Ad E-commerce: van status ‘veelbelovend’ naar ‘waargemaakt’
Voor de start kreeg de Ad E-commerce van branchevereniging Thuiswinkel.org het predicaat ‘veelbelovend’. Inmiddels ontving de eerste lichting studenten haar diploma. Een vraaggesprek met opleidingsmanager Albert-Jan Giethoorn.
De eerste afstudeerders hebben hun diploma behaald. Welk gevoel leverde dat bij jou op?
‘Een geweldig gevoel. We hebben de studenten twee jaar geleden mogen verwelkomen en hun ontwikkeling meegemaakt tot specialisten in de e-commerce. Daarnaast hebben we ook hun persoonlijke ontwikkeling gezien. Ik ben trots op de studenten, maar ook op de opleiding als geheel. We zijn begonnen met een klein team docenten, waarvan in de roerige coronaperiode veel werd gevraagd, en vormen nu met zeventien docenten een volwassen organisatie. Twee jaar geleden hadden we een gebouw dat in de steigers stond, nu staat het gebouw dankzij een aantal verbeterslagen nog steviger op zijn fundamenten.’
Wat maakt de opleiding bijzonder?
‘De Ad E-Commerce is ontstaan uit een marktvraag, uit een directe behoefte aan goed opgeleide mensen in een snel groeiende markt die online opereert. Vanuit die behoefte is de opleiding heel praktisch ingericht als associate degree, gebaseerd op leeruitkomsten en twee jaar durend. Kenmerkend is dat we onze studenten direct in contact brengen met waar het om gaat. Je gaat als student vanaf het begin aan de slag met het bouwen van een webshop en vervolgens met online marketing en later de business eromheen. Omdat we je direct het diepe ingooien is goede begeleiding essentieel. Die begeleiding is als het ware het zwemvest dat je van ons krijgt. Daar zijn we denk ik heel goed in geslaagd.’
Is het stempel ‘veelbelovend’ van Thuiswinkel.org waargemaakt?
‘We kregen die kwalificatie vlak voor we startten. Kort geleden zijn we opnieuw gevisiteerd door deze branchevereniging en werden we als excellente opleiding beoordeeld. Dat houdt in dat we exact opleiden voor datgene waar het werkveld om vraagt. Dus wat er twee jaar geleden werd gezegd hebben we helemaal kunnen waarmaken. Thuiswinkel heeft leeruitkomsten gedefinieerd op basis van een lijst met competenties waaraan mensen moeten voldoen. Dat hebben ze gedaan met betrekking tot het brede gebied van de e-commerce en deelgebieden zoals ICT en online-marketing. Uiteindelijk draait het om de kern: onze studenten zijn direct en praktisch inzetbaar én hebben inzicht in de manier waarop alle deelgebieden invloed op elkaar hebben en op het werkveld als geheel.’
Heeft corona het onderwijs en de ontwikkeling van de online economie beïnvloed?
‘Zeker. We hadden als opleiding het geluk dat zowel onze docenten als studenten digitaal vaardig zijn. Voor ons was het bijna letterlijk, de knop omzetten. We hebben ook andere opleidingen in die omschakeling kunnen bijstaan. Terugkijkend zien we dat de eerste lichting studenten, die amper twee weken bezig was toen corona uitbrak, de meeste uitval liet zien. De tweede lichting wist waar ze aan begon en komt wat dat betreft beter uit de verf. Ik vind het heel knap dat de studenten die nu zijn afgestudeerd, dat zonder enige vertraging hebben volbracht.
Wat de markt betreft, die is snel en sterk veranderd door corona. De online bestedingen zijn flink gegroeid. Volgens de cijfers over 2021 worden alle aankopen nu voor één derde online gedaan. Dat is een enorme toename. Je ziet sinds de pandemie duidelijk een versnelde groei van de online economie. Als je je bedenkt dat er vóór corona al een tekort was, dan kun je wel nagaan hoe groot nu de behoefte is aan afgestudeerden in de e-commerce.’
Hoe is de interactie met andere opleidingen?
‘Naast de persoonlijk leerroute die we in onze opleiding hebben verankerd, zal het contact met andere opleidingen steeds belangrijker worden. Dan bedoel ik vooral de interactie met opleidingen zoals Ondernemerschap & Retail Management, Logistiek Management, Commerciële Economie en Communicatie. Studenten zullen steeds makkelijker gebruik kunnen maken van het aanbod binnen deze opleidingen. Aan de andere kant zie je ook dat studenten van andere opleidingen een vak bij ons gaan volgen in hun persoonlijk profileringsruimte, om toch meer te weten te komen over het online gebeuren. In hun eigen vakgebied gaat dat immers een steeds grotere rol spelen.’
Wat is je wens voor de toekomst?
‘Mijn wens is dat we ons kwalitatief blijven ontwikkelen en up-to-date blijven. We zitten in een branche die volop in ontwikkeling is en dat blijft zo. De beeldspraak volgend van het gebouw dat we twee jaar geleden opleverden: eigenlijk zijn we direct vanaf dag één, continu bezig geweest met verbeteringen. Vanuit nieuwe inzichten die docenten ontwikkelden, maar ook met feedback van studenten, pasten we het vak telkens aan. Soms kregen we wel eens de ‘klacht’ dat studenten zich proefkonijn voelden. Iemand moet nou eenmaal de eerste zijn en we zijn hen heel dankbaar voor hun input, die essentieel was. Uiteindelijk leveren alle inspanningen tezamen een opleiding op waar maatwerk de norm wordt en de student werkelijk centraal staat.’
Vragen over dit nieuwsbericht?
Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)