Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

De cruciale rol van multidisciplinair onderwijs voor het versnellen van de energietransitie

In de praktijk Multidisciplinair onderwijs
Banner image
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Ervaringen(opent in nieuw tabblad) /
  3. In de praktijk: multidisciplinair onderwijs

Blog uit de serie 'In de praktijk', met Mirjam Selhorst-Koekkoek

Hoe kan het dat techneuten binnen één organisatie niet altijd dezelfde kant op kijken terwijl ze werken aan één project met hetzelfde einddoel? Dat vroeg Mirjam Selhorst-Koekkoek, docent bouwtechniek en bouwmanagement op hogeschool Windesheim, zich af. Met een door haar ontwikkeld onderwijsontwerp raamwerk zet zij zich in voor multidisciplinair onderwijs binnen het Domein Techniek. 

Verschillende perspectieven binnen de techniek

Voordat Mirjam zich bezighield met het docentschap, was zij werkzaam bij een groot bouwbedrijf dat zich richtte op integrale projecten. Binnen dit werkveld werd zij gefascineerd door hoe engineers van verschillende vakgebieden samenwerkten. Want hoewel haar collega’s uit verschillende vakgebieden werkten aan hetzelfde project, redeneerden zij voornamelijk vanuit hun eigen vakgebied. Ze zagen beperkt dat hun eigen vakgebied het andere vakgebied beïnvloedde. Door niet multidisciplinair te overleggen of onderling dingen af te stemmen, werden onnodige fouten gemaakt. Mirjam realiseerde zich dat men dezelfde fouten binnen het werkveld blijft maken wanneer studenten, de engineers van de toekomst, onvoldoende leren over multidisciplinair werken.

Energiebewuste en bekwame engineers

Naast haar functie als docent voert Mirjam ook onderzoek uit. Dit doet ze vanuit het lectoraat Energietransitie binnen Windesheim. Het lectoraat streeft er naar de studenten binnen het domein Techniek op te leiden tot Energietransitie Bewuste en Bekwame Engineers (EBBE). Dit is een opgave die relevanter is dan ooit gezien de huidige maatschappelijke opgaven. 

Naast het opdoen van specifieke kennis vanuit hun eigen vakgebied, is het voor een engineer van belang om multidisciplinair opgeleid te worden. Om invulling te geven aan de vragen die nu in de maatschappij leven, moet je als engineer over de grenzen van je eigen vakgebied en expertise kunnen redeneren. Waar grenst mijn kennis aan het vakgebied van de ander? En wat zijn de consequenties van mijn handelen op anderen binnen de sector?

Als engineer van de toekomst moet je over de grenzen van je eigen vakgebied en expertise kunnen redeneren.

Onderwijsontwerp raamwerk

Het opleiden van studenten naar Energietransitie Bewuste en Bekwame Engineers begint bij de docent. De docenten binnen het Domein Techniek zijn al vakexpert en didactisch bekwaam. Toch is er zeker nog potentie om te groeien in de multidisciplinaire invalshoek binnen de lessen. Om de lessen opnieuw vorm te geven, heeft Mirjam een onderwijsontwerp raamwerk ontwikkeld. Dit is een tool waarmee docenten stapsgewijs hun onderwijs kunnen herinrichten. Hierbij ligt de focus op onder andere de basisvisie, lesactiviteiten, toetsing en docentrollen. Mirjam behandelt het onderwijsontwerp raamwerk in workshops.

De eerste stap is bewustwording

Het implementeren van multidisciplinair werken begint bij bewustwording. Mirjam ziet dat veel techniekdocenten het belang van multidisciplinair werken momenteel al inzien. Echter willen ze graag ondersteund en gefaciliteerd worden. Dit probeert zij met het gestructureerde raamwerk op te lossen. Ook liggen er eventuele toekomstplannen voor een multidisciplinaire projectweek. Hierin werkt zowel de student als docent aan vakgebiedoverstijgende opdrachten.

Deze blog delen via:

Lees ook onze andere blogs

Sustainability goals (SDG’s) tastbaar maken in de projecten van jouw studenten? Gebruik de SDG Swiper! Deze handige tool helpt het gesprek op gang te brengen over de impact die een project heeft op één of meer van de zeventien SDG’s. Bijvoorbeeld op het klimaat, de gezondheid van mensen, het bestrijden van armoede of de positie van mannen en vrouwen. Projectleider Claudia Tempels stond aan de wieg van de SDG Swiper. Ze vertelt graag over de tool, die eigenlijk een bijvangst was van een andere opdracht die ze ICT-studenten gaf, maar toch echt een eigen spotlight verdient!  

Casper Bebelaar is docent Civiele Techniek en werkte daarvoor twintig jaar in de aannemerij. Daar zag hij de laatste jaren een enorme trend in de aanvraag van projecten; duurzaamheid staat meer en meer centraal. Besparen van energie, beperken van uitstoot van gevaarlijke stoffen, het zijn allemaal zaken waar de markt behoefte aan heeft. En de vraagstukken vanuit de maatschappij, daar moeten de engineers van de toekomst volgens Casper op in kunnen spelen. Volgens hem kan het thema duurzaamheid dan ook niet ontbreken binnen het domein techniek van hogeschool Windesheim.

In een wereld waar technologie een steeds grotere rol speelt, is het van cruciaal belang om duurzaamheid te integreren in alle aspecten van de IT-sector. De minor ‘Green IT’ biedt studenten de mogelijkheid om zich te verdiepen in dit boeiende vakgebied, waar ze leren hoe ze technische innovatie kunnen combineren met duurzame oplossingen. Bertrand Weegenaar, Docent HBO-ICT, neemt je mee in de wereld van Green IT en belicht het belang ervan voor een duurzame toekomst.