Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Engineers van de toekomst kijken vooruit

In de praktijk Leerlijn Duurzame Bouworganisatie
Banner image
Home(opent in nieuw tabblad) / Ervaringen(opent in nieuw tabblad) / In de praktijk: leerlijn Duurzame Bouworganisatie

Blog uit de serie 'In de praktijk', met Casper Bebelaar

Casper Bebelaar is docent Civiele Techniek en werkte daarvoor twintig jaar in de aannemerij. Daar zag hij de laatste jaren een enorme trend in de aanvraag van projecten; duurzaamheid staat meer en meer centraal. Besparen van energie, beperken van uitstoot van gevaarlijke stoffen, het zijn allemaal zaken waar de markt behoefte aan heeft. En de vraagstukken vanuit de maatschappij, daar moeten de engineers van de toekomst volgens Casper op in kunnen spelen. Volgens hem kan het thema duurzaamheid dan ook niet ontbreken binnen het domein techniek van hogeschool Windesheim.

Markt van de toekomst

Duurzaamheid is hét thema waar de techniek volgens Casper niet op kan achterblijven. Wat er in de maatschappij speelt, bepaalt hoe de markt van de toekomst er uit komt te zien. En gezien de klimaatcrisis, is duurzaamheid nu actueler dan ooit.

Binnen het onderwijs is het volgens Casper belangrijk om vooruit te kijken; wat wil de markt in vijf tot tien jaar? Idealiter worden de engineers van de toekomst zó opgeleid dat ze de problemen binnen de markt voor kunnen zijn. Duurzaamheid is al de nodige tijd een thema waar we niet meer onderuit kunnen. Dit maakt het juist zo belangrijk om duurzaamheid zo snel mogelijk te implementeren in het onderwijs.

Leerlijn Duurzame Bouworganisatie

De opleiding Civiele Techniek integreert duurzaamheid op verschillende manieren aan de hand van zes inhoudelijke leerlijnen. Daarin komen de verschillende specialismen binnen het vakgebied aan bod. Vanaf volgend collegejaar doorloopt iedere student deze leerlijnen:

  • Professionaliseren
  • Project
  • Water
  • Grond & Wegen
  • Duurzame Bouworganisatie
  • Constructies

Samen met een collega ontwikkelt Casper de leerlijn Duurzame Bouworganisatie. De leerlijn gaat over bedrijfsvoering en bouworganisatie, waarin alle duurzaamheidsaspecten meegenomen worden. De term duurzaamheid komt hier in de breedste zin voor. Naast het belang van duurzaamheid met betrekking tot het milieu, is er aandacht voor duurzaamheid voor de studenten zelf. De studenten leren hoe zij op een duurzame manier actief in het werkveld kunnen zijn en blijven. Wat past bij ze en waar krijgen ze energie van. Dat zijn belangrijke vragen die daarin centraal staan. 

“Duurzaamheid is hét thema waar de techniek niet op kan achterblijven.”

Minor duurzame constructies

Naast de leerlijn behandelt Casper duurzaamheid in de minor Duurzame Constructies. Studenten kunnen deze in het vierde jaar van hun opleiding volgen.
De minor bestaat uit een aantal onderwijseenheden. Eén daarvan is sustainability & engineering. Deze bestaat dan weer twee onderdelen, het eerste onderdeel voert de collega van Casper uit  en bestaat voornamelijk uit het reken aan de milieu-impact van constructies. 

Casper houdt zich bezig met het tweede onderdeel en betreft het meer creatieve gedeelte van de minor. De studenten worden hier op een bepaald thema uitgedaagd om te komen met duurzame, vernieuwende oplossingen aan de hand van aantal circulaire ontwerpprincipes. Een voorbeeld van zo’n thema kan zijn een circulaire weg, brug, woning of kantoorgebouw. De laatste voorbeelden zijn er omdat ook studenten van de opleiding Bouwkunde deze minor kunnen volgen.

Interesse studenten

Dat het thema duurzaamheid een groter onderdeel vormt binnen de opleiding Civiele Techniek, werpt nu al zijn vruchten af. Dat is duidelijk zichtbaar bij de afstudeerstages. Dit thema speelt namelijk een steeds grotere rol in de stageonderwerpen van de studenten. Niet alleen werken ze aan hun vaardigheden rondom duurzaamheid in hun lessen,  het thema zit ook meer in hun top of mind. Persoonlijke relevantie en de vraag vanuit de markt spelen hier zeker een rol in. 

Docenten spelen grote rol in het opleiden van engineers van de toekomst

We kunnen concluderen dat docenten een grote rol spelen in de thema’s waarover studenten, de engineers van de toekomst, nadenken. Zeker gezien de grote behoefte aan duurzame oplossingen in de markt, is het belangrijk studenten deze richting op te sturen. Volgens Casper kunnen techniekdocenten hier op een laagdrempelige manier aan bijdragen. Zo kunnen we bijvoorbeeld een koppeling naar actuele innovaties maken, gastdocenten hierover laten spreken of simpelweg het belang van duurzaamheid regelmatig benoemen.

Deze blog delen via:

Lees ook onze andere blogs

Sustainability goals (SDG’s) tastbaar maken in de projecten van jouw studenten? Gebruik de SDG Swiper! Deze handige tool helpt het gesprek op gang te brengen over de impact die een project heeft op één of meer van de zeventien SDG’s. Bijvoorbeeld op het klimaat, de gezondheid van mensen, het bestrijden van armoede of de positie van mannen en vrouwen. Projectleider Claudia Tempels stond aan de wieg van de SDG Swiper. Ze vertelt graag over de tool, die eigenlijk een bijvangst was van een andere opdracht die ze ICT-studenten gaf, maar toch echt een eigen spotlight verdient!  

Hoe kan het dat techneuten binnen één organisatie niet altijd dezelfde kant op kijken terwijl ze werken aan één project met hetzelfde einddoel? Dat vroeg Mirjam Selhorst-Koekkoek, docent bouwtechniek en bouwmanagement op hogeschool Windesheim, zich af. Met een door haar ontwikkeld onderwijsontwerp raamwerk zet zij zich in voor multidisciplinair onderwijs binnen het Domein Techniek. 

In een wereld waar technologie een steeds grotere rol speelt, is het van cruciaal belang om duurzaamheid te integreren in alle aspecten van de IT-sector. De minor ‘Green IT’ biedt studenten de mogelijkheid om zich te verdiepen in dit boeiende vakgebied, waar ze leren hoe ze technische innovatie kunnen combineren met duurzame oplossingen. Bertrand Weegenaar, Docent HBO-ICT, neemt je mee in de wereld van Green IT en belicht het belang ervan voor een duurzame toekomst.