Over de studiedag
De landelijke studiedag klassenassistenten, onderwijsassistenten en leraarondersteuners vindt plaats op 4 april 2025.
Het thema van dit jaar: Ben ik in beeld?
Tijdens de studiedag zijn er deskundige sprekers, interessante workshops en er is veel gelegenheid om met én van elkaar te leren. De landelijke studiedag is de plek voor informatie, motivatie en inspiratie.
Meer over het thema
De titel 'Ben ik in beeld?' biedt de mogelijkheid om vanuit verschillende invalshoeken te kijken. Het is van belang dat jouw leerlingen gezien worden. Welk beeld heb jij bij de wijze waarop de leerling contact maakt, zich gedraagt, communiceert en tot ontwikkeling komt? Tijdens de studiedag onderzoeken we hoe iedere leerling écht gezien wordt. Daarnaast is het van belang dat jij gezien wordt als assistent of ondersteuner. Ben jij in beeld? Dit is een invalshoek die bij de voorgaande studiedagen vaak ter sprake is gekomen en daar willen we deze keer bij stilstaan.
Fontys Hogeschool en Hogeschool Windesheim verzorgen sinds 2021 samen de landelijke studiedag voor klassen- en onderwijsassistenten. Met de locaties Tilburg en Zwolle kunnen we nog meer assistenten bereiken. Bekijk hier het programma van Fontys.(opent in nieuw tabblad)
Programma
Tijden | Activiteit |
---|---|
9.15 - 9.45 uur | Inloop en koffie |
9:45 - 10:00 uur | Welkom en contact met deelnemers LSKA Tilburg |
10:15 - 11:15 uur | Workshopronde 1 |
11:35 - 12:35 uur | Workshopronde 2 |
12:35 - 13:30 uur | Lunch |
13:30 - 14:30 uur | Workshopronde 3 |
14:40 uur | Afsluiting met hapje en drankje |
Locatie
De dag zal worden gehouden op Windesheim Zwolle, Campus 2.
Aanmelden
Voor groepsaanmeldingen (vanaf 10 personen) kan gemaild worden naar:men@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
Individuele aanmelders kunnen zich direct aanmelden via de button 'Aanmelden', bovenaan deze pagina.
-
-
Met Volle Aandacht in de Klas: Presentie in de Praktijk
Workshop 1
(Deze workshop wordt alleen in de middag gegeven)
Door: Edith Roefs
Hogeschoolhoofddocent Windesheim
Met Volle Aandacht in de Klas: Presentie in de Praktijk
‘Presentie’ betekent met volle aandacht aanwezig zijn bij wat er in het hier en nu gebeurt in de klas. Als onderwijsprofessionals present zijn, ervaren leerlingen dat ze gezien en gekend worden. Het helpt de professionals zelf om de leerlingen in beeld te krijgen en beter aan te sluiten bij hun behoeften. Maar wat betekent het precies om present te zijn? En hoe kun je ervoor zorgen dat je als onderwijs- of klassenassistent present bent? In deze workshop deel ik inzichten uit mijn promotieonderzoek waarin ik presentie in het onderwijs concreet heb gemaakt. Daarnaast doen we een ervaringsoefening en bespreken we aan de hand van een casus uit de dagelijkse onderwijspraktijk, wat present zijn is en hoe je je erop kunt voorbereiden. -
Hoe zie ik jou?
Workshop 2
Maike Rea-Schermer
Onderwijsadviseur bij Cedin
Hoe zie ik jou?
Een treffende uitspraak van Verstegen en Lodewijks ( is: “je wordt pas ik door de ander”. Zicht krijgen op de interactiepatronen die spelen tussen leerlingen onderling en tussen leerlingen en onderwijsprofessionals is een belangrijke stap in het creëren van een pedagogisch stevig klimaat.
In deze workshop vertelt Maike Rea-Schermer over het instrument Interactiewijzer en geeft ze concrete suggesties om te achterhalen hoe je de interactie tussen jou en een leerling waarover je vragen hebt in kaart kunt brengen.Doel
- Deelnemers reflecteren op interactiepatronen (leerling – volwassene; leerling – leerling);
- Deelnemers verwoorden eigen vraag ten aanzien van een (complex) interactiepatroon.Resultaatindicatoren
Deelnemers kennen het de Interactiewijzer en kennen de mogelijkheden voor toepassing in de eigen werkcontext.
-
Ontdek Jouw Kernkwaliteiten en Versterk Samenwerking!
Workshop 3
Jeanet van Dam
Docent masteropleidingen Windesheim
Ontdek Jouw Kernkwaliteiten en Versterk Samenwerking!
Wil je op een leuke en interactieve manier leren over jouw unieke krachten en hoe je beter kunt samenwerken met anderen? Doe dan mee aan onze workshop over Kernkwadranten! In slechts één uur krijg je inzicht in jouw kernkwaliteiten, valkuilen en uitdagingen – en leer je hoe je hiermee effectief kunt werken in teams.Wat kun je verwachten?
