Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Inclusie

Banner image

Op Hogeschool Windesheim vinden we het belangrijk dat alle studenten, medewerkers en bezoekers zich welkom en prettig voelen. Maar hoe zorg je daarvoor?
Hoe creëer je situaties waarin eenieder, op basis van verschillende vermogens, gelijke mogelijkheden voelt om een bijdrage te leveren. Hoe maak je verschillen bespreekbaar en hoe zorg je ervoor dat eenieder zich gezien en gewaardeerd voelt? In dit dossier lees je hoe onze studenten en medewerkers zich op allerlei manieren inzetten voor een inclusieve en duurzame samenleving.

Vorig jaar ondertekende Inge Grimm, als volgende stap in de richting van een inclusievere hogeschool, namens Windesheim de Charter Diversiteit van de SER. Een gesprek met Chadia Bannouh, strategisch adviseur diversiteit en inclusie. ‘We maken mooie stappen, maar cultuurverandering heeft tijd nodig.’

Lees het volledige artikel over de diversiteitscharter hier

Dennis vertelt zijn verhaal

Dennis heeft communicatie gestudeerd aan Windesheim. Hij heeft central core myopathie, wat inhoudt dat hij in een rolstoel zit. Inmiddels is hij afgestudeerd en werkt hij als video-contentspecialist bij hogeschool Saxion.

Afgelopen Diversity Day vertelde hij in een video hoe hij zijn studententijd op Windesheim heeft ervaren en wat inclusie voor hem inhoudt. 

 

Dennis vertelt zijn verhaal | Windesheim

 

 

 

“Ik wil geen politiek correcte ideeën, maar rauwe eerlijkheid”

Ik ben Quint Cihan Haneveld. Als theologiedocent binnen Windesheim geef ik les binnen de minor Diversiteit en Inclusie en de minor Levensbeschouwing. Tijdens mijn lessen hou ik me samen met de studenten bezig met vragen als: ‘Hoe kun je net anders over jezelf en anderen denken, op persoonlijk en op maatschappelijk vlak?’ en ‘Hoe kun je een cultuur creëren waarin er begrip is voor elkaar?’ Vanuit die vragen leer ik studenten om te gaan met allerlei mensen, ook al hebben die andere overtuigingen dan jij.  

Lees hier het volledige interview met Quint

"Iedere student hoort erbij!"

Als docent HBO-ICT en onderzoeker bij het lectoraat Digital Business & Society, zet Inge Strijker zich in voor een inclusief Windesheim. Specifiek binnen het domein Techniek. 

Lees hier hoe ze zich daarvoor inzet

Meer diversiteit op de werkvloer

Vooral in een tijd met krapte op de arbeidsmarkt is diversiteit op de werkvloer erg relevant. Maar hoe trek je allerlei soorten mensen aan? Hoe behoud je hen? Op welke manier ontdek je hun talenten en hoe kun je die optimaal benutten? 

Bekijk de 4 tips

'Ik heb niet het idee dat ik mij moet aanpassen binnen Windesheim'

Romana Bougottaya werkt als instructeur voor de opleiding Finance & Control. Ze koos in 2015 bewust voor Windesheim in Almere, omdat volgens haar alles heel goed is aangepast voor mensen met een rolstoel. "Ik heb niet het idee dat ik mij moet aanpassen binnen Windesheim."

Lees hier het hele verhaal van Romana

Tijdens Diversersity Day vertelde Yasin zijn verhaal. Hij studeert aan Windesheim en heeft zijn eigen halal snoepwinkel.

Hoe ervaart hij Windesheim? En wat is volgens hem inclusie?

Kijk de video hier terug

 

Lucelle Comvalius vertelt over burgerschap in haar lessen

“Hoe ga je om met mensen die anders denken dan jij?” Lucelle Comvalius stelt die vraag regelmatig in haar lessen. Als docente bij de Lerarenopleiding en de Pabo Teachers College houdt ze zich bezig met het vak ‘civics’ (mens-en maatschappijvakken en burgerschap). Lucelle gebruikt al haar creativiteit om hier invulling aan te geven binnen haar lessen: “Binnen burgerschap, vind ik begrip voor elkaar belangrijk.” Hoe komen die standpunten terug? Lucelle neemt ons mee in haar manier van lesgeven.

Lees hier verder

Afgelopen dinsdag vierden we Diversity Day. Met een mooi programma, vol workshops en goede gesprekken. Zo zorgen we er samen voor dat we een inclusieve hogeschool worden. Rico (Opgezwolle) maakt een mooie spoken word: Licht…

Nieuwe dagen, nieuwe tijden
Ik kijk omhoog en zie ‘m shinen

De regenboog
Druppels vallen terwijl de zon schijnt op mijn gezicht

Licht
Het zijn de momenten die ik koester

 

Lees hier verder

 

“Dichtbij en ver weg. Met deze ogenschijnlijk nogal paradoxale woorden wil ik jullie allemaal van harte welkom heten bij de opening van dit nieuwe hogeschooljaar,” zo opende Inge Grimm het jaar. We zijn met elkaar verbonden, en dat is waardevol. Naomi van Asperen overhandigde een door haar gecreëerd magazine aan Inge Grimm. Dit magazine is het afstudeerproject van Naomi waarin ze ingaat op het belang van inclusieve beeldvorming in de media, want herkenning en erkenning is belangrijk. 

