Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Gijs Hemmink

Inspiratie uit het familiebedrijf juni 2021
Home(opent in nieuw tabblad) / Inspiratie uit het familiebedrijf Gijs Hemmink

Wat inspireert ondernemende families? Welk boek, film of podcast maakte diepe indruk? In ‘Inspiratie uit het familiebedrijf’ vertellen ondernemers welke inzichten ze meenemen naar de werkvloer en waarom. Gijs Hemmink (Hanzestrohm) vervolgt de serie door ons een kijkje te geven in zijn inspiratiebronnen en zijn brede blik, ook buiten de eigen sector.
Brede blik

Brede blik

‘Ik laat me graag inspireren door breed te kijken, ook buiten onze sector. Dan word ik bewust waarom we zaken op een bepaalde manier doen en waarom dingen zijn zoals ze zijn. Ik zie ook veel parellellen, buiten de comfort zone van onze sector. Die kan ik meenemen naar ons bedrijf, of nog specifieker: naar mijn rol in het bedrijf’, zegt Gijs Hemmink (31). Sinds vorig jaar is hij actief in de familiegroep Hanzestrohm als Manager Sustainability and Digital. 
Omdat reizen en het bezoeken van musea en kunstgalerieën op dit moment niet mogelijk is, haalt Gijs voornamelijk zijn inspiratie op dit moment uit de podcasts, boeken en digitale nieuwsbrieven. ‘Zeker nu je nergens op bezoek kan, is het risico heel erg groot dat je blikveld vernauwt en je in een tunnelvisie terecht komt’. 

Hanzestrohm werd 70 jaar geleden als zelfstandig familiebedrijf opgericht door Gijs zijn grootvader en focust zich voornamelijk op elektrotechniek in de bebouwde omgeving. Momenteel wordt de groep geleid door de tweede generatie. 

Podcasts

99% Invisible

‘Deze podcast gaat over design en architectuur en de kleine dingen waar wij als passant niet op letten. Dat kan de architectuur van een stad zijn, maar ook de vraag waarom er muziek speelt in een lift. Door die vragen raak je getriggerd om te kijken waarom we bepaalde dingen doen in onze eigen omgeving. Je wordt wakker geschud, want waarom zijn dingen zoals ze zijn?’

Freakanomics Radio

'Een podcast die zich richt zich op economie, sociologie en psychologie. Het focust op verhalen die we niet lezen in de krant of in onze lesboeken. Laatst ging het bijvoorbeeld over de vraag waarom we rotondes aanleggen en ergens anders stoplichten. Daar wordt de economische rationale uitgelegd achter die beslissingen. Dat triggert mij om na te denken hoe we zelf keuzes maken, hoe we keuzes in een sector maken.’ 

Boeken

‘Ik begin vaak met boeken maar dan blijf ik halverwege steken, want dan is de vakantie voorbij’

Stedevaart (Jan Brokken)

‘Jan Brokke heeft een prachtige pen. Hij neemt je mee in het verhaal van kunstenaars en de stad waar ze hun leven hebben doorgebracht. Hij schrijft op een manier alsof je echt in de stad rondloopt.’

Mission Economy: A Moonshot Guide to Changing Capitalism (Mariana Mazzucato)

‘Deze econome beschrijft hoe je als overheid een missie moet hebben. Hoe je een bepaalde kant op moet gaan en richting moet zetten voor het bedrijfsleven. Ze vergelijkt dit met de Amerikaanse regering tijdens de eerste maanlanding, waarbij ook onderzoekers en het bedrijfsleven aanhaakten. Op die manier is het gelukt om op de maan te landen, waarbij ook andere positieve ontdekkingen kwamen kijken. Denk bijvoorbeeld aan ontwikkelingen in de voedselindustrie en de uitvindingen van de GPS. Ze pleit voor het uitzetten van meer van dat soort missies om maatschappelijke problemen op te lossen, zoals ongelijkheid en klimaatverandering. Bijzonder interessant boek, want je gaat het grotere plaatje zien. Het spoort echt aan om die samenwerking te zoeken met andere partijen buiten je keten en sector. Zo vorm je een gouden driehoek van bedrijf, kennis en overheid’.

Impact maken

Gijs heeft heel wat omzwervingen gemaakt voordat hij in zijn huidige rol als Manager Sustainability and Digital terecht kwam. Van Amsterdam, waar hij onderwijs volgde aan de UvA in Bedrijfskunde en Economie, naar Rome, waar hij stage liep op de Nederlandse Ambassade, tot in Milaan, waar hij terugkwam in de schoolbanken en eveneens werkervaring opdeed in de mode- en designbranche. De overstap van zijn job in Milaan naar Hanzestrohm ging niet over een nacht ijs, maar was voor Gijs een logische keuze. ‘Dit was echt een kans. Zeker in een sector die een impact kan maken op het gebied van duurzaamheid. Bijvoorbeeld oplossingen in energietransitie en verduurzaming van sectoren zoals scheepsvaart. Met het innemen van een positie in het familiebedrijf kan ik veel meer impact maken, en wellicht ook sneller, in vergelijking met een niet-familiebedrijf’.

Gouden driehoek: bedrijf, kennis, overheid

De komende jaren gaat Gijs zich focussen op zijn huidige functie. En op de midden- en lange-termijn hoopt hij het stokje over te mogen nemen van zijn vader. ‘Maar, je kunt niet in een keer van 0 naar 100, daar zitten tussenstappen in.’ Gijs wil blijven focussen op de samenwerking met andere bedrijven, maar ook op de samenwerking met het onderwijs en de overheid. ‘De gouden driehoek van het bedrijf, kennis en de overheid.’ 

Referenties

Wie wij zijn? Dat ontdek je hier | Hanzestrohm(opent in nieuw tabblad)
Freakonomics Radio Archive - Freakonomics Freakonomics(opent in nieuw tabblad)
99% Invisible (99percentinvisible.org)(opent in nieuw tabblad)
bol.com | Mission Economy | 9780063046238 | Mariana Mazzucato | Boeken(opent in nieuw tabblad)
bol.com | Stedevaart, Jan Brokken | 9789045040141 | Boeken(opent in nieuw tabblad)

Deze blog delen via:

Cookie instellingen

Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Als je op 'accepteer alle cookies' klikt, geef je hiervoor toestemming. Klik op 'stel je persoonlijke voorkeuren in' om aan te geven welke cookies je accepteert. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.


Stel je persoonlijke voorkeuren in