Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

  • Rapport
  • 1 januari 2009
  • Onderwijsinnovatie en ICT
Banner image

Ketenintegratie in het onderwijs

een verkenning van landelijke initiatieven metbehulp van ICT-middelen in de onderwijsketen

Samenvatting

De veel genoemde paradigma-shift van "deelnemers zijn passanten binnen opleidingen" naar "opleidingen zijn tussenstations voor deelnemers"1, behelst meer dan het doorvoeren van een paar vernieuwende concepten binnen een onderwijsinstelling. Het vraagt minstens een heroriëntatie op de autonome positie van de onderwijsinstellingen en opleidingen binnen de keten van het onderwijs. Goed beschouwd vraagt het om een visie op onderwijs die niet gericht is op de eigen onderwijsinstelling maar op de hele keten rondom de studieloopbaan van de student. Binnen het bedrijfsleven en zeker in productiebedrijven is het begrip "ketenintegratie" al lang geen nieuws meer. De noodzaak tot kostenbesparing en hogere rendementen, de vraag naar een lagere leveranciersafhankelijkheid en de wil om meer service aan klanten te kunnen leveren, dwingt organisaties tot nauwere samenwerking met verschillende partners in de keten. Dit wordt ondersteund door nieuwe technologieën die de samenwerking met alle partijen steeds beter faciliteren. In het onderwijs wordt het belang van samenwerking in de keten ook steeds duidelijker en worden de technologische faciliteiten steeds verder ontwikkeld. We zien steeds meer initiatieven ontstaan op het gebied van ketenintegratie in het onderwijs. Initiatieven die ondersteund worden door nieuwe of bestaande technologieën. In dit onderzoeksrapport wordt verslag gedaan van een inventariserend onderzoek naar de huidige initiatieven op het gebied van ketenintegratie in het Nederlands onderwijs. Hiertoe wordt in hoofdstuk 1 de context van dit onderzoek gegeven. In hoofdstuk 2 wordt de kern van het probleem beschreven, gevolgd door de onderzoeksvraag van het onderzoek. In hoofdstuk 3 worden de gebruikte begrippen gedefinieerd, gehanteerde modellen uitgewerkt en wordt het onderzoek afgebakend. Hoofdstuk 4 geeft kort de onderzoeksopzet weer, gevolgd door de uitvoering en resultaten. In hoofdstuk 5 worden conclusies en aanbevelingen gedaan. Dit onderzoek is uitgevoerd vanuit het Lectoraat ICT en Onderwijsinnovatie van de Christelijke Hogeschool Windesheim en begeleid door lector dr. S.P.(Peter) van 't Riet.

Auteurs van deze publicatie:

  • Inge Strijker