Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Pensionado's delen hun jarenlange onderwijservaring bij Teachers College

Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Artikelen Educatie(opent in nieuw tabblad) /
  3. Pensionado's delen hun jarenlange onderwijservaring bij Teachers College

In een appeltjesgroene leslokaal, versierd met slingers en kleurrijke posters, verzamelen de eerstejaars studenten van het Teachers College zich. Naast de studenten voegen zich ook een aantal bijzondere gasten aan het gezelschap: gepensioneerde mentoren uit het vakgebied. Deze mentorschapsbijeenkomsten bieden studenten een unieke kans om te leren van ervaren professionals door regelmatige ontmoetingen waarin waardevolle ervaringen en inzichten worden gedeeld.

Tien jaar Teachers College

Tien jaar geleden, bij de start van de opleiding, deed Windesheim een oproep in het CNV-blad: gepensioneerde docenten werden uitgenodigd om hun schat aan ervaring te delen met de nieuwe generatie leraren. De respons was overweldigend en sindsdien komen deze doorgewinterde professionals elk jaar langs om hun kennis en verhalen te delen.
 

“Vroeger maakte ik mee dat mensen hun hoed afnamen als ik uit de bus stapte”

“Gisteren had ik mijn sollicitatiebrief om mentor te worden nog in mijn handen”, vertelt pensionado Dik tijdens de bijeenkomst. “Op mijn 61e ging ik met pensioen. Het voelde alsof na jaren van lesgeven van de een op de andere dag al mijn ervaring en kennis weggegooid werd en dat vond ik lastig. Daarom schreef ik in 2016 een motivatiebrief om mee te mogen doen als mentor bij Teachers College. Gedreven door mijn passie voor het onderwijs, heb ik deze kans met beide handen aangepakt.”

Dik heeft veel ervaring in het onderwijs, als leerkracht, directeur en docent in het basisonderwijs en op een agrarische school. “Ik vind het prachtig om hier mentor te zijn, vooral gezien de veranderingen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden, ook in hoe er naar docenten wordt gekeken. Vroeger, toen ik nog onderwijzer was, maakte ik mee dat mensen echt hun hoed afnamen als ik uit de bus stapte, dat kun je je nu niet meer voorstellen.”

“Het greep me aan dat Teachers College een andere aanpak heeft in het opleiden van leraren. Wat ik later ook ontdekte en enorm waardeer, is dat je hier eerst leraar wordt en dan een specialisatie kiest. De praktijk staat centraal en studenten hebben inspraak, er wordt naar hen geluisterd.”

Ruimte voor zelfreflectie

"Ik heb altijd genoten van de interactie met de studenten. Ze staan nu in een wereld die heel anders is dan 50 jaar geleden. Wat me vooral raakt, is de kennis die ze al hebben over henzelf en hun capaciteiten. De manier waarop ze durven te reflecteren en naar zichzelf te kijken, is prachtig om te zien. Dit is heel anders dan vroeger, toen anderen bepaalden of je geschikt was om leraar te worden. Tegenwoordig is er veel meer ruimte voor zelfreflectie. De toewijding aan persoonlijke ontwikkeling en de onderlinge steun binnen groepen zijn ook opvallend."

“Ik keek er altijd naar uit om te zien wat hij nu weer in zijn koffertje had meegenomen”

Student Djoy heeft veel gehaald uit het contact met haar mentor Eugene, die inmiddels is overleden. “Het was echt een bijzondere band die ik met hem had; ik kon alles met hem bespreken. Vooral in mijn werk op het Speciaal Basisonderwijs gebruik ik dagelijks de inzichten die hij meegaf, vooral bij gedragsproblemen. Wat ik zo waardevol vond aan Teachers College was de aanwezigheid van gepensioneerde mentoren. Aanvankelijk vroegen we ons af wat ons doel was in hun aanwezigheid, maar al snel merkten we de enorme toegevoegde waarde. Iedereen heeft zijn eigen kijk op dingen, en hun ervaringen hebben mijn perspectief verrijkt en me veel geleerd.”

