Tijdens de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling - Mobiliteit in Almere ga je aan de slag met uiteenlopende verkeersvraagstukken. Denk hierbij aan: Hoe los je files op? Hoe ontwerp je een slimme dienstregeling voor het openbaar vervoer? Hoe houd je een (binnen)stad berikbaar en leefbaar?
Verkeer en vervoer staan dus centraal, maar wel binnen het brede werkveld van ruimtelijke ontwikkeling. Daarom leer je niet alleen over bijvoorbeeld de mogelijkheden van e-bikes of zelfrijdende auto’s, of over verkeersveiligheid en verkeersbeleid, maar ook over gedragsbeïnvloeding, stedenbouw en duurzaamheid. Jij helpt Nederland straks vooruit!
Mobiliteit is een studierichting van de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling. Je schrijft je bij Studielink dan ook in voor de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling in Almere. Wil jij je specialiseren in Planologie? Binnen Ruimtelijke Ontwikkeling kun je ook voor de opleiding Planologie kiezen.
Weten of deze opleiding bij je past?
Studieprogramma Ruimtelijke Ontwikkeling - Mobiliteit
In deze kleinschalige hbo-opleiding doe je praktische kennis op die straks overal van pas komt, zoals projecten leiden, adviseren en slim samenwerken. Ook ga je in deze studie naar buiten: we analyseren verkeerssituaties op straat, gaan op excursie en bezoeken verschillende organisaties in het werkveld.
-
-
Jaar 1: de basis leggen
In het eerste jaar leg je een brede basis. In elke periode staat een ander thema centraal.
- Stad van de Toekomst
- Herinrichting Openbare Ruimte
- Verkeersonderzoek
- Verkeersveiligheid & Gedrag
In elk thema krijg je niet alleen kennis- en vaardigheidsvakken, maar ook een project waarin je de geleerde kennis en vaardigheden direct toepast.
- In periode 1 ontwikkel je bijvoorbeeld jouw eigen visie op de stad van de toekomst. Wat wil jij veranderen als je het voor het zeggen had?
- In periode 2 ga je aan de slag met het herinrichten van de openbare ruimte.
- Periode 3 staat in het teken van verkeersonderzoek.
- In periode 4 bedenk je zelf een campagne om de verkeersveiligheid rond een basisschool te verbeteren. Deze campagne voer je vervolgens ook zelf uit.
De opleiding heeft veel raakvlakken met andere terreinen. Je krijgt in het eerste jaar een mix van sociale vakken (zoals gedragsbeïnvloeding en duurzaamheid), technische vakken (zoals technisch tekenen) en ontwerpvakken (zoals wegontwerp en handtekenen).
Inspelen op trends
Mobiliteit is altijd in beweging en we kijken in de opleiding naar ontwikkelingen die ons als weggebruikers raken. Denk hierbij aan zelfrijdende auto’s, verstedelijking, flitsbezorgers en deelmobiliteit. Bij alles wat er gebeurt, ben je benieuwd wat dit voor de mobiliteit in Nederland betekent. Hoe houd je rekening met beschikbare ruimte of het milieu als je infrastructuur ontwerpt of verkeersplannen maakt?
Zelf het verkeer in
Buiten is waar het voor een mobiliteitsexpert gebeurt. Daarom doe je tijdens je opleiding volop onderzoek op straat. Samen met experts uit de praktijk trek je eropuit en analyseer je knelpunten, zoals drukke kruispunten, overvolle stationspleinen of onveilige schoolroutes. Ook werk je aan verschillende projecten; lukt het je om een stad te ontwerpen zonder bereikbaarheidsproblemen of bedenk jij het beste beleid voor een autoluwe binnenstad?
-
Jaar 2 en 3: verdieping en stage
Na het eerste jaar van de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling - Mobiliteit krijg je de ruimte om je eigen weg te kiezen.
Jaar 2: kies jouw richting
Je ontdekt in het tweede jaar wat het best bij je past. Ben je geïnteresseerd in het onderzoeken van verkeerssituaties, het maken van ontwerpen of juist nieuwsgierig naar het gedrag van weggebruikers?
In het tweede jaar volg je twee Comakers (projectstages) bij organisaties in het werkveld. Je krijgt veel vrijheid in het kiezen wat je precies gaat doen en bij wat voor organisatie je aan de slag gaat. Ook ga je in het tweede jaar op een buitenlandse excursie, welke je zelf met de klas organiseert!
