Ben jij een praktische verbindende probleemoplosser die van regelen en organiseren houdt? Bij de opleiding Management in Almere zet jij al die talenten optimaal in!
Deze 2-jarige hbo-opleiding Management biedt een brede bedrijfskundige basis. Dat combineer je met het werken aan je eigen professionele (project)managementvaardigheden. In het tweede jaar kies je zelf de richting van jouw werkpraktijk: project- en eventmanagement, business support of recruitment. Waar je ook aan de slag gaat, jij zorgt ervoor dat alles op rolletjes loopt!
Studieprogramma Management
-
-
Jaar 1
Je begint met een stevige basis in bedrijfskunde, human resource management en lean management. Zo richt je je bijvoorbeeld op:
- De externe en interne analyse van een bedrijf. Je leert over concurrentie, maatschappelijke ontwikkelingen en de markt (in binnen- en buitenland). Daarnaast leer je de interne structuren van organisaties kennen. Je bezoekt bedrijven om te zien welke afdelingen er zijn en wat ze doen. En je leert hoe organisaties meten of ze hun doelen behalen (bedrijfskunde).
- Het proces van werving & selectie binnen organisaties (HRM).
- Hoe bedrijven een productie- of intern proces kunnen verbeteren door verspillingen eruit te halen. Waardoor de organisatie beter van toegevoegde waarde is voor de externe en/of interne klant (Lean).
Naast procesoptimalisatie, is communicatie de rode draad binnen de opleiding. Dit komt gedurende de hele opleiding terug. Zo leer je projectmatig te werken en oefen je gesprekstechnieken uit het bedrijfsleven. Daarnaast ervaar je hoe je goede feedback geeft en samenwerkt. Dit doe je allemaal om te groeien als professional.
Dit staat op je rooster
- Organisatieanalyse
- Bedrijfsvoering
- Bedrijfsgegevens (data) analyseren
- Werk en processen inrichten
- Technieken uit het bedrijfsleven toepassen (onder andere gesprekstechnieken en projectmatig werken via Scrum)
- Jouw groei als professional
- Oriëntatie op je toekomstige beroep
- Internationaal ontwikkelen
Doorstroomnorm
In het eerste jaar van de opleiding moet je 45 studiepunten behalen om daarna met jaar 2 te mogen starten. Haal je deze studiepunten niet? Dan hoef je de opleiding niet te verlaten. Je maakt afspraken over hoe je eerst de ontbrekende punten gaat behalen.
-
Jaar 2
In het eerste jaar heb je kennisgemaakt met alle vakken. In het tweede jaar ga je je verdiepen in je eigen gekozen praktijkomgeving. Je gaat je verdiepen in projectmanagement in de praktijkomgeving. Daarnaast ga je in de praktijk een verandering analyseren en een verbetervoorstel maken. Het eerste half jaar doe je praktijkervaring op bij een zelfgekozen bedrijf. Gemiddeld vier dagen per week ervaar je hoe het is om in jouw gekozen vakgebied te werken.
Eén dag per week kom je terug naar Windesheim voor begeleiding en theorie. Zo krijg je de kans om jezelf te specialiseren.
Je kunt kiezen uit drie richtingen:
Project- en eventmanagement
Een groot personeelsfeest organiseren en het verkleinen van de wachtlijst in een ziekenhuis lijken twee totaal verschillende dingen. Toch hebben ze dezelfde basis: goede planning, proactieve organisatie en klantgerichtheid. Ze vereisen beiden een projectmatige aanpak en iemand die de leiding neemt. Je leert alles tot in de puntjes te regelen. Van budget tot catering en van uitnodigingen tot draaiboek. Je oefent hoe je creatieve oplossingen bedenkt voor uitdagingen die zich tijdens het evenement voordoen. Ben jij die stressbestendige kartrekker die dit allemaal voor elkaar krijgt?
Business-support en officemangement
Business- support en Officemanagement omvat veel diverse werkzaamheden. Je helpt collega’s en regelt allerlei zaken. Denk aan projectadministratie, ondersteuning van de directie en facilitair management. Of wat dacht je van social media beheer, de bewaking van verzuimprocessen of de coördinatie van ontwikkeltrajecten? Na deze richting ben jij de creatieve spin in het web die meedenkt over hoe er goed gewerkt kan worden.
Recruitment
Zie jij de potentie in mensen en lijkt het je leuk om mensen te helpen in hun carrière? In recruitment heb je een rol in de werving en selectie van personeel voor bedrijven. Daarnaast ben je consultant voor mensen die een nieuwe baan zoeken. Dit betekent dat je goed moet kunnen luisteren, netwerken en oog moet hebben voor anderen. Een echte verbinder dus!
