiding als de opdrachtgever krijg je een begeleider met wie je altijd kunt sparren. Heb je alles afgerond? Dan mag jij je vanaf nu een Bachelor of Arts noemen!
-
Rooster en vakken
Als je gaat studeren, wil je natuurlijk ook weten welke vakken er allemaal op je rooster staan. Hieronder een greep uit het vakkenaanbod van jouw hbo-opleiding. Zo krijg je een beeld van hoe 4 jaar studeren er in vakken uitziet!
Dit doe je in jaar 1 Dit doe je in jaar 2 Dit doe je in jaar 3 Dit doe je in jaar 4 Bedrijfscommunicatie Concepting Persoonlijk leiderschap Comakership Digital Growth Creative Design Customer Journey en Contentcreatie Comakership Publicity & media Digital Consultalt Creatief en commercieel schrijven Comakership Marketingcommunicatie Mediatraining Digital Creative Overheidscommunicatie Online marketing Imagineering Digital World Project Communicatiebureau Digital analytics Minor Digital Lab Stage Afstuderen Intern Communiceren
-
Jaar 1: de basis leggen
Highlights opleiding
- Je werkt tijdens de opleiding voor echte opdrachtgevers zoals Nestlé of VanMoof fietsen.
- Met medestudenten zet je een volledig opererend communicatiebureau op.
- Crossmediale marketingcommunicatie, Branding & Media en Digital Growth - je richt je studie aan de hand van deze thema's zelf in.
- Je kunt een deel van de opleiding in het buitenland doen, bijvoorbeeld in Japan, Finland of de Verenigde Staten.
- Je studeert bij de op één na beste grote hogeschool van Nederland.
Toelating en aanmelden
Let op: de officiële naam van deze opleiding is Communicatie. Dit is de zogeheten CROHO-naam. De CROHO-naam gebruik je bij je inschrijving in Studielink.
Beroepen
We leiden je op tot allround communicatieprofessional en media-expert die de communicatiedoelen van organisaties naar een hoger plant tilt. Er zijn tal van banen waarin je je kunt ontwikkelen, bijvoorbeeld:
- Communicatieadviseur
- Social media strateeg
- Pr-medewerker
- Contentredacteur
- Persvoorlichter
- Online marketeer
- Brand manager
Werkveld
Van cultuur tot media, sport, zorg, overheid en bedrijfsleven: jij kunt straks echt overal aan de slag, want elke organisatie heeft wel iets te vertellen. Of kies voor een communicatiebureau: dan breng je de boodschap van diverse merken voor het voetlicht. Ben je liever je eigen baas? In de opleiding doe je ook de skills op om als zzp’er aan de slag te gaan. De opleiding is ook een goede basis om een andere richting op te gaan, zoals recruitment, sales, accountmanagement of fondsenwerving. Genoeg opties dus!
Doorstuderen
De smaak te pakken na Communicatie & Media? Studeer door en ga bijvoorbeeld voor een (universitaire) master! Check www.studiekeuze123.nl(opent in nieuw tabblad) om te zien waar je zo’n master volgt. Alvast een voorzetje van ons voor na je hbo-studie:
- Master Communicatie- en Informatiewetenschappen
- Master Beleid, Communicatie & Organisatie
- Master Marketing
- Master Interculturele Communicatie
Baankans
84%
van de werkenden vond baan op hbo-niveau
Startsalaris
€ 2.350,-
bruto, op basis van 36 uur per week
Collegegeld
Je betaalt elk jaar collegegeld. In 2023-2024 is dat € 2.314,-. Ga je voor het eerst studeren? Dan betaal je in het eerste jaar de helft van het collegegeld.
Houd ook rekening met extra kosten voor een laptop, boeken en een vrijwillige introductieweek (€ 125,-).
Startdatum
4 september 2023
Introductie
Op 30 en 31 augustus 2023 vindt de Almeerse Take Off (ALTO) plaats! Maak kennis met je klas, docenten, opleiding, studentenverenigingen en de stad Almere.
Meer informatie
Laptopadvies
Studiekeuzetips
Studiebegeleiding
Startersinformatie
Maak kennis met...
Windesheim én de ambassadeurs van de opleiding Communicatie in Almere. In deze video laat Sterre zien hoe haar schooldag als eerstejaars eruitziet(opent in nieuw tabblad). Of bekijk de video waarin we je in vogelvlucht meenemen over de campus. Zie jij jezelf hier al rondlopen?
Studeren in Almere Instagram Business Almere(opent in nieuw tabblad) Download flyer(opent in nieuw tabblad)