De thema’s in jaar 2 zijn:
- Gebiedsontwikkeling
- Openbaar Vervoer, Goederenvervoer & Logistiek en Vervoer in de Praktijk
- Managen van verkeersstromen
- Duurzaam Mobiliteitsbeleid
Jaar 3: Smart Mobility en keuzeminor
Het eerste semester van het derde studiejaar staat in het teken van Smart Mobility. Je doet een Comakership bij een organisatie die zich bezighoudt met mobiliteit en ICT. In een multidisciplinair team werk je aan een slimme toepassing waarmee je ons verkeers- en vervoerssysteem slimmer, en daarmee dus ook veiliger, prettiger, en efficiënter maakt. Daarnaast leer je in ondersteunende vakken alles over ruimtelijke informatie, big data en intelligente transportsystemen.
In het tweede semester kies je een minor, een onderwijsprogramma van een halfjaar. Kies bijvoorbeeld voor verkeerspsychologie of stedenbouw. Dat kan bij Windesheim in Almere, in Zwolle of bij andere hogescholen. Voor internationale ervaring kun je ook naar het buitenland.
-
Jaar 4: afstuderen
Het vierde jaar start je met een internationale Casus en een Comakership waarmee je je specialiseert binnen het vakgebied. Je koppelt ervaringen die je in Nederland en tijdens buitenlandse stages en/of excursies hebt opgedaan aan een internationaal vraagstuk. Denk aan:
- Suggesties om het fietsgebruik in Ierland te stimuleren
- Een verkeersveiligheidsproject voor een grote stad in Duitsland
- Een ontwerp van een weg in Litouwen
Ook werk je met een andere student aan een praktijkopdracht die past bij jouw profiel, bijvoorbeeld over verkeersgedrag, wegontwerp of het ontwerp van een dienstregeling.
Afstuderen: wat onderzoek jij?
Om af te studeren voer je zelfstandig een complexe opdracht uit voor een bedrijf of organisatie, zoals een ingenieursbureau of de overheid. Om je een idee te geven, enkele onderwerpen waarop studenten afstudeerden:
- Het onderzoeken van mogelijke voordelen (kortere opleiding en hogere slagingskans) voor aspirant-bestuurders bij het lessen in elektrische lesauto.
- Het gebruik van de vrachtfiets in het centrum van Utrecht.
- Verbetering van voetgangersoversteekplaatsen in Nieuwkoop.
- Effecten van toekomstige woningbouw op het verkeerssysteem in Almere.
Het afstuderen doe je zo zelfstandig mogelijk, maar je staat er niet alleen voor. Je krijgt feedback van je begeleidende docent en praktijkbegeleider. Na succesvolle afronding van de opleiding mag jij jezelf Bachelor of Science noemen.
-
Praktijk tijdens je opleiding
In het eerste jaar ga je al direct aan de slag met projecten, onder andere bij het cluster Stad van de Toekomst en het cluster Verkeersonderzoek. De opdrachten worden zowel binnen als buiten de Randstad uitgevoerd.
In het cluster Stad van de Toekomst inventariseer je mobiliteitsproblemen in bestaande steden en ontwerp je vervolgens de stad van jouw dromen.
In cluster Verkeersonderzoek onderzoek je een verkeerskundig probleem in je eigen dorp of stad. Zo leer je hoe je de theorie aan praktijksituaties koppelt en hoe je samenwerkt, overlegt en tot beslissingen komt.
-
Rooster en vakken
Als je gaat studeren, wil je natuurlijk ook weten welke vakken er allemaal op je rooster staan. Hieronder een greep uit het vakkenaanbod van jouw hbo-opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling - Mobiliteit. Zo krijg je een beeld van hoe 4 jaar studeren er in vakken uitziet!
Dit doe je in jaar 1 Dit doe je in jaar 2 Dit doe je in jaar 3 Dit doe je in jaar 4 Stad van de toekomst Gebiedsontwikkeling Smart Mobility Onderzoeksstage/co-maker Herinrichting Openbare Ruimte Openbaar Vervoer, Goederenvervoer & Logistiek en Vervoer in de Praktijk Big Data Internationale Casus Verkeersonderzoek Managen van verkeersstromen Intelligente Transport Systemen Afstuderen Verkeersveiligheid en Gedrag Duurzaam Mobiliteitsbeleid Persoonlijke profilering (keuzeminor)
-
Jaar 1: de basis leggen
Toelating en aanmelden
Mobiliteit is een studierichting van de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling.
Bij Studielink schrijf je je daarom in voor Ruimtelijke Ontwikkeling in Almere.
Highlights opleiding
- De praktijk staat centraal. Je gaat op (buitenlandse) excursies, bezoekt congressen, volgt trends en doet volop onderzoek op straat.
