Tijdens de Topopleiding Ruimtelijke Ontwikkeling - Mobiliteit in Almere ga je aan de slag met ruimtelijke vraagstukken.
Denk aan de verdeling van onze openbare ruimte en de verduurzaming van verkeer. Of aan het ontwerpen van woonwijken en het verminderen van verkeersongelukken. Je hebt veel contact met de praktijk. Je werkt vanaf het eerste jaar voor echte opdrachtgevers en je gaat op (buitenlandse) excursies. Er is aandacht voor ruimtelijke vraagstukken, (openbaar) vervoer, technologische ontwikkelingen (zoals zelfrijdend vervoer) en stedelijke uitdagingen.
🏆Hbo Topopleiding Keuzegids 2025
Studieprogramma hbo Ruimtelijke Ontwikkeling - Mobiliteit
In deze kleinschalige hbo-opleiding doe je praktische kennis op die straks overal van pas komt. Zoals projecten leiden, adviseren en slim samenwerken. Ook ga je in deze studie naar buiten. We analyseren verkeerssituaties op straat, gaan op excursies en bezoeken verschillende organisaties in het werkveld.
-
-
Jaar 1
In het eerste jaar leg je een brede basis. In elke periode staat een ander thema centraal:
- Stad van de Toekomst
- Herinrichting Openbare Ruimte
- Verkeerskundig en ruimtelijk onderzoek
- Verkeersveiligheid & Gedrag
In elk thema krijg je kennis- en vaardigheidsvakken. Daarnaast krijg je in elk thema een project waarin je de geleerde kennis en vaardigheden direct toepast.
- In periode 1 ontwikkel je bijvoorbeeld jouw eigen visie op de stad van de toekomst. Wat wil jij veranderen als je het voor het zeggen had?
- In periode 2 ga je aan de slag met het herinrichten van de openbare ruimte.
- Periode 3 staat in het teken van het doen van een eigen gekozen verkeerskundig of ruimtelijk onderzoek in een omgeving die voor jou bekend terrein is.
- In periode 4 bedenk je zelf samen met klasgenoten een campagne om de verkeersveiligheid rond een basisschool te verbeteren. Deze campagne voeren jullie vervolgens ook zelf uit.
De opleiding heeft veel raakvlakken met andere terreinen. Je krijgt in het eerste jaar een mix van:
- sociale vakken, zoals gedragsbeïnvloeding en duurzaamheid.
- technische vakken, zoals technisch tekenen.
- ontwerpvakken, zoals wegontwerp en handtekenen.
Uiteraard heb je ook een studentbegeleider die je helpt om succesvol de studie te doorlopen.
Inspelen op trends
Mobiliteit is altijd in beweging en we kijken in de opleiding naar ontwikkelingen die ons als weggebruikers raken. Denk hierbij aan zelfrijdende auto’s, verstedelijking, flitsbezorgers en deelmobiliteit. Bij alles wat er gebeurt, ben je benieuwd wat dit voor de mobiliteit in Nederland betekent. Hoe houd je rekening met beschikbare ruimte of het milieu als je infrastructuur ontwerpt of verkeersplannen maakt?
Zelf naar buiten
Buiten is waar het voor een expert op het gebied van mobiliteit en ruimtelijke ontwikkeling gebeurt. Daarom doe je tijdens je opleiding volop onderzoek op straat. Samen met experts uit de praktijk trek je eropuit en analyseer je knelpunten. Zoals drukke kruispunten, overvolle stationspleinen of onveilige schoolroutes. Ook werk je aan verschillende projecten. Lukt het je om een stad te ontwerpen zonder bereikbaarheidsproblemen? Of bedenk jij het beste beleid voor een autoluwe binnenstad?
Doorstroomnorm
In het eerste jaar van de opleiding moet je 50 studiepunten behalen om daarna met jaar 2 te mogen starten. Haal je deze studiepunten niet? Dan hoef je de opleiding niet te verlaten. Je maakt afspraken over hoe je eerst de ontbrekende punten gaat behalen.
