Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Inclusie

    Op Hogeschool Windesheim vinden we het belangrijk dat alle studenten, medewerkers en bezoekers zich welkom en prettig voelen. Maar hoe zorg je daarvoor?
    Hoe creëer je situaties waarin eenieder, op basis van verschillende vermogens, gelijke mogelijkheden voelt om een bijdrage te leveren. Hoe maak je verschillen bespreekbaar en hoe zorg je ervoor dat eenieder zich gezien en gewaardeerd voelt? In dit dossier lees je hoe onze studenten en medewerkers zich op allerlei manieren inzetten voor een inclusieve en duurzame samenleving.

    Dennis vertelt zijn verhaal

    Dennis heeft communicatie gestudeerd aan Windesheim. Hij heeft central core myopathie, wat inhoudt dat hij in een rolstoel zit. Inmiddels is hij afgestudeerd en werkt hij als video-contentspecialist bij hogeschool Saxion.

    Afgelopen Diversity Day vertelde hij in een video hoe hij zijn studententijd op Windesheim heeft ervaren en wat inclusie voor hem inhoudt. 

     

    Dennis vertelt zijn verhaal | Windesheim

     

     

     

    “Ik wil geen politiek correcte ideeën, maar rauwe eerlijkheid”

    Ik ben Quint Cihan Haneveld. Als theologiedocent binnen Windesheim geef ik les binnen de minor Diversiteit en Inclusie en de minor Levensbeschouwing. Tijdens mijn lessen hou ik me samen met de studenten bezig met vragen als: ‘Hoe kun je net anders over jezelf en anderen denken, op persoonlijk en op maatschappelijk vlak?’ en ‘Hoe kun je een cultuur creëren waarin er begrip is voor elkaar?’ Vanuit die vragen leer ik studenten om te gaan met allerlei mensen, ook al hebben die andere overtuigingen dan jij.  

    Lees hier het volledige interview met Quint

    "Iedere student hoort erbij!"

    Als docent HBO-ICT en onderzoeker bij het lectoraat Digital Business & Society, zet Inge Strijker zich in voor een inclusief Windesheim. Specifiek binnen het domein Techniek. 

    Lees hier hoe ze zich daarvoor inzet

    Meer diversiteit op de werkvloer

    Vooral in een tijd met krapte op de arbeidsmarkt is diversiteit op de werkvloer erg relevant. Maar hoe trek je allerlei soorten mensen aan? Hoe behoud je hen? Op welke manier ontdek je hun talenten en hoe kun je die optimaal benutten? 

    Bekijk de 4 tips

    Tijdens Diversersity Day vertelde Yasin zijn verhaal. Hij studeert aan Windesheim en heeft zijn eigen halal snoepwinkel.

    Hoe ervaart hij Windesheim? En wat is volgens hem inclusie?

    Kijk de video hier terug

     

    Lucelle Comvalius vertelt over burgerschap in haar lessen

    “Hoe ga je om met mensen die anders denken dan jij?” Lucelle Comvalius stelt die vraag regelmatig in haar lessen. Als docente bij de Lerarenopleiding en de Pabo Teachers College houdt ze zich bezig met het vak ‘civics’ (mens-en maatschappijvakken en burgerschap). Lucelle gebruikt al haar creativiteit om hier invulling aan te geven binnen haar lessen: “Binnen burgerschap, vind ik begrip voor elkaar belangrijk.” Hoe komen die standpunten terug? Lucelle neemt ons mee in haar manier van lesgeven.

    Lees hier verder

    Afgelopen dinsdag vierden we Diversity Day. Met een mooi programma, vol workshops en goede gesprekken. Zo zorgen we er samen voor dat we een inclusieve hogeschool worden. Rico (Opgezwolle) maakt een mooie spoken word: Licht…

    Nieuwe dagen, nieuwe tijden
    Ik kijk omhoog en zie ‘m shinen

    De regenboog
    Druppels vallen terwijl de zon schijnt op mijn gezicht

    Licht
    Het zijn de momenten die ik koester

     

    Lees hier verder

     

    “Dichtbij en ver weg. Met deze ogenschijnlijk nogal paradoxale woorden wil ik jullie allemaal van harte welkom heten bij de opening van dit nieuwe hogeschooljaar,” zo opende Inge Grimm het jaar. We zijn met elkaar verbonden, en dat is waardevol. Naomi van Asperen overhandigde een door haar gecreëerd magazine aan Inge Grimm. Dit magazine is het afstudeerproject van Naomi waarin ze ingaat op het belang van inclusieve beeldvorming in de media, want herkenning en erkenning is belangrijk. 

    Lees het artikel verder

     

     

    Fatou: boek vol levensverhalen van, door en voor studenten

    'De kracht zit hem in ontmoeting en gesprek tussen twee jonge mensen die elkaar niet kennen' vertelt Floor van Renssen, docent Taalbeheersing aan de opleiding Journalistiek over het pas verschenen boek 'Fatou: Levensverhalen uit het beroepsonderwijs.' Een boek vol met levensverhalen van studenten, geschreven door studenten.

    Lees verder

     

    ‘Wat zijn Mensenrechten?’ Praat mee!

