Mensen bereiken en beïnvloeden met verhalen is wat je als communicatiespecialist doet. Na de opleiding Communicatie & Media in Almere weet je hoe je dat doet in tekst, beeld of video.
De nadruk ligt op online marketingcommunicatie: het verkopen van merken, producten of diensten met behulp van online media. Je leert communicatieconcepten en -strategieën te ontwikkelen, maar ook om deze te vertalen naar creatieve content. Om dat te doen leer je de nodige (online) tools te gebruiken. Wie weet gaat straks jouw idee wel viral, bedenk jij die social media campagne voor een festival of is jouw persbericht hét trending topic van de dag!
Hiernaast vinden we persoonlijke betrokkenheid en praktijkgerichtheid erg belangrijk. Persoonlijke betrokkenheid betekent dat we aandacht voor elkaar hebben en houden. We willen dat iedere student zich gezien en gehoord voelt en besteden daarom veel aandacht aan persoonlijke ontwikkeling. Praktijkgerichtheid is onze andere kracht. We leggen continu de verbinding met het werkveld. Bij ons werk je zowel individueel als in teams aan echte praktijkopdrachten.
Studieprogramma opleiding Communicatie & Media
In het eerste jaar volg je een aantal basisvakken waarmee jij het communicatievak leert kennen. Word jij warm van reclame, social media, marketing & gedragsbeïnvloeding, interne communicatie of woordvoering? Dan kies je vervolgens een stage, praktijkopdrachten en een afstudeeropdracht die jouw kennis en skills op dat gebied versterken.
-
-
Jaar 1: de basis leggen
Wil jij de ins en outs leren kennen van online & offline media, public relations, social media, marketing en tekstschrijven? In het eerste jaar van de hbo-opleiding Communicatie & Media ontdek je alle geheimen die schuilgaan achter een goede boodschap. Je gaat zelf aan de slag met het bedenken van communicatiestrategieën en je leert hoe je middelen inzet om je boodschap over te brengen. Van persbericht tot campagne én van publicity tot reclame.
Theorie en praktijk
Je koppelt de theorie direct aan de praktijk, want je gaat de eerste zes maanden al aan de slag met een project voor een echte opdrachtgever. Denk aan: Tony Chocolony of McDonalds. Je volgt hiernaast vakken als:
- Marketing
- Inleiding marktonderzoek
- Inleiding bedrijfskunde
- Creative Design
- Inleiding communicatie
- De communicatieprofessional
De lesstof uit deze vakken pas je vervolgens direct toe in het project. Je leert dus via een mix van theorie, vaardigheden én leren in de praktijk. Kies jij voor Communicatie & Media in Almere, dan kies je dus voor een mix van kennis, skills én leren in de praktijk.
Project: communicatiebureau
Maar je doet nog meer in dit eerste jaar. Je maakt ook zelf content en creëert volop tekst en beeld. Er wacht bovendien al snel een tweede project op je. Met een paar medestudenten zet je tijdens het 2e semester een eigen communicatiebureau op. Voor dit eigen bureau schrijf je een ondernemingsplan.
Wie en wat hebben jullie precies nodig? Een content creator, een marketingstrateeg, social media manager of wellicht een goede pr-medewerker? Wat voor opdrachten willen jullie binnenslepen? Voorbeelden:
- Een event om meer studenten naar Almere te trekken
- Campagnes voor een groot merk als Heineken
- Publiciteitsstunts voor nieuwe start-ups
Wat wil je als bureau uitstralen? Gaan jullie voor innovatie, durf en speelsheid? Of gaan jullie voor duurzaam, zakelijk en stevig? Door het werk voor jouw eigen bureau leer je alle rollen en middelen in het communicatievak goed kennen én ook de regels die daarbij horen.
-
Jaar 2 en 3: verdieping en stage
In jaar 1 heb je kennisgemaakt met de breedte van het communicatievak. Vanaf jaar 2 krijg je steeds meer de ruimte om zelf te ontdekken waar jouw kracht ligt. Vind jij marketing en media leuk, of heb je meer interesse in interne communicatie? Met keuzevakken, een minor en een stage krijg je volop de kans om dat te ontdekken.
Thema’s en vakken
Je kiest dus voor een deel zelf hoe je je studie inricht, maar je ontwikkelt ook kennis waarop je als communicatiespecialist straks in de praktijk kunt teruggrijpen. Dit doe je in het tweede, derde en vierde jaar aan de hand van drie thema’s:
- Crossmediale marketingcommunicatie
- Branding & media
- Digital Growth
Je verdiept je in deze thema’s door middels verschillende werkvormen. Van projecten tot trainingen én van workshops tot gastcolleges. Op je rooster staan vakken als:
- online marketing
- concept & creatie
- branding
- consumer insights
- creatie & analyse van middelen
- mediatraining & media impact
Minor
Je volgt in het derde jaar een minor: een onderwijsprogramma van een halfjaar. Je kunt je dan gaan verdiepen óf juist verbreden – bij ons, buiten jouw opleiding of zelfs bij een andere hogeschool. Zo geef je invulling aan jouw eigen studie. Denk aan minors als Webdesign, Eventmanagement en Media psychology.
Studeren in het buitenland
Je kunt ook een periode in het buitenland studeren. Zo gingen diverse studenten van ons je al voor naar Japan, Finland of de Verenigde Staten.
-
Jaar 4: afstuderen
In je laatste jaar volg je vakken als digital consumer, digital world en digital consultant. Daarna is het tijd voor het échte werk: je afstudeer-Comakership!
