Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Hoe coachbaar ben jij?

Inzichten uit de wetenschap februari 2021
Home(opent in nieuw tabblad) / Inzichten uit de wetenschap hoe coachbaar ben jij

Welke praktische inzichten halen we uit wetenschappelijk onderzoek? In 'Inzichten uit de Wetenschap' geven we bruikbare tips en tools die ondernemers verder helpen in hun ondernemerschap. Annick de Groot, onderzoeker bij het expertisecentrum, opent de serie met inzichten over coachbaarheid en mentorschap van ondernemers.

Hoe coachbaar ben jij?

Hoe meer je als jonge ondernemer wordt begeleid, hoe succesvoller je onderneming. Althans, dat beweert wetenschapper Morris (1) in zijn onderzoek(opent in nieuw tabblad). Hierin associeert hij het succes van een jonge onderneming met het feit of de oprichter werd begeleid of niet. Maar begeleiding op zich blijkt niet het volledige plaatje te schetsen. Vooral de coachbaarheid van de oprichters blijkt van invloed op het succes van de begeleiding. En dus indirect het succes van de jonge onderneming. Aanvullend onderzoek van wetenschapper Ciutcha et al. (2)  laat daarbij zien dat ook de bereidheid van investeerders om te investeren, samenhangt met de coachbaarheid van de ondernemer. 

“If you ask any successful businessperson, they will always say they have had a great mentor at some point along the road.”

- Richard Branson

Doe de test!

Maar wat ís coachbaarheid nu daadwerkelijk? En wat komt hierbij kijken? Wetenschappers Kuratko et al. (3) definiëren het begrip ‘coachbaarheid’ in hun onderzoek als: ‘de mate waarin een ondernemer feedback zoekt, zorgvuldig overweegt en integreert om de prestaties van zijn/haar onderneming te verbeteren’. In hun onderzoek gebruiken zij de volgende tool om de coachbaarheid van ondernemers te meten. Interessant voor elke ondernemer!

Doe zelf de test en ontdek hoe coachbaar je bent.

Daarnaast hebben studies (Kuratko et al.3) de volgende associaties vastgesteld met betrekking tot de mate van coachbaarheid: geslacht, leeftijd, omvang van het directieteam, beheersingsoriëntatie en de relatie tussen de mentor en de ondernemer.

Welke demografische, sociale en bedrijfsmatige kenmerken zijn van toepassing op jou?

Hoe coachbaar je ook bent (volgens bovenstaande testen), het is belangrijk te onthouden dat dit associaties zijn en geen vaststaande bepalende factoren. Daarnaast houden de onderzoeken ook niet op bij deze schets van de status quo, maar worden er ook handvatten aangereikt om coachbaarheid te vergroten. Kuratko et al. (3) identificeren in hun onderzoek(opent in nieuw tabblad) onderstaande factoren, die bepalend zijn voor het vergroten van iemands coachbaarheid.

Hoe vergroot ik mijn coachbaarheid?

  • Wees meer open-minded naar nieuwe ervaring en vergroot je cognitieve aanpassingsvermogen met betrekking tot het krijgen en integreren van feedback.
  • Wees meer ontvankelijk voor een mentor.
  • Wees meer gefocust op het professioneel en persoonlijk willen leren en groeien.
  • Wees bewust van bepaalde afweermechanismes wanneer je feedback ontvangt.
  • Wees consistent en plan gestructureerd meetings in met jouw mentor om de effectiviteit en aansprakelijkheid te vergroten.
  • Wees gefocust op wat belangrijk is en bespreek deze zaken met jouw mentor.

Daarnaast speelt de relatie tussen de mentor en ondernemer natuurlijk een grote rol in de effectiviteit van het coachtraject. Kuratko et al. (3) bevelen de volgende stappen aan op weg naar een succesvolle mentorschap.

Hoe wordt mijn mentorschap succesvol?

  1. Creëer onderlinge overeenstemming door middel van SMART-geformuleerde doelstellingen, die de ondernemer wil verwezenlijken tijdens het coaching-traject.
  2. Creëer een duurzame band van vertrouwen, getekend door oprechte zorg voor de succes van het coaching-traject en het succes van elkaar.
  3. Creëer realistische verwachtingen over hoe het mentorschap eruit zou moeten zien en verduidelijk het doel van het coaching-traject.
  4. Creëer onderlinge overeenstemming over de resultaten van het coaching-traject en het meest belangrijke aspect: luisteren. Luister naar elkaar en handel naar de gegeven suggesties uit het coaching-traject.

Door bovenstaande stappen zal elk coachingtraject meer succesvol worden. Focus dus op het succesvoller maken van jouw mentorschap en het vergroten van jouw coachbaarheid. Want ondernemers die meer coachbaar zijn, zijn uiteindelijk succesvoller tijdens hun coachtrajecten. En bovendien zijn ze ook meer tevreden met hun mentorschapservaringen.

De literatuur liegt er niet om. Ook al zijn we jong, oud, ervaren of onervaren… alleen staan we sterk, maar samen staan we (dus toch) sterker!

 

Annick de Groot(opent in nieuw tabblad) studeerde bij ons expertisecentrum af op de invloed van religie op internationalisering bij familiebedrijven. Nu ondersteunt hij bij projecten met het verzamelen en verwerken van gegevens. 

Bronvermelding:
(1) Morris, R. (2015, March 22). Mentors are the secret weapons of successful startups. TechCrunch. Available at https://techcrunch.com/2015/03/22/mentors-are-the-secret-weapons-of-successful-startups/(opent in nieuw tabblad)
 (2) Ciuchta, M. P., Letwin, C., Stevenson, R., McMahon, S., & Huvaj, M. N. (2018). Betting on the coachable entrepreneur: Signaling and social exchange in entrepreneurial pitches. Entrepreneurship: Theory and Practice, 42(6), 860-885.
 (3) Kuratko, D.F., Neubert, E. and Marvel, M.R. (2020, November 24). Insights on the mentorship and coachability of entrepreneurs. Business Horizons. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2020.11.001(opent in nieuw tabblad)



 

Deze blog delen via:

Cookie instellingen

Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Als je op 'accepteer alle cookies' klikt, geef je hiervoor toestemming. Klik op 'stel je persoonlijke voorkeuren in' om aan te geven welke cookies je accepteert. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.


Stel je persoonlijke voorkeuren in