Afstuderen: Comakership
Het laatste half jaar staat in het teken van een Comakership bij een instelling of bedrijf. Dit is een echte opdracht die je zelf werft, uitvoert en oplevert. Je zoekt zelf een organisatie die je het meest aanspreekt. Onder begeleiding van een docent doe je onderzoek naar een intern bedrijfsproces. Op basis van de onderzoeksresultaten, voer je vervolgens verbeteringen uit die het bedrijf gelijk kan gebruiken. Afstuderen doe je zelfstandig, maar je staat er niet alleen voor. Je krijgt feedback van jouw begeleidende docent en van je begeleider uit de praktijk. Voorbeelden van afstudeerprojecten zijn:
- Kristel onderzocht het proces waarmee taalvrijwilligers ingewerkt werden. Hiervoor leverde ze een nieuw onboarding proces met werkinstructies op.
- Ellen deed onderzoek bij een Amerikaans farmaceutisch bedrijf. Ze adviseerde om een werkproces dat per interne post liep, te verbeteren.
- Steffie zag de kans om het onboarding-proces voor nieuwe medewerkers te verbeteren. Ze zette zich hier volledig voor in, niet alleen tijdens haar Comakership maar ook daarna.
Na succesvolle afronding heb jij een erkend Associate degree-diploma op zak.
-
Praktijk tijdens je opleiding
Vanaf het eerste jaar ga je aan de slag met praktijkopdrachten en praktijksituaties. Er zijn volop gastlessen en bedrijfsbezoeken opgenomen in het onderwijsprogramma. En het volledige tweede jaar ben je werkzaam in de praktijk tijdens je stage en afstuderen.
Projecten zul je voor én bij verschillende bedrijven uitvoeren. Zo krijg je een goed beeld van wat er op de werkvloer speelt. Je doet werkervaring op en bouwt aan je netwerk.
Voorbeelden van praktijkopdrachten zijn:
- Het opzetten van een efficiënt onboardingsproces
- Beleid vertalen naar concrete doelstellingen voor je afdeling
- Het voorbereiden van besluitvorming
- Leidinggeven aan kleine teams
- Motiveren en coachen van medewerkers
- Organiseren van of adviseren over (delen van) bedrijfs- of organisatieprocessen
-
Unlock your potential
De begeleiding in deze praktijkgerichte Associate degree is een stuk intensiever dan bij een bachelor. Daarnaast helpen we je om te ontdekken waar jij goed in bent en hoe je die talenten optimaal inzet. Zodat je straks in het bedrijfsleven het verschil kan maken. We willen dat je je bewust wordt van jouw meerwaarde en Unique Selling Point. Iedereen is anders en er bestaat niet één baan waar we voor opleiden. We ondersteunen je bij de keuzes die je tijdens de opleiding tegenkomt. Bijvoorbeeld welke verdiepende richting of welk stagebedrijf bij je past.
-
Toelatingseisen
-
-
Havo
Met een havodiploma ben je direct toelaatbaar met:
- Cultuur en Maatschappij (CM)
- Economie en Maatschappij (EM)
- Natuur en Gezondheid (NG)
- Natuur en Techniek (NT)
Er gelden geen extra eisen voor profielvakken.
-
Vwo
Met een vwo-diploma ben je direct toelaatbaar met:
- Cultuur en Maatschappij (CM)
- Economie en Maatschappij (EM)
- Natuur en Gezondheid (NG)
- Natuur en Techniek (NT)
Er gelden geen extra eisen voor profielvakken.
-
Mbo
Met een diploma op mbo-niveau 4 ben je toelaatbaar. Afzonderlijke certificaten zijn niet voldoende.
-
Voldoe je niet aan de eisen?
Er zijn verschillende mogelijkheden om je profiel compleet te maken wanneer je niet aan de toelatingseisen voldoet. Welke situatie past bij jou?
- Ik ben 21 jaar of ouder, maar voldoe niet aan de eisen.Bekijk de 21+ toets
- Ik heb een buitenlands diploma.
Je bent toelaatbaar met een diploma dat gelijkwaardig is aan een havo-, vwo- of mbo-4 diploma. Daarnaast moet je voldoen aan de taaleisen.
Bekijk de taaleisen
Ben je gezakt voor je eindexamen of wil je meer weten over bovenstaande toelatingsonderzoeken? Bekijk de toelatingsopties.
-
Aanmelden
Voldoe je aan de toelatingseisen en is dit de studie die bij je past? Meld je dan zo snel mogelijk aan via Studielink. Dan heb je genoeg tijd om je toelating en praktische zaken op orde te brengen.
Aanmelden via Studielink(opent in nieuw tabblad) Hulp bij aanmelden
Waarom de Ad Management?
- Je doet veel praktijkervaring op bij Management in Almere. Je bezoekt allerlei organisaties en voert daar projecten uit.
- In het tweede jaar werk je aan opdrachten en je persoonlijke ontwikkeling.
- Kies een praktijkomgeving die bij je past: recruitment, business support en officemanagement of project- en eventmanagement.
- Kleine klassen en persoonlijke aandacht. We helpen je te ontdekken waar je goed in bent en hoe je die kwaliteiten inzet. Unlock your potential!
