Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Samenwerken met ouders

  •   Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen
  •   1 januari 2021 - 31 december 2023

In vijf focusgroepen zijn 27 leraren en directeuren van SWPBS scholen geïnterviewd over hun samenwerking met ouders.

Samen werking tussen scholen en ouders

Uit data van het evaluatieonderzoek naar SWPBS op Nederlandse basisscholen kwam naar voren dat de pijler “samenwerken met ouders” door scholen lastig gevonden wordt. Op basis daarvan zijn deelnemers uit dit onderzoek benaderd om deel te nemen aan een online survey en focusgroep interviews om hen te bevragen op hun ervaringen met het samenwerken met ouders.

Succesfactoren en uitdagingen van samenwerking tussen scholen en ouders

Doel was om in kaart te brengen hoe deelnemende scholen de samenwerking met ouders vormgeven en wat succesfactoren en uitdagingen zijn in de samenwerking.

De focusgroepen met scholen zijn afgerond. Het onderwerp samenwerken met ouders blijft een aandachtspunt binnen het lectoraat

Uitkomsten

  • Deelnemende scholen vinden samenwerking met ouders belangrijk
  • De meeste scholen hebben geen beleid om ouders te betrekken bij hun school. Ook evalueren scholen hun acties in de samenwerking niet systematisch.
  • De meeste scholen maken gebruik van eenzijdige communicatiemiddelen zoals nieuwsbrieven
  • Scholen vinden het lastig om hun communicatie af te stemmen op de verschillende doelgroepen van ouders niet bekend en nog niet bekend zijn met SWPBS
  • Scholen communiceren niet over wat het werken met SWPBS hen oplevert

Meer weten? 

Neem contact op met: dr. Martijn Willemse, associate lector.
E-mail: m.willemse@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)