Lees het artikel verder

 

 

Fatou: boek vol levensverhalen van, door en voor studenten

'De kracht zit hem in ontmoeting en gesprek tussen twee jonge mensen die elkaar niet kennen' vertelt Floor van Renssen, docent Taalbeheersing aan de opleiding Journalistiek over het pas verschenen boek 'Fatou: Levensverhalen uit het beroepsonderwijs.' Een boek vol met levensverhalen van studenten, geschreven door studenten.

Lees verder

 

De inclusieve samenleving

Voor studenten met een beperking is het niet vanzelfsprekend dat ze na het behalen van het hbo-diploma een mooie baan vinden die aansluit op hun studie. Om de arbeidskansen van deze groep te vergroten, is Hogeschool Windesheim gestart met het begeleidingstraject ‘Sterk aan het Werk’. Studentendecaan Rianne Bieleman: ‘Deze afstudeerders hebben vaak meer moeite een baan te vinden, terwijl het een groep is met bijzondere kwaliteiten, die juist heel belangrijk zijn in het arbeidsproces.’

Lees verder

Windesheim ondertekent Charter Diversiteit SER

Op maandag 24 januari ondertekende CvB-vicevoorzitter Inge Grimm namens Windesheim de Charter Diversiteit van de SER Diversiteit in Bedrijf (Sociaal-Economische Raad). Daarmee committeert onze hogeschool zich aan de ambitie om werk te maken van meer diversiteit en inclusie op de werkvloer. 

Lees verder

Expositie ter ere van Internationale Vrouwendag

Op 8 maart is het Internationale Vrouwendag. Het centrale thema is ‘M/V-solidariteit; dé kracht voor verandering’. Al jarenlang strijden vrouwen wereldwijd voor zelfbeschikking, individuele rechten, vrijheid en een gelijkwaardige behandeling. De boodschap van deze dag is dat we elkaar hierbij nodig hebben; alleen samen bereiken we gendergelijkheid. We dragen hier op onze hogeschool graag aan bij!

Lees verder

Afstuderen binnen een lectoraat: studenten en onderzoekers werken aan een robot voor blinden en slechtzienden

Voor mensen met een visuele beperking kunnen alledaagse activiteiten best lastig zijn. Het gebruik van mobiliteitshulpmiddelen zoals een taststok of blindengeleidenhond zijn voor hen daarom cruciaal. Maar omdat deze ook hun eigen beperkingen hebben, onderzoekt het lectoraat ICT-innovaties in de Zorg samen met Blindsight Mobility(opent in nieuw tabblad)(opent in nieuw tabblad) de mogelijkheden voor een slim gerobotiseerd mobiliteitshulpmiddel. HBO-ICT studenten Jan van den Berg, Jamie van Achteren en Bram Kas gingen hiermee aan de slag.

Lees verder

Inclusief werkgeverschap: hoe benut je de verschillende kwaliteiten van mensen optimaal?

Ben jij werkgever, sociaal ondernemer of student en wil je écht iets betekenen in het realiseren van een inclusieve samenleving? Dan is er goed nieuws! Het Instituut Gak en de hogescholen Windesheim, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en Hogeschool Utrecht (HU) bundelen hun krachten in een nieuw 2-jarig project: praktische ondersteuning aan ambitieuze werkgevers. Deze samenwerking biedt toegang tot lokale en landelijke (kennis)netwerken, inspirerende (netwerk)bijeenkomsten en praktische tools. Op donderdag 12 mei is de allereerste regionale bijeenkomst voor werkgevers die verschillende kwaliteiten van mensen optimaal willen inzetten.

Lees verder

Promotieonderzoek naar rekengesprekken in het onderwijs: “Elke leerling ervaart rekenen anders”

Het lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen doet onderzoek naar onderwijs waarmee en waarin álle lerenden de kans krijgen om zich te ontwikkelen en verder te kunnen leren. Inclusieve leeromgevingen dus, waarin volop recht wordt gedaan aan de onderwijsbehoeften van elke leerling. Want iedere leerling leert weer anders en het afstemmen op de onderwijsbehoefte die het leren voor een leerling uiteindelijk mogelijk maakt is niet een-op-een te vertalen naar een ‘one-size-fits-all approach’. Maar hoe achterhaal je die behoeften als leraar, bijvoorbeeld als het aankomt op een zo belangrijke (basis)vaardigheid als rekenen?

Lees verder

De inclusieve samenleving

Onze onderzoekers brengen daar de mogelijkheden en knelpunten voor in kaart. Samen met partners in het werkveld. Onderzoek dat zich bijvoorbeeld richt op de transitie van beschermde naar meer begeleide woonvormen voor mensen met een psychiatrische achtergrond of onderzoek naar arbeidstoeleiding van statushouders. Onderzoeken die bijdragen aan het bevorderen van inclusiviteit in onze samenleving en taboes of vooroordelen helpen doorbreken.

Lees verder