Veldadviesraad
Veldadviesraad
De veldadviesraad (VAR) is in het verleden opgericht door en voor de masters Educational Needs en Learning and Innovation, maar inmiddels is de VAR werkzaam voor alle educatie opleidingen binnen het Bewegen en Educatie domein. De VAR bestaat uit leden vanuit het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo en het speciaal onderwijs.
Het doel van de VAR is om met elkaar te sparren over de inhoud van het curriculum van de opleidingen. Zo blijven ze aangesloten bij de actualiteit van de praktijk.
Wij stellen de VAR-leden graag aan je voor:
-
-
Sandra van Arkelen MEd
Sandra is senior adviseur professionalisering HRD bij Deltion Academy.
Drive in het onderwijs
De ontwikkeling van mensen is iedere dag weer een inspiratiebron; Medewerkers hun kracht, hun passie, hun talenten laten ontdekken en gebruiken om ze zich voor nu en de toekomst als betrokken en bevlogen professionals te laten ontwikkelen is de uitdaging binnen het onderwijs. Een leven lang ontwikkelen blijft volgens de OESO in Nederland achter bij de overige landen. Dit is een van de de speerpunten van het Deltion voor de komende jaren. Focus in mijn rol als adviseur ligt onder andere op de vlakken van talentontwikkeling, ontwikkeltraject senior leraar, excellentie, Samen Opleiden.
Het hoe, wat en waarom van de veldadviesraad
Het is binnen opleidingen belangrijk om de eigenheid van het mbo een plek te geven zodat studenten uitgedaagd worden om het onderwijs te vertalen naar hun eigen dagelijkse werkpraktijk, al dan niet in de toekomst. Ik denk daarom graag actief in de VAR mee, ook hierin geloof ik in Samen Opleiden!
-
Edwin Spoelman
Onderwijsadviseur ROC van Twente
Drive in het onderwijs
Een bijdrage kunnen leveren aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling van mensen en daarmee ook een bijdrage kunnen leveren aan de samenleving.
Waarom in de veldadviesraad
Binnen de VAR hoop ik vanuit MBO-oogpunt een bijdrage te kunnen leveren aan de (door)ontwikkeling en actualiteit van de educatie opleidingen op Windesheim, wat dan weer ten goede komt aan de kwaliteit en kennis van deze toekomstige professionals.
Het diverse karakter van de VAR is zeer leerzaam en inspirerend voor mij als professional.
-
Annelies Robben
Annelies is netwerkregisseur onderwijsinnovatie bij Openbaar Onderwijs Zwolle.
Drive in het onderwijs
Wat mij drijft in het onderwijs is de ontwikkeling van mensen. Persoonlijke aandacht, het meenemen van mensen in een welbepaalde(onderbouwde) koers, het voeren van dialogen op onderwijsinhoud; dat zijn mijn pijlers voor het vormgeven van leren en innoveren.
Het hoe, wat en waarom van de veldadviesraad
Ik vind het fantastisch om in de vorm van deze adviesraad een constructieve bijdrage te kunnen leveren aan de ontwikkeling van opleidingen. Het samenbrengen van de praktijk met het opleidingsveld zie ik als een enorme kans om dit in de toekomst nog verder te verbinden en verfijnen. Tevens is het voor mij een prachtige kans om als ex MLI-student verbonden te blijven aan Windesheim.
-
Rika Tulner
Drive in het onderwijs
Ik wil graag ieder kind die springplank meegeven die hem of haar helpt steeds weer het beste uit zichzelf te halen. Vanuit hoe verschillend we mogen zijn. Waar waardering is voor ieders plek. Dat draagt bij aan samenleving die wordt ervaren als van ons allemaal.
Spirit, lef, uitdaging en een leven lang blijven leren, dragen voor mij bij deze drive. Vanuit de woorden van Stef Bos: ‘buiten de gebaande paden zie je meer..’. Goed naar jezelf luisteren en met jezelf in gesprek blijven om het juiste te doen, open en nieuwsgierig te zijn, eerlijk te blijven en integer te zijn helpen mij om steeds weer het juiste doel te blijven zien en de zuivere focus te blijven houden.
Het hoe, wat en waarom van de veldadviesraad
In het verleden had ik jarenlang veel contact met Windesheim vanuit de oude Master studie (Special) Educational Needs. Ik vond het belangrijk dat IB'ers op de scholen hun goede werk ook vanuit goede scholing konden vormgeven en wilde vanuit de bovenschoolse directie daaraan meewerken. Denkend in mogelijkheden voor alle professionals. Daar komt iedereen mee verder! Een prachtig traject samen met Windesheim!
Vanuit al mijn diepe en brede onderwijservaring, van leerkracht tot bestuurder, en vanuit mijn drive altijd op zoek te gaan naar de meest relevante en nieuwste studie, de juiste ontwikkelingen, draag ik graag mijn steentje bij aan de VAR om de afstemming tussen het onderwijs en de PABO en de educatieve masterstudies te blijven zoeken en te ontwikkelen.
Inmiddels ben ik met pensioen en nu werkzaam vanuit mijn eigen bedrijf
ri-connect
Bij Windesheim neem ik met veel plezier assessments af bij de Zij-instroom PABO en bij de Educatieve Masterstudies.
-
Ben Lubberdink
Ben is oud-bestuurder bij Stichting SVOSW Steenwijkerland-Weststellingwerf
Drive in het onderwijs
Onderwijs doet ertoe en heeft een belangrijke rol in de persoonlijke ontwikkeling van ieder mens. Ik wil graag een bijdrage leveren aan het verhogen van de kwaliteit van de professionals die in het onderwijs werken. Dat betekent ook dat er kwalitatief goede opleidingen moeten zijn om je goed toe te rusten om je werk als onderwijsprofessional ook goed te kunnen doen. Ik geniet ervan als ik een bijdrage kan leveren aan de professionele en persoonlijke ontwikkeling van mensen.
Het hoe, wat en waarom van de veldadviesraad
Alle lerarenopleidingen en de daarbij behorende masters van Windesheim zijn bij uitstek ook bedoeld voor mensen die zich in een bepaald werkveld nog verder willen ontwikkelen/specialiseren. Een goede balans tussen stevige inhoud, gekoppeld aan uitvoering in de beroepspraktijk, is een inspirerende manier om tot verdere stappen te komen in persoonlijke en professionele ontwikkeling. Dat vind ik belangrijk, en daarom denk ik graag mee in de veldadviesraad over al deze opleidingen.
-
Dave van Zutphen
Dave is directeur praktijkonderwijs bij 't Genseler in Hengelo
Drive in het onderwijs
Mensen die werken met leerlingen voor wie het allemaal niet vanzelf gaat hebben mijn diepste respect. Na ruim 16 jaar in het speciaal onderwijs te hebben gewerkt en nu 4 jaar in het praktijkonderwijs, ben ik erachter waar mijn onderwijspassie zit. Die zit bij leerlingen die iets anders nodig hebben dan de standaard. Die moeite in het onderwijssysteem dat we in Nederland hebben maar die wel vele talenten bezitten. Talenten die alleen naar boven komen als de context juist is. Dat helpen realiseren, daar zit mijn energie!
-