Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Onderzoek naar betere lessen dankzij Lesson Study én een mooi project

    12 april 2022
Home(opent in nieuw tabblad) / Onderzoek naar betere lessen dankzij Lesson study en een mooi project

Lesson Study is een professionaliseringsaanpak waarbij leerkrachten elkaars lessen observeren en leren van elkaars feedback. Ze professionaliseren elkaar en ontwerpen op die manier steeds beter onderwijs. Onderzoek van Windesheim onder leiding van Geert Holwerda naar dat leerproces leverde een mooi project op over techniek en duurzaamheid waarin leerkrachten, leerlingen en bedrijven elkaar inspireerden.

Op 2 maart stapten leerlingen van groep zeven van KBS De Boxem binnen bij het bedrijf Van Wijnen en werden daar hartelijk ontvangen. Na een instructiebijeenkomst gingen ze aan de slag met het ontwerpen en het maken van een knikkerbaan. De materialen zochten ze onder deskundige begeleiding zelf bij elkaar in de afvalcontainer. Een doorsneeproject zou je zeggen, maar er zit meer achter. Onderzoeker Geert Holwerda legt uit hoe dit duurzaamheidsproject een onderdeel is van zijn onderzoek naar Lesson Study.

Wat is de achtergrond is van dit project en het onderzoek?

'Goed lesgeven in wetenschap en techniek (W&T) op de basisschool vinden veel leerkrachten lastig. Het ontbreekt hen in veel gevallen niet alleen aan voldoende kennis en vaardigheden om deze lessen te geven, maar ook aan een pedagogische en didactische werkwijze, om de leerlingen goed te kunnen begeleiden. Het ontwerpen van beter onderwijs, is mogelijk met behulp van de principes van Lesson Study waarbij leerkrachten feedback geven op elkaar lessen. In dit project doen we vooral onderzoek naar de manier waarop leerkrachten van elkaar leren. Leerkrachten van De Boxem ontwierpen daartoe een lessenserie over techniek en de bedrijven Van Wijnen(opent in nieuw tabblad) en Hemmink Hanzestrohm(opent in nieuw tabblad) werkten daar graag aan mee.’ 

Wat zijn de voordelen van Lesson Study?

‘Leerkrachten hebben in de dagelijkse praktijk weinig tijd om zich te verbeteren, terwijl de behoefte er wel degelijk is. Door met elkaar samen te werken, kennis te nemen van andere perspectieven en door de feedback op elkaars lessen, gaan ze elkaar steeds beter begrijpen. Ze vinden elkaar in hun taalgebruik en professionaliseren zo elkaar en zichzelf. De nieuwe inzichten die dat leerproces oplevert, werkt heel verrijkend voor de kwaliteit van hun onderwijs. In dit project zie je nog meer voordelen: er kwam niet alleen een hele mooie lessenserie tot stand, maar de leerlingen zelf kwamen ook tot een mooi product én krijgen een positief beeld van wetenschap en technologie.’

Waarom vinden bedrijven het interessant om hier aan deel te nemen?

‘Dit project heeft voordelen voor bedrijven en de mkb-bedrijven Van Wijnen en Hemmink Hanzestrohm zagen dat in. Hun insteek is het belang dat zij zien om kinderen op jonge leeftijd te interesseren voor de wereld van techniek en duurzaamheid. En zo hebben alle partijen voordeel: wij onderzoeken hoe leerkrachten van elkaar leren, de leerkrachten maken door het contact met elkaar én met de bedrijven betere technieklessen. Voor de bedrijven is het met het oog op de toekomst en de tekorten in de techniek belangrijk om kinderen te inspireren voor die wereld.’  

Wat gebeurt er met dit project en onderzoek in de nabije toekomst?

‘Na de start en het bedrijvenbezoek aan Van Wijnen zijn de leerlingen wekenlang bezig geweest met vervolglessen over duurzaamheid en het voorkomen van verspilling. Op dinsdag 12 april laten de leerlingen hun resultaten zien tijdens een presentatie. Voor de leerkrachten is de opbrengst naast de lessenserie onzichtbaar maar daarom niet minder belangrijk: ze hebben een ontwikkeling doorgemaakt op het gebied van hun professionaliteit en zijn beter in staat om W&T-lessen zelf te ontwerpen, te geven en te begeleiden. De meerwaarde voor de leerlingen is evident: hoe mooi is het om aan de slag te gaan bij een echt bedrijf, met echte materialen en te mogen meedenken over levensechte problemen.’   

Lees meer over het onderzoek naar Lesson study op de pagina's van het lectoraat  Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen

Delen via:

Vragen over dit nieuwsbericht?

Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Persvragen?

Stel ze aan Freek Hofland
Woordvoering onderzoek

Cookie instellingen

Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Ook delen we informatie over jouw gebruik van onze sites met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.

Uitleg over cookie niveaus