Inhoud cursus


Na de cursus ben je in staat om rekengesprekken in te zetten - van korte tot uitgebreide gesprekken. 

Doel van de cursus

Met deze cursus vergroot je je kennis en vaardigheden in het voeren van rekengesprekken. Je weet hoe een rekengesprek kan worden voorbereid en uitgevoerd. Je leert de vaardigheid van het uitvoeren van rekengesprekken waarin zowel aandacht is voor de rekenbeleving als het rekenproces. De leerling speelt hierin een actieve rol. 

Je leert over onderwerpen van rekenen die belangrijk zijn voor het realiseren van afgestemd rekenonderwijs. Door oefening en feedback word je steeds vaardiger: je zult merken dat 'oefening baart kunst' van toepassing is op het voeren van rekengesprekken. 

Werkwijze

De cursus bestaat uit drie bijeenkomsten, welke elk drie uur duren en waarin theorie en praktijk elkaar afwisselen. Het geven en ontvangen van feedback staat centraal tijdens de tweede en derde bijeenkomst. Na de laatste bijeenkomst ontvang je persoonlijke feedback van de trainer op je opgenomen oefen-rekengesprek en krijg je tips mee voor de toekomst. 

Studiemateriaal

Tijdens de eerste bijeenkomst ontvang je het boek 'Rekengesprekken voeren' en een cursusmap met hand-outs en cursusmaterialen.

Voor wie

De cursus Rekengesprekken voeren is bedoeld voor:

  • Leraren in het (s)bo, (s)vo of mbo;
  • Remedial teachers;
  • Intern begeleiders;
  • Zorgcoördinatoren;
  • Rekencoördinatoren;
  • GZ-psychologen;
  • Orthopedagogen.