Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Wil jij dat je medewerkers zich betrokken voelen bij je familiebedrijf? Dan heb je baat bij niet-familiale leiders.

Inzichten uit de wetenschap december 2022
Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Ervaringen(opent in nieuw tabblad) /
  3. Inzichten uit de wetenschap | niet-familiale leiders

De praktijk laat steeds vaker zien dat leiders binnen familiebedrijven niet-familiaal zijn. Doordat familieleden bijvoorbeeld een ander carrière pad volgen. Dit hoeft op zichzelf geen ramp te zijn. Nieuw onderzoek laat namelijk zien dat de inzet van niet-familiale leiders heel belangrijk is voor het creëren van betrokkenheid van de niet-familiale medewerkers. Hoe meer niet-familiale werknemers zich identificeren en verbonden voelen met het familiebedrijf, hoe hoger de omzet, de werknemerstevredenheid en de mate van motivatie. Meer betrokkenheid heeft grote voordelen dus! 

De mate van verbondenheid van niet-familiale werknemers met het familiebedrijf begint, heel basaal, in het team. Als die verbondenheid en identificatie met het team niet in orde is, heeft dit automatisch negatieve invloed op de verbondenheid met het bedrijf en ook de familie achter het bedrijf. Dit werkt ook vice versa. Een werknemer die meer verbonden is in het team, is meer verbonden met het bedrijf en de familie achter het bedrijf. De leider van een team is verantwoordelijk voor die verbondenheid binnen een team. Door de manier waarop hij/zij leidinggeeft worden de teamleden gevormd, en voelen zij zich in een bepaalde mate verbonden. De bestaande aanname in de familiebedrijfskunde was altijd dat familiale leiders hier het meest geschikt voor zouden zijn. Zij ademen namelijk de identiteit, normen, waarden van het familiebedrijf. Wie zou meer geschikt zijn als leider, om identificatie met het familiebedrijf te vergroten, dan een familielid die de beoogde identiteit belichaamt? ‘Een niet-familiale leider’, betogen Boberg en haar collega’s.

Studie onder familiebedrijven

Op basis van een studie onder 325 Duitse familiebedrijven laten de onderzoekers zien dat een niet-familiale leider op basis van zijn of haar identiteit dichter bij de niet-familiale medewerkers staat. Zowel de leider en de werknemers zijn geen onderdeel van de familie; dat is hun overeenkomst, waardoor zij zich sneller identificeren met elkaar. Een niet-familiale leider kan, zeker in een bedrijfscultuur waar autonomie, vertrouwen en het collectief belang hoog in het vaandel staan, meer invloed uitoefenen en zorgen voor meer verbondenheid, in vergelijking met een familiale leider. 

Daarop voortbordurend, een recente studie, van onderzoeker Köhn en zijn collega’s, onderzocht het ondernemende gedrag van niet-familiale werknemers binnen het familiebedrijf. De studie laat zien dat een niet-familiale werknemers veel sterker gemotiveerd zijn om ondernemend gedrag te vertonen, wanneer de familieleden ondernemend zijn en een ondernemende cultuur in het bedrijf stimuleren. Enkel een niet-familiale leider ‘installeren’ is dus niet een heilige graal; er zijn er dus meerder factoren die een rol spelen in de betrokkenheid en ondernemendheid van niet-familiale werknemers binnen het familiebedrijf.

Naar infographic

Conclusie

Kortom, het is belangrijk dat je je als ondernemer realiseert hoe waardevol niet-familiale leiders zijn in het creëren van betrokkenheid bij medewerkers door identificatie processen. De aansturing door niet-familiale leiders, in combinatie met een bedrijfscultuur waarin autonomie, vertrouwen en ondernemendheid centraal staan, en met een focus op werken in teams zou ertoe moeten leiden dat het voor medewerkers nog aantrekkelijker wordt om bij jou te werken! 


Boberg P. S., Bövers, J., Bormann, K.C., Hoon, C. (2022). Identity leadership in family businesses: The important role of nonfamily leaders. Journal of Family Business Strategy(opent in nieuw tabblad). ISSN 1877-8585.  

Köhn, P., Ruf, P.J., Moog, P. (2022) Why are non-family employees intrapreneurially active in family firms? A multiple case study. Journal of Family Business Strategy(opent in nieuw tabblad). ISSN 1877-8585.

Dit blog is geschreven door Annick de Groot. 

Deze blog delen via:

Lees ook onze andere blogs

Teaser image

Familiebedrijven en de relatie tussen identiteit en communicatie

Inzichten uit de wetenschap

juli 2024
Teaser image

De verhulde rol van vrouwen in de bedrijfsgeschiedenis

Inzichten uit de wetenschap

januari 2024
Teaser image

Empathisch luisteren en doorvragen is de sleutel

Inzichten uit de wetenschap

oktober 2023
Teaser image

Kleine familiebedrijven versterken vitaliteit met plan B

Inzichten uit de wetenschap

juli 2023
Teaser image

Duurzaamheidsstrategie zit al in DNA familiebedrijven

Inzichten uit de wetenschap

mei 2023
Teaser image

Sterke familiewaarden helpen in moeilijk tijden

Inzichten uit de wetenschap

mei 2023
Teaser image

Laat je kind wortelen en geef het vleugels!

Inzichten uit de wetenschap

mei 2023
Teaser image

Breng saamhorigheid in je familiebedrijf

Inzichten uit de wetenschap

maart 2023
Teaser image

Bedrijfsopvolging is een familiezaak

Inzichten uit de wetenschap

maart 2023
Teaser image

Geloof in de zaak: geen woorden, maar daden

Inzichten uit de wetenschap

januari 2023