Mensen bereiken en beïnvloeden met verhalen is wat je als communicatiespecialist doet. Na de opleiding Communicatie & Media in Almere weet je hoe je dat doet in tekst, beeld of video.
De nadruk ligt op marketingcommunicatie: het verkopen van merken, producten of diensten met behulp van (online) media. Je leert communicatieconcepten en -strategieën te ontwikkelen, maar ook om deze te vertalen naar creatieve content. Om dat te doen leer je de nodige (online) tools te gebruiken. Misschien bedenk jij straks de viral campagne voor een festival of maak je een nieuwswaardig persbericht! De focus ligt op persoonlijke betrokkenheid en praktijkgerichtheid. Je werkt daarbij volop aan echte praktijkopdrachten.
Studieprogramma opleiding Communicatie & Media
-
-
Jaar 1
Wil jij weten hoe je een boodschap écht goed overbrengt op de doelgroep? In het eerste jaar van de opleiding Communicatie & Media maak je kennis met alles wat erbij komt kijken. Je leert de basis van online en offline media, public relations, social media, marketing én tekstschrijven. Je gaat meteen aan de slag: van communicatiestrategieën bedenken tot campagnes, persberichten, reclame en free publicity. Zo bouw je aan een stevige basis voor je toekomst als communicatiespecialist.
Een mix van praktijk en theorie
In het eerste jaar maak je kennis met de basis van het communicatievak en de theoretische en praktische vaardigheden die je kunt inzetten om je communicatieve boodschap over te brengen. Je volgt vakken als:
- Communicatieaanpak
- Grafische en audiovisuele vaardigheden
- Doelgroepen
- Koopgedrag
- Communicatiecampagne
- Mondelinge communicatie
- Merkbeleving
- Marktonderzoek de basis
Kies je voor Communicatie & Media, dan kies je voor een mix van kennis, skills en praktijk.
Doorstroomnorm
In het eerste jaar van de opleiding moet je 50 studiepunten behalen om daarna met jaar 2 te mogen starten. Haal je deze studiepunten niet? Dan hoef je de opleiding niet te verlaten. Je maakt afspraken over hoe je eerst de ontbrekende punten gaat behalen.
-
Jaar 2 en 3
In jaar 1 heb je een basis gelegd voor het communicatievak. Vanaf jaar 2 krijg je steeds meer de ruimte om zelf te ontdekken waar jouw kracht ligt. Vind jij marketing en media leuk, of heb je meer interesse in interne communicatie? Met keuzevakken, een minor en een stage krijg je volop de kans om dat te ontdekken.
Geef zelf richting aan je studie
Vanaf het tweede jaar krijg je steeds meer ruimte om je eigen pad te bepalen. Tegelijkertijd bouw je verder aan een stevige basis van kennis en vaardigheden waar je later als communicatiespecialist op kunt terugvallen. Je verdiept je in twee centrale thema’s in het tweede en derde jaar van je studie. Binnen deze thema’s werk je met verschillende werkvormen. Van projecten tot trainingen én van workshops tot gastcolleges.
Jaar 2 Semester 1:
Crossmediale marketing communicatieIn het eerste semester van het tweede studiejaar richt je je op marketingcommunicatie, een essentieel onderdeel van het commerciële vakgebied. Je leert hoe bedrijven effectief met hun doelgroep communiceren en hoe je een succesvolle marketingcampagne ontwikkelt. Je volgt hierbij vakken als:
- Online marketing
- Marketingcommunicatie
- Consumer insights
Semester 2: stage
In het tweede semester loop je stage bij een marketing- of communicatieafdeling van een organisatie. Daar werk je mee aan echte projecten en ontdek je hoe het er in het werkveld aan toe gaat. Zo pas je je kennis direct toe én leer je wat bij jou past in het vakgebied.
Jaar 3
Semester 1: minorJe volgt in het derde jaar een minor: een onderwijsprogramma van een halfjaar. Je kunt je dan gaan verdiepen óf juist verbreden – bij ons, buiten jouw opleiding of zelfs bij een andere hogeschool. Zo geef je invulling aan jouw eigen studie. Denk aan minors als Webdesign, Eventmanagement en Media psychology.
