Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Studeren in deeltijd is mij heel goed bevallen

Alyssa over Ad Management
Banner image

Alyssa (23) studeerde in juni 2025 af aan de Ad Management in deeltijd bij Windesheim Almere. In februari 2026 start ze aan de deeltijdopleiding Bedrijfskunde bij Windesheim.

Ze had eerder Verpleegkunde gedaan, maar dat bleek niet bij haar te passen. Via een studiecoach kwam de studievorm Associate degree in beeld. “Je hebt al lang gestudeerd, zeiden ze, en dan is het juist fijn dat je binnen twee jaar een diploma kunt halen. Dat klonk mij als muziek in de oren.” De Ad Management sprak haar meteen aan. “Het is breed. Je hebt vier, vijf dingen waarin je je kunt specialiseren. Je leert van alles wat, en dat maakt het voor het bedrijfsleven echt een ideale opleiding.”

Deeltijd studeren: veel zelfstandig en goed plannen

Alyssa koos bewust voor de deeltijdvariant. Ze werkte al vrijwel fulltime en wilde haar baan niet opgeven. “Als je eenmaal werkt, is het best lastig om daarmee te stoppen. Ik kreeg ook mooie kansen op mijn werk. Dan is deeltijd ideaal.” Het vraagt wel discipline. “Je moet jezelf er echt toe zetten. Overdag werken en dan ’s avonds studeren. Heus niet elke avond, hoor. Maar als je het goed plant, lukt het echt.” Elke vrijdag had ze een volledige lesdag op Windesheim Almere. “Dat vond ik ideaal. Al die vakken van het semester op één dag. Meer heb je niet nodig. Geef mij de informatie maar, dan kan ik er zelf mee aan de slag.”

Vakken die direct toepasbaar zijn

Alyssa hield nooit zo van studeren. Maar bij de Ad Management voelde dat anders. “Ik had altijd dat ik dacht: waarom leer ik dit? Ik ga hier nooit iets mee doen. Maar bij deze studie leer je juist allemaal dagelijkse dingen die je meteen kan toepassen op je werk.” En dat gebeurde ook. “Bij Crisp gingen ze scrummen, en ik dacht: oh ja, dat heb ik ook geleerd. Of bepaalde technieken waarvan ik dacht: hé, dat heb ik tijdens mijn opleiding gehad. Ik vond het daardoor echt een leuke studie, met veel leuke vakken. Het voelde nuttig.”

Betrokken docenten

Ze benadrukt hoe prettig de sfeer in de opleiding was. “Het is een gezellige studie. De docenten zijn heel nauw betrokken. Het is een kleine groep en dat vind ik fijn, want daardoor sta je dicht bij elkaar.” Deze betrokkenheid merkte ze tijdens én ná haar studie. “Als je afstudeert, voelt het ook echt alsof de docenten trots op je zijn. Dat vond ik heel bijzonder. Ook medestudenten waren waardevol. Iedereen werkt al, dus iedereen begrijpt dat je een druk leven hebt. Je doet het echt samen. Je helpt elkaar.” Docenten toonden veel begrip voor studenten die combinatie van studie en werk uitdagend vinden. “Ze snappen dat we nog een heel leven naast de studie hebben. Dat je verantwoordelijkheden hebt op je werk. Als er iets speelde, kon je dat makkelijk overleggen.” Zelf kon ze door omstandigheden een tentamen niet op locatie van hogeschool Windesheim maken. “Ik mocht toen het tentamen online doen. Als je alles goed overlegt, is er heel veel mogelijk.”

Ontwikkeling tijdens studie

Alyssa ontwikkelde zich gedurende twee jaar in allerlei vaardigheden. Excel, bijvoorbeeld: “Ik had nooit gedacht dat ik iets met Excel kon. En nu kan ik er heel goed mee overweg.” Daarnaast vond ze het vak Communiceren een echte eyeopener. “Ik dacht dat ik heel goed kon communiceren en onderhandelen. Maar iedereen heeft daar zoveel geleerd: hoe je rustig blijft, hoe je omgaat met conflicten, hoe je feedback geeft.” Ook het onderdeel Persoonlijk Leiderschap gaf haar veel inzicht. “Je staat stil bij wie je bent en wat je kwaliteiten zijn. Dat heb ik ook mee kunnen nemen naar mijn werk.”

Opdrachten uitvoeren bij je eigen werkgever

Omdat de Ad geen stage bevat, voer je praktijkopdrachten uit binnen je baan. Alyssa vond dat ideaal. “Je doet eigenlijk constant dingen voor je werk: interviews, verbeterplannen, opdrachten. Je manager kan meekijken en je helpt tegelijkertijd je organisatie vooruit.” Voor haar afstuderen ontwikkelde ze een systeem voor Office-aanvragen, om de constante stroom aan vragen te structureren. “Iedereen liep bij ons langs met vragen en dat onderbrak steeds het werk. Het systeem zorgt ervoor dat alles nu via één plek binnenkomt. Mijn organisatie was daar zó blij mee.”

Doorgroeien dankzij de opleiding

Na 1,5 jaar als officemanager kon Alyssa doorgroeien naar HR. Nu werkt ze als HR-officer en doet ze ook recruitmentwerk. “Het is eigenlijk ideaal dat je tijdens je studie al zoveel toepast op je werk. Collega’s leren je ook echt kennen.” Ze wil graag verder studeren: bedrijfskunde aan Windesheim. “Waarschijnlijk ga ik starten in 2026.” Haar werkgever moedigt het aan. “Ze zeiden: wat is nou nog twee jaar? Je leert alleen maar goede dingen. En hoe mooi is het dat je in vier jaar twee diploma’s hebt?” Daar is ze het mee eens: “Als je de ambitie hebt om nog te gaan studeren, moet je het echt doen. Het is goed te combineren met je werk. Je moet soms wat avonden eraan zitten, maar als je een studie kiest die bij je past, kom je er goed doorheen.”

Neem contact met ons op