Afstudeeropdracht
Je studeert af met een groot Comakership. Dit is hét moment waarop je aan ons laat zien dat je alles in huis hebt om als communicatiespecialist aan de slag te gaan. Je voert zelfstandig een opdracht uit voor een organisatie of bedrijf en geeft tot slot advies over hoe ze via communicatie hun (bedrijfs)doelen beter kunnen bereiken.
Je studeert bijvoorbeeld af met:
- Een social media strategie: hoe kan America Today de engagement op hun kanalen vergroten?
- Een communicatieplan: hoe kan Albert Heijn To Go de jonge forens stimuleren een herbruikbare koffiebeker mee te nemen?
Diploma
Je staat er bij je afstuderen zeker niet alleen voor. Vanuit zowel de opleiding als de opdrachtgever krijg je een begeleider met wie je altijd kunt sparren. Heb je alles afgerond? Dan mag jij je vanaf nu een Bachelor of Arts noemen!
-
Rooster en vakken
Als je gaat studeren, wil je natuurlijk ook weten welke vakken er allemaal op je rooster staan. Hieronder een greep uit het vakkenaanbod van jouw hbo-opleiding. Zo krijg je een beeld van hoe 4 jaar studeren er in vakken uitziet!
Jaar 1 Jaar 2 Jaar 3 Jaar 4 Bedrijfscommunicatie Concepting Creatie & analyse van middelen Comakership Digital Growth Creative Design Customer Journey en Contentcreatie Project branding & media Digital Consultant Inleiding zakelijk schrijven Comakership Marketingcommunicatie Mediatraining Digital Creative Overheidscommunicatie Online marketing Imagineering Digital World Project Communicatiebureau Digital analytics Minor Digital Lab De communicatie-professional Stage Afstuderen Studentbegeleiding Persoonlijk leiderschap
-
Jaar 1: de basis leggen
Toelating en aanmelden
Let op: de officiële naam van deze opleiding is Communicatie. Dit is de zogeheten CROHO-naam. De CROHO-naam gebruik je bij je inschrijving in Studielink.
Highlights opleiding
- Je werkt tijdens de opleiding voor echte opdrachtgevers zoals Nestlé of Tony Chocolonely.
- Met medestudenten zet je een volledig opererend communicatiebureau op.
- Crossmediale marketingcommunicatie, Branding & Media en Digital Growth - je richt je studie aan de hand van deze thema's zelf in.
- Je kunt een deel van de opleiding in het buitenland doen, bijvoorbeeld in Japan, Finland of de Verenigde Staten.
- Je studeert bij de op één na beste grote hogeschool van Nederland.
Maak kennis met Communicatie & Media
Benieuwd waar je straks alles leert over communicatie en media? En hoe het is om in Almere te studeren? We hebben alles voor je op een rijtje gezet. Check de video van de Campus in Almere, kom een dagje meelopen, bezoek een open dag of neem een kijkje op de Instagram van business-studenten in Ally(opent in nieuw tabblad). En bekijk ook deze video waarin Sterre laat zien hoe haar schooldag als eerstejaars eruitziet(opent in nieuw tabblad).
Na je hbo Communicatie & Media
Aan het werk of doorstuderen? Bekijk wat je mogelijkheden zijn na het afronden van de opleiding Communicatie & Media.
-
-
Beroepen
We leiden je op tot allround communicatieprofessional en media-expert die de communicatiedoelen van organisaties naar een hoger plant tilt. Er zijn tal van banen waarin je je kunt ontwikkelen, bijvoorbeeld:
- Communicatieadviseur
- Social media strateeg
- Pr-medewerker
- Contentredacteur
- Persvoorlichter
- Online marketeer
- Brand manager
-
Werkveld
Van cultuur tot media, sport, zorg, overheid en bedrijfsleven: jij kunt straks echt overal aan de slag, want elke organisatie heeft wel iets te vertellen. Of kies voor een communicatiebureau: dan breng je de boodschap van diverse merken voor het voetlicht. Ben je liever je eigen baas? In de opleiding doe je ook de skills op om als zzp’er aan de slag te gaan. De opleiding is ook een goede basis om een andere richting op te gaan, zoals recruitment, sales, accountmanagement of fondsenwerving. Genoeg opties dus!
-
Doorstuderen
De smaak te pakken na Communicatie & Media? Studeer door en ga bijvoorbeeld voor een (universitaire) master! Check www.studiekeuze123.nl(opent in nieuw tabblad)(opent in nieuw tabblad) om te zien waar je zo’n master volgt. Alvast een voorzetje van ons voor na je hbo-studie:
- Master Communicatie- en Informatiewetenschappen
- Master Beleid, Communicatie & Organisatie
- Master Marketing
- Master Interculturele Communicatie
-
Beroepen
Baankans
85%
van de werkenden vond baan op hbo-niveau
Startsalaris
€ 2.500,-
bruto, op basis van 36 uur per week
Collegegeld
Je betaalt elk jaar collegegeld. In 2023-2024 is dat € 2.314,-.
Houd ook rekening met extra kosten voor een laptop, boeken en een vrijwillige introductieweek (€ 125,-).
Startdatum
2 september 2024
Introductie
Op 28 en 29 augustus 2024 vindt (onder voorbehoud) de Almeerse Take Off plaats! Maak kennis met je klas, docenten, opleiding, studentenverenigingen en de stad Almere.
Leslocatie
Gebouw de Landdrost
Hospitaaldreef 5, Almere
Plan je route(opent in nieuw tabblad)(opent in nieuw tabblad)
Check de voorzieningen op deze locatie
Meer informatie
Laptopadvies Startersinformatie Studiekeuzetips Download flyer(opent in nieuw tabblad)