Studeren in het buitenland
Je kunt ook een periode in het buitenland studeren. Zo gingen diverse studenten van ons je al voor naar Japan, Finland of de Verenigde Staten.
Semester 2: Branding & media
Tijdens dit semester duik je in de wereld van merken en media. Je onderzoekt hoe merken zich positioneren en hoe je een sterke merkidentiteit ontwikkelt. Je ontdekt tevens hoe verschillende media inzet om doelgroepen effectief te bereiken — van traditionele kanalen tot social media. In dit thema leer je strategisch denken en creatief werken aan campagnes die een merk laten opvallen én aanspreken. Zo leg je de basis voor een toekomst in brand management of creatieve communicatie. Je volgt vakken als:
- Branding
- Creatie & analyse van middelen
- Mediatraining & media impact
-
Jaar 4
Semester 1: Digital Marketing & AI
In het eerste halfjaar focus je op digital marketing & AI, een essentieel onderdeel van moderne marketing. Je leert online kanalen als websites, social media, zoekmachines, e-mail en advertenties optimaal inzetten om je doelgroep te bereiken en overtuigen.
Semester 2: Afstuderen
Je studie sluit je studie af met een groot Comakership. Dit is hét moment om te laten zien dat jij klaar bent voor het werkveld. Je werkt zelfstandig aan een communicatievraagstuk voor een zelfgekozen organisatie of bedrijf. Op basis van jouw onderzoek adviseer je hoe organisaties hun doelen beter bereiken met effectieve communicatie.
Je studeert bijvoorbeeld af met:
- Een social media strategie: hoe kan America Today engagement op hun kanalen vergroten?
- Een communicatieplan: hoe kan Albert Heijn To Go de jonge forens stimuleren een herbruikbare koffiebeker mee te nemen?
Diploma
Je staat er bij je afstuderen zeker niet alleen voor. Vanuit zowel de opleiding als de opdrachtgever krijg je een begeleider met wie je altijd kunt sparren. Heb je alles afgerond? Dan mag jij je vanaf nu een Bachelor of Arts noemen!
-
Toelatingseisen
-
-
Havo
Met een havodiploma ben je direct toelaatbaar met:
- Cultuur en Maatschappij (CM)
- Economie en Maatschappij (EM)
- Natuur en Gezondheid (NG)
- Natuur en Techniek (NT)
Er gelden geen extra eisen voor profielvakken.
-
Vwo
Met een vwo-diploma ben je direct toelaatbaar met:
- Cultuur en Maatschappij (CM)
- Economie en Maatschappij (EM)
- Natuur en Gezondheid (NG)
- Natuur en Techniek (NT)
Er gelden geen extra eisen voor profielvakken.
-
Mbo
Met een diploma op mbo-niveau 4 ben je toelaatbaar. Afzonderlijke certificaten zijn niet voldoende.
-
Voldoe je niet aan de eisen?
Er zijn verschillende mogelijkheden om je profiel compleet te maken wanneer je niet aan de toelatingseisen voldoet. Welke situatie past bij jou?
- Ik ben 21 jaar of ouder, maar voldoe niet aan de eisen.Bekijk de 21+ toets
- Ik heb een buitenlands diploma.
Je bent toelaatbaar met een diploma dat gelijkwaardig is aan een havo-, vwo- of mbo-4 diploma. Daarnaast moet je voldoen aan de taaleisen.
Bekijk de taaleisen
Ben je gezakt voor je eindexamen of wil je meer weten over bovenstaande toelatingsonderzoeken? Bekijk de toelatingsopties.
-
Aanmelden
Voldoe je aan de toelatingseisen en is dit de studie die bij je past? Meld je dan zo snel mogelijk aan via Studielink. Dan heb je genoeg tijd om je toelating en praktische zaken op orde te brengen.
Aanmelden via Studielink(opent in nieuw tabblad) Hulp bij aanmelden
Waarom Communicatie?
- Je werkt tijdens de opleiding voor echte opdrachtgevers zoals Samsung of Tony Chocolonely.