- Je gaat internationaal aan de slag met het organiseren van events.
- Windesheim staat in de top 3 beste hogescholen van Nederland. Bovendien blijkt uit de Nationale Studenten Enquête dat onze studenten enthousiast zijn over de opleiding én de fijne sfeer!
Praktische informatie
| Aanmelden | het liefst vóór 1 mei (uiterlijk 31 augustus) via Studielink |
|---|---|
| Startmoment | 31 augustus 2026. Introductiedagen zijn in de week van 24 augustus |
| Studieduur | 2 jaar |
| Studievorm | Voltijd Associate degree, bekijk de uitleg over alle opleidingsvormen en de verschillen |
| Leslocatie | Hospitaaldreef 5 in Almere |
| Collegegeld | Het collegegeld is € 2.601,- in 2025 - 2026. Houd ook rekening met kosten voor een laptop, boeken en de introductieweek. |
| Diploma | Associate degree |
| Opleidingsnaam in Studielink | Ad Management (ISAT-code: 80113) |
Na je hbo-opleiding Management
Aan het werk of doorstuderen? Bekijk wat je mogelijkheden zijn na het afronden van Management.
-
-
Beroepen
Na alle drie de verdiepingsrichtingen kun je plannen van de directie vertalen naar een werkwijze die past bij de organisatie. Je functioneert tactisch en kijkt kritisch naar de beste inrichting van (werk)processen. Dit vereist aanpassingsvermogen, want de wereld verandert constant. Daarom ben je na je afstuderen FLOW-manager, een flexibele en nieuwsgierige professional die een brugfunctie vervuld tussen verschillende disciplines. Een greep uit je opties:
- Projectcoördinator of projectleider
Beheer en stuur projecten aan, bewaak deadlines en zorg voor een succesvolle uitvoering. - Eventmanager of eventplanner
Bedenk, plan en regel toffe evenementen van begin tot eind. - Manager front- of backoffice
Stuur een team aan en zorg dat alles goed geregeld is voor klanten en collega’s. - Officemanager
Zorg dat alles op kantoor soepel loopt en ondersteun het team waar nodig. - Personal (PA) of executive assistant
Ondersteun directie of management met organisatie, planning en communicatie. - Kwaliteitszorgmedewerker
Controleer en verbeter werkprocessen om kwaliteit en efficiëntie binnen de organisatie te waarborgen. - HRM-medewerker
Ondersteun bij werving, personeelsbeleid en ontwikkeling van medewerkers. - Intercedent
Match werkzoekenden met werkgevers en begeleid hen bij het sollicitatieproces. - Consultant Werving & Selectie
Adviseer en begeleid bedrijven bij het vinden van geschikt personeel. - Recruiter
Zoek en benader talent voor bedrijven die personeel nodig hebben.
- Projectcoördinator of projectleider
-
Soorten werkgevers
Je wordt breed opgeleid, dus jouw kennis is inzetbaar bij verschillende bedrijven en organisaties. Van marketingbureau tot ontwerpstudio, en van overheid tot commerciële organisaties. Als schakel en aanspreekpunt ondersteun je bijvoorbeeld het managementteam van een grote onderneming. Of coördineer je projecten bij start-ups of midden- en kleinbedrijven.
Met de praktijkervaring die je tijdens je studie opdoet, heb je een flinke streep voor tijdens sollicitaties. Het bedrijfsleven ziet namelijk graag mensen met hbo-niveau én praktijkervaring.
-
Doorstuderen
Na de opleiding Management kun je een bachelor op het hbo doen. Je kunt meestal starten in het derde jaar van een aansluitende opleiding. Je hoeft dan nog maar 2 jaar te studeren om je bachelor te behalen. Bij Windesheim kun je na de Ad Management doorstromen naar:
- Bachelor Bedrijfskunde
- Bachelor Human Resource Management
- Bachelor Commerciële Economie
- Bachelor Communicatie
Op studiekeuze123.nl(opent in nieuw tabblad) zie je welke andere bachelors er allemaal zijn in Nederland.
-
Aansluiting beroepspraktijk
★★★★☆
3,7 van de 5 sterren
Startsalaris
€ 2.575,-
bruto, op basis van 37 uur per week
Studenttevredenheid
★★★★☆
3,8 van de 5 sterren
Locatie en faciliteiten
Benieuwd waar jij straks alles leert over management, organisaties en processen? Je krijgt les op onze kleinschalige hogeschool midden in het centrum van Almere. Makkelijk bereikbaar en op loopafstand van leuke winkels, terrasjes en restaurants!
In 2028 verhuizen we naar een nieuw gebouw. Midden in het stadshart van Almere op een unieke locatie aan het Weerwater. Check hier de voortgang van de bouw.
Faciliteiten op de campus Locatie AlmereStudentenstad Almere LinkedIn @Ad Management(opent in nieuw tabblad)
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur