- Rapport
- 1 januari 2009
- Onderwijsinnovatie en ICT
- Home(opent in nieuw tabblad) /
- Onderzoekspublicaties(opent in nieuw tabblad) /
- Ketenintegratie in het onderwijs
Ketenintegratie in het onderwijs
een verkenning van landelijke initiatieven metbehulp van ICT-middelen in de onderwijsketen
Samenvatting
De veel genoemde paradigma-shift van "deelnemers zijn passanten binnen opleidingen" naar "opleidingen zijn tussenstations voor deelnemers"1, behelst meer dan het doorvoeren van een paar vernieuwende concepten binnen een onderwijsinstelling. Het vraagt minstens een heroriëntatie op de autonome positie van de onderwijsinstellingen en opleidingen binnen de keten van het onderwijs. Goed beschouwd vraagt het om een visie op onderwijs die niet gericht is op de eigen onderwijsinstelling maar op de hele keten rondom de studieloopbaan van de student. Binnen het bedrijfsleven en zeker in productiebedrijven is het begrip "ketenintegratie" al lang geen nieuws meer. De noodzaak tot kostenbesparing en hogere rendementen, de vraag naar een lagere leveranciersafhankelijkheid en de wil om meer service aan klanten te kunnen leveren, dwingt organisaties tot nauwere samenwerking met verschillende partners in de keten. Dit wordt ondersteund door nieuwe technologieën die de samenwerking met alle partijen steeds beter faciliteren. In het onderwijs wordt het belang van samenwerking in de keten ook steeds duidelijker en worden de technologische faciliteiten steeds verder ontwikkeld. We zien steeds meer initiatieven ontstaan op het gebied van ketenintegratie in het onderwijs. Initiatieven die ondersteund worden door nieuwe of bestaande technologieën. In dit onderzoeksrapport wordt verslag gedaan van een inventariserend onderzoek naar de huidige initiatieven op het gebied van ketenintegratie in het Nederlands onderwijs. Hiertoe wordt in hoofdstuk 1 de context van dit onderzoek gegeven. In hoofdstuk 2 wordt de kern van het probleem beschreven, gevolgd door de onderzoeksvraag van het onderzoek. In hoofdstuk 3 worden de gebruikte begrippen gedefinieerd, gehanteerde modellen uitgewerkt en wordt het onderzoek afgebakend. Hoofdstuk 4 geeft kort de onderzoeksopzet weer, gevolgd door de uitvoering en resultaten. In hoofdstuk 5 worden conclusies en aanbevelingen gedaan. Dit onderzoek is uitgevoerd vanuit het Lectoraat ICT en Onderwijsinnovatie van de Christelijke Hogeschool Windesheim en begeleid door lector dr. S.P.(Peter) van 't Riet.
- Download publicatie (pdf)
-
Publiek toegankelijkGebruiksrecht:
Auteurs van deze publicatie:
- Inge Strijker
Neem contact met ons op
Cookie instellingen
Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Als je op 'accepteer alle cookies' klikt, geef je hiervoor toestemming. Klik op 'stel je persoonlijke voorkeuren in' om aan te geven welke cookies je accepteert. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.