- Crossmediale marketingcommunicatie, Branding & Media en Digital Growth - je richt je studie aan de hand van deze thema's zelf in.
- Je kunt een deel van de opleiding in het buitenland doen, bijvoorbeeld in Japan, Finland of de Verenigde Staten.
- Door studenten bekroond tot de nummer twee communicatieopleiding van Nederland (NSE 2025(opent in nieuw tabblad)). Bovendien staat Windesheim in de top 3 beste hogescholen van Nederland.
Praktische informatie
| Aanmelden | het liefst vóór 1 mei (uiterlijk 31 augustus) via Studielink |
|---|---|
| Startmoment | 31 augustus 2026. Introductiedagen zijn in de week van 24 augustus |
| Studieduur | 4 jaar |
| Studievorm | Voltijd bachelor, bekijk de uitleg over alle opleidingsvormen en de verschillen |
| Leslocatie | Hospitaaldreef 5 in Almere |
| Collegegeld | Het collegegeld is € 2.601,- in 2025 - 2026. Houd ook rekening met kosten voor een laptop, boeken en de introductieweek. |
| Diploma | Bachelor of Arts |
| Opleidingsnaam in Studielink | B Communicatie (ISAT-code: 34405) |
Na je communicatieopleiding
Aan het werk of doorstuderen? Bekijk wat je mogelijkheden zijn na het afronden van de opleiding Communicatie & Media.
-
-
Beroepen
We leiden je op tot allround communicatieprofessional en media-expert die de communicatiedoelen van organisaties naar een hoger plant tilt. Er zijn tal van banen waarin je je kunt ontwikkelen, bijvoorbeeld:
- Communicatieadviseur
Bedenk en verbeter communicatieplannen om een organisatie sterker neer te zetten. - Social media strateeg
Ontwikkel slimme social media campagnes om meer bereik en interactie te creëren. - PR-medewerker
Zorg voor een positief imago van een organisatie via media en perscontacten. - Contentredacteur
Schrijf en redigeer teksten voor websites, social media en andere kanalen. - Persvoorlichter
Informeer de pers en zorg dat een organisatie goed in het nieuws komt. - Online marketeer
Zet digitale marketingcampagnes op om meer klanten te bereiken. - Brandmanager
Bouw en bewaak een sterk merk zodat het opvalt en aanspreekt.
- Communicatieadviseur
-
Soorten werkgevers
Van cultuur tot sport, zorg, overheid en bedrijfsleven: overal is communicatie nodig. Of ga aan de slag bij een bureau en vertel de verhalen van verschillende merken. Liever eigen baas? In de opleiding doe je ook de skills op om als zzp’er aan de slag te gaan. De opleiding is ook een goede basis om een andere richting op te gaan, zoals recruitment, sales, accountmanagement of fondsenwerving. Genoeg opties dus!
-
Doorstuderen
De smaak te pakken na Communicatie & Media? Studeer door en ga bijvoorbeeld voor een (universitaire) master! Check www.studiekeuze123.nl(opent in nieuw tabblad)(opent in nieuw tabblad) om te zien waar je zo’n master volgt. Alvast een voorzetje van ons voor na je hbo-studie:
- Master Communicatie- en Informatiewetenschappen
- Master Beleid, Communicatie & Organisatie
- Master Marketing
- Master Interculturele Communicatie
-
Baankans
81%
van de werkenden vond baan op hbo-niveau
Startsalaris
€ 2.500,-
bruto, op basis van 36 uur per week
Studenttevredenheid
★★★★☆
3,8 van de 5 sterren
Locatie en faciliteiten
Benieuwd waar jij straks alles leert over communicatiestrategieën, social media en (digitale) marketing? Je krijgt les op onze kleinschalige hogeschool midden in het centrum van Almere. Makkelijk bereikbaar en op loopafstand van leuke winkels, terrasjes en restaurants!
In 2028 verhuist onze hogeschool naar een nieuw gebouw. Midden in het stadshart van Almere op een unieke locatie aan het Weerwater. Check hier de voortgang van de bouw.
Faciliteiten op de campus Locatie AlmereStudentenstad Almere
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur