Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie
  1. Home(opent in nieuw tabblad) /
  2. Onderzoek(opent in nieuw tabblad) /
  3. Brede welvaartcreatie door MKB-familiebedrijven

Brede welvaartcreatie door MKB-familiebedrijven - Van een ‘ad hoc’ naar planmatige aanpak

  •   Expertisecentrum Familiebedrijven
  •   1 oktober 2022 - 31 oktober 2024

In dit project werken we samen met mkb-familiebedrijven die hun maatschappelijke betrokkenheid sterker willen verankeren in hun bedrijfsvoering. Samen onderzoeken we welke interventies hierbij waardevol zijn.

  • Lectoraat: Expertisecentrum Familiebedrijven
  • Betrokken onderzoekers: Judith van Helvert- Beugels, Rosemarie Stedehouder-Steenbeek
  • Partners: Hogeschool Rotterdam (Kenniscentrum Business Innovation, lectoraat Betekeniseconomie), Utrecht University (School of Economics), FBNed (Landelijke vereniging voor familiebedrijven)
  • Opdrachtgever: Regieorgaan SIA via de RAAK-mkb-regeling
     

Van een ad hoc naar planmatige aanpak

In oktober 2022 zijn we gestart met een traject om mkb-familiebedrijven te begeleiden bij het planmatiger aanpakken en sterker verankeren van de brede welvaartactiviteiten die zij al ad hoc uitvoeren. Dit doen we door te kijken naar het snijvlak van familiewaarden, bedrijfsdoelstellingen en maatschappelijke uitdagingen. Familiebedrijven in het mkb dragen vanuit hun familiewaarden vaak al bij aan brede welvaart, maar geven aan dat deze activiteiten vaak niet zijn ingebed in de bedrijfsstrategie of gekoppeld aan hun doelstellingen. Door die koppeling te maken, kunnen brede welvaartactiviteiten juist een krachtige motor worden voor het familiebedrijf!

Zoals een van de deelnemers aan het project het verwoordde: “Brede welvaart is momenteel een vast onderwerp op de agenda van het management, en eigenlijk hoop ik dat we over vijf jaar deze activiteiten verweven hebben in onze manier van werken. Het zou niet langer een apart hoofdstuk in ons bedrijf moeten zijn.”

Om alle mkb-familiebedrijven te ondersteunen in deze ontwikkeling, hebben wij op basis van dit onderzoek een gids ontwikkeld met verschillende interventies om de volgende stap te zetten naar een strategischere aanpak voor brede welvaartcreatie.

Doel onderzoek

In oktober 2022 zijn we ons onderzoek gestart bij acht mkb-familiebedrijven. Bij deze bedrijven hebben we geïnventariseerd welke bijdragen het bedrijf levert aan brede welvaart, wat hun ambitie en toekomstvisie hiermee is, welke knelpunten zij ervaren en welke interventies mogelijk zijn om deze knelpunten te overkomen. In 2023 hebben we deze vragen opnieuw gesteld aan acht nieuwe mkb-familiebedrijven om de bevindingen uit de eerste onderzoek ronde te valoriseren. Het project is afgerond in december 2024.

Via het onderzoek willen we mkb-familiebedrijven helpen met de strategische inbedding van hun brede welvaartactiviteiten zodat zij hun maatschappelijke impact kunnen vergroten. Dit doen wij door kennis op te doen over hoe mkb-familiebedrijven zich ontwikkelen in brede welvaartcreatie, te inventariseren welke knelpunten zij ervaren en welke interventies kunnen helpen met het overkomen van deze knelpunten. Hiermee hebben we gewerkt aan de volgende resultaten:

  • kennisontwikkeling over hoe mkb-familiebedrijven zich (kunnen) ontwikkelen in brede welvaartcreatie
  • de (h)erkenning van mkb-familiebedrijven in brede welvaartcreatie
  • bewustwording van kansen die brede welvaartcreatie mkb-familiebedrijven kan bieden.

Hoe doen we dat?

Binnen dit project hebben wij een gids ontwikkeld, inclusief een scan waarmee mkb-familiebedrijven de huidige en gewenste situatie rondom brede welvaartcreatie kunnen in kaart brengen. De gids bevat verschillende interventies om de volgende stap te zetten in de strategische verankering van brede welvaart. Deze wordt ondersteund met diverse praktijkvoorbeelden en is zo ontworpen dat familiebedrijven er zelfstandig mee aan de slag kunnen. Daarnaast zijn er gedurende het project meerdere seminars georganiseerd voor de deelnemende bedrijven. Wil jij als mkb-familiebedrijf aan de slag met deze gids? Neem dan contact met ons op.

Voor het onderwijs zijn er teaching cases ontwikkeld op basis van de ervaringen van deze bedrijven. Uit het promotieonderzoek van Rosemarie Stedehouder-Steenbeek is een wetenschappelijk artikel voortgekomen. Tevens is de volgende vakpublicatie verschenen: Steenbeek, R., Van Helvert-Beugels, J. M. C., & Bloemers, N. (2024). Brede welvaartcreatie in familiebedrijven: op naar een strategische aanpak(opent in nieuw tabblad). Holland Management Review, 209, 38-49.

Meer weten? 

Neem contact op met Judith van Helvert- Beugels of Rosemarie Stedehouder- Steenbeek.

familybusiness@windesheim.nl(opent in nieuw tabblad)
0884698426(opent in nieuw tabblad)

Abonneer je op onze     nieuwsbrief Expertisecentrum Familiebedrijven(opent in nieuw tabblad) om onze nieuwsupdates te ontvangen.