Koffertje

“Eugene had altijd een koffertje bij zich, vol met boeken waar hij antwoorden op al mijn vragen uit toverde. Ik keer er altijd naar uit om te zien wat hij nu weer in zijn koffertje had meegenomen. Het contact met hem vond ik heel fijn; hij heeft enorm veel ervaring opgebouwd en was altijd heel enthousiast. Hij nam veel initiatief, vroeg regelmatig hoe het met me ging en of ik nog vragen had. Dat was een hele fijne manier van contact. Als ik dat niet had gehad, had ik veel gemist, niet alleen qua kennis maar ook als persoon. Hij voelde als een soort opa op afstand, met veel wijsheden over het vak die hij kon delen.”

Waardevol

“Het leukste wat we samen hebben gedaan is op bezoek bij zijn oude werk in Breda, zodat ik de sfeer van een andere school kon ervaren. Het was geweldig om samen met hem alles te ontdekken en zijn expertise te ervaren. Het maakte het allemaal zo tastbaar; we praatten niet alleen over dingen, hij liet ze echt zien en nam me mee in zijn wereld. Hij was heel open en dat vond ik heel waardevol. Sommige andere studenten zagen niet direct de waarde hiervan in; je moet je durven blootstellen en openstaan voor de feedback van anderen, ook als ze ouder zijn en misschien anders denken, maar ik had dit contact absoluut niet willen missen en heb het als heel waardevol ervaren.”
 

“Onderwijs moet betekenisvol zijn voor het kind en dat gaat verder dan de methode.”

Gerda is ook al vanaf het begin van Teachers College betrokken bij de bijeenkomsten. Ze begon als leerkracht in het basisonderwijs en was 12 jaar directeur van een basisschool. Vervolgens deed ze een master Special Education Needs en werkte in het speciaal onderwijs. “Ik las de oproep om mentor te worden, en dat sprak mij aan. Het idee om iets van mijn ervaring door te geven en studenten te helpen inzicht te krijgen vind ik ontzettend mooi en erg leuk.”

In een wereld waarin niet iedereen dezelfde weg bewandelt is het essentieel om te erkennen dat onderwijs moet aansluiten bij individuele talenten en passies, vindt Gerda. “We kunnen, willen niet allemaal studeren." Naast dienstverleners hebben we ook praktijkmensen zoals loodgieters nodig. Laten we meer kijken naar wat bij kinderen past, naar hun individuele talenten en investeren in wat hen motiveert. Dit heb ik al 45 jaar geleden geleerd: onderwijs moet aansluiten bij het kind en bij wat het beste uit hen haalt. Onderwijs moet betekenisvol zijn voor het kind en dat gaat verder dan de methode. Daarbij moet je als leraar creatief zijn. Je moet altijd blijven nadenken over wat je doet . "Dat wil ik ook graag overbrengen aan de studenten van Teachers College.”
 

Groepssessies

“De interactie met studenten vind ik altijd erg leuk.  In groepssessies gaan we in op een vraag of leervraag van een student. In deze sessies delen we onze ervaringen en brengen we zelf onderwerpen in om samen over te praten. Het werken in groepjes zorgt voor interessante vragen, vaak gericht op specifieke situaties met leerlingen. Studenten vragen naar ideeën en ervaringen en literatuur, onderbouwing. Ik vertel ze vaak: ‘Jullie zijn sneller met actuele ontwikkelingen opzoeken op de computer dan ik ben. Ik ben meer een boekenmens, boeken helpen mij om de geschiedenis van onderwijsconcepten te begrijpen en samenhang te zien.' Dit verschil in voorkeuren illustreert het generatieverschil tussen ons.”

“Ik ben me zeer bewust van de voortdurende ontwikkelingen in het onderwijs en lees hier veel over. Hoewel mijn boeken soms door nieuwe inzichten worden ingehaald geven ze wel een waardevolle basis. Daarbij is het cruciaal om op de hoogte te blijven van die nieuwe inzichten. De balans tussen de oorsprong van onderwijsconcepten en moderne ontwikkelingen helpen mij de studenten zo goed mogelijk te ondersteunen.”