-
Jaar 2 en 3
In het tweede jaar krijg je steeds meer ruimte om je eigen weg te kiezen.
Jaar 2: kies jouw richting
Je ontdekt in het tweede jaar wat het best bij je past. Ben je geïnteresseerd in het onderzoeken van verkeerssituaties, het maken van ontwerpen of juist nieuwsgierig naar het gedrag van weggebruikers?
In het tweede jaar volg je twee stages bij organisaties in het werkveld. Je krijgt veel vrijheid in het kiezen wat je gaat doen en bij welke organisatie je aan de slag gaat. Ook ga je in het tweede jaar op een buitenlandse excursie, welke je zelf met de klas organiseert!
De thema’s in jaar 2 zijn:
- Gebiedsontwikkeling
- Openbaar Vervoer, Goederenvervoer & Logistiek en Vervoer in de Praktijk
- Managen van verkeersstromen
- Duurzaam Mobiliteitsbeleid
Jaar 3: Smart Mobility en keuzeminor
Het eerste semester van het derde studiejaar staat in het teken van Smart Mobility. Je doet een Comakership bij een organisatie die zich bezighoudt met mobiliteit en ICT. In een multidisciplinair team werk je aan een toepassing waarmee ons verkeers- en vervoerssysteem slimmer, veiliger, prettiger en efficiënter wordt. Daarnaast leer je in ondersteunende vakken alles over ruimtelijke informatie, big data en intelligente transportsystemen.
In het tweede semester kies je een minor, een onderwijsprogramma van een halfjaar. Kies bijvoorbeeld voor verkeerspsychologie of stedenbouw. Dat kan bij Windesheim in Almere, in Zwolle of bij andere hogescholen. Voor internationale ervaring kun je ook naar het buitenland. Bijvoorbeeld naar de VS, Groot-Brittannië, Turkije, Curaçao of Aruba.
-
Jaar 4
In jaar 4 begin je met een profileringscomaker. Hierbij werk je met een andere student aan een praktijkopdracht die past bij jouw profiel. Dit kan bijvoorbeeld gaan over verkeersgedrag, het ontwerpen van een doorfietsroute, of het ontwerp van een dienstregeling.
Afstudeeronderzoek
Om af te studeren voer je zelfstandig een complexe opdracht uit voor een bedrijf of organisatie. Denk aan een ingenieursbureau of de overheid. Om je een idee te geven, enkele onderwerpen waarop studenten afstudeerden:
- Het onderzoeken van mogelijke voordelen (kortere opleiding en hogere slagingskans) voor aspirant-bestuurders bij het lessen in elektrische lesauto.
- Het gebruik van de vrachtfiets in het centrum van Utrecht.
- Verbetering van voetgangersoversteekplaatsen in Nieuwkoop.
- Effecten van toekomstige woningbouw op het verkeerssysteem in Almere.
Het afstuderen doe je zo zelfstandig mogelijk, maar je staat er niet alleen voor. Je krijgt feedback van je begeleidende docent en praktijkbegeleider, daarnaast is er ook ondersteuning in de vorm van gezamelijke workshops. Na succesvolle afronding van de opleiding mag jij jezelf Bachelor of Science noemen.
-
Praktijk tijdens je opleiding
In het eerste jaar ga je al direct aan de slag met projecten. Onder andere bij het cluster Herinrichting Openbare Ruimte en Verkeersveiligheid en gedrag. De opdrachten worden zowel binnen als buiten de Randstad uitgevoerd.
Herinrichting Openbare Ruimte
In het cluster Herinrichting Openbare Ruimte inventariseer je mobiliteits- en ruimtelijke problemen en maak je een herontwerp voor een klein gebied. Je houdt daarbij rekening met het verkeer, maar ook met andere functies zoals groen, water, spelen en wonen. Dit doe je met de verkeerskundige van een gemeente als opdrachtgever.
