Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Stap voor stap leer je het communicatievak

Maike tweedejaars, Communicatie & Media
Banner image

Maike zit in het tweede jaar van de opleiding Communicatie & Media in Almere. Ze komt uit Kampen, maar koos speciaal voor Almere vanwege de kleinschalige sfeer, de commerciële focus en de praktijkgerichte aanpak. In dit verhaal deelt ze haar ervaringen met de opleiding en stages.

Een bewuste keuze voor Almere

"Ik ben eerst naar de universiteit in Groningen gegaan, maar dat vond ik niks: veel te grootschalig, veel te veel mensen, te druk. Toen probeerde ik Windesheim in Zwolle, maar dat was nog steeds te groot voor mij. Mijn moeder heeft uiteindelijk gegoogeld naar creatieve business-achtige studies, en zo kwamen we op Communicatie & Media in Almere uit.

Het gebouw was klein, maar supergezellig. Ik ging naar presentaties van zowel Communicatie & Media als Commerciële Economie, en ik vond het meteen heel interessant. De docenten konden zo goed presenteren dat ik in de auto terug al wist dat ik hier wilde studeren.’"

Als professional aan de slag

"Vanaf de eerste dag was het meteen hands-on. We kregen een project voor een echte opdrachtgever: Albert Heijn en hun huismerk Brouwers 0.0. We zaten in de collegezaal en kregen een briefing alsof we al marketing- en communicatieprofessionals waren. 'Ik wil zoveel procent stijging zien', zei de opdrachtgever. Het doel was om alcoholvrij bier hip te maken onder jongeren en we mochten zelf bedenken hoe. Dat voelde overweldigend, maar de opleiding begeleidt je goed. We werden aan de hand meegenomen en elke week kregen we les over een specifiek onderdeel, zoals persona’s maken of strategieën bedenken. Stap voor stap leer je het vak.

Later moesten we voor een Comakership zelf een opdrachtgever zoeken en een marketingstrategie ontwikkelen. Mijn groepje koos Younited®, een platform voor zelfstandig ondernemers. Het bedrijf vonden we tijdens de bedrijvenmarkt op school. We moesten een klantreis uitwerken en individueel een adviesrapport opstellen. Dat mocht je zo bont maken als je zelf wilde. Ze waren oprecht benieuwd naar ons werk en namen het heel serieus."

De vakken: van consumentengedrag tot strategisch denken

"De opleiding is breed. We leren over consumentengedrag en de psychologie achter koopgedrag, maar ook over strategische communicatie. Daarnaast zijn er schrijf- en taalvakken, zowel in het Nederlands als Engels, en creatieve vakken waarin we content maken.

Een vak als Consumer Insights, waarbij we met grote datasets moesten werken in Excel, was in het begin frustrerend. Mijn bestand deed het niet en ik kreeg niet de juiste resultaten. Maar uiteindelijk vond ik het tof om te zien hoe je met data inzicht in klanten kunt krijgen."

Stage en praktijkervaring

"Momenteel loop ik stage bij Zonneplan in Zwolle, een bedrijf dat zich richt op zonnepanelen en energieoplossingen. Ze investeren echt in stagiaires en geven masterclasses om je verder te ontwikkelen.

Het grootste verschil tussen een stage en een Comaker, is dat je bij een stage echt meewerkt in het bedrijf. Bij een Comaker heb je een afgebakende opdracht en werk je toe naar een eindproduct. Een stage is dus veel dynamischer: elke dag zijn er nieuwe taken en uitdagingen."

Kleinschalige opleiding

"In mijn jaar zitten ongeveer 25 studenten, verdeeld over twee klassen. Dat voelt bijna als privéonderwijs. Het contact met docenten is ook heel laagdrempelig. Je kunt altijd bij ze binnenlopen met vragen. Ze hebben zelf praktijkervaring en delen veel verhalen uit het werkveld."

Uitdaging en flexibiliteit

"Wat me echt heeft verrast, is hoeveel vrijheid je hebt. Er zijn weinig contacturen en je kunt zelf je tijd indelen. Daardoor kan ik naast mijn studie een bijbaan hebben, studentambassadeur zijn en meedoen aan projecten van de communicatieafdeling binnen de hogeschool.

Soms zou ik willen dat bepaalde vakken meer de diepte in gingen, maar ik weet dat dat later nog komt. Het is een brede opleiding, en dat is fijn, maar ik ben soms gewoon ongeduldig en wil meteen alles leren."

Advies aan toekomstige studenten

"Als je een opleiding overweegt, ga dan vooral naar open dagen en proef de sfeer. Kijk of de manier van lesgeven en de mensen je aanspreken. Laat je niet te veel leiden door de verwachtingen van anderen, maar kies wat bij jou past. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, en uiteindelijk komt het goed!"

Neem contact met ons op