Weten hoe jij én je content trending topic worden?
Na onze hbo-opleiding Communicatie & Media raak jij de juiste toon én snaar. In tekst, in beeld of met video. Want mensen bereiken, binden en beïnvloeden is wat je als communicatiespecialist doet. Barst je van de creativiteit en wil jij al je ideeën vertalen naar media en campagnes? Kies dan voor Communicatie & Media in Almere waar je alle nodige (online) tools leert gebruiken. En met al die skills op zak gaat jouw content straks misschien wel viral, bedenk jij die Insta-ads voor Mysteryland of is jouw persbericht het trending topic van de dag!
Ontdek (het in) de opleiding Communicatie & Media
We leiden je op tot allround communicatie-expert die de (communicatie)doelen van organisaties naar een (nog) hoger plant tilt. Specialiseren? Dat kan! Dit doe je door een mix van kennis, vaardigheden en praktijkonderwijs: van theorie tot stages en van echte opdrachtgevers tot afstuderen in de praktijk. Je vult gelijk je cv!
-
-
Het startschot in je eerste jaar
Wil jij de ins en outs leren kennen van online & offline media, public relations, marketing en tekstschrijven? In het eerste jaar van de hbo-opleiding Communicatie & Media ontdek je alle geheimen die schuilgaan achter een goede boodschap, of dat nu in tekst, beeld of video is. Je gaat zelf vanaf dag één aan de slag met het bedenken van communicatiestrategieën en je leert hoe je middelen inzet om je boodschap over te brengen: van persbericht tot campagne, van publicity tot reclame.
Theorie mét praktijkcheck
Je koppelt de theorie direct aan de praktijk, want je gaat de eerste 6 maanden van jouw hbo-opleiding al aan de slag met een project voor een echte opdrachtgever, zoals Nestlé of McDonalds. Kies jij voor Communicatie & Media in Almere, dan kies je dus voor een mix van kennis, skills én – al vanaf de start – leren in de praktijk. Op je rooster staan dus niet alleen vakken als inleiding bedrijfscommunicatie, marketing, international business en overheidscommunicatie, maar je checkt in al de projecten die je doet dus ook gelijk wat je als toekomstige communicatieprofessional met al die kennis kunt én moet.
Welke content maak jij?
Maar je doet nog meer in dit eerste jaar: je maakt ook zelf content en gaat volop aan de slag met het creëren van tekst en beeld. Er wacht bovendien al snel een tweede project op je: met een paar medestudenten zet je een eigen communicatiebureau op. In dit bureau dat jullie opzetten, werk je samen in een groepje van drie tot zes studenten.
Van contentmakers tot strategen
Voor dit eigen bureau schrijf je een ondernemingsplan. Wie en wat hebben jullie precies nodig? Een content creator, een marketingstrateeg of wellicht een goede pr-medewerker? En wat voor opdrachten willen jullie binnenslepen? Een event om meer studenten naar Almere te trekken of een campagne voor het Bevrijdingsfestival? Door het werk voor jouw eigen bureau leer je alle rollen en middelen in het communicatievak goed kennen én ook de regels die daarbij horen.
-
Skills uitbouwen in jaar 2 en 3
Nadat je eerst hebt kennisgemaakt met de breedte van het communicatievak en de vele facetten van het communiceren, krijg je vanaf nu meer en meer de ruimte om zelf te ontdekken waar je eigen kracht ligt. Gaat jouw communicatieve hart bijvoorbeeld sneller kloppen van marketing en media of juist van corporate communicatie? Met keuzevakken, een minor en stages die op het rooster staan, krijg jij volop de kans in je opleiding om dat te ontdekken en om je te specialiseren.
Vier thema’s
Je kiest dus voor een deel zelf hoe je je studie inricht, maar ontwikkelt ook kennis waarop je als communicatiespecialist straks in de praktijk kunt teruggrijpen. Dit doe je in het tweede, derde en vierde jaar aan de hand van vier thema’s:
- Interne communicatie
- Crossmediale marketingcommunicatie
- Publicity & media
- Digital Growth
Je verdiept je in deze thema’s door aan de slag te gaan met een mix aan werkvormen: van de theorie tot projecten en van trainingen tot gastcolleges door échte vakmensen uit de praktijk. Op je rooster staan vakken als online marketing, social media en visual storytelling, je oefent met gesprekstechnieken in rollenspelen en volgt onder meer een mediatraining.
Eigen richting bepaling
Je volgt in het derde jaar een minor: een onderwijsprogramma van een halfjaar. Je kunt je dan gaan verdiepen óf juist verbreden – bij ons, buiten jouw opleiding om, of zelfs bij een andere hogeschool. Zo geef je invulling aan jouw eigen studie. Denk aan minors als Webdesign of Eventmanagement.
Go international!
Tijdens de opleiding Communicatie & Media in Almere ga je regelmatig off campus. Is dat niet ver genoeg voor jou en wil je jouw eigen grenzen straks nog verder verleggen? Je kunt ook een periode in het buitenland gaan studeren. Zo gingen diverse studenten van ons je al voor naar Japan, Finland of de Verenigde Staten.
-
Hbo-eindsprint in je vierde jaar
Nu je flink wat communicatie- en marketingervaring hebt opgedaan, ben je klaar om je skills te bewijzen. In je laatste jaar volg je vakken als strategische en corporate communicatie én is het tijd voor het echte werk: je afstudeer-Comakership.
Welk advies geef jij?
Je studeert af met een groot Comakership. Dit is hét moment waarop je aan ons laat zien dat jij alles in huis hebt om in de praktijk als communicatiespecialist aan de slag te gaan. Je voert zelfstandig een opdracht uit voor een organisatie of bedrijf en geeft tot slot advies over hoe ze volgens jou via communicatie hun (bedrijfs)doelen beter kunnen bereiken.
Je studeert bijvoorbeeld af met:
- Een communicatieplan: hoe promoot je het jeugdvoetbaltoernooi Holland Cup?
- Een advies aan The Body Shop: hoe verbeter je de online interactie met klanten?
Dé stip aan de horizon
Je staat er bij je afstuderen zeker niet alleen voor. Vanuit zowel de opleiding als de opdrachtgever krijg je een begeleider met wie je altijd kunt sparren. Heb je alles afgerond? Dan mag jij je vanaf nu een Bachelor of Arts noemen!
-
Off campus in de praktijk leren
Al vanaf het eerste jaar duik je de praktijk in. Je begint dus meteen met het echte werk. In het eerste jaar start je al met projecten. Een voorbeeld van zo’n eerstejaarsproject: studenten schreven een communicatieplan voor van VanMoof-fietsen om de naamsbekendheid te verbeteren en presenteerden dit aan het bedrijf. Leerzaam, goed voor je cv én leuk!
Van projecten tot Comakerships
Projecten, stage en later Comakerships vormen de rode draad van je opleiding: zo leer je in de praktijk hoe je het voor elkaar krijgt om de aandacht op iets te vestigen, zowel online als offline. Je loopt een halfjaar stage en je onderzoekt bijvoorbeeld hoe je stagebedrijf (beter) kan communiceren via Facebook, Instagram of YouTube. Je grijpt onder meer terug op de kennis die je in (gast)colleges opdoet. Deze colleges hebben we opgezet aan de hand van deze thema’s:
- Interne communicatie
- Crossmediale marketingcommunicatie
- Publicity & media
- Digital Growth
Comakerships
Ook staan er Comakerships op je rooster. Comakerships zijn echte opdrachten voor bedrijven die je zelf werft, opzet en uitvoert. Zo ontdek je waar je goed in bent én werk je direct aan je cv. Je gaat met volgende Comakerships aan de slag:
Crossmediale marketingcommunicatie
Een theater wil bijvoorbeeld meer bezoekers trekken. Maar hoe? Jij zet de strategie uit en schrijft een communicatieplan. Welke middelenmix kies je? Kies je voor een website in WordPress, posters of billboards? Laat je video's maken die het goed doet op social media of kom je met een publiciteitsstunt, zoals een flashmob? Genoeg om over na te denken.Publicity & media
Studenten die je voorgingen wierven bijvoorbeeld meer donateurs voor de organisatie CareClowns.Digital Growth
Gedurende de Comakership krijg je ondersteuning bij het project in de vorm van lessen en trainingen die deels verzorgd worden door consultants van vooraanstaande digital agencies uit de regio. Onderwerpen die aan bod komen zijn o.a.: digital strategy, analytics, search engine marketing, CXO, affiliate, email marketing, a/b testing en content creatie. Daarnaast is er aandacht voor gedragspsychologie en werkmethoden als lean, scrum en design thinking. -
Dit staat er straks op je rooster
Als je gaat studeren, wil je natuurlijk ook weten welke vakken er allemaal op je rooster staan. Hieronder een greep uit het vakkenaanbod van jouw hbo-opleiding. Zo krijg je een beeld van hoe 4 jaar studeren er in vakken uitziet!
Dit doe je in jaar 1 Dit doe je in jaar 2 Dit doe je in jaar 3 Dit doe je in jaar 4 Bedrijfscommunicatie Concepting Persoonlijk leiderschap Comakership Digital Growth Creative Design Customer Journey en Contentcreatie Comakership Publicity & media Digital Consultalt Creatief en commercieel schrijven Comakership Marketingcommunicatie Mediatraining Digital Creative Overheidscommunicatie Online marketing Imagineering Digital World Project Communicatiebureau Digital analytics Minor Digital Lab Stage Afstuderen Intern Communiceren
-
Het startschot in je eerste jaar
Toelating en aanmelden
Deze opleiding start in september.
Let op: de officiële naam van deze opleiding is Communicatie. Dit is de zogeheten CROHO-naam. De CROHO-naam gebruik je bij je inschrijving in Studielink.
Welk beroep zet jij op je cv?
Elke organisatie heeft een verhaal te vertellen, dus aan jou de keuze waar je dit wilt gaan vertellen. Vaak start je als junior in een vakgebied, maar je kunt meestal na enkele jaren al doorstromen naar een hogere functie. Er zijn tal van banen waarin je je kunt ontwikkelen, bijvoorbeeld:
- Communicatieadviseur
- Expert social media
- Pr-medewerker
- Contentmanager
- Persvoorlichter
Hier zet jij straks je skills in
Het communicatievak is altijd in ontwikkeling. We leiden je daarom op tot allround communicatieprofessional die verstand heeft van (online) media, marketing, pers en zakelijke communicatie. Je bedenkt en je maakt zelf campagnes en mediacontent, maar je kunt ook coachen en begeleiden.
Van cultuur tot media, sport, zorg, overheid en bedrijfsleven: jij kunt straks echt overal aan de slag, want elke organisatie heeft wel iets te vertellen. Of kies voor een communicatiebureau: dan breng je de boodschap van diverse merken voor het voetlicht. Ben je liever je eigen baas? In de opleiding doe je ook de skills op om als zzp’er aan de slag te gaan. Genoeg opties dus!
Baankans
78%
van de werkenden vond baan op hbo-niveau
Startsalaris
€ 2.200,-
bruto, op basis van 35 uur per week
Wat kost studeren?
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bepaalt jaarlijks de hoogte van het wettelijk collegegeld: € 2.209,- voor 2022-2023. Ga je voor het eerst studeren? Dan betaal je in het eerste jaar de helft van het collegegeld. Daarnaast maak je kosten voor onder meer je laptop en studiemateriaal in je eerste jaar. Check de criteria of jij wettelijk óf instellingscollegegeld betaalt.
Doorpakken én doorleren
De smaak te pakken na Communicatie & Media? Studeer door en ga bijvoorbeeld voor een (universitaire) master! Check www.studiekeuze123.nl(opent in nieuw tabblad) om te zien waar je zo’n master volgt. Alvast een voorzetje van ons voor na je hbo-studie:
- Master Communicatie- en Informatiewetenschappen
- Master Beleid, Communicatie & Organisatie
- Master Marketing
- Master Interculturele Communicatie