Verkeersveiligheid en gedrag
In dit cluster ontwikkel je met een groep een gedragscampagne voor een basisschool. Dit met als doel de omgeving rondom de school verkeersveiliger te maken. Na het ontwikkelen voer je de campagne ook daadwerkelijk uit om te kijken of dit het gewenste effect heeft.
-
Toelatingseisen
-
-
Havo
Met een havodiploma ben je direct toelaatbaar:
- Cultuur en Maatschappij (CM)
- Economie en Maatschappij (EM)
- Natuur en Gezondheid (NG)
- Natuur en Techniek (NT)
Er gelden geen extra eisen voor profielvakken.
-
Vwo
Met een vwo-diploma ben je direct toelaatbaar:
- Cultuur en Maatschappij (CM)
- Economie en Maatschappij (EM)
- Natuur en Gezondheid (NG)
- Natuur en Techniek (NT)
Er gelden geen extra eisen voor profielvakken.
-
Mbo
Met een diploma op mbo-niveau 4 ben je toelaatbaar. Afzonderlijke certificaten zijn niet voldoende.
-
Voldoe je niet aan de eisen?
Er zijn verschillende mogelijkheden om je profiel compleet te maken wanneer je niet aan de toelatingseisen voldoet. Welke situatie past bij jou?
- Ik ben 21 jaar of ouder, maar voldoe niet aan de eisen.
Bekijk de 21+ toets - Ik heb een buitenlands diploma.
Je bent toelaatbaar met een diploma dat gelijkwaardig is aan een havo-, vwo- of mbo-4 diploma. Daarnaast moet je voldoen aan de taaleisen.
Bekijk de taaleisen
Ben je gezakt voor je eindexamen of wil je meer weten over bovenstaande toelatingsonderzoeken? Bekijk de toelatingsopties.
- Ik ben 21 jaar of ouder, maar voldoe niet aan de eisen.
-
Aanmelden
Mobiliteit is een studierichting van de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling. Bij Studielink schrijf je je daarom in voor Ruimtelijke Ontwikkeling in Almere. Voldoe je aan de toelatingseisen en is dit de studie die bij je past? Meld je dan zo snel mogelijk aan via Studielink. Dan heb je genoeg tijd om je toelating en praktische zaken op orde te brengen.
Aanmelden via Studielink(opent in nieuw tabblad) Hulp bij aanmelden
Waarom Ruimtelijke Ontwikkeling - Mobiliteit?
- Je gaat op (buitenlandse) excursies, bezoekt congressen, volgt trends en doet volop onderzoek op straat.
- Je voert projecten en stages uit. Opdrachtgevers zijn bijvoorbeeld gemeenten of NS.
- Je zit in een klas van 15–20 leeftijdsgenoten. Iedereen kent elkaar, de sfeer is goed en er zijn leuke activiteiten zoals karten en borrels.
- Ruimtelijke Ontwikkeling - Mobiliteit is al 13 jaar op rij een hbo-topopleiding (Keuzegids 2025).
Praktische informatie
Aanmelden | t/m 1 mei via Studielink |
---|---|
Startmoment | 1 september 2025 |
Studieduur | 4 jaar |
Studievorm | Voltijd bachelor, bekijk de uitleg over alle opleidingsvormen en de verschillen |
Leslocatie | Stadhuisstraat 18 in Almere |
Collegegeld | Het collegegeld is € 2.601,- in 2025 - 2026. Daarnaast maak je in het eerste jaar kosten voor een laptop, studiemateriaal en excursies. |
Diploma | Bachelor of Science |
CROHO-naam in Studielink | Ruimtelijke Ontwikkeling (CROHO-code: 30038) |
Na je opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling - Mobiliteit hbo
Aan het werk of doorstuderen? Bekijk wat je mogelijkheden zijn na het afronden van de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling - Mobiliteit.
