Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

‘Digitale toegankelijkheid verbeteren via de digitale makers’

  • 25 november 2020
Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Nieuws(opent in nieuw tabblad) /
  3. Digitale toegankelijkheid verbeteren via de digitale makers

Het stimuleren van digitale toegankelijkheid is een van de vele manieren om het uitgangspunt van inclusiviteit binnen het onderwijs concreet te maken. Een gesprek met gastdocent Arja Boer van stichting Accessibility en Albert-Jan Giethoorn, coördinator van de Ad-opleiding E-Commerce.     
 
Toegankelijke websites maken onder meer gebruik van de juiste contrasten, kleuren, praatsoftware en ondertiteling van video’s. Op die manier hebben ook ouderen, slechtzienden, slechthorenden, mensen met ADHD, dyslexie of een motorische beperking, betere toegang tot digitale informatie. Geen overbodige luxe als je je bedenkt hoe afhankelijk we als samenleving zijn van digitale communicatie. Denk aan de manier waarop de overheid met haar burgers communiceert, praktisch alles gebeurt digitaal, maar ook aan de explosieve groei van het aantal webshops. Belangrijk dus dat iedereen van dat digitale aanbod gebruik kan maken. De werkelijkheid is echter verre van ideaal. Arja Boer van stichting Accessibility(opent in nieuw tabblad): ‘Als je de normen heel strikt hanteert, kom je uit op ongeveer 5% van de websites die voldoen. Concentreer je je op de overheid, dan kom je niet veel verder dan 9%. Die cijfers staan in schril contrast met de wettelijke verplichting die er sinds 23 september is om als overheidswebsite volledig digitaal toegankelijk te zijn.’

Missie
Arja Boer geeft een aantal gastlessen bij de opleiding E-Commerce van Windesheim. ‘Digitale toegankelijkheid is onze missie en daarom is het goed om zo veel mogelijk bij de bron te beginnen. Je moet in feite beginnen bij de makers van al die digitale middelen. Als we de studenten kunnen beïnvloeden die later de vormgeving, de designs en werking van digitale middelen bepalen, dan slaan we een belangrijke slag. Naast een aantal video’s die we inzetten werken we ook samen met een ervaringsdeskundige die bij Windesheim werkt: Renzo van Buuren. Hij is blind en kan de studenten tonen waar hij tegenaan loopt als hij internet gebruikt, in digitale systemen werkt en hoe hij zich met toetsenbord voor blinde of slechtziende gebruikerspraaksoftware goed kan redden. Ook gebruiken we de Accessibility Game(opent in nieuw tabblad) die samen met Windesheim is ontwikkeld. Daarmee kunnen studenten ervaren hoe het is om dyslexie te hebben of een spasme. Alles is gericht op de bewustwording, zodat studenten zich beter kunnen verdiepen in de belevingswereld van de verschillende doelgroepen.’

Groei online bestedingen sinds uitbraak corona
Sinds corona neemt de omvang van het online winkelen enorm toe. Dat versterkt de behoefte aan digitale toegankelijkheid van webshops. Albert-Jan Giethoorn, coördinator van de Ad-opleiding E-Commerce: ‘Online winkelen was een paar jaar geleden nog voor de happy few, inmiddels zijn de online bestedingen, mede door corona, toegenomen tot ongeveer 25% van het totaal. Dat cijfer zal naar verwachting binnen twee jaar doorgroeien naar 35%. Digitale toegankelijkheid was tot voor kort een nog wat  ondergeschoven kindje in ons vakgebied. Het thema accesibility is mede door de sterke groei van het aantal online consumenten, automatisch een veel belangrijker thema geworden binnen de opleiding. Onze docent Ellen Bosch die het vak Customer Fit geeft, waar klantbeleving centraal staat, nam het initiatief om digitale toegankelijkheid prominenter op de agenda te zetten en zocht contact met stichting Accesibility. Dat resulteerde in de gastlessen van Arja Boer waar we heel blij mee zijn. De volgende stap is om te zorgen dat we digitale toegankelijkheid integreren in ons curriculum en de lessen die we geven.’   
            
Domino’s Pizza
Het lesprogramma gericht op digitale toegankelijkheid is volgens de kwartiermaker van stichting Accessibility geen luxeproduct. ‘Het is noodzakelijk om de toegankelijkheid tot digitale middelen te verbeteren. Voor veel mensen is een toegankelijke digitale wereld een voorwaarde om zelfstandig door het leven te kunnen gaan. Een pagina uit de powerpoint van Arja BoerDenk maar aan Google-maps, de NS-website, de website van de apotheek, allemaal heel belangrijk in het dagelijks leven van mensen. Het is ook in de wet vastgelegd: je mag niet discrimineren dus moet je zorgen dat mensen gelijke kansen hebben. In de VS leidde dat al tot flinke juridische conflicten. Nadat in de VS de website van Domino’s onvoldoende toegankelijk was verklaard, spande de pizzagigant een rechtszaak aan om deze beslissing aan te vechten. Zonder resultaat en met imagoschade en flinke financiële schade tot gevolg. Zulke dingen kunnen ook in Nederland gebeuren. Albert-Jan Giethoorn: ‘Rekening houden met al je klanten is niet alleen belangrijk vanuit maatschappelijk en sociale belang maar ook vanuit het belang van de ondernemer zelf. Het aantal ouderen dat online zijn aankopen doet,  zal bijvoorbeeld nog behoorlijk groeien. Het is dus belangrijk om voor hen toegankelijke webshops te bouwen die ze op een prettige manier kunnen gebruiken. Door met dat aspect rekening te houden blijf je als ondernemer succesvol en vandaar dat aandacht voor deze vorm van klantbeleving een steeds prominentere plek zal gaan innemen bij onze opleiding.’

De gastlessen
Arja heeft inmiddels enkele gastlessen gegeven. ‘Het is heel leuk om te merken dat sommige studenten heel verrast zijn en reageren dat ze op ideeën zijn gebracht. Ze vinden het bijvoorbeeld heel interessant om te zien hoe Renzo door een website navigeert met zijn screenreader die voorleest wat er op het scherm te zien is. Ik hoop dat onze voorlichting en workshops kunnen bijdragen aan het bewustzijn van webshopmakers, ict’ers, designers en ontwikkelaars van applicaties in opleiding, dat het heel belangrijk is dat iedereen toegang heeft tot de producten die zij in de toekomst gaan maken.’

Klik hier voor meer informatie over de tweejarige Associate degree E-Commerce

Delen via:

Vragen over dit nieuwsbericht?

Stel ze aan de Newsroom via newsroom@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)

Laatste nieuws

Teaser image

Ondernemer helpt IPO-studenten met zijn spuitgietmachine

5 december 2024
Teaser image

‘Het verhaal van Benafsha is een mooie testcase voor onze hogeschool’

5 december 2024
Teaser image

Prijs voor onderzoek naar alarmvermindering op de NICU

3 december 2024
Teaser image

Duurzaam hergebruik van moeilijk te recyclen kunststof

2 december 2024
Teaser image

Hoe je generatieve AI slim inzet: drie do’s en drie don’ts

2 december 2024