Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Eindrapport project 8 gepresenteerd: tools voor het creëren van gelijke kansen met aandacht voor diversiteit en inclusie op mbo-scholen

Banner image

Twee jaar lang ondersteunde senior onderzoeker Birgit Pfeifer, van het lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in Inclusieve Leeromgevingen, actiegericht praktijkonderzoek binnen het project 8. Het doel? Een holistische benadering van Gelijke Kansen, Diversiteit en Inclusie (GDKI). Op 30 november werd het eindrapport door Pfeifer gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van de MBO Raad, bijgewoond door vertegenwoordigers van de deelnemende scholen en andere scholen die de ontwikkelde aanpak willen implementeren.

Project 8 werd gestart in 2021. Gedurende de afgelopen twee jaar hebben acht mbo-scholen zich toegewijd aan gelijke kansen, diversiteit en inclusie. Elke deelnemende school (Alfa-College, Firda, ROC Nijmegen, Vista College, Da Vinci College, Zadkine, College Almere en College Noord van het ROC van Amsterdam) heeft gewerkt in een speciaal actieteam. Deze teams hebben zich gebogen over verschillende vraagstukken en passende interventies geïmplementeerd.

Naast de ondersteuning van de 8 actieteams is er parallel daaraan praktijkgericht onderzoek uitgevoerd. Door interventies te combineren met praktijkonderzoek werden de scholen geholpen om doelbewust en bekwaam  op te treden binnen hun lokale context. Voor het praktijkonderzoek heeft het kennispunt samengewerkt met drie ervaren onderzoekers uit het mbo en hbo: Laurence Guérin, Naomi van Stapele en Birgit Pfeifer. 

Niet alleen mbo-scholen kunnen profiteren van de ontwikkelde tools en lessons learned die werden samengevat in het eindrapport van Project 8. Het rapport bevat ook waardevolle informatie voor bijvoorbeeld de lerarenopleidingen binnen het hbo.


Benieuwd naar de uitkomsten?

Lees hier de eindrapportage van Project 8(opent in nieuw tabblad).