Student die aan het bellen is

‘Elke organisatie verdient zijn eigen media-expert’

29 mei 2019

Een symposium op 7 juni over de toekomst van mediaopvoeding focust op het belang van mediaprofessionals die binnen hun organisaties beleid kunnen vormgeven en collega’s enthousiast kunnen maken.

Grip krijgen op het mediagebruik van kinderen. Het is een onderwerp waar niet alleen ouders mee worstelen maar waar ook veel professionals moeite mee hebben. Docent-onderzoeker Helprich ten Heuw en lector Peter Nikken van Windesheim zetten zich al jaren in om het belang van mediaopvoeding bij professionals onder de aandacht te brengen. Samen creëerden ze een post hbo-traject Expertcoach Mediaopvoeding dat inmiddels goed begint te draaien. Helprich ten Heuw is van mening dat expertcoaches in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen binnen organisaties en het onderwijs.

Elke organisatie zijn eigen media-expert

Ten Heuw: ‘De inzichten over het online mediagebruik veranderen nogal eens. Telkens lees je weer andere dingen. De ene keer hoor je een onderzoeker beweren dat social media slecht is voor kinderen, een ander benadrukt juist weer de positieve kanten ervan. Deze week publiceerde het CBS een onderzoek waarin staat dat meisjes veel meer met social media bezig zijn dan jongens. Hoe verwerk je dit soort informatie? Scholen, instellingen, werkgevers die met jongeren werken, moeten zich denk ik gaan realiseren dat het belangrijk is om mensen in huis te hebben die verstand hebben van online media en zich daarover actief informeren. Mensen die daarover kunnen adviseren, iets binnen hun organisatie in gang kunnen zetten, interventies kunnen bedenken en collega’s enthousiast kunnen maken voor de mogelijkheden van online media. Elke organisatie verdient wat mij betreft zijn eigen mediaexpert die kansen ziet en daarmee aan de slag gaat.’

Gestuurd door data

Naast het belang van expertcoaches voorziet Ten Heuw dat professionals in de toekomst niet meer om data heen kunnen. ‘Professionals worden steeds meer gestuurd door data en algoritmen. Techniek krijgt een steeds grotere impact op ons leven. Vooral kinderen zijn ontvankelijk om daarin mee te gaan. Goed geschoolde professionals kunnen jongeren leren hoe je kritisch kunt blijven op mediagebruik, het gebruik van data en techniek. Maar er is ook nog de andere kant van de medaille: er zijn ook groepen die juist moeilijk toegang hebben tot online media of daarin een achterstand hebben. Inclusiviteit is belangrijk bij het denken over de rol van online media in onze samenleving. Het is belangrijk dat iedereen kan meedoen en daar gaan we op 7 juni over praten.’

Het symposium

Het symposium vindt plaats op 7 juni bij Windesheim en is gratis toegankelijk. Onder meer inhoudsdeskundige Marina van der Wal (opvoedkundige) geeft haar visie op de toekomst van mediaopvoeding.

Lees meer over het symposium