- Interactieve kennismaking – Ontdek elkaars sterke kanten op een positieve manier tijdens een energieke speeddate.
- Inzicht in jouw kernkwadrant – Werk samen in duo’s om jouw kernkwaliteiten, valkuilen en uitdagingen in kaart te brengen.
- Teamopdracht – Oefen direct met een samenwerking waarin verschillende kwaliteiten elkaar aanvullen.
-
Mag ik met je meespelen?
Workshop 4
Ineke Vroom
Leerkracht primair onderwijs op CBS de Bron, MarumMag ik met je meespelen?
Kleuters leren door middel van spel en willen graag de ‘grote mensenwereld’ begrijpen. Onze taak als volwassenen is het om het spel in goede banen te leiden. Om spel op te zetten door samen te kijken naar een goed thema. En het samen met de kinderen op te zetten. Welke middelen zetten we daar voor in? En als het spel aan de gang is kunnen wij bewust meespelen om de taal, het rekenen, de sociaal- emotionele ontwikkeling te stimuleren. Wat zie je bij de kinderen? Hoe zie je de kinderen? Hoe krijg je ze in beeld en pas je interventies toe?
Kom je samen met mij het spel van de kleuter opzetten, verrijken en verbreden door het kind echt te zien?
-
Zelfbeeld > bouwen aan zelfvertrouwen
Workshop 5
Agnes de Graaff
Docent masteropleidingen WindesheimZelfbeeld > bouwen aan zelfvertrouwen
In deze workshop wordt ingegaan op de impact van het zelfbeeld op het zelfvertrouwen van een leerling. Er wordt ingegaan op het begrip ‘zelfbeeld’, het ontstaan en de gevolgen. Er wordt ook specifiek gekeken naar de invloed van een laag zelfbeeld, hoe dit in stand blijft en bevestigd wordt door overtuigingen en attributies van de leerling Als je als leraarondersteuner of onderwijsassistent hier inzicht in hebt kun je d.m.v. gerichte positieve feedback vanuit een ‘growth mindset’ bijdragen aan meer zelfvertrouwen.
-
Levend verlies
Workshop 6
Nikée Hogenboom
Docent masteropleidingen Windesheim
Levend verlies
Grote kans dat jij in de klas leerlingen hebt of hebt gehad die de dood, verlies en rouw van heel dichtbij hebben meegemaakt. Van de 12-jarigen heeft 87% ervaren dat er iemand is overleden die ze goed kennen en op 15-jarige leeftijd is dit percentage opgelopen tot 99%. De manier waarop leerlingen met verlies en bijbehorende emoties omgaan zijn heel divers. In deze workshop maak je kennis met de verborgen en minder verborgen signalen van rouw. Ook staan we stil bij hoe rouwverwerking verloopt. Een tipje van de sluier: zoiets als het verlies een plekje geven bestaat niet. Rouwverwerking is een levenslang proces. Tot slot verkennen we wat jij kan doen om een rouwende leerling te ondersteunen. Want dat je voor deze leerlingen veel kan betekenen, staat vast. -
In beeld: Samenspel tussen de professional en de leerling(en)
Workshop 7
(Deze workshop wordt alleen in de ochtend gegeven)
Monique Nibbelink
Docent Pedagogiek Pabo/ Opleider post hbo Practitioner BeeldbegeleidingIn beeld: Samenspel tussen de professional en de leerling(en)
Een basisvoorwaarde om leerlingen iets te leren is: het hebben van contact. Het met elkaar omgaan, maakt het werk niet alleen leuker, het is ook een voorwaarde om leerrendement te hebben. Goed onderwijs is een samenspel van veel verschillende factoren en handelingen die voor een groot deel onbewust zijn. Wat is bijvoorbeeld het effect van de lichaamshouding, mimiek en gedrag en de interactie van de professional? Hoe houd je alle leerlingen in beeld? Hoe blijf jezelf in beeld?
Tijdens deze workshop neem ik jullie mee in het samen kijken naar beelden.
-
Wie ben ik als onderwijsprofessional?
Workshop 8
Esther Postmus
Docent bij de opleiding ‘Onderwijsassistent en Pedagogisch Werk’ bij Firda, alumnus Master of Education, GedragspecialistWie ben ik als onderwijsprofessional?
In deze praktische workshop krijg je d.m.v. reflectie inzicht in jouw rol als onderwijsprofessional.
Waar komen jouw persoonlijke drijfveren vandaan om in het onderwijs te werken? Hoe neem je de visie van je school mee in jouw professionele handelen? Er is in deze workshop ruimte voor de uitwisseling van ervaringen met collega’s en je krijgt inspiratie om jouw begeleidingsvaardigheden te versterken.
-