    Op donderdag 23 juni a.s. wordt een Ronde Tafel-gesprek georganiseerd over Mensenrechten. Tijdens dit gesprek delen gasten en vertegenwoordigers van verschillende organisaties hun ervaringen. De Stadkamer in het centrum opent de deuren om 16.45 uur en iedereen is van harte welkom om bij dit gesprek aanwezig te zijn. Studenten en medewerkers van Hogeschool Windesheim van de opleiding Global Project and Change Management begeleiden de middag. 

    Lees verder

    De inclusieve samenleving

    Voor studenten met een beperking is het niet vanzelfsprekend dat ze na het behalen van het hbo-diploma een mooie baan vinden die aansluit op hun studie. Om de arbeidskansen van deze groep te vergroten, is Hogeschool Windesheim gestart met het begeleidingstraject ‘Sterk aan het Werk’. Studentendecaan Rianne Bieleman: ‘Deze afstudeerders hebben vaak meer moeite een baan te vinden, terwijl het een groep is met bijzondere kwaliteiten, die juist heel belangrijk zijn in het arbeidsproces.’

    Lees verder

    Windesheim ondertekent Charter Diversiteit SER

    Op maandag 24 januari ondertekende CvB-vicevoorzitter Inge Grimm namens Windesheim de Charter Diversiteit van de SER Diversiteit in Bedrijf (Sociaal-Economische Raad). Daarmee committeert onze hogeschool zich aan de ambitie om werk te maken van meer diversiteit en inclusie op de werkvloer. 

    Lees verder

    Expositie ter ere van Internationale Vrouwendag

    Op 8 maart is het Internationale Vrouwendag. Het centrale thema is ‘M/V-solidariteit; dé kracht voor verandering’. Al jarenlang strijden vrouwen wereldwijd voor zelfbeschikking, individuele rechten, vrijheid en een gelijkwaardige behandeling. De boodschap van deze dag is dat we elkaar hierbij nodig hebben; alleen samen bereiken we gendergelijkheid. We dragen hier op onze hogeschool graag aan bij!

    Lees verder

    Afstuderen binnen een lectoraat: studenten en onderzoekers werken aan een robot voor blinden en slechtzienden

    Voor mensen met een visuele beperking kunnen alledaagse activiteiten best lastig zijn. Het gebruik van mobiliteitshulpmiddelen zoals een taststok of blindengeleidenhond zijn voor hen daarom cruciaal. Maar omdat deze ook hun eigen beperkingen hebben, onderzoekt het lectoraat ICT-innovaties in de Zorg samen met Blindsight Mobility(opent in nieuw tabblad)(opent in nieuw tabblad) de mogelijkheden voor een slim gerobotiseerd mobiliteitshulpmiddel. HBO-ICT studenten Jan van den Berg, Jamie van Achteren en Bram Kas gingen hiermee aan de slag.

    Lees verder

    Inclusief werkgeverschap: hoe benut je de verschillende kwaliteiten van mensen optimaal?

    Ben jij werkgever, sociaal ondernemer of student en wil je écht iets betekenen in het realiseren van een inclusieve samenleving? Dan is er goed nieuws! Het Instituut Gak en de hogescholen Windesheim, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en Hogeschool Utrecht (HU) bundelen hun krachten in een nieuw 2-jarig project: praktische ondersteuning aan ambitieuze werkgevers. Deze samenwerking biedt toegang tot lokale en landelijke (kennis)netwerken, inspirerende (netwerk)bijeenkomsten en praktische tools. Op donderdag 12 mei is de allereerste regionale bijeenkomst voor werkgevers die verschillende kwaliteiten van mensen optimaal willen inzetten.

    Lees verder

    Promotieonderzoek naar rekengesprekken in het onderwijs: “Elke leerling ervaart rekenen anders”

    Het lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen doet onderzoek naar onderwijs waarmee en waarin álle lerenden de kans krijgen om zich te ontwikkelen en verder te kunnen leren. Inclusieve leeromgevingen dus, waarin volop recht wordt gedaan aan de onderwijsbehoeften van elke leerling. Want iedere leerling leert weer anders en het afstemmen op de onderwijsbehoefte die het leren voor een leerling uiteindelijk mogelijk maakt is niet een-op-een te vertalen naar een ‘one-size-fits-all approach’. Maar hoe achterhaal je die behoeften als leraar, bijvoorbeeld als het aankomt op een zo belangrijke (basis)vaardigheid als rekenen?

    Lees verder

    De inclusieve samenleving

    Onze onderzoekers brengen daar de mogelijkheden en knelpunten voor in kaart. Samen met partners in het werkveld. Onderzoek dat zich bijvoorbeeld richt op de transitie van beschermde naar meer begeleide woonvormen voor mensen met een psychiatrische achtergrond of onderzoek naar arbeidstoeleiding van statushouders. Onderzoeken die bijdragen aan het bevorderen van inclusiviteit in onze samenleving en taboes of vooroordelen helpen doorbreken.

    Lees verder

    Cookie instellingen

    Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Ook delen we informatie over jouw gebruik van onze sites met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.

    Uitleg over cookie niveaus