Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

In memoriam: Fer Boei, onderzoeker

  • Onderzoeker
Banner image

Fer was een collega die we ons zullen herinneren als een warm mens die altijd voor ons klaarstond. Hij was een zeer deskundig gepromoveerd onderwijskundige en lerarenopleider. Na de start van zijn carrière aan de Universiteit Leiden is hij via Wageningen University & Research bij Windesheim terechtgekomen. Hij heeft jarenlang veel betekend voor de begeleiding van promovendi, voor de Vereniging Lerarenopleiders Nederland (Velon) en voor onderzoek naar lerarenopleidingen en de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders. Fer blonk uit in zijn kennis in methodologie en op het gebied van toetsing. Daarbij begeleidde hij diverse collega’s op zijn eigen en prettige wijze bij hun toetsportfolio’s.

Hoewel hij grote uitdagingen had ten aanzien van zijn gezondheid, wilde hij met werken van geen stoppen weten. Binnen ons lectoraat werkte hij aan het analyseren van data en een gezamenlijk artikel. Ook was hij stapsgewijs weer bezig binnen het team van consultants en onderwijskundig adviseurs, en als begeleider van toetsportfolio’s binnen de Corporate Academy. 

Ondanks zijn gezondheid kon hij heel goed relativeren. Zijn humor is bij iedereen met wie hij samenwerkte bekend; we zullen zijn pretoogjes en zijn guitige lach missen. Hij had een groot hart voor het onderwijs. We steunden op zijn scherpe tong en blik en uiteraard zijn methodologische kennis. 

Fer is op zondag 24 juli 2023 overleden. Hij is 65 jaar geworden. We wensen zijn vrouw, zijn kinderen en ook alle collega’s die nauw met Fer hebben samengewerkt, veel sterkte met het verwerken van dit verlies. We gaan Fer binnen ons lectoraat missen. 

Publicaties

Willemse, T. M., Goei, S. L., Boei, F., & De Bruïne, E. J. (2022). School-wide positive behaviour interventions and support in Dutch schools for special education. European Journal of Special Needs Education,1–16(opent in nieuw tabblad).

Van Wessum, L., Kools, Q., Boei, F., & Van Katwijk, L. (2019). Onderzoek naar professionaliseringsactiviteiten bij HBO-lerarenopleidingen en –opleiders in het doen en begeleiden van praktijkonderzoek.Tijdschrift voor lerarenopleiders, 39 (1), 53-64(opent in nieuw tabblad).

Van Wessum, L., Kools, Q., Boei, F., & Van Katwijk, L. (2019b). Opvattingen over onderzoek op de lerarenopleiding. Een onderzoek bij hbo-lerarenopleidingen in Nederland.Tijdschrift voor lerarenopleiders (38), 3(opent in nieuw tabblad).

Van Wessum, L., Flevoland, W., Kools, Q., & Groningen. (2018). Wessum et al. Onderzoek naar professionaliseringsactiviteiten(opent in nieuw tabblad).

Boei, F. & Willemse, T.M. (2018, Red.). Onderzoek in de lerarenopleidingen. Katern 5, Kennisbasis voor lerarenopleiders. Breda: Velon.

Willemse, T. M., & Boei, F. (2017). Supporting teacher educators’ professional development in research and supervising students’ research. Teachers and Teacher Educators Learning Through Inquiry: International Perspectives.Wydawnictwo Attyka(opent in nieuw tabblad).

Meijer, M., Kuijpers, M., Boei, F., Vrieling, E., & Geijsel, F. (2016). Professional development of teacher-educators towards transformative learning. Professional Development in Education, 43(5), 819–840(opent in nieuw tabblad).

Geerdink, G., Boei, F., Willemse, M., Kools, Q., & Van Vlokhoven, H. (2016). Fostering teacher educators’ professional development in research and in supervising student teachers’ research.Teachers and Teaching, 22(8), 965–982(opent in nieuw tabblad).

Willemse, T. M., Boei, F., & Pillen, M. (2015). Fostering teacher educators’ professional development on Practice-Based research through communities of inquiry. Vocations and Learning, 9(1),85–110(opent in nieuw tabblad).

Meijer, M., Geijsel, F., Kuijpers, M., Boei, F., & Vrieling, E. (2016). Exploring teachers’ inquiry-based attitude. Teaching in Higher Education, 21(1), 64-78(opent in nieuw tabblad).

Boei, F., Dengerink, J., Geursen, J., Kools, Q., Koster, B., Lunenberg, M., & Willemse, M. (2015). Supporting the professional development of teacher educators in a productive way. Journal of Education for Teaching, 41(4), 351–368(opent in nieuw tabblad).

Willemse, T. M., & Boei, F. (2013). Teacher educators’ research practices: an explorative study of teacher educators’ perceptions on research. Journal of Education for Teaching, 39(4), 354–369(opent in nieuw tabblad).