- Je voert projecten en stages uit: opdrachten die je één dag in de week bij bedrijven uitvoert. Opdrachtgevers zijn bijvoorbeeld gemeenten of NS.
- Je kunt stage lopen of studeren in het buitenland, bijvoorbeeld in de VS, Groot-Brittannië, Turkije, Curaçao of Aruba.
- Je komt in een klas van 15 – 20 leeftijdsgenoten. Studenten en docenten kennen elkaar, er hangt een gezellige sfeer en regelmatig zijn er leuke activiteiten (zoals de jaarlijkse kartcompetitie en vrijdagmiddagborrels).
- De opleiding Mobiliteit is al 12 jaar op rij een hbo-topopleiding (Keuzegids 2024).
Maak kennis met de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling - Mobiliteit
Benieuwd waar jij straks je lessen Mobiliteit gaat volgen? En, hoe is het om te studeren in Almere? We hebben het voor je op een rijtje gezet. Check de video van de Campus in Almere, kom een dagje meelopen of bezoek een open dag!
Studentenstad Almere Facebook(opent in nieuw tabblad) Podcast Verkeerslawaai(opent in nieuw tabblad) Meelopen/proefles Open dag bezoeken
Na je opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling - Mobiliteit
Aan het werk of doorstuderen? Bekijk wat je mogelijkheden zijn na het afronden van de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling - Mobiliteit.
-
-
Beroepen
Aan de slag als mobiliteitsconsultant, verkeerskundig ontwerper of betrokken bij het op grote schaal invoeren van zelfrijdende auto's? Na je studie staan er veel wegen voor je open. Want deze hbo-opleiding biedt voor ieder wat wils: van wegontwerp tot verkeerspsychologie en van openbaar vervoer tot planologie. Een greep uit je opties:
- Adviseur duurzame mobiliteit bij een adviesbureau
- Vervoersplanner bij een OV-bedrijf
- Ontwerper van wegen en openbare ruimte bij een ingenieursbureau
- Verkeerskundig data-analist
- Projectleider bij de Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
- Adviseur openbaar vervoer
- Projectmanager Evenementenverkeer
- Consultant Smart Mobility
-
Werkveld
In een land waarin we uren in de file staan of waar de mobiliteit op z'n gat ligt door een pandemie, er is er voor verkeerskundigen genoeg te doen. Er is zelfs een structureel tekort aan experts op het gebied van verkeer en vervoer. Van adviesbureaus, overheid (gemeenten of Rijkswaterstaat), ov-bedrijven tot diverse belangenorganisaties, zoals de ANWB. Bedenk jij creatieve maatregelen voor het openbaar vervoer, zelfrijdende auto's of een wegontwerp in een nieuwbouwwijk?
Zolang we allemaal van A naar B willen reizen, is dit bovendien een vakgebied dat continu in beweging is. Nederland loopt daarnaast voorop in de ontwikkeling van allerlei slimme verkeerstoepassingen, dus jouw kennis op het gebied van innovatie en techniek doet er straks echt toe. Ook in het buitenland!
-
Doorstuderen
De smaak te pakken na de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling - Mobiliteit? Studeer door en ga bijvoorbeeld voor een (universitaire) master! Check www.studiekeuze123.nl(opent in nieuw tabblad) om te zien waar je zo’n master volgt. Alvast een voorzetje van ons voor na je hbo-studie:
- Master Sociale Geografie en Planologie
- Master Economische Geografie
- Master Spatial Planning
- Master Civiele Techniek
- Master Bestuurskunde
-
Beroepen
Baankans
93%
had in 1,5 jaar een baan op hbo-niveau
Startsalaris
€ 2.809,-
bruto, op basis van 37 uur per week
Collegegeld
Je betaalt elk jaar collegegeld. In 2024-2025 is dat € 2.530,-.
Daarnaast maak je in het eerste jaar kosten voor een laptop met goede grafische kaart (zie minimumspecificaties), studiemateriaal en excursies.
Startdatum
2 september 2024
Introductie
Op 28 en 29 augustus 2024 vindt (onder voorbehoud) de Almeerse Take Off plaats! Maak kennis met je klas, docenten, opleiding, studentenverenigingen en de stad Almere.
Leslocatie
Circus
Stadhuisstraat 18 Almere
Plan je route(opent in nieuw tabblad)
Check de voorzieningen op deze locatie
Meer informatie
Laptopadvies Startersinformatie Studiekeuzetips Download flyer(opent in nieuw tabblad)