-
-
Beroepen
Aan de slag als mobiliteitsconsultant, ruimtelijk ontwerper of betrokken bij het op grote schaal invoeren van zelfrijdende auto's? Na je studie staan er veel wegen voor je open. Want deze hbo-opleiding biedt voor ieder wat wils: van wegontwerp tot verkeerspsychologie en van openbaar vervoer tot planologie. Een greep uit je opties:
- Adviseur duurzame mobiliteit bij een adviesbureau
Adviseer organisaties over het ontwikkelen van een toekomstbestendige, duurzame manier van vervoer. - Vervoersplanner bij een OV-bedrijf
Plan en optimaliseer de dienstregelingen van het openbaar vervoer waarbij je focust op efficiëntie. - Ontwerper van wegen en openbare ruimte bij een ingenieursbureau
Ontwerp wegen en openbare ruimtes bij een bureau dat zich richt op begeleiding van technische projecten. - Verkeerskundig data-analist
Analyseer verkeersdata en bied inzichten die bijdragen aan het verbeteren van verkeersveiligheid en doorstroming. - Projectleider bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Leid projecten die gericht zijn op de ontwikkeling en het beheer van nationale infrastructuur en mobiliteitssystemen. - Projectmanager evenementenverkeer
Coördineer de verkeersstromen en -veiligheid tijdens evenementen om een vlotte doorstroom en veiligheid te waarborgen. - Consultant Smart Mobility
Adviseer organisaties over de toepassing van innovatieve technologieën voor het verbeteren van verkeersstromen.
- Adviseur duurzame mobiliteit bij een adviesbureau
-
Soorten werkgevers
Een land waarin we grote woningbouwopgave hebben en er nieuwe vervoermiddelen aan populariteit winnen. Daar is genoeg te doen voor onze verkeerskundigen. Er is zelfs een structureel tekort aan experts op het gebied van verkeer en vervoer. Van adviesbureaus, overheid (gemeenten of Rijkswaterstaat), ov-bedrijven tot diverse belangenorganisaties, zoals de Fietsersbond. Bedenk jij creatieve maatregelen voor het openbaar vervoer, zelfrijdende auto's of een wegontwerp in een nieuwbouwwijk?
Zolang we allemaal van A naar B willen reizen, is dit bovendien een vakgebied dat continu in beweging is. Nederland loopt daarnaast voorop in de ontwikkeling van allerlei slimme verkeerstoepassingen. Dus jouw kennis op het gebied van innovatie en techniek doet er straks echt toe. Ook in het buitenland!
-
Doorstuderen
De smaak te pakken na de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling - Mobiliteit? Studeer door en ga bijvoorbeeld voor een (universitaire) master! Check www.studiekeuze123.nl(opent in nieuw tabblad) om te zien waar je zo’n master volgt. Alvast een voorzetje van ons voor na je hbo-studie:
- Master Sociale Geografie en Planologie
- Master Economische Geografie
- Master Spatial Planning
- Master Civiele Techniek
- Master Bestuurskunde
-
Baankans
85%
vond een baan op het niveau van de studie
Startsalaris
€ 2.923,-
bruto, op basis van 37 uur per week
Studenttevredenheid
★★★★☆
4.1 van de 5 sterren
Locatie en faciliteiten
Benieuwd waar jij straks je lessen Ruimtelijke Ontwikkeling - Mobiliteit gaat volgen? Je krijgt les op onze kleinschalige hogeschool midden in het centrum van Almere. Makkelijk bereikbaar en op loopafstand van leuke winkels, terrasjes en restaurants! Leuk weetje: studenten van de opleiding hebben een podcast, genaamd Verkeerslawaai! En in 2028 verhuist onze hogeschool naar een nieuw gebouw. Midden in het stadshart van Almere op een unieke locatie aan het Weerwater. Check hier de voortgang van de bouw.
Faciliteiten op de campus Locatie AlmereStudentenstad Almere Podcast Verkeerslawaai(opent in nieuw tabblad) Facebook(opent in nieuw tabblad)
Neem contact met ons op
-
Bereikbaarheid
Op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur