Wil je jouw leerlingen écht aan het denken zetten? Volg de cursus Building Thinking Classrooms in Zwolle en ontdek hoe je jouw onderwijs kunt verrijken met deze innovatieve aanpak. Onze cursus, ontwikkeld door een ervaren expertdocent, biedt jou de handvatten om direct aan de slag te gaan.
Samen met andere enthousiastelingen en ervaren lerarenopleiders start je een Lessonstudy-traject waarbij je materiaal ontwikkelt en intervisie hebt.
Weten of deze cursus bij je past?
Studieprogramma Building Thinking Classrooms
-
-
Inhoud opleiding
Wat is Building Thinking Classrooms (BTC)
Building Thinking Classrooms is een werkvorm waarvan de populariteit toeneemt en die de nieuwsgierigheid van leerlingen stimuleert en hen actief laat deelnemen aan het leerproces. Maar hoe borg je datgene wat je al goed deed in deze nieuwe werkvorm? Het is een werkvorm die wereldwijd aan populariteit wint vanwege de krachtige impact op de leerervaring van studenten.
Building Thinking Classrooms is ontwikkeld door Peter Liljedahl en legt de nadruk op denken, samenwerken en probleemoplossend leren.
Wat gaan we doen?
Deze cursus biedt een perfecte combinatie van bewezen good-practices en nieuwe inzichten. Je leert hoe je BTC kunt integreren in je huidige onderwijs en krijgt de tools om effectief lesmateriaal te ontwerpen. Onze ervaren lerarenopleiders begeleiden je door het proces, van concept tot uitvoering.
Thema's
Een aantal thema’s die langskomen:
- Inductief en deductief leren: Hoe geef je beide leervormen een plek in je les?
- Formatief handelen: Hoe gebruik je BTC om formatieve evaluatie toe te passen?
- Differentiëren: Hoe speel je in op de verschillende leerbehoeften van je leerlingen?
- Game-didactiek: Welke rol speelt gamification in BTC?
- Productief oefenen (Barton): Hoe ontwerp je oefeningen die écht bijdragen aan het leren?
Bijeenkomst 1
In de eerste bijeenkomst ervaar je hoe een BTC les eruit ziet. Je ervaart meerdere niveaus van toepassing. Zo krijg je een goede indruk van de veelzijdigheid en krijg je duidelijk beeld van hoe BTC werkt. Daarna gaan we aan de slag met randvoorwaarden om tot een effectieve voorbereiding te komen. Tussen het werken door wordt er geïnventariseerd welke wensen er vanuit de werkgroep zijn en zullen we hierop inspelen.
Na de randvoorwaarden gaan we aan de slag met met het ontwerpen van lesmateriaal. We zijn ervan overtuigd dat je sneller BTC materiaal ontwerpt door samen erover na te denken. Aan het einde van de eerste bijeenkomst ligt er een ontworpen les die je voor de volgende bijeenkomst uitvoert.
Bijeenkomst 2 en 3
In de bijeenkomsten erna evalueren we hoe het werken met je materiaal ging. Er is weer tijd om eventuele good-practices met elkaar te ervaren. Zodoende werken we weer naar nieuw lesmateriaal. Er is ook ruimte voor intervisie en we denken na over hoe je BTC het beste in jouw onderwijs kunt integreren. In ideale gevallen bezoek je een les van een medecursist die samen ontwikkeld materiaal inzet. Daarom willen we het van harte aanbevelen als je je aanmeld samen met een collega.
Bijeenkomst 4
In de laatste bijeenkomst is er naast het evalueren van je gemaakte materiaal aandacht voor de toekomst. Hoe behoud je deze manier van werken? Je formuleert een visie op de inzet van BTC en krijgt meer handreikingen om je visie te versterken.
Waarom deelnemen?
- Praktijkgericht: Direct toepasbare lessen en materialen.
- Samen leren: Werk samen met andere docenten, deel ervaringen en versterk je netwerk.
- Toekomstgericht: Ontwikkel een visie en vaardigheden die je onderwijs vernieuwen.
Wat is Lesson Study?
Lesson Study is een van oorsprong Japanse professionaliseringsbenadering waarbij docenten in kleine teams gezamenlijk lessen ontwerpen, uitvoeren, observeren en evalueren. Tijdens de uitvoering van de les observeren de docenten die niet voor de klas staan actief, zodat zij de nodigen informatie kunnen verzamelen over hoe en wat leerlingen leren tijdens de les.
Het doel is om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren door van elkaar te leren en lesmateriaal continu te optimaliseren. In de cursus Building Thinking Classrooms werk je in kleine groepen aan het ontwikkelen van BTC-lessen en observeer je elkaar om feedback te geven en te ontvangen. Dit proces zorgt voor een diepere reflectie op je eigen lespraktijk en draagt bij aan professionele groei.
-
Studieduur en lesdagen
De cursus Building Thinking Classrooms bestaat uit 4 trainingsdagen van 13.30 tot 16.30 uur op onze campus in Zwolle. Daarnaast ben je zo'n 4 uur per bijeenkomst bezig met het uitvoeren van je ontworpen lesplannen.
De lesdata voor de start van februari 2025 zijn:
- 10 februari 2025
- 3 maart 2025
- 24 maart 2025
- 14 aprl 2025
-
Toelating
De 4-daagse cursus Building Thinking Classrooms is geschikt voor docenten die hun didactische vaardigheden willen uitbreiden. Ook ben je nieuwsgierig naar innovatieve werkvormen zoals BTC. Het maakt niet uit of je al ervaring hebt met BTC of dit voor het eerst wilt toepassen. De cursus biedt voor ieder wat wils.
-
Wanneer kun je starten?
Zwolle | 10 februari 2025 | Aanmelden |
Docentontwikkeling bij Windesheim
Windesheim staat bekend als een betrouwbare opleider op het gebied van school- en docentontwikkeling. We bieden scholingsprogramma's die perfect passen bij jouw professionele behoeften, of die van je team of organisatie.
Na je opleiding Building Thinking Classrooms
-
-
Dit voeg je toe op je cv
Na succesvolle afronding van de cursus Building Thinking Classrooms ontvang je een certificaat van deelname. Je bent in staat om BTC-lessen te ontwerpen en toe te passen in je eigen onderwijs. Je hebt inzicht in hoe je bestaande didactiek kunt integreren binnen BTC. En je bent uitgerust met nieuw lesmateriaal dat je direct kunt gebruiken.
-
Kosten
De opleiding kost € 425,-.
Er zijn meerdere opties om je studie (deels) te bekostigen.
Leslocatie
Campus 2, Zwolle
Plan je route(opent in nieuw tabblad)
Check de faciliteiten op deze locatie
Diploma
- Bewijs van deelname
Meer informatie
Hulp bij studiekeuze Studentbegeleiding Nieuwsbrief voor professionals(opent in nieuw tabblad)(opent in nieuw tabblad)