Naar cookie instellingen Hoofdinhoud Hoofdnavigatie

Inclusie

    Samen zorgen we dat alle studenten en medewerkers zich welkom en prettig voelen. Wij dragen actief bij aan het creëren van situaties waarin een ieder, op basis van verschillende vermogens, gelijke mogelijkheden voelt om een bijdrage te leveren. Onze studenten en medewerkers dragen actief bij aan een inclusieve en duurzame samenleving. Wij dragen actief bij aan het bespreken, bespreekbaar maken van verschillen en zetten ons er actief voor in om te zorgen dat er voor iedereen ruimte en waardering is op onze hogeschool.

    ‘Wat zijn Mensenrechten?’ Praat mee!

    Op donderdag 23 juni a.s. wordt een Ronde Tafel-gesprek georganiseerd over Mensenrechten. Tijdens dit gesprek delen gasten en vertegenwoordigers van verschillende organisaties hun ervaringen. De Stadkamer in het centrum opent de deuren om 16.45 uur en iedereen is van harte welkom om bij dit gesprek aanwezig te zijn. Studenten en medewerkers van Hogeschool Windesheim van de opleiding Global Project and Change Management begeleiden de middag. 

    Lees verder

    De inclusieve samenleving

    Voor studenten met een beperking is het niet vanzelfsprekend dat ze na het behalen van het hbo-diploma een mooie baan vinden die aansluit op hun studie. Om de arbeidskansen van deze groep te vergroten, is Hogeschool Windesheim gestart met het begeleidingstraject ‘Sterk aan het Werk’. Studentendecaan Rianne Bieleman: ‘Deze afstudeerders hebben vaak meer moeite een baan te vinden, terwijl het een groep is met bijzondere kwaliteiten, die juist heel belangrijk zijn in het arbeidsproces.’

    Lees verder

    Windesheim ondertekent Charter Diversiteit SER

    Op maandag 24 januari ondertekende CvB-vicevoorzitter Inge Grimm namens Windesheim de Charter Diversiteit van de SER Diversiteit in Bedrijf (Sociaal-Economische Raad). Daarmee committeert onze hogeschool zich aan de ambitie om werk te maken van meer diversiteit en inclusie op de werkvloer. 

    Lees verder

    Expositie ter ere van Internationale Vrouwendag

    Op 8 maart is het Internationale Vrouwendag. Het centrale thema is ‘M/V-solidariteit; dé kracht voor verandering’. Al jarenlang strijden vrouwen wereldwijd voor zelfbeschikking, individuele rechten, vrijheid en een gelijkwaardige behandeling. De boodschap van deze dag is dat we elkaar hierbij nodig hebben; alleen samen bereiken we gendergelijkheid. We dragen hier op onze hogeschool graag aan bij!

    Lees verder

    Afstuderen binnen een lectoraat: studenten en onderzoekers werken aan een robot voor blinden en slechtzienden

    Voor mensen met een visuele beperking kunnen alledaagse activiteiten best lastig zijn. Het gebruik van mobiliteitshulpmiddelen zoals een taststok of blindengeleidenhond zijn voor hen daarom cruciaal. Maar omdat deze ook hun eigen beperkingen hebben, onderzoekt het lectoraat ICT-innovaties in de Zorg samen met Blindsight Mobility(opent in nieuw tabblad)(opent in nieuw tabblad) de mogelijkheden voor een slim gerobotiseerd mobiliteitshulpmiddel. HBO-ICT studenten Jan van den Berg, Jamie van Achteren en Bram Kas gingen hiermee aan de slag.

    Lees verder

    Inclusief werkgeverschap: hoe benut je de verschillende kwaliteiten van mensen optimaal?

    Ben jij werkgever, sociaal ondernemer of student en wil je écht iets betekenen in het realiseren van een inclusieve samenleving? Dan is er goed nieuws! Het Instituut Gak en de hogescholen Windesheim, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en Hogeschool Utrecht (HU) bundelen hun krachten in een nieuw 2-jarig project: praktische ondersteuning aan ambitieuze werkgevers. Deze samenwerking biedt toegang tot lokale en landelijke (kennis)netwerken, inspirerende (netwerk)bijeenkomsten en praktische tools. Op donderdag 12 mei is de allereerste regionale bijeenkomst voor werkgevers die verschillende kwaliteiten van mensen optimaal willen inzetten.

    Lees verder

    Promotieonderzoek naar rekengesprekken in het onderwijs: “Elke leerling ervaart rekenen anders”

    Het lectoraat Leraren en Lerarenopleiders in inclusieve Leeromgevingen doet onderzoek naar onderwijs waarmee en waarin álle lerenden de kans krijgen om zich te ontwikkelen en verder te kunnen leren. Inclusieve leeromgevingen dus, waarin volop recht wordt gedaan aan de onderwijsbehoeften van elke leerling. Want iedere leerling leert weer anders en het afstemmen op de onderwijsbehoefte die het leren voor een leerling uiteindelijk mogelijk maakt is niet een-op-een te vertalen naar een ‘one-size-fits-all approach’. Maar hoe achterhaal je die behoeften als leraar, bijvoorbeeld als het aankomt op een zo belangrijke (basis)vaardigheid als rekenen?

    Lees verder

    De inclusieve samenleving

    Onze onderzoekers brengen daar de mogelijkheden en knelpunten voor in kaart. Samen met partners in het werkveld. Onderzoek dat zich bijvoorbeeld richt op de transitie van beschermde naar meer begeleide woonvormen voor mensen met een psychiatrische achtergrond of onderzoek naar arbeidstoeleiding van statushouders. Onderzoeken die bijdragen aan het bevorderen van inclusiviteit in onze samenleving en taboes of vooroordelen helpen doorbreken.

    Lees verder

    Cookie instellingen

    Windesheim maakt gebruik van functionele en analytische cookies om het gebruik van de website te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van cookies voor marketingdoeleinden. Hiermee kunnen we je gedrag volgen op websites. Als je op 'accepteer alle cookies' klikt, geef je hiervoor toestemming. Klik op 'stel je persoonlijke voorkeuren in' om aan te geven welke cookies je accepteert. Lees ons cookiestatement voor meer informatie.


    Stel je persoonlijke voorkeuren in