Sterke familiewaarden helpen in moeilijk tijden
Wat staat er binnen het familiebedrijf op de eerste plek? Het bedrijf of de familie? Het was tijdens het bedrijfsbezoek van het Expertisecentrum Familiebedrijven aan Groothuis Bouwgroep in Genemuiden één van de discussievragen. Algemeen directeur Claudi Groothuis-Schuurman gaf, na enige aarzeling, antwoord. In alle eerlijkheid.
‘Het bedrijf’, antwoordde ze. ‘Natuurlijk is het een voortdurend spanningsveld. We spreken uit ervaring. We weten dat het op het scherpst van de snede de harde realiteit is. Dat is wanneer het slecht gaat met je bedrijf. Als het goed gaat met je bedrijf en alles verloopt voorspoedig, zonder stress en zonder gedoe, dan gaat het ook goed met de familie.’
Het was één van de inzichten die wij als expertisecentrum mochten opdoen tijdens ons bedrijfsbezoek. Gedurende deze ochtend vertelde de familie, die samen met een aantal niet-familiaire MT-leden in z’n geheel was vertegenwoordigd, haar indrukwekkende verhaal en kregen we volop de kans kennis uit te wisselen, ervaringen te delen en elkaar te inspireren.
Rentmeesterschap vanuit christelijke identiteit
Het familiebedrijf toonde zich heel transparant. De familie vertelde dan ook niet alleen over de successen, maar ook over de valkuilen en de vele leermomenten door de jaren heen. Zo werden in 2008 de familiewaarden flink op de proef gesteld, toen zij door de financiële crisis in moeilijke tijden belandden. Toch waren het juist die waarden die de familie hebben geholpen de schouders eronder te zetten. Met succes. ‘Het stemt ons dankbaar dat ons bedrijf die periode heeft doorstaan en we inmiddels alweer jaren een gezonde en succesvolle organisatie zijn. Daarbij is onze blik zeker ook naar boven gericht’, aldus algemeen directeur Claudi Groothuis.
‘Onze inzet gaat verder’, luidt de slogan van Groothuis Bouwgroep. Vanuit een christelijke identiteit in een veranderende wereld toont dit familiebedrijf rentmeesterschap. Het bedrijf neemt daarmee de verantwoordelijkheid en de zorg voor datgene wat ons is toevertrouwd: de planeet. Door de ambitie uit te spreken duurzaam en circulair te bouwen, door grondstoffen te hergebruiken en ernaar te streven energie neutraal te zijn. ‘Het is de fundering waarop we voortbouwen’, zegt Claudi.
Ze bevestigt hiermee ook nog eens de conclusie van onderzoekster Rosemarie Stedehouder-Steenbeek dat het geloof een belangrijke drijfveer kan zijn voor duurzaam ondernemen.
Trots dat ze voor een familiebedrijf werken
Voor Groothuis Bouwgroep blijft het daar niet bij. ‘We werken aan de aarde en aan de continuïteit van het bedrijf, maar we vinden menselijkheid net zo belangrijk. Zonder mensen zijn we nergens en daarom bouwen we aan duurzame relaties met onze opdrachtgevers, onze stakeholders en onze medewerkers. Groothuis doet dat op een dienende manier. ‘Het eigenaarschap ligt laag in de organisatie, waardoor de betrokkenheid van onze medewerkers groot is. Ze denken met ons mee, zijn trots dat ze voor ons familiebedrijf werken. Samen gaan we op weg naar de toekomst, zij zijn onze pioniers. Wij gaan het doen en vragen hen met ons mee te gaan.’
Diezelfde menselijkheid staat ook binnen de familie hoog in het vaandel. Draagvlak bij de verschillende Groothuis-generaties is essentieel, evenals een heldere en duidelijke visie waar iedereen achter staat. Volgens Claudi vraagt dat om goed bestuur en het betrekken van de volgende generatie bij het bedrijf. ‘We hebben een expert in de arm genomen die ons door middel van een familie routekaart en een test inzicht geeft in elkaars drijfveren. We betrekken daar ook de volgende generatie bij.'
‘We willen niets forceren’, vertelt Claudi. ‘Het ondernemerschap zit in hun DNA en daarom polsen we de Groothuis-kinderen over hun ambities. We betrekken ze bij bijeenkomsten of ze mogen een stage-opdracht bij ons doen. Uiteindelijk moet een kind alle ruimte hebben om zijn eigen leven in te kleuren. Mocht een van de kinderen, nadat ze ergens anders hebben gewerkt, de ambitie hebben om in het familiebedrijf te komen werken, dan zijn ze meer dan welkom!
Steentje bijdragen aan een betere wereld
In 2019 bestond Groothuis Bouwgroep 65 jaar. Een mijlpaal. Het bedrijf floreert als nooit tevoren. Wie vandaag de dag op bezoek gaat bij het bedrijf in Genemuiden ervaart dat ook. Een bedrijf dat een duidelijke visie heeft op de toekomst, met behulp van duurzaam ondernemen, met het herbouwen van dorpen in Tanzania vanuit de stichting Meros, zijn steentje bijdraagt aan een betere wereld, weet hoe hij zijn boodschap moet uitdragen, transparant is in de bedrijfsvoering en zijn beloftes waarmaakt.
Niet voor niets klinkt met enige regelmaat de imposante bel in de grote welkomsthal. Het bedrijf viert namelijk z’n successen. Door de bel te luiden of door middel van een persoonlijk kaartje. Om daarna samen de schouders er weer onder te zetten.
‘Natuurlijk gaat het net als bij elk ander bedrijf ook bij ons niet altijd zonder slag of stoot’, zegt Claudi tot slot. ‘Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Maar vanuit daar weten we elkaar altijd weer te vinden en onze lering eruit te trekken. Onze inzet gaat verder. Binnen en buiten ons familiebedrijf. Een bedrijf waar we trots op zijn, waar onze naam aan hangt en waar we onze verantwoordelijkheid voor